Upgraden RAM oude (P3) Dell desktop. Compatibiliteitsissues?

Pagina: 1
Acties:

• Rob_G
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-02-2023
Inleiding
Momenteel heb ik 3 ooit identieke Dell Optiplex GX150 small form dinges computers staan. Nr 1 werkt naar volle tevredenheid als mediacenter (met XP en Mediaportal). Met de andere 2 kan ik niets omdat van nr. 2 het geheugen defect is (geeft fouten), en het geheugen van nr. 3 heb ik in nr. 1 (de mediacenter) geplaatst, omdat 2x 256 MB nu eenmaal beter werkt dan 1x 256. Ik wil nu van 1 van die overgebleven pc's ook een mediacenter maken omdat de pc's er uitermate geschikt voor zijn. Ik moet dus geheugen hebben voor die pc's.

Info over de pc
Volgens de Dell site moet er 133 MHz SDRam (non-ECC) in, 64, 128 of 256 MB per stuk. Omdat de pc maar 2 geheugenslots heeft en geen 512 MB dimmetjes ondersteunt wil ik dus 256 MB reepjes hebben, 2 per pc.

de vraag
in mijn geheugen herinnering zit dat Dell pc's, zeker oude, nogal kieskeurig zijn met geheugen. Officieel geheugen vind ik te duur vanwege de waarde van de pc. Is mijn vooroordeel (kieskeurig) terecht, of kan ik er ieder willekeurig (V&A, marktplaats, ebay) 256 MB 133 MHz SDRam reepje erin plaatsen?

Edit:
chipset moederbord: Intel 815E

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

Kijk op het moederbord welke chipset erin zit.
Zoek de specs van de chipset op, en combineer dat met deze tabel: RAM FAQ

Dan moet het goed komen.

• Rob_G
Dus mijn vooroordeel dat Dell erg kieskeurig is en niet alle merken pakt is dus onterecht?

Verwijderd

Intel 815(e) chipset ondersteund maximaal 2x 256mb sdram dual sided met 16 chips per module.

// dat ligt niet aan dell, maar aan de gebruikte chipset. In de oudere bx chipset kon je 4x 256MB van hetzelfde geheugen kwijt, mits het mobo 4 geheugenbankjes kon huisvesten.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2008 18:51 ]

• Rob_G
Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 18:49:
Intel 815(e) chipset ondersteund maximaal 2x 256mb sdram dual sided met 16 chips per module.

// dat ligt niet aan dell, maar aan de gebruikte chipset. In de oudere bx chipset kon je 4x 256MB van hetzelfde geheugen kwijt, mits het mobo 4 geheugenbankjes kon huisvesten.
Dus als ik dual sided reepjes met 16 chips per module neem zit ik altijd goed?

Verwijderd

Rob_G schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 18:55:
[...]

Dus als ik dual sided reepjes met 16 chips per module neem zit ik altijd goed?
Ja, 98% zeker. Ik heb wel eens okkibokki reepjes gehad die het er niet in deden. (op een TD gewerkt en vele reepjes geplaatst)

Alle reepjes van een merk waar je wel eens van gehoord hebt zullen het in principe moeten doen. Je cpu loopt waarschijnlijk op 133Mhz fsb en dus neem wel pc133 reepjes ipv pc100.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2008 19:12 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Let wel op dat "dual sided" niets zegt over of er fysiek chips op beide kanten van de DIMM zitten. Zo bestaat er single-sided geheugen met 16 stuks 32Mx4 chips dat nadrukkelijk niet zal werken (überhaupt niet op Intel-chipsets, wegens afwijken van JEDEC-standaard). Je moet dus echt de chipstructuur weten, in dit geval heb je 16 stuks 16Mx8 chips nodig.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1