[EXCEL] unieke combinaties uit tabel genereren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-07 11:23

DyStiC

'Atta way, baby!

Topicstarter
Is het mogelijk om uit een tabel met diverse gegevens automatisch een lijst te laten genereren met iedere unieke combinatie en deze vervolgens op te tellen?

Ik heb een lijst met gegevens zoals in mijn voorbeeld met een kozijn en deurenstaat per ruimte.

Hierin staan een aantal kolommen met gegevens, hieruit wil ik een lijst genereren met unieke combinaties op basis van een aantal kolommen (slechts enkele zijn namelijk van belang voor de deuren) en die vervolgens laten totaliseren. Zodat ik dus een soort bestellijst kan genereren.

Op basis van mijn voorbeeld zou ik dus uit de kolommen E, G en H de unieke combinaties willen laten genereren in een lijst, en deze op basis van de aantallen in kolom F willen optellen.

Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/2u8l2kp.png

Momenteel maak ik zelf de lijst met de combinaties en laat ik ze door middel van SOMPRODUCT totaliseren. Maar dat zou volgens mij makkelijker moeten kunnen alleen heb ik geen idee in welke richting ik moet zoeken (met welke functie) en of het uberhaupt wel mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Dit klinkt erg als Tools->PivotTable (kruistabel), met de sommatie van aantal als data en de andere 3 als kolom.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Als je het zonder macro wilt oplossen, dan is het denk ik handig om een extra kolom aan te maken met als code =tekst.samenvoegen(E4; G4; H4). En deze dan natuurlijk gewoon even naar beneden trekken, zodat hij overal staat.
Vervolgens kun je dan zoals pedorus aangeeft met een draaitabel de totalen weer laten geven.

Een alternatief voor de draaitabel is, om de =tekst.samenvoegen formule op een nieuw tabblad te zetten in kolom A en dan in kolom B de aantallen. Dit moet je dan vervolgens sorteren op kolom A (Gewoon op dat A/Z knopje drukken). Dan kies je nog even Data --> subtotalen voor de totalen per unieke code. En dan kun je linksboven op een 2-tje drukken om alleen de subtotalen te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:04
^^Je kan inderdaad een soort combinatiekolom maken, maar het lijkt me wat omslachtig. Je kan in een draaitabel prima op drie kolommen laten selecteren. Wordt er ook nog een stuk overzichtelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-07 11:23

DyStiC

'Atta way, baby!

Topicstarter
Allen hartelijk dank!
Met een draaitabel kan ik inderdaad prima uit de voeten. Ik was in een hele andere richting aan het zoeken, dit is nog vrij eenvoudig ook.