• TimZuiker
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-06-2024
Beste mensen,
Ik heb een eigen domeinhosting met daarop een mailserver (allemaal gehost bij een hostingprovider, niet zelf). Om mail te versturen gebruikte ik vroeger altijd het standaard adres van mijn hostingprovider en de daarbij horende poort 25. Dit kan helaas niet meer en nu moet ik mijn mail versturen via de SMTP server en poort 25 van mijn internetprovider thuis (hetnet).
Dit gaat allemaal goed en heb ik geen problemen mee, maar ik heb een laptop en wanneer ik bij vrienden gebruik maak van hun internet, kan ik geen mail meer versturen. Ik zou dan daar juist de SMTP server van hun provider moeten gebruiken. Ik vind dit heel irritant, dat zou betekenen dat wanneer ik ergens anders gebruik maak van het internet, die SMTP server moet gebruiken.

Nu is mijn vraag is er geen manier om deze te omzeilen? Ik heb iets gehoord van rollernet.us, maar daar snapte ik niet veel van. Want volgens mij kan ik mijn DNS niet zelf beheren, iets wat volgens mij nodig is om deze actie uit te voeren.

Hoe zou jij dit oplossen? Want er zin vast wel meer mensen met een laptop en geen vaste verblijfplaats wanneer het gaat op internet aansluiten/providers.

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-12 18:57

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Met IMAP....

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Kettrick

Rantmeister!

Ik weet niet of HetNet dit ondersteund, maar veel ISP's ondersteunen smtp authenticatie, je gebruikt dan je gebruikersnaam en wachtwoord om mail te versturen.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ehm.. met Imap verzend je toch ook gewoon via een SMTP server?

🌞🍃

• Entity
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:18

Entity

9000rpm

Sommige hosting/email providers kunnen ook SMTP over een alternatieve poort aanbieden. Zelf heb ik een account bij Fastmail.fm (waar ik ook de MX records van mijn domein naartoe heb gezet) waar ze SMTP over poort 80 bieden...

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-12 16:43
Rollernet is bedoeld om mail van het internet op je mail server te krijgen via een alternatieve poort.

Eingelijk is er niet een direct oplossing hiervoor. Ik had het probleem ook, nu heb op mijn Exchange server een extra smtp server (login vereist) op poort 52 draaien. Hier kan ik dan mail mee versturen.

Heb je toevallig zelf een server draaien waar je een mailservice op kan configureren?

• TimZuiker
@Coach4All,@Roelz,@Datafeest
Na meten weten heb ik een IMAP-server (ondanks mij pop.mijndomein.nl). Ik kan mijn mail ophalen (met pop.mijndomein.nl), maar wanneer ik mail wil versturen (met smtp.mijndomein.nl) werkt het niet.Ik weet uit ervaring dat dat komt doordat mijn internet-provider poort 25 blokeert blokkeert. DUs ik zoek daar een wegomheen. Jullie zeggen IMAP (met zijn 3e dus er zal wel een bron van waarheid in zitten), maar wat moet ik dan doen van jullie?

@Entity
Mijn hosting/email provider bied SMTP niet over een andere poort aan.

@jjbstolk
Ik heb wel thuis een interne server draaien, maar het probleem komt juist voor wanneer ik op een andere plek ben dan thuis en mijn mail wil verzenden.
Edit: Voor de verwarring te voorkomen, die server die ik thuis intern heb staan is geen mailserver. Mijn mail server is staat bij een hostingprovider.

IK hoop dat ik weer voldoende informatie heb gegeven en dat jullie er wat mee kunnen, zo niet, dan hoor ik het graag.

[ Voor 8% gewijzigd door TimZuiker op 26-02-2008 16:26 ]

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-12 13:57
gebruik dan de smtp functionaliteit van gmail, gaat over een andere poort.

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-12 18:57

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Heb nog geen plek gevonden waar het volgende niet werk. ( tenzij alleen poort 80 openstaat uiteraard).

Afbeeldingslocatie: http://img262.imageshack.us/img262/9969/imapversturenpt9.jpg

Dat is het vinkje wat we bedoelen....

(SMTP zonder validatie lukt inderdaad bijna nergens.)

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-12 12:54

TheBorg

Resistance is futile.

Als je hosting toko CPanel heeft dan kun je met een SSL verbinding over poort 465 ook e-mail versturen.

• TimZuiker
@Trolleystad
Ik kwam op internet ook een optie tegen voor de SMTP van Gmail te gebruiken, en dit heb ik ook aan de praat kunnen krijgen, maar dan worden de mails verstuurd via mijn gmail adres, en ik heb oa. mijn hosting aangeschaft voor het hebben van een mooi mail adres (ipv de @hotmail,@gmail etc.).

@Coach4All
Ik heb al deze instellingen al gebrobeerd (Bij Geavaceerd kan je ook het port veranderen van de SMTP server, maar die is bij mijn hosting provider 25, dus dan zou ik hem toch op 25 laten staan?

@TheBorg
Mijn toko maakt gebruikt van Plesk (niet mijn eerste keus, maar er is overweg mee te gaan), dus ik heb geen idee of ik dat kan instellen.

Zijn er nog meer ideeën voor dit probleem?

edit:
Ik heb dit nog kunnen vinden:
De SMTP server voor uitgaande mail werkt niet!
Dit kan 2 oorzaken hebben. De meest voorkomende is dat de ISP de verbinding naar onze servers blokkeert. Je kunt in dit geval de uitgaande (SMTP) mailserver van de access provider gebruiken in plaats van de onze. Een tweede mogelijkheid is dat je direct E-Mail probeert te verzenden nog voordat je E-Mail hebt opgehaald. Onze servers willen dat je eerst E-Mail ophaalt alvorens je gaat verzenden.
Heb heb helaas geen idee wat ze met het dikgedrukte bedoelen. Je kan in Outlook instellen: "Aanmelden voor server voor inkomende e-mail, voordat de email wordt verzonden" (instellen staat net onder net onder het plaatje die Coach4All stuurde). Maar is deze optie hetzelfde als ze in de hierbovenstaande qoute bedoelen?

[ Voor 36% gewijzigd door TimZuiker op 26-02-2008 17:56 ]

• Freedive
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:45

Freedive

] Ken sent me _

TimZuiker schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 17:35:

@TheBorg
Mijn toko maakt gebruikt van Plesk (niet mijn eerste keus, maar er is overweg mee te gaan), dus ik heb geen idee of ik dat kan instellen.

Zijn er nog meer ideeën voor dit probleem?
Bij plesk is dit niet standaard aan te passen via de webinterface dit zou dan de hosting provider moeten aanpassen maar dat gaat niet gebeuren natuurlijk.

Persoonlijk zou ik gaan kijken naar een andere ISP welke welk poort 25 open heeft staan.

• TimZuiker
In de tijd dat Suneye haar reply scheef had ik mijn bericht hierboven geedit, dus lees mijn edit ook (voor zover je het niet las ;-))

@Suneye, nee hostingproviders zijn niet zo makkelijk daarin ;). Jij zegt ga kijken naar een andere ISP... maar dat duurt nog wel een tijdje voordat ik van deze afben.. dus geen makkelijke oplossing, maar dan zou ik het probleem weer hebben bij vrienden waarbij de provider poort 25 niet toestaat.

• Freedive

Freedive

] Ken sent me _

@TimZuiker

Hmm dat is ook weer zo ja.
Dan naar een andere isp gaan en een eigen mailserver ophangen? Of gaan werken met een webmail applicatie ? Plesk heeft volgens mij Horde als webmail app

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:28
Freedive schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 17:55:
[...]
Persoonlijk zou ik gaan kijken naar een andere ISP welke welk poort 25 open heeft staan.
Ja, die KPN actie om poort 25 uitgaand te blokkeren heeft mij heel veel ergernis opgeleverd. Bij zo'n beetje alle domeintjes die ik voor mensen beheerde had ik overal poort 25 met TLS voor SMTP ingeschakeld, maar door die onaangekondigde 'spambestrijdende' actie van KPN ben ik overal langs moeten gaan om het in te stellen. Ik vind het de grootste flauwekul dat KPN dit ziet als een actie tegen spam, want doordat je je mail verstuurd met de KPN mailserver, maar als afzender je eigen domein worden jouw mails onterecht als spam beschouwd, omdat de SPF cheking failed. (een mailserver van domein x verstuurt mail voor domein y -> afzender hijacking -> spam) 'Oplossing' daarvoor is dan alle (!) KPN mailservers expliciet in te stellen in het SPF record. :/
Alleen al om die reden zou ik iedereen KPN afraden. Ze zijn gewoon zelf te laks om actie en verantwoordelijkheid te nemen wanneer er iemand op een ADSL lijntje van hun spam direct verstuurt (uitgaand poort 25).
Verwar het alsjeblieft niet met ingaand poort 25 blocken, want dat snap ik wel, enigszins.
Anyway... wat je kan proberen is gewoon proberen te connecten op de SMTPS poort, 465 ofzo. Soms werkt dit default namelijk.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-12 19:03

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

TimZuiker schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 17:35:
@Trolleystad
Ik kwam op internet ook een optie tegen voor de SMTP van Gmail te gebruiken, en dit heb ik ook aan de praat kunnen krijgen, maar dan worden de mails verstuurd via mijn gmail adres, en ik heb oa. mijn hosting aangeschaft voor het hebben van een mooi mail adres (ipv de @hotmail,@gmail etc.).
Je kan GMail zo instellen dat ook jouw mooie e-mail adres behorende bij jouw domein geaccepteerd wordt als legitiem verzendend adres, gewoon dat e-mail adres toevoegen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Freedive

Freedive

] Ken sent me _

Freee!! schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 18:30:
[...]
Je kan GMail zo instellen dat ook jouw mooie e-mail adres behorende bij jouw domein geaccepteerd wordt als legitiem verzendend adres, gewoon dat e-mail adres toevoegen.
Dat klopt volgens mij ook ja, echter blijft het dan altijd nog via gmail lopen. Maar als TS daar geen problemen mee heeft :)

• TimZuiker
@Freee!! en @Suneye
Wat bedoelen jullie pressies met via gmail lopen. Betekent dat dan dat diegene die mail ontvangt mijn Gmail adres te zien krijgt? Of kan de SMTP van gmail mijn @mijndomein.nl email adres laten zien? Ik heb het al geprobeerd, maar toen kreeg ik mij @Gmail adres terug, en dat wil ik niet.

Ps: hieronder staat een vraag die ik al eerder had gesteld, maar geen antwoord op kreeg:
De SMTP server voor uitgaande mail werkt niet!
Dit kan 2 oorzaken hebben. De meest voorkomende is dat de ISP de verbinding naar onze servers blokkeert. Je kunt in dit geval de uitgaande (SMTP) mailserver van de access provider gebruiken in plaats van de onze. Een tweede mogelijkheid is dat je direct E-Mail probeert te verzenden nog voordat je E-Mail hebt opgehaald. Onze servers willen dat je eerst E-Mail ophaalt alvorens je gaat verzenden.
Heb heb helaas geen idee wat ze met het dikgedrukte bedoelen. Je kan in Outlook instellen: "Aanmelden voor server voor inkomende e-mail, voordat de email wordt verzonden" (instellen staat net onder net onder het plaatje die Coach4All stuurde). Maar is deze optie hetzelfde als ze in de hierbovenstaande qoute bedoelen?

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-12 19:03

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

TimZuiker schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 18:50:
@Freee!! en @Suneye
Wat bedoelen jullie pressies met via gmail lopen. Betekent dat dan dat diegene die mail ontvangt mijn Gmail adres te zien krijgt? Of kan de SMTP van gmail mijn @mijndomein.nl email adres laten zien? Ik heb het al geprobeerd, maar toen kreeg ik mij @Gmail adres terug, en dat wil ik niet.
Dan moet je in GMail naar de instellingen gaan. Ik heb meerdere e-mail adressen die via GMail verstuurd worden waarbij het door mij gewenste e-mail adres, afwijkend van het GMail adres, in de ontvangen berichten staat.

Nadat je hebt ingelogd via de webmail interface op GMail:
Settings (Instellingen) - Accounts - Add another email address (Nog een e-mail adres toevoegen).
Ps: hieronder staat een vraag die ik al eerder had gesteld, maar geen antwoord op kreeg:

[...]

Daar bedoelen ze dus precies hetzelfde mee.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Freedive

Freedive

] Ken sent me _

Gmail weet ik niet precies, log anders zelf even in op je gmail account en knap pop access aan :Y)
Een tweede mogelijkheid is dat je direct E-Mail probeert te verzenden nog voordat je E-Mail hebt opgehaald. Onze servers willen dat je eerst E-Mail ophaalt alvorens je gaat verzenden.
Daar bedoelen ze mee dat je eerst moet controleren op nieuwe berichten (pop3) en dan pas kunt verzenden, dat er vanaf jou ip zeg maar een sessie geopend wordt en dan smtp toegestaan is.

[edit]
Wat Freee!! zegt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Freedive op 26-02-2008 19:00 ]

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Wat wij hebben is een uitgaande SMTP server en inkomende SMTP servers (inkomend MX). Inkomende mailserver zijn alleen te bereiken via poort 25. Uitgaande mail server is te bereiken gewoon via poort 25 en als alternatief poort 587 (beide TCP). Hier kan eventueel TLS overheen gaan. Daarnaast gebruiken we poort 465 voor SSL. Dit zijn 3 standaard poorten voor SMTP. Dus, of vind een SMTP server, die dmv authenticatie en alternatieve poorten bereikbaar is en mag relayen, of installeer er zelf 1 thuis en zet hem dicht voor anderen en laat die doorsluizen naar de mailrelay van je provider (smarthost).
TimZuiker schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 18:50:
@Freee!! en @Suneye

[...]

Dat noemen ze ook wel pop4smtp. Dit houd in dat je eerst ingelogd moet zijn geweest via POP, waardoor je pas daarna toegang krijgt tot de SMTP server. Je IP adres wordt gelogd via POP en als je daar bent geauthenticeerd, dan wordt voor jouw IP de SMTP server open gezet.

[ Voor 49% gewijzigd door eghie op 26-02-2008 19:12 ]

• gertvdijk
eghie schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 19:09:
of installeer er zelf 1 thuis en zet hem dicht voor anderen en laat die doorsluizen naar de mailrelay van je provider (smarthost).
Je bedoelt dat de TS thuis een SMTP server installeert die luistert op een alternatieve poort en vervolgens fungeert als smarthost?
Dan houdt je het probleem met SPF checking!

[ Voor 28% gewijzigd door gertvdijk op 26-02-2008 19:27 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• TimZuiker
Ik zie net dat ik op mijn hosting wel "DNS A record" kan toevoegen en een "MX Record", ik heb ergens gelezen dat ik de poort daarmee ook kan omzeilen, maar om eerlijk te zeggen ik heb geen idee wat het inhoud.
Heeft iemand daar informatie over? of kan het mij vertellen? of weet hij dat wat ik bedoel niet kan?

@iedereen:
Mag ik iedereen tussendoor even bedanken voor het aantal reacties! had ik niet verwacht binnen een korte tijd ;-)

• gertvdijk
TimZuiker schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 19:34:
Ik zie net dat ik op mijn hosting wel "DNS A record" kan toevoegen en een "MX Record", ik heb ergens gelezen dat ik de poort daarmee ook kan omzeilen, maar om eerlijk te zeggen ik heb geen idee wat het inhoud.
Heeft iemand daar informatie over? of kan het mij vertellen? of weet hij dat wat ik bedoel niet kan?
Wat je kan doen is daarmee een service gebruiken die jouw mail dan doorduwt naar een andere mailserver op een andere poort, maar let wel, inkomende mail. (mx record)
Dit geeft geen directe oplossing voor je uitgaande mail probleem.
Eigenlijk vind ik dat we veel druk moeten uitoefenen op KPN om uitgaand poort 25 gewoon open te stellen. :)

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

gertvdijk schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 19:25:
[...]

Je bedoelt dat de TS thuis een SMTP server installeert die luistert op een alternatieve poort en vervolgens fungeert als smarthost?
Dan houdt je het probleem met SPF checking!
SPF checking zou niet fout moeten gaan als jouw SMTP server doorstuurt via de werkelijke mailserver die het domein beheert. Dan ga je namelijk via de zelfde server, alleen houd je wel een ingang voor jezelf open om via die mailserver te versturen.
gertvdijk schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 19:39:
[...]

Wat je kan doen is daarmee een service gebruiken die jouw mail dan doorduwt naar een andere mailserver op een andere poort, maar let wel, inkomende mail. (mx record)
Dit geeft geen directe oplossing voor je uitgaande mail probleem.
Eigenlijk vind ik dat we veel druk moeten uitoefenen op KPN om uitgaand poort 25 gewoon open te stellen. :)
Via MX records kun je geen poort nr meegeven.

Overigens vind ik het goed dat providers uitgaande poort 25 blokkeren. Ik heb er zelf ook veel negatieve ervaringen mee gehad en heeft me ook veel werk opgeleverd. Echter de anti-spam voordeel vind ik zelf meer waarde bevatten. Overigens forceerd dit mensen ook meer om SSL/TLS te gebruiken om mail te versturen. Wij op het werk bieden zowel inkomende mail als uitgaande mail ook via SSL/TLS aan en dat proberen we ook een beetje te pushen dat er ook gebruik gemaakt wordt van SSL/TLS.

• gertvdijk
eghie schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 19:45:
SPF checking zou niet fout moeten gaan als jouw SMTP server doorstuurt via de werkelijke mailserver die het domein beheert. Dan ga je namelijk via de zelfde server, alleen houd je wel een ingang voor jezelf open om via die mailserver te versturen.
  • Als je bedoelt met 'jouw SMTP server' de server die je thuis kan opzetten, dan kan die dus helemaal niet praten met je domeinserver, om dezelfde reden als dat je workstation niet kan.
  • Als je bedoelt met 'jouw SMTP server' de server die je provider aanbiedt: In de praktijk levert die de mail direct bij de geadresseerde mailserver af, weet ik uit ervaring met Planet internet.
Via MX records kun je geen poort nr meegeven.
Nee hehe, tuurlijk niet. Dat was ook helemaal niet mijn punt. Die 'relay' dienst krijgt het binnen op 25 maar spuugt het vervolgens weer uit op een poort die jij wilt op je thuis-ip of server-ip.
Overigens vind ik het goed dat providers uitgaande poort 25 blokkeren. Ik heb er zelf ook veel negatieve ervaringen mee gehad en heeft me ook veel werk opgeleverd. Echter de anti-spam voordeel vind ik zelf meer waarde bevatten.
Dat is dus symptomenbestrijding. Als mensen software als MS Windows blijven gebruiken met allerlei achterdeurtjes voor malware om zich te laten misbruiken als spam mailserver is het dus blijkbaar noodzakelijk om maar gewoon een poort dicht te gooien... Nee, die mensen die niet in staat zijn hun pc goed in te stellen moeten gewoon in quarantaine worden gezet wanneer er 'misbruik' wordt geconstateerd en op de hoogte te worden gesteld door de ISP. etc. etc. Kortom: het beleid van de ISP zou moeten worden aangepast i.p.v. simpelweg een uitgaande poort blokkeren. Komop, als ik een internet abo neem, wil ik geen half-geblokkeerde verbinding, zeker niet naar buiten toe.
Overigens forceerd dit mensen ook meer om SSL/TLS te gebruiken om mail te versturen. Wij op het werk bieden zowel inkomende mail als uitgaande mail ook via SSL/TLS aan en dat proberen we ook een beetje te pushen dat er ook gebruik gemaakt wordt van SSL/TLS.
Tuurlijk, encryptie is beter, maar TLS op poort 25 is niet onveiliger dan SSL over 465.

[ Voor 6% gewijzigd door gertvdijk op 27-02-2008 02:34 ]

Pagina: 1