Mishmash schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 13:40:
[...]
Als hij gaat rebuilden heb je dus geen nieuwe raid aangemaakt maar de bestaande gehouden en de nieuwe schijven erin geprikt...
Je had eerst de oude raid set moeten verwijderen. PC uit, schijven verwisselen, pc aan en nieuwe raid set aanmaken...
Het probleem is dat ik voor mijn RAID1 de EZ-Raid van mijn Asus-moederbord gebruik. Hierbij hoeft geen RAID-array aangemaakt te worden, deze staat namelijk standaard op RAID1, en dit kan alleen met jumpers worden omgezet naar RAID0 of spanned. Als ik deze tijdelijk op RAID0 of iets anders zou zetten zou het waarschijnlijk als nieuw RAID1-volume worden gezien.
Ik zit echter nog te twijfelen of ik dit doe, omdat ik om bij die jumpers te komen een stuk of 2-3 harde schijven moet verwijderen, en mijn grafische kaart los moet gooien waar ik eigenlijk geen zin in heb. Alles zit nogal dicht op elkaar daar onderin, 3 IDE-kabels, 5 SATA-kabels, 5 SATA-voedingskabels, 1 molex, een reeks kabels voor koelers, kabels voor power/reset/lichtjes, kabel voor TV-kaart, een aantal USB-kabels en dan nog een geluidskaart en IDE-controller kaart die geregeld in de weg zitten. Gisteren ging het al bijna fout, had de verkeerde SATA-kabels in de verkeerde schijven geplugd. Ben half uur bezig geweest de juist combinatie te herstellen. Volgende keer misschien foto maken
Ik kan wel een RAID1 array via het bios aanmaken tussen twee verschillende chipsets. Probleem is dan dat ik mijn 5e SATA schijf nergens kwijt kan omdat de 2e poort van EZ-Raid geen losse schijf kan herkennen en enkel functioneert als RAID-poort.
Ik denk dat ik maar wacht, tenzij ik het niet meer zie zitten