Toon posts:

RAID1 schijven vervangen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga binnen kort twee schijven vervangen die in RAID1 zitten.

Om onnodig gerommel te vermijden vroeg ik mij af wat he handigst is, en of onderstaande oplossing werkt.

- Één schijf loskoppelen
- Vervangen door nieuwe schijf
- Wachten tot "rebuilding..." voltooid is
- Tweede oude schijf loskoppelen

Gaat dit werken?

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-02 22:32
Simpelweg, ja. Dat is ten slotte de hele essentie van RAID1. ;)

EDIT: Vergeet niet om backups te maken natuurlijk!

[ Voor 29% gewijzigd door The Realone op 26-02-2008 14:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
The Realone schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 14:34:

EDIT: Vergeet niet om backups te maken natuurlijk!
Ja, dan kan ik dus toch het beste de inhoud van mijn RAID-volume handmatig op een van de nieuwe schijven plaatsen, waarna ik deze samen met de andere nieuwe schijf in RAID zet.

Ik denk dat dat toch het beste is. Is ook een stuk sneller, want dat "rebuilding" duurt ontzettend lang vergeleken met kopieren. Op deze manier kan mijn kast weer redelijk snel dicht, waarna de rebuilding voortgang op de achtergrond verloopt. Dan hoef ik niet twee keer schijven te verwisselen en daar tussen lange tijd wachten.

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 14:16:
- Één schijf loskoppelen
- Tweede oude schijf loskoppelen
Als het niet nodig is zou ik niet gaan hotswappen. Schijf verwisselen als de stroom er af is dus.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Verwijderd

Topicstarter
Nee, hotswappen was ik sowieso niet van plan.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:24

BCC

Als de nieuwe schijven groter zijn dan de bestaande, dan ga je er niet op vooruit qua schijfruimte natuurlijk,

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
BCC schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 15:25:
Als de nieuwe schijven groter zijn dan de bestaande, dan ga je er niet op vooruit qua schijfruimte natuurlijk,
Dit klopt idd. Als je je ruimte uit wilt breiden zul je eerst je data op een ander medium kwijt moeten, schijven verwisselen, nieuwe raid-1 aanmaken en de data weer terug zetten.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-02 23:48

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 15:14:
Nee, hotswappen was ik sowieso niet van plan.
aan te nemen dat je het over twee schijven hebt die samen in raid1 zitten, en je die wilt vervangen door twee nieuwere grotere schijven ook in raid 1, zou je je het geneuzel van twee maal rebuilden kunnen besparen, als je de twee nieuwe schijven gewoon op het moederbord aansluit en voor je pc op de grond laat liggen. Zet er een tafelventilator op, maak een tweede raid1 array, copieer alles en je bent in een keer klaar. scheelt twee maal rebuilden en twee keer onnodig inbouwen.

sowieso heb je alle data dan 4x (op vier schijven identieke data) dus zorgen maken over het verliezen van data heb je niet echt. Toch het zeker voor het onzekere nemen en backups maken. (ook met raid1 nog steeds belangrijk!)

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Nog een RAID1 aanmaken wordt een beetje omslachtig. Ik heb namelijk 6 schijven in mijn PC, waarvan 2 in RAID0 en 2 in RAID1. Ik ben niet van plan andere array's los te gooien. Ik heb wel nog een poort die niet door RAID gebruikt is, waarvan ik de schijf wel ff los kan koppelen. Ik denk dat ik het zo ga doen.

@BCC
Stom dat ik niet gedacht heb aan de omvang van het RAID1-volume, die zal dus beperkt blijven tot het volume van de oude schijven als ik het op de eerste manier doe.

Ik zal de inhoud naar een losse schijf kopieren, een geheel nieuw RAID1-opstelling aanmaken met de nieuwe schijven en daar alles op zetten.

Bedankt voor de tips.

Verwijderd

Topicstarter
De schijven zijn binnen en ingebouwd. Die stomme RAID controller gaat "rebuilden", hoe ik de schijven ook er in doe (met partitie, zonder partitie, andere volgorde). Geen mogelijkheid tot pauzeren. Dit "rebuilden" duurt ontzettend lang (ik denk dat het nog 8-10 uur gaat duren). De transfersnelheid als ik mijn bestanden er op wil zetten is laag (ca. 11MB/s). Ik mag hopen dat dit door het rebuilden komt, wat op de achtergrond loopt. (ondanks dat lees/schrijfbewerkingen voorrang krijgen volgens de manual).

Het is dus niet praktisch om nu mijn bestanden op het RAID-volume te kopieren. Veel te langzaam. Er zit dus niets anders op dan wachten tot het rebuilden voltooid is, en daarna hopen dat de transfer rates normaliseren.

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 13:38:
De schijven zijn binnen en ingebouwd. Die stomme RAID controller gaat "rebuilden", hoe ik de schijven ook er in doe (met partitie, zonder partitie, andere volgorde). Geen mogelijkheid tot pauzeren. Dit "rebuilden" duurt ontzettend lang (ik denk dat het nog 8-10 uur gaat duren). De transfersnelheid als ik mijn bestanden er op wil zetten is laag (ca. 11MB/s). Ik mag hopen dat dit door het rebuilden komt, wat op de achtergrond loopt. (ondanks dat lees/schrijfbewerkingen voorrang krijgen volgens de manual).

Het is dus niet praktisch om nu mijn bestanden op het RAID-volume te kopieren. Veel te langzaam. Er zit dus niets anders op dan wachten tot het rebuilden voltooid is, en daarna hopen dat de transfer rates normaliseren.
Als hij gaat rebuilden heb je dus geen nieuwe raid aangemaakt maar de bestaande gehouden en de nieuwe schijven erin geprikt...

Je had eerst de oude raid set moeten verwijderen. PC uit, schijven verwisselen, pc aan en nieuwe raid set aanmaken...

Verwijderd

Topicstarter
Mishmash schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 13:40:
[...]

Als hij gaat rebuilden heb je dus geen nieuwe raid aangemaakt maar de bestaande gehouden en de nieuwe schijven erin geprikt...

Je had eerst de oude raid set moeten verwijderen. PC uit, schijven verwisselen, pc aan en nieuwe raid set aanmaken...
Het probleem is dat ik voor mijn RAID1 de EZ-Raid van mijn Asus-moederbord gebruik. Hierbij hoeft geen RAID-array aangemaakt te worden, deze staat namelijk standaard op RAID1, en dit kan alleen met jumpers worden omgezet naar RAID0 of spanned. Als ik deze tijdelijk op RAID0 of iets anders zou zetten zou het waarschijnlijk als nieuw RAID1-volume worden gezien.

Ik zit echter nog te twijfelen of ik dit doe, omdat ik om bij die jumpers te komen een stuk of 2-3 harde schijven moet verwijderen, en mijn grafische kaart los moet gooien waar ik eigenlijk geen zin in heb. Alles zit nogal dicht op elkaar daar onderin, 3 IDE-kabels, 5 SATA-kabels, 5 SATA-voedingskabels, 1 molex, een reeks kabels voor koelers, kabels voor power/reset/lichtjes, kabel voor TV-kaart, een aantal USB-kabels en dan nog een geluidskaart en IDE-controller kaart die geregeld in de weg zitten. Gisteren ging het al bijna fout, had de verkeerde SATA-kabels in de verkeerde schijven geplugd. Ben half uur bezig geweest de juist combinatie te herstellen. Volgende keer misschien foto maken :p

Ik kan wel een RAID1 array via het bios aanmaken tussen twee verschillende chipsets. Probleem is dan dat ik mijn 5e SATA schijf nergens kwijt kan omdat de 2e poort van EZ-Raid geen losse schijf kan herkennen en enkel functioneert als RAID-poort.

Ik denk dat ik maar wacht, tenzij ik het niet meer zie zitten :p

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Het hele idee van raid 1 is toch dat het ook nog met een schijf moet werken?

-Een schijf uit de raid array knikkeren.
-Nieuwe HD aansluiten
-Nieuwe array (groter dus) aanmaken
-Van oude array naar nieuwe kopieren
-Oude array weggoien
-2e Nieuwe schijf aansluiten
-rebuilden

Geen idee of of dit ook kan met de firmware oplossing van het moederbord in kwestie.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat klopt. Waarschijnlijk zal de tweede schijf ook wel werken als de eerste er nog wel in zit terwijl ie kapot is. Als ik hem er uit haal wordt de tweede in mijn ervaring echter niet meer gezien. Andersom wel, dus als ik de tweede eruit trek wordt de eerste in zijn eentje prima in Windows gezien. Ik zou echter meer moeten testen om 100% zeker te zijn.

Voor mij is echter belangrijker dat ik een up-to-date backup heb, en niet dat alle data nog beschikbaar is als een van de schijven ermee stopt.

Verwijderd

Topicstarter
Eindelijk is het dan toch gelukt met die jumpers. Met veel moeite, dat wel.

Afbeeldingslocatie: http://img153.imageshack.us/img153/3020/naamloosqn8.png

Nadat ik een paar kabels heb los getrokken is het me gelukt de jumpers te verstellen. Na 10 keer rebooten, kabels lostrekken en proberen kwam ik er achter dat ik in het BIOS na een wijziging "RAID Change" op enabled moet zetten voordat de nieuwe jumperinstelling actief wordt. Na nog wat geprobeer is dit uiteindelijk gelukt.

Leessnelheid zit nu netjes op 78MB/s, dus ik ga zometeen alles kopieren.
Pagina: 1