Toon posts:

[Knoppix] harddisk niet zichtbaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een probleem met een laptop die is gecrashed en waar belangrijke bestanden op staan.
Nu heb ik geprobeerd de bestanden veilig te stellen door met Knoppix een backup te maken, alvorens ik Windows er weer opnieuw op gooi. Nu heb ik echter het probleem dat mijn hardeschjif niet zichtbaar is in Knoppix en ik dus ook de bestanden niet kan overzetten naar een memorystick.

Weet iemand hoe dit probleem te verhelpen?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat voor besturingssysteem staat/stond er op de laptop? Ziet hij de schijf helemaal niet, of alleen het filesystem niet? Wat heb je al geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
blaataaps schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 14:17:
Wat voor besturingssysteem staat/stond er op de laptop? Ziet hij de schijf helemaal niet, of alleen het filesystem niet? Wat heb je al geprobeerd?
Hij ziet de schijf helemaal niet. Er stond aanvankelijk Windows XP op. Nu is het zo dat ik niet heel erg veel verstand heb van linux distributies, maar het zou natuurlijk kunnen liggen aan het feit dat de hardeschijf NTFS geformatteerd is. Is het in dit geval, als dat het probleem zou zijn, mogelijk dit om te zetten zonder verlies van data?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:16

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 14:19:
Hij ziet de schijf helemaal niet. Er stond aanvankelijk Windows XP op. Nu is het zo dat ik niet heel erg veel verstand heb van linux distributies, maar het zou natuurlijk kunnen liggen aan het feit dat de hardeschijf NTFS geformatteerd is. Is het in dit geval, als dat het probleem zou zijn, mogelijk dit om te zetten zonder verlies van data?
NTFS is geen enkel probleem om te lezen in Linux, schrijven is wel (voor zover ik weet) spannender...

Wordt de HD wel in de BIOS gezien en getoond ?
SATA/PATA/SCSI/SAS ?
Merk & type laptop ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
lier schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 14:22:
[...]

NTFS is geen enkel probleem om te lezen in Linux, schrijven is wel (voor zover ik weet) spannender...

Wordt de HD wel in de BIOS gezien en getoond ?
SATA/PATA/SCSI/SAS ?
Merk & type laptop ?
Het is een BenQ Joybook 8100.
Gewoon PATA volgens mij.
In de BIOS laat ie inderdaad geen hardeschijf zijn, hij herkent een primary master.

• Freedive
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:30

Freedive

] Ken sent me _

Wat is de primary master dan ?
Lijkt mij dat dat je hd moet zijn..

Verwijderd

Topicstarter
Freedive schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 17:59:
Wat is de primary master dan ?
Lijkt mij dat dat je hd moet zijn..
Met andere woorden, mijn hardeschijf is stuk? Ik hoop het niet.

• Freedive
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:30

Freedive

] Ken sent me _

Nou ja dat zeg ik niet maar vraag me af wat de primary dan is...wellicht iets in de bios verkeerd staan... geef die eens een reset naar default...

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-01 21:39

Crakie

I want my board back, Lance

Wat is de output van 'fdisk -l' (als root)?

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

Pagina: 1