Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 13:43:
Bij welk bedrijf zou ik het beste kunnen beginnen?
- Ik heb nog weinig relevante IT-ervaring.
- Ik wil geen lange reistijden maken.
Het probleem is ook dat ik nog geen idee heb wat ik precies wil gaan doen in de IT. Tot nu toe trekt mij het beroep van informatie analist/ functioneel ontwerper nog het meeste aan. Voor mij zijn doorgroeimogelijkheden erg belangrijk. Ik zou later in de projectmanagement willen belanden.
Wie kan en wil mij hierin adviseren?
Je geeft drie dingen aan:
(1) Je hebt nog weinig relevante ervaring: maak je geen zorgen, dat geldt voor alle starters.
Dit beperkt je mogelijkheden tot de startfuncties; er zijn namelijk niet veel bedrijven die een project manager direct uit de collegezaal halen. Voor functies op dat niveau wordt meestal een stuk ervaring in engineering projecten gevraagd, bijvoorbeeld als engineer of integrator.
Maar er zijn nog altijd talloze startfuncties: informatie analist, software engineer, software test engineer zijn bijvoorbeeld gangbare functies voor starters.
(2) Je wil geen lange reistijden maken: dat beperkt je keus aan werkgevers tot je eigen regio.
De vraag is dan natuurlijk in welke regio je woont (danwel in welke regio je wilt wonen indien je bereid bent om te verhuizen). Woon je in Pieterburen dan zitten er niet zo heel veel IT functies om de hoek. Zit je in de randstad of de regio Eindhoven dan heb je het voor het uitkiezen.
(3) Je weet niet precies wat je wilt.
Hierover zul je toch moeten nadenken. Zowel om de functie te vinden die bij jou past, als om een
goede indruk te maken op een sollicitatiegesprek.
Ik kan de vraag in stukken knippen om hem wat concreter te maken.
- Branche: zit je liever bij een bank, een machinefabriek, of liever bij een electronica fabrikant?
- Domein: hou je van technische informatice, real-time systemen, embedded software? Of toch meer van administratieve systemen, SQL server, risk management applicaties? Of meer van user interaction?
- Bedrijf: liever groot en veel interne doorgroeimogelijkheden, of liever klein en intiem?
Alle leeftijden door elkaar heen, of graag in een jong team?
- Functie: ga je voor het overzicht, of voor de details? Hou je van puzzelen? Werk je liever samen met een groepje collega's aan hetzelfde project of zit je liever alleen te werken?
De grote blinde vlek in jouw post is dat je niets is dat je niets over je persoonlijkheid vertelt.
Ben jij iemand die makkelijk (en met plezier) contact maakt? Hou je van verandering? Dit is namelijk essentieel voor de functies en bedrijven die bij jou passen.