Verwijderd

Topicstarter
Bij welk bedrijf zou ik het beste kunnen beginnen?
- Ik heb nog weinig relevante IT-ervaring.
- Ik wil geen lange reistijden maken.
Het probleem is ook dat ik nog geen idee heb wat ik precies wil gaan doen in de IT. Tot nu toe trekt mij het beroep van informatie analist/ functioneel ontwerper nog het meeste aan. Voor mij zijn doorgroeimogelijkheden erg belangrijk. Ik zou later in de projectmanagement willen belanden.

Wie kan en wil mij hierin adviseren?

Verwijderd

Qompas.nl
Intermediar.nl

De banenbeurzen (Spits Careerevent heb je net gemist).

Je zult toch zelf met partijen moeten gaan praten om te weten of het iets voor je is.

Verwijderd

Nationale Carriere BEURS:
14 /15 Maart Amsterdam RAI (gratis entree)

Verwijderd

Reken maar dat er genoeg bedrijven zijn die je willen hebben, ga idd eens langs een banen beurs, of zet een CV op monsterboard, en kijk of je interresante reacties krijgt.

Success i.i.g.

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Vraag eens aan kennissen/studiegenoten over hun baan en kijk of het je wat lijkt. Daarnaast krijgen ze vaak bijvoorbeeld een maandsalaris als ze je aanbrengen voor een uiteindelijk succesvolle sollicitatie.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:08
Welkom op GoT.

Op GoT verwachten we (net zoals de rest van de maatschappij) dat je enige inzet pleegt voor je een vraag stelt. De topicstart is wat mager en niet erg concreet.

Dit topic gaat dicht, omdat er te weinig aanknopingspunten zijn voor een interessante discussie. Mochten je zoekinspanningen leiden tot een concrete vraag of wens voor discussie (bv hoe bepaalde werkgevers aansluiten bij je wensen, etc.) dan kun je een nieuw topic in dit forum openen. Succes.

Bij nader inzien. Dit topic mag wel open blijven mits de topicstarter tzt aanvullende informatie plaatst over de 'tussenresultaten', de 'wensen', etc. :)

[ Voor 33% gewijzigd door Rukapul op 26-02-2008 18:27 ]

Verwijderd

Formuleer eerst maar eens voor jezelf wat je exact wilt, korte en langetermijn plan.
Staat een beetje stom bij een sollicitatie als je aangeeft 'het allemaal nog niet te weten'.
Als wat voor mens wil je jezelf profileren en presenteren?

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-01 09:41
Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 13:43:
Bij welk bedrijf zou ik het beste kunnen beginnen?
- Ik heb nog weinig relevante IT-ervaring.
- Ik wil geen lange reistijden maken.
Het probleem is ook dat ik nog geen idee heb wat ik precies wil gaan doen in de IT. Tot nu toe trekt mij het beroep van informatie analist/ functioneel ontwerper nog het meeste aan. Voor mij zijn doorgroeimogelijkheden erg belangrijk. Ik zou later in de projectmanagement willen belanden.

Wie kan en wil mij hierin adviseren?
Je geeft drie dingen aan:

(1) Je hebt nog weinig relevante ervaring: maak je geen zorgen, dat geldt voor alle starters.
Dit beperkt je mogelijkheden tot de startfuncties; er zijn namelijk niet veel bedrijven die een project manager direct uit de collegezaal halen. Voor functies op dat niveau wordt meestal een stuk ervaring in engineering projecten gevraagd, bijvoorbeeld als engineer of integrator.
Maar er zijn nog altijd talloze startfuncties: informatie analist, software engineer, software test engineer zijn bijvoorbeeld gangbare functies voor starters.

(2) Je wil geen lange reistijden maken: dat beperkt je keus aan werkgevers tot je eigen regio.
De vraag is dan natuurlijk in welke regio je woont (danwel in welke regio je wilt wonen indien je bereid bent om te verhuizen). Woon je in Pieterburen dan zitten er niet zo heel veel IT functies om de hoek. Zit je in de randstad of de regio Eindhoven dan heb je het voor het uitkiezen.

(3) Je weet niet precies wat je wilt.
Hierover zul je toch moeten nadenken. Zowel om de functie te vinden die bij jou past, als om een
goede indruk te maken op een sollicitatiegesprek.
Ik kan de vraag in stukken knippen om hem wat concreter te maken.
- Branche: zit je liever bij een bank, een machinefabriek, of liever bij een electronica fabrikant?
- Domein: hou je van technische informatice, real-time systemen, embedded software? Of toch meer van administratieve systemen, SQL server, risk management applicaties? Of meer van user interaction?
- Bedrijf: liever groot en veel interne doorgroeimogelijkheden, of liever klein en intiem?
Alle leeftijden door elkaar heen, of graag in een jong team?
- Functie: ga je voor het overzicht, of voor de details? Hou je van puzzelen? Werk je liever samen met een groepje collega's aan hetzelfde project of zit je liever alleen te werken?

De grote blinde vlek in jouw post is dat je niets is dat je niets over je persoonlijkheid vertelt.
Ben jij iemand die makkelijk (en met plezier) contact maakt? Hou je van verandering? Dit is namelijk essentieel voor de functies en bedrijven die bij jou passen.

Verwijderd

Topicstarter
t_captain schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 09:17:
[...]

Je geeft drie dingen aan:

(1) Je hebt nog weinig relevante ervaring: maak je geen zorgen, dat geldt voor alle starters.
Dit beperkt je mogelijkheden tot de startfuncties; er zijn namelijk niet veel bedrijven die een project manager direct uit de collegezaal halen. Voor functies op dat niveau wordt meestal een stuk ervaring in engineering projecten gevraagd, bijvoorbeeld als engineer of integrator.
Maar er zijn nog altijd talloze startfuncties: informatie analist, software engineer, software test engineer zijn bijvoorbeeld gangbare functies voor starters.

(2) Je wil geen lange reistijden maken: dat beperkt je keus aan werkgevers tot je eigen regio.
De vraag is dan natuurlijk in welke regio je woont (danwel in welke regio je wilt wonen indien je bereid bent om te verhuizen). Woon je in Pieterburen dan zitten er niet zo heel veel IT functies om de hoek. Zit je in de randstad of de regio Eindhoven dan heb je het voor het uitkiezen.

(3) Je weet niet precies wat je wilt.
Hierover zul je toch moeten nadenken. Zowel om de functie te vinden die bij jou past, als om een
goede indruk te maken op een sollicitatiegesprek.
Ik kan de vraag in stukken knippen om hem wat concreter te maken.
- Branche: zit je liever bij een bank, een machinefabriek, of liever bij een electronica fabrikant?
- Domein: hou je van technische informatice, real-time systemen, embedded software? Of toch meer van administratieve systemen, SQL server, risk management applicaties? Of meer van user interaction?
- Bedrijf: liever groot en veel interne doorgroeimogelijkheden, of liever klein en intiem?
Alle leeftijden door elkaar heen, of graag in een jong team?
- Functie: ga je voor het overzicht, of voor de details? Hou je van puzzelen? Werk je liever samen met een groepje collega's aan hetzelfde project of zit je liever alleen te werken?

De grote blinde vlek in jouw post is dat je niets is dat je niets over je persoonlijkheid vertelt.
Ben jij iemand die makkelijk (en met plezier) contact maakt? Hou je van verandering? Dit is namelijk essentieel voor de functies en bedrijven die bij jou passen.
Bedankt voor je antwoord!
Wat betreft (1) ik begrijp uiteraard dat het jaren werkervaring vereist om in de projectmanagement te belanden. Je noemde drie startfuncties. Test engineer lijkt mij niet zo leuk. Informatie analist of software engineer lijken mij beide interessant om te doen. Bij welke heb je betere doorgroeimogelijkheden? Hoe begin je als informatie analist, heb tijdens mijn studie niet (zo heel veel) technieken gehad als DFD, ERD, SDM, RUP,en UML. Heeft het zin om zelf mijn kennis daarover bij te spijkeren of is het zo dat je het allemaal on the job leert?

(2) woon in de Randstad
(3) branche: geen duidelijke voorkeur
domein: voorkeur gaat uit naar: real-time systemen en risk management applicaties
Bedrijf: liever groot en veel interne doorgroeimogelijkheden
Functie: hou van puzzelen, werk graag in teams, overzicht
Ben makkelijk in de omgang, hou er niet van om telkens ergens anders gedetacheerd te worden

Verwijderd

Deze vragen zou je jezelf moeten stellen:
1: Waar woon je?
2: Wil je verhuizen voor je werk?
3: Waar gaat je interesse naar uit (techniek / consulting / bouwen / beheer / onderzoek / beleid)?
4: Hoe snel wil ik doorgroeien?
5: Wil ik formele begeleiding of informele begeleiding?
6: Wil ik direct bij een onderneming terecht of bij een advieshuis (groot, middelgroot, klein)?
Om je goed te orienteren zou ik heel veel websites nalezen (staan vaak vol met ervaringsverhalen), met vrienden / bekenden / sportclubgenoten enzovoorts van gedachten wisselen, naar wervingsevenementen gaan, naar carrierebeurzen gaan enzovoorts.

Succes! :P

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-01 09:41
Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 15:09:
[...]

Bedankt voor je antwoord!
Wat betreft (1) ik begrijp uiteraard dat het jaren werkervaring vereist om in de projectmanagement te belanden. Je noemde drie startfuncties. Test engineer lijkt mij niet zo leuk. Informatie analist of software engineer lijken mij beide interessant om te doen. Bij welke heb je betere doorgroeimogelijkheden? Hoe begin je als informatie analist, heb tijdens mijn studie niet (zo heel veel) technieken gehad als DFD, ERD, SDM, RUP,en UML. Heeft het zin om zelf mijn kennis daarover bij te spijkeren of is het zo dat je het allemaal on the job leert?

(2) woon in de Randstad
(3) branche: geen duidelijke voorkeur
domein: voorkeur gaat uit naar: real-time systemen en risk management applicaties
Bedrijf: liever groot en veel interne doorgroeimogelijkheden
Functie: hou van puzzelen, werk graag in teams, overzicht
Ben makkelijk in de omgang, hou er niet van om telkens ergens anders gedetacheerd te worden
Qua skills moet je zo denken: na een WO opleiding heb je een vrij sterke theoretische basis. Het meeste wat je de komende jaren zult bijleren gaat on the job en heeft betrekking op praktische vaardigheden en toepassing. Ook de meeste cursussen zijn toepassingsgericht.
Omdat de nieuwe kennis zo toepassingsgericht is, heeft het eigenlijk pas zin om daarmee aan de slag te gaan als je eenmaal een keuze hebt gemaakt voor een bepaald bedrijf/domein/technologie. Die dingen komen vaak vanzelf op je weg en dan merk je vanzelf wat je leuker vindt en wat minder leuk. Voorlopig dus niet al teveel plannen, tenzij je heel duidelijk een bepaalde richting in je hoofd hebt.

Real-time en risk management zijn nogal verschillende werelden. Het ene zit in de hoek van technische software engineering (denk aan bedrijven zoals ASML, Bosch, ...), het andere in de financiele hoek. De vraag is dus: vind je techniek leuker of economie en recht?
(risk management heeft veel te maken met compliancy aan verschillende regels die door o.m. de centrale bank oplegt, SOX, Basel2, etc).
De branche correleert trouwens ook met de functie: in de real-time wereld zijn engineers in trek, bij het beroep van informatie-analist denk ik eerder aan de financials.

Je wil naar een groot bedrijf met veel doorgroeimogelijkheden.
Ik denk dat je hiermee verstandig kiest. Bedenk wel dat grootte en doorgroeimogelijkheden toch iets andere dingen zijn.
Grote bedrijven kunnen vaak meer mogelijkheden bieden, maar ook andere eigenschappen zijn van belang. Bijvoorbeeld een dynamische en open bedrijfscultuur (want bij een statische en gesloten cultuur gaan de promoties vaak naar de mensen met de meeste dienstjaren). Of een groeiend bedrijf (daar ontstaan vaker nieuwe functies, zodat je niet hoeft te wachten dat er iemand wegggaat). Denk niet alleen in "omhoog" maar ook in de breedte: bij een bedrijf met diversiteit aan bezigheden kun je nog eens een overstap naar een andere afdeling of divisie maken.

Tenslotte over je persoonlijkheid:
Als je spontaan en makkelijk in de omgang bent, moet je zeker de consultancy wereld niet uitsluiten. Mijn mening is dat je daar sneller een CV opbouwt en je beter in de breedte ontwikkelt.
Wat heb je in gedachten bij "iedere keer ergens anders"? --> in de praktijk kunnen opdrachten in de detachering makkelijk 1 of 2 jaar duren.
En zit je in de consultancy (in de binnendienst), dan is je vaste werkomgeving gewoon het kantoor van je eigen werkgever.
Pagina: 1