[PHP] Dropdown menu

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:34
Hoi,

Ik zit met een probleem, ik weet dat het mogelijk is (heb het al eerder gedaan) maar kan nu geen simpele oplossing meer vinden. Ik hoop dat iemand hier mij verder kan helpen.

Ik heb een database, met daarin 2 tabellen. categories en subcategories.

categories bestaat uit cat_id en cat_name
subcategories bestaat uit subcat_id, subcat_name en parent_cat (van welke categorie het de subcategorie is)

Nu wil ik 2 dropdown menu's, in de eerste lees ik alle categorieën uit de database en bij het 2e dropdown menu lees ik alle subcategorieën waar de parent_cat gelijk is aan de categorie die geselecteerd is bij het eerste dropdown menu.

Ik denk iets met onChange of onClick maar misschien dat het ook anders kan? Ik wil dus simpelweg dat de categorie bij de eerste dropdown menu als variabelen wordt opgeslagen, zodat ik die in de where clause kan aanroepen.

Edit / Code is nogal een zooitje en de vraag is redelijk duidelijk lijkt me. Dus mocht het nodig zijn wil ik de code wel posten.

[ Voor 14% gewijzigd door FreeShooter op 26-02-2008 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat moet via onchange.

Dan kun je ofwel:

- Via ajax dynamisch de 2e dropdown vullen
- Via javascript dynamisch de 2e dropdown vullen (vanuit arraytjes die je met PHP opbouwt in het javascript stukje bijvoorbeeld)
- Via javascript de juiste dropdown zichtbaar maken (je laat PHP alle dropdowns alvast maken met een style display none, vervolgens laat je javascript de juiste zichtbaar maken en de rest onzichtbaar)

Welke oplossing in jouw situatie het beste is moet je zelf weten, het ontloopt elkaar meestal niet zoveel.

Of je kunt ook werken met groepen in je dropdown zelf.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2008 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRiMiNaL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-01-2024

CRiMiNaL

Witlof ^^

Wat jij beschrijft kan je het beste oplossen met AJAX en dan gebruikmaken van het "onchange" event. Lees de link maar even door, 't is teveel om zo even in een post te typen.

[ Voor 3% gewijzigd door CRiMiNaL op 26-02-2008 13:10 ]

... MMORPG Addict.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
CRiMiNaL schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 13:08:
Wat jij beschrijft kan je het beste oplossen met AJAX
Onzin. Wat hij beschrijft kan 'ie ook oplossen met AJAX; je moet het echter niet zien als dé oplossing, want het werkt al niet bij mensen die JS uit hebben staan of oudere browsers gebruiken. AJAX moet je zien als een aanvulling op je website.

Persoonlijk zou ik gaan voor een enkele dropdown met daarin OPTGROUP's (tenzij je een enorme waslijst hebt). Heb je een huge-ass lijst met opties dan kun je voor 2 dropdowns gaan; maar dan zou ik sowieso beginnen het werkend te maken met een simpele post bij het veranderen van dropdown A en dan lijst B server-side laten 'vullen'.

[ Voor 26% gewijzigd door RobIII op 26-02-2008 13:14 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

RobIII schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 13:11:
[...]

Onzin. Wat hij beschrijft kan 'ie ook oplossen met AJAX; je moet het echter niet zien als dé oplossing, want het werkt al niet bij mensen die JS uit hebben staan of oudere browsers gebruiken. AJAX moet je zien als een aanvulling op je website.
Mensen die JS uit hebben staan of een oude browser gebruiken moeten imo gewoon upgraden en JS aanzetten. Anders blijf je een beetje dubbel bezig of niet?

Je schrijft Ajax functies en je moet dan speciaal voor de mensen die JS niet aan hebben staan het op de oude manier dmv refreshen o.i.d. oplossen.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Dennahz schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 13:13:
[...]

Mensen die JS uit hebben staan of een oude browser gebruiken moeten imo gewoon upgraden en JS aanzetten. Anders blijf je een beetje dubbel bezig of niet?
Mensen die JS uit hebben staan hebben daar meestal een reden voor (of ze krijgen het opgelegd). Als jij het niet erg vindt om die lui buiten te sluiten op je site; go ahead. Dan pakt je concurrent ze wel ;)
Mensen die oude(re) browsers gebruiken overigens idem.

Doorgaans maak je het eerst 'minimaal' werkend (als in: het is functioneel in de meeste situaties, uitzonderingen daargelaten) en dan ga je het aankleden/versieren met dingen als AJAX etc.

AJAX is overrated en IMHO veel te vaak verkeerd/half/slecht toegepast. En daarbij word ik er helemaal simpel van dat zowat het antwoord op iedere vraag AJAX lijkt te zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door RobIII op 26-02-2008 13:22 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

RobIII schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 13:15:
[...]

Mensen die JS uit hebben staan hebben daar meestal een reden voor (of ze krijgen het opgelegd). Als jij het niet erg vindt om die lui buiten te sluiten op je site; go ahead. Dan pakt je concurrent ze wel ;)
Dat wel. Het is net wat je doelgroep is. Ik maak op dit moment een webapplicatie voor de interne administratie, facturatie etc en daarbij kan ik gewoon zeggen tegen de mensen: 'Dit werkt niet zonder JS' aangezien alleen personeel bepaalde onderdelen kan gebruiken.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
RobIII schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 13:11:
[...]

Persoonlijk zou ik gaan voor een enkele dropdown met daarin OPTGROUP's (tenzij je een enorme waslijst hebt). Heb je een huge-ass lijst met opties dan kun je voor 2 dropdowns gaan; maar dan zou ik sowieso beginnen het werkend te maken met een simpele post bij het veranderen van dropdown A en dan lijst B server-side laten 'vullen'.
Dat Ajax ga ik is doorlezen.

Het gaat om het toevoegen van foto's aan een gallerij, maar als ik een subcategorie selecteer uit zo'n lijst, kan ik dan simpel ook de group (dus de hoofdcategorie) uitlezen en toevoegen aan een database? Want ik wil zowel de hoofd- als de subcategorie toevoegen aan de tabel images.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Lees bovenstaande posts nog eens goed ;) Ik zou dat onderaan mijn prioriteiten lijstje zetten als ik jou was.
FreeShooter schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 13:25:
kan ik dan simpel ook de group (dus de hoofdcategorie) uitlezen en toevoegen aan een database?
Die hoofdgroep is toch niet eens relevant? Ik neem aan dat een subcat maar in 1 hoofdgroep valt, dus als je dan in je (images?) tabel verwijst met een FK naar de subcat ('album' zeg maar) dan boeit die hoofdgroep toch niet?
En anders kun je dat natuurlijk ook prima oplossen door in de option tag beide id's op te nemen (bijv. <option value"5,17">)

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
FreeShooter schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 13:25:
[...]

Dat Ajax ga ik is doorlezen.

Het gaat om het toevoegen van foto's aan een gallerij, maar als ik een subcategorie selecteer uit zo'n lijst, kan ik dan simpel ook de group (dus de hoofdcategorie) uitlezen en toevoegen aan een database? Want ik wil zowel de hoofd- als de subcategorie toevoegen aan de tabel images.
Als jij een subcategorie selecteerd, weet je aan de hand van je database structuur toch ook de hoofdcategorie?
offtopic:
Daarnaast kun je wel om AJAX heen gaan werken, maar ik krijg de indruk dat deze groepen niet heel groot zijn. In mijn ogen kan voor de massa een AJAX oplossing prima. Het aantal mensen dat oude browsers gebruikt is zeer klein en mensen die javascript uit hebben staan is ook niet bepaald groot. Dit alles is helaas wel afhankelijk van je doelgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stef-o schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 13:40:
[...]

Als jij een subcategorie selecteerd, weet je aan de hand van je database structuur toch ook de hoofdcategorie?
Dit hoeft niet het geval te zijn, een subcategorie kan bijvoorbeeld voorkomen onder meerdere hoofdcategorieen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 14:12:
[...]

Dit hoeft niet het geval te zijn, een subcategorie kan bijvoorbeeld voorkomen onder meerdere hoofdcategorieen.
Doh, dat klopt inderdaad.

Maar dan ben ik dus wel verplicht om voor elke categorie een subcategorie aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 16:35

djiwie

Wie?

De vraag is of je de 0,4% van je bezoekers die nog met Netscape 4 (of andere oudere browsers) wilt ondersteunen.
AJAX is overrated en IMHO veel te vaak verkeerd/half/slecht toegepast. En daarbij word ik er helemaal simpel van dat zowat het antwoord op iedere vraag AJAX lijkt te zijn.
Inderdaad :X

[ Voor 72% gewijzigd door djiwie op 26-02-2008 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Ach, overrated... je moet het ook niet gebruiken omdat je perse een 'web 2.0 website' wilt, maar het is wel degelijk handig bij zulke dingen. Al kan je het ook met gewoon JS oplossen.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-09 10:34
Je kan eerst een PHP versie maken die gewoon de 2e lijst vult na een POST actie. Dan werkt het zonder JS in ieder geval.
Vervolgens maak je een JS versie (je kan alle subcategorien bijvoorbeeld in Arrays zetten en de 2e lijst vullen). En met JS of <noscript> kan je submit knop verbergen voor de JS gebruikers. Dan heb je geen comprmis nodig en werkt het met en zonder JS.

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 16:28

Bosmonster

*zucht*

[...]

Doorgaans maak je het eerst 'minimaal' werkend (als in: het is functioneel in de meeste situaties, uitzonderingen daargelaten) en dan ga je het aankleden/versieren met dingen als AJAX etc.

Ik kies liever voor een goed soepel werkende oplossing die werkt bij 99% van de gebruikers, dan een minder soepel werkende oplossing die werkt bij 100%.

Doorgaans bedenk ik van te voren exact wat ik ga maken en maak ik overigens niet eerst een 'minimale versie', want dan ben ik dubbel bezig en daar gaat de klant niet voor betalen. Bovendien verwacht die de versie zoals beschreven in het functioneel ontwerp en niet een minimale versie (scheelt een hoop uitleggen).

Verder ben ik het met je eens qua AJAX overigens :)

[ Voor 14% gewijzigd door Bosmonster op 26-02-2008 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FreeShooter schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 13:03:
Hoi,

[..]

Ik heb een database, met daarin 2 tabellen. categories en subcategories.

categories bestaat uit cat_id en cat_name
subcategories bestaat uit subcat_id, subcat_name en parent_cat (van welke categorie het de subcategorie is)
Waarom 2 tabellen :?

Dit kan prima in 1 tabel:

code:
1
2
3
4
5
6
cat_id | cat_name | p_cat_id
----------------------------
   1   | Hoofd 1  |   null
   2   | Sub 1.1  |   1 
   3   | Sub 1.2  |   1
...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2008 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 18:09:
[...]

Waarom 2 tabellen :?

Dit kan prima in 1 tabel:

code:
1
2
3
4
5
6
cat_id | cat_name | p_cat_id
----------------------------
   1   | Hoofd 1  |   null
   2   | Sub 1.1  |   1 
   3   | Sub 1.2  |   1
...
Inderdaad, per entiteit 1 tabel, dus indien de subcategorie en de hoofdcategorie beiden gewoon de entiteit categorie zijn met een andere relatie is 1 tabel prima.

Soms komt het wel voor dat subcategorie en hoofdcategorie gewoon echt andere entiteiten zijn (wegens een heel andere rol binnen de structuur), dan is 2 tabellen prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:16
djiwie schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 15:55:
[...]

De vraag is of je de 0,4% van je bezoekers die nog met Netscape 4 (of andere oudere browsers) wilt ondersteunen.

[...]

Inderdaad :X
Wat vaak vergeten wordt in dit soort gevallen is dat er groepen mensen met een visuele / lichamelijke handicap zijn die gebruik maken van braile regels, text reader etc. Deze hulpmiddelen kunnen allemaal niet met javascript overweg. En dan kan je zeggen, die mensen zijn mijn doelgroep niet, maar volgens mij gaat dat alleen op als je specifieke spullen verkoopt zoals contactlenzen dat een blinde daar buiten valt. Want in ieder leeftijdscategorie zijn er wel mensen te vinden die niet zonder deze hulpmiddelen kunnen.

Daarom is het dus ook belangrijk dat er altijd een versie is die werkt zonder javascript.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

[...]

Hier ben ik het niet helemaal mee eens: AJAX kan in heel veel gevallen wel degelijk dingen mogelijk maken die anders stomweg niet mogelijk zouden zijn, en is op dat moment welzeker een functionele requirement in plaats van een aankleding of versiersel. Het punt dat vaak vergeten wordt is dan ook eerder dat een site ook zonder Javascript cq. moderne browser nog functioneel en 100% toegankelijk dient te zijn, of bewust de keuze gemaakt moet worden om dat niet te doen.

AJAX moet geen doel op zich zijn, maar een middel om dingen mogelijk te maken die anders niet mogelijk zouden zijn (inclusief versiersels) die developers nergens ontslaat van de plicht tot graceful degradation opdat de accessibility voor spiders en non-screen media niet in het geding komt.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
curry684 schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 00:33:
Hier ben ik het niet helemaal mee eens: AJAX kan in heel veel gevallen wel degelijk dingen mogelijk maken die anders stomweg niet mogelijk zouden zijn, en is op dat moment welzeker een functionele requirement in plaats van een aankleding of versiersel. Het punt dat vaak vergeten wordt is dan ook eerder dat een site ook zonder Javascript cq. moderne browser nog functioneel en 100% toegankelijk dient te zijn, of bewust de keuze gemaakt moet worden om dat niet te doen.
Dat is ook wat ik bedoelde (hoewel wat korter door de bocht misschien). AJAX is een heel mooie 'uitvinding' die zeker een toegevoegde waarde kan hebben op je site; zijn er geen alternatieven voor (en dat komt niet zo heel vlug voor in de situaties waarin AJAX meestal gemisbruikt wordt) dan dien je daar je opdrachtgever in elk geval van te doordringen voor wat betreft accessibility e.d. en waar mogelijk een 'ouderwets' alternatief voor te bieden.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Natuurlijk is het onzin dat hulpmiddelen als schermlezers en braille regels ineens over hun nek zouden gaan als je een ajax techniek toepast.

Het probleem is vaak echter dat deze op de verkeerde wijze wordt toegepast en daardoor die technieken niet meer werken.

Afhankelijk van je doelgroep is dat geen enkel probleem, dan kun je wel zeggen er zit er altijd wel een bij en daarin heb je ook helemaal gelijk, maar hoe triest het ook is: Dat boeit mensen niets.

Als je heel fanatiek bent kun je gerust wat extra werk stoppen om het ook voor mensen met een disability (danwel technisch danwel fysiek) toegankelijk te maken, en bijvoorbeeld een overheid moet dat zeker doen. Maar als het gaat om een eigen homepage of om een corporate omgeving dan zal dat simpelweg niet gebeuren.

Bij een eigen homepage: Is jouw eigen huis bijvoorbeeld rolstoelvriendelijk? Mijne in ieder geval niet, de drempel bij m'n voordeur is zo hoog dat je echt een plank ofzo nodig hebt om een rolstoel naar binnen te krijgen. En aangezien ik maar een paar mensen ken met een rolstoel en die mensen sowieso al niet vaak buiten hun normale omgeving komen (laat staan bij mij thuis) hou ik dat zo.
Zelfde met websites: Ken je een of meerdere blinde mensen en wil je graag je homepage delen met die mensen dan kun je het doen, anders zullen veel mensen logisch niet de moeite nemen.

Bij een corporate omgeving: Het gaat om de harde centen? Ga jij bijvoorbeeld 100 euro extra in je website stoppen zodat bijvoorbeeld blinde mensen ook op je site kunnen? Wat is de kans dat je die 100 euro ooit nog terug gaat verdienen aan die blinde mensen? Vaak zal het antwoord zijn: Nihil.
Dan doe je het dus niet, dat is gewoon een logische business beslissing.

Daarnaast is het natuurlijk ook (of misschien wel juist) aan de ontwikkelaars van de ondersteunende technieken voor de mensen met een handicap te verbeteren. Zo heb je rolstoelen die trap kunnen lopen en andere technieken. In plaats van dat we dus alle trappen afschaffen creeer je rolstoelen die trap kunnen lopen, dat is gewoon een wisselwerking die altijd van kracht blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 18:02
Even teruggrijpen op de vraag van de TS:
FreeShooter schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 15:21:
[...]

Doh, dat klopt inderdaad.

Maar dan ben ik dus wel verplicht om voor elke categorie een subcategorie aan te maken.
Als ik je database structuur zie dan moet je dit inderdaad en zou ik zelf gebruik maken van de oplossing die RobIII je al een aantal keer op een presenteerblaadje heeft gegeven. Je kan wel hele mooie requests gaan doen met AJAX, maar je kan ook wat eenvoudiger werken. Het is in gebruikersgemak niet moeilijker of lelijker (vind ik) en het scheelt weer wat code. AJAX in deze toepassing is volstrekt overbodig en kan hooguit enige cosmetische waarde bieden.

@TRRoads: Het is in veel gevallen totaal geen moeite en zelfs naar webstandaarden om rekening te houden met mindere goden. Denk alleen maar aan de alt-tag van een afbeelding in xhtml. Als je professioneel met websites bezig bent dan weet je dit en houd je er al vanaf het begin rekening mee en kost het niets extra aan tijd.

[ Voor 17% gewijzigd door wackmaniac op 27-02-2008 13:03 ]

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Niet online
Ajax gebuiken lijkt me behoorlijk overdone voor een submenuutje... ik zou gewoon voor de vetgedrukte optie gaan...
Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 13:05:
Ja dat moet via onchange.

Dan kun je ofwel:

- Via ajax dynamisch de 2e dropdown vullen
- Via javascript dynamisch de 2e dropdown vullen (vanuit arraytjes die je met PHP opbouwt in het javascript stukje bijvoorbeeld)
- Via javascript de juiste dropdown zichtbaar maken (je laat PHP alle dropdowns alvast maken met een style display none, vervolgens laat je javascript de juiste zichtbaar maken en de rest onzichtbaar)

Welke oplossing in jouw situatie het beste is moet je zelf weten, het ontloopt elkaar meestal niet zoveel.

Of je kunt ook werken met groepen in je dropdown zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 16:35

djiwie

Wie?

Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 02:27:
Natuurlijk is het onzin dat hulpmiddelen als schermlezers en braille regels ineens over hun nek zouden gaan als je een ajax techniek toepast.

Het probleem is vaak echter dat deze op de verkeerde wijze wordt toegepast en daardoor die technieken niet meer werken.

Afhankelijk van je doelgroep is dat geen enkel probleem, dan kun je wel zeggen er zit er altijd wel een bij en daarin heb je ook helemaal gelijk, maar hoe triest het ook is: Dat boeit mensen niets.
Oh? In een tijd dat je zo ongeveer afhankelijk wordt van internet vind jij het niet erg dat visueel gehandicapten daar niet aan mee mogen doen, terwijl dat technisch gezien wel mogelijk gemaakt kan worden (voor vaak weinig extra werk/moeite)?
Als je heel fanatiek bent kun je gerust wat extra werk stoppen om het ook voor mensen met een disability (danwel technisch danwel fysiek) toegankelijk te maken, en bijvoorbeeld een overheid moet dat zeker doen. Maar als het gaat om een eigen homepage of om een corporate omgeving dan zal dat simpelweg niet gebeuren.
Daar hoef je niet heel fanatiek voor te zijn, en er zijn genoeg bedrijven waar mensen met (bijvoorbeeld) een visuele handicap werken (slechtziend, blind). Zij hoeven geen toegang te krijgen tot het intranet en zo belemmerd te worden in hun werkzaamheden?
Bij een eigen homepage: Is jouw eigen huis bijvoorbeeld rolstoelvriendelijk? Mijne in ieder geval niet, de drempel bij m'n voordeur is zo hoog dat je echt een plank ofzo nodig hebt om een rolstoel naar binnen te krijgen. En aangezien ik maar een paar mensen ken met een rolstoel en die mensen sowieso al niet vaak buiten hun normale omgeving komen (laat staan bij mij thuis) hou ik dat zo.
Zelfde met websites: Ken je een of meerdere blinde mensen en wil je graag je homepage delen met die mensen dan kun je het doen, anders zullen veel mensen logisch niet de moeite nemen.
Zo werken websites niet, je zoekt niet zelf de bezoekers uit.
Bij een corporate omgeving: Het gaat om de harde centen? Ga jij bijvoorbeeld 100 euro extra in je website stoppen zodat bijvoorbeeld blinde mensen ook op je site kunnen? Wat is de kans dat je die 100 euro ooit nog terug gaat verdienen aan die blinde mensen? Vaak zal het antwoord zijn: Nihil.
Dan doe je het dus niet, dat is gewoon een logische business beslissing.
De kans dat je iets aan blinden verdient hangt helemaal af van het type bedrijf, ik gok dat die kans voor een bedrijf dat blindenstokken produceert groter ligt dan voor een bedrijf dat verrekijkers verkoopt :P
Maar waarom zou je die moeite niet nemen? Vaak is het niet veel extra werk en je doet er toch een deel van je bezoekers een groot plezier mee, bovendien is het positief voor je imago (zeker voor de grotere bedrijven, je wilt geen krantenkoppen als 'Bedrijf X weert blinde bezoekers van haar website' in de krant zien)...
Daarnaast is het natuurlijk ook (of misschien wel juist) aan de ontwikkelaars van de ondersteunende technieken voor de mensen met een handicap te verbeteren. Zo heb je rolstoelen die trap kunnen lopen en andere technieken. In plaats van dat we dus alle trappen afschaffen creeer je rolstoelen die trap kunnen lopen, dat is gewoon een wisselwerking die altijd van kracht blijft.
Als we allebei nou eens zouden helpen, en niet allerlei tekst in plaatjes zetten bijvoorbeeld zonder zinnige alternatieve tekst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRiMiNaL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-01-2024

CRiMiNaL

Witlof ^^

Is het misschien, aangezien de meningen nogal verdeeld zijn wat betreft AJAX, niet een beter idee om in een apart topic de AJAX discussie voort te zetten, vraag van deze user lijkt me inmiddels wel beantwoord en ik zie alleen maar post over de Pro's en Con's van AJAX.

[ Voor 12% gewijzigd door CRiMiNaL op 27-02-2008 15:07 ]

... MMORPG Addict.

Pagina: 1