ASRock K7VT4A-Pro hulp gevraagd bij betekenis piepjes

Pagina: 1
Acties:

• Id3ntityX
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-03 22:30
Details PC
Moederbord: ASRock K7VT4A-Pro
BIOS: AMI Bios
CPU: AMD --> kan ik nu even niet uitlezen want kom niet meer verder met bios volgens mij sempron 2800+ ?
Voeding: Merkloos ding 350Watt

De afgelopen tijd begon de computer een beetje raar te doen tijdens startup vaak kreeg ik dan zulk soort schermpjes, of soortgelijke beelden te zien:
Afbeeldingslocatie: http://home.kpnplanet.nl/~w.kloppenburg1@kpnplanet.nl/screenshot.jpg

Wat ik geprobeerd heb is:
- test gedaan met softwarepakket, volgens mij heet het een burnin test (naam ff kwijt), waarbij ik de HD, CPU en het geheugen gestressed heb, alles ging goed, geen rare temperaturen
- memtest
- floppy en CDROM drive er achterweg gehaald
- bios flashen (ging succesvol volgens het programma)
- andere HD geprobeerd
- andere videokaart geprobeerd
- bios resetten

niets hielp. Inmiddels krijg ik helemaal geen beeld meer, of naar een paar keer resetten kom ik iets verder in het startup proces.

Wat ik nu wel krijg (eerst niet) is het volgende:
als ik de computer aan zet, krijg ik eerst 2 'normale' piepjes, een kleine pauze, gevolgd door 8 kortere piepjes die erg snel achter elkaar komen (had ff moeite met tellen, dus paar keer gedaan).

Ik heb op de site gekeken die in de troubleshooterguide stond, maar nu vroeg ik me af, moet ik uitgaan van 8 piepjes of van 10?

Het volgende heb ik hier al wel over gevonden:

8 Beeps: Display memory read/write failure
Explanation: The BIOS is unable to write to the frame buffer memory on the video card.
Diagnosis: This is usually caused by a problem with the video card, or the memory on the video card. It can also be a motherboard issue.
(van http://www.pcguide.com/ts/x/sys/beep/amiB8-c.html )
Note: Unlike the other AMI beep codes, this one is "non-fatal". The system may continue to boot despite this error.

10 Beeps: CMOS shutdown register read/write error
Explanation: A component of the motherboard is producing an error interacting with the CMOS memory that holds the BIOS settings.
Diagnosis: There is likely a problem with the motherboard.
(van http://www.pcguide.com/ts/x/sys/beep/amiB10-c.html )

En een vraag die er bij vooral aanhangt is, kan ik nu mijn moederbord weggooien of is het nog te redden (8 piepjes is non-fatal?), of is er ook nog een kans dat het toch aan de videokaart lag (en dat die andere dus incompatible was b.v.) of de CPU?

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-03 14:10

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

videokaart (i rest my case) _/-\o_
(of je agp/pci-e slot)

[ Voor 25% gewijzigd door CrankyGamerOG op 26-02-2008 13:09 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

probeer eens een oude pci videokaart er in te steken ;) en agp kaart verwijderen.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Id3ntityX
videokaart kan het niet zijn Def!ance, want heb er al een ander ingehad en dat hielp ook niet (wel een AGP dus). Zal vanavond even proberen een PCI Videokaart proberen te fixen (hier niet meer 1 liggen helaas, dus kan ff niet verder dan). Als dat het probleem oplost, dan is het dus echt de mobo alleen (het AGP slot van de mobo dus)?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Characters in het boot-scherm worden per byte doorgegeven aan de videokaart, niet per pixel.
Om de characters dus vervormd weer te kunnen geven moet het probleem optreden nadat de characters in pixels zijn vertaald. Dit gebeurt in de videokaart.

Het probleem kan dus liggen aan:
- De videokaart (of stroomvoorziening daarvan).
- De kabel tussen videokaart en beeldscherm (of de afscherming en naburige overspraak ervan).
- Het beeldscherm

Geef eens wat informatie over het gebruikte scherm, de videokaart en de bekabeling.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

kalizec schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 14:03:
Characters in het boot-scherm worden per byte doorgegeven aan de videokaart, niet per pixel.
Om de characters dus vervormd weer te kunnen geven moet het probleem optreden nadat de characters in pixels zijn vertaald. Dit gebeurt in de videokaart.
Ik zat meer aan lekkende condensatoren te denken, dit zou de videokaart opzich toch ook kunnen verstoren?

• Id3ntityX
Ik heb het met de volgende videokaarten geprobeerd:
ASUS GeForce FX5200X en een GeForce FX5200

Daarnaast heb ik 2 monitoren geprobeerd (Goldstar 17" en Lifetec 19"), bijde met hun eigen VGA bekabeling.

sync: bedoel je lekkende condensatoren op het mobo?

[ Voor 11% gewijzigd door Id3ntityX op 26-02-2008 14:23 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Als je inderdaad twee videokaarten hebt geprobeerd, twee aparte kabels en twee verschillende schermen dan zit ik ook aan de stroomvoorziening te denken.

Dan is de oplossing om het te controleren inderdaad een PCI-videokaartje.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Kan ook nog de bus zijn waar de kaarten in zijn getest, AGP slot in dit geval. Wat ook kan is dat de contacten van de kaart of slot vuil zijn, reinig deze eens zoals de voorschriften voorschrijven. (dus niet met water en zeep :) )

En blaas eens door je agp slot heen misschien zit er stof in het slot en maken ze niet goed contact met elkaar.

Verwijderd

Id3ntityX schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 14:22:
sync: bedoel je lekkende condensatoren op het mobo?
Ja het is toch een raar probleem en lekkende condensatoren zijn makkelijk te spotten. Veel socket A bordjes worden hier door geplaagd.

• Id3ntityX
morgen krijg ik een PCI grafisch kaartje om te testen, verder zal ik morgen alle andere tips ook even langslopen. Dus jullie horen het resultaat nog :)

Verwijderd

Mijn vriendin heeft sinds zaterdag hetzelfde probleem met hetzelfde moederbord.

Ook hier van alles geprobeerd.
-Monitor omwisselen
-Geheugen omwisselen en testen
-AGP kaartje omwisselen
-CPU omwisselen
-Voeding omwisselen

Ook hier helpt niets. :?
Het enige wat er nu nog overblijft is het moederbordje omwisselen, maar dan kan ik net zo goed een wat moderner systeem in elkaar zetten.

edit: Moederbordje was dan ook hard nodig, aangezien een aantal condensatoren behoorlijk bol waren geworden en eentje ook nog eens lek was.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2008 15:06 ]

Pagina: 1