Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

[IE] raar probleem met absolute position divs

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Hieronder een deel van de code van een website waar ik nu mee bezig ben :

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
</head>

<body>
        <div  style="position:absolute; top:50px; left:50px; width: 200px; height:200px; overflow:auto;">
        <br><br><table border="1">
        <tr>
        <td>tekst tekst tekst<br>tekst tekst tekst<br>tekst tekst tekst<br>tekst tekst tekst<br></td>           
        </tr>
        </table>
        <tr>
        <td>tekst tekst tekst<br>tekst tekst tekst<br>tekst tekst tekst<br>tekst tekst tekst<br></td>           
        </tr>
        </table>
        <tr>
        </tr>
        </table>                                                     
        </div>    
</body>
</html>

En hier een online versie.

Ik heb 2 rare problemen :
  • In IE6 : Als ik een deel van de tekst wil selecteren, wordt meteen alles geselecteerd
  • In IE6 + IE7 : Als ik met de muis over een stuk tekst sta dan werkt de scroll wheel wel, maar als ik met de muis op een leeg stuk tussen de tabellen sta, dan werkt de scroll wheel niet.
Beide problemen komen niet voor :
  • In FF
  • Als ik de div relative position meegeef
  • Als ik de browser naar quirks mode forceer
Helaas passen de bovengenoemde oplossingen niet in mijn ontwerp. Kan ik dit met CSS toch oplossen ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een kleine voortuitgang geboekt. Door de background-color op #FFFFFF; te zetten is het scroll probleem verholpen. Het selectieprobleem helaas nog niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ook het selectieprobleem heb ik inmiddels verholpen. Even voor de search :

html, body {
width:100%;
height:100%;
}

Hiermee was het probleem verholpen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 14:18:
Ik heb een kleine voortuitgang geboekt. Door de background-color op #FFFFFF; te zetten is het scroll probleem verholpen. Het selectieprobleem helaas nog niet.
Mijn excuses dat ik dit oude topic uit de sloot vis, maar ik heb wederom hetzelfde probleem alleen nu ben ik niet in de luxe positie om de background op wit in te stellen omdat er een plaatje achterzit. Alle pagina's zijn W3C compliant met de XHTML 1.0 transitional standaard.

Voor de duidelijkheid het gaat dus om het probleem dat ik niet kan scrollen als de muis niet over een tekst is geplaatst, zie deze link : test

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2008 12:36 ]

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

De hamvraag lijkt me toch echt - wat wil je in godesnaam? :?

Professionele website nodig?

Verwijderd

Topicstarter
curry684 schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 12:39:
De hamvraag lijkt me toch echt - wat wil je in godesnaam? :?
Het irriteert me mateloos dat ik per see met mn muis over een stuk tekst moet staan om de pagina naar beneden te scrollen. Zodra de muis op een leeg stuk staat kan ik scrollen wat ik wil maar werkt het niet.

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

In welke browser doe je dat, want in FF werkt het gewoon :) Laat maar.... IE probleem dus

[ Voor 23% gewijzigd door BtM909 op 20-10-2008 14:30 ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-11 18:12

MBV

dat specificeer je zelf! Je propt je tekst in een blokje van 50x50px, waarbinnen gescrolled zal moeten worden. Scrollen op de hele pagina, en met de scrollbalk van je browser, gaat alleen werken als je geen absolute positionering gebruikt, en de scroll op de html/body-tag laat werken.

[edit]
Ik moet nog even wakker worden geloof ik. Tja ehm, gebruik gewoon een goede browser? En zorg dat absoluut gepositioneerde dingen niet hoeven te scrollen, dat is meestal ongewenst qua usability.

[ Voor 26% gewijzigd door MBV op 20-10-2008 14:33 ]

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

MBV schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 14:31:
dat specificeer je zelf! Je propt je tekst in een blokje van 50x50px, waarbinnen gescrolled zal moeten worden. Scrollen op de hele pagina, en met de scrollbalk van je browser, gaat alleen werken als je geen absolute positionering gebruikt, en de scroll op de html/body-tag laat werken.
Nee dat het is probleem niet. Als je absoluut positioneert, dan werkt het scrollen alleen maar op content (kijk maar in IE)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Topicstarter
MBV schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 14:31:
Tja ehm, gebruik gewoon een goede browser?
Doe ik ook, maarja helaas zit 80% van de mensen op IE, het lijkt me echt een duidelijke bug wat als je de background color instelt dan doet ie het wel. Waar ik het nu voor nodig heb, heb ik eerst een div met een image als achtergrond en daaroverheen wil ik de text in een vast vak met vaste indeling, en dan moet het scrollen gewoon werken.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-11 10:24

Bosmonster

*zucht*

En die achtergrond kan niet gewoon in dat vlak en dan op background-position fixed?

edit: Wat je misschien kunt doen is een transparante gif op de achtergrond zetten. Beetje dirty, maar zal wel werken denk ik.

[ Voor 43% gewijzigd door Bosmonster op 20-10-2008 15:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Opzich een goed idee alleen in mijn geval kan het niet omdat het tekstvak een ander formaat heeft als het achtergrond plaatje. Met andere woorden de tekst loopt maar voor een gedeelte over de afbeelding heen.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-11 10:24

Bosmonster

*zucht*

En de transparante gif oplossing? Had je daar selectief overheen gelezen of werkte dat niet?

[ Voor 60% gewijzigd door Bosmonster op 20-10-2008 17:33 ]

Pagina: 1