Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:46

TF

bla bla

Topicstarter
Ik heb van de werkgever een aanbod gekregen om mijn leaseauto af te staan. Dit omdat ik hem eigenlijk niet meer nodig heb voor mijn functie en hij bijna aan zijn leasetermijn zit.

Dit is een keuze die ik heb, geen verplichting. Als ik de auto niet meer zou hebben moet ik wel zelf weer een wagen aan schaffen. Sinds ik afgelopen jaar een huis heb gekocht ligt dat geld niet 1,2,3 voor handen.

Nu heb ik het plan opgevat om bijv 5000 euro te lenen en dat af te betalen met het extra geld dat ik krijg voor mijn auto.
Netto komt dit op zon 450 euro terecht.

Het overnemen van de leaseauto is een optie, wil dit echter niet doen vanwege wat slechte ervaringen met de auto :p

Maar, iets in mij zegt: Nooit geld lenen voor een auto. Wat is jullie ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136640

Een auto is een slechte investering, ik zou dus niet lenen voor een nieuwe auto. Ik zou gewoon wachten tot je na een tijdje een nieuwe leaseauto krijgt.

Je moest eens weten hoeveel mensen een baan zoeken waarbij ze een leaseauto krijgen, het heeft zo veel voordelen, en is zo vele malen goedkoper als zelf je eigen auto rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-06 20:53

Barrycade

Through the...

En als je niet meer voor je huidige werkgever zou werken en dus de 450 euro zou mislopen, heb je dan genoeg inkomsten om de financiering op te brengen?

Dat lijkt mij de belangrijkste vraag die je moet stellen. Zo ja: geen probleem dus. Zo nee (zoals je eigenlijk al aangeeft) even sparen dus. Geen geld uitgeven dat je niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:19

Glewellyn

is er ook weer.

Ik denk dat als je een vergoeding krijgt in plaats van die leaseauto een lening geen gek idee is.

Mijn gut-feeling is ook dat je beter geen geld kan lenen voor een auto, maar in dit geval staat tegenover die lening dat je meer inkomsten hebt (geen bijtelling + vergoeding). Het lijkt me belangrijk dat je voor jezelf doorrekent hoeveel je aan die lening moet aflossen en hoeveel overige kosten (verzekering, wegenbelasting, onderhoud en brandstof) je maakt. Aan de hand daarvan kan je een gefundeerd besluit nemen over het aangaan en aflossen van die lening.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:16
(jarig!)
Moet het een auto zijn van 5000 euro?
Als hij namelijk niet voor je werk nodig is (en dat maak ik op uit je verhaal), dan is het vooral voor wat privé-ritjes, boodschappen, in het weekend ergens heen, toch?

In zo'n geval zou ik een klein, licht, goedkoop karretje aanschaffen voor niet teveel geld.
Anoniem: 136640 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 11:49:
Je moest eens weten hoeveel mensen een baan zoeken waarbij ze een leaseauto krijgen, het heeft zo veel voordelen, en is zo vele malen goedkoper als zelf je eigen auto rijden...
Dat is op zich best wel heel erg dom... je 'krijgt' geen leaseauto, dat is ook gewoon een vorm van salaris. En als je de leaseauto vergelijkt met het zelf privé aanschaffen van dezelfde nieuwe auto, dan is het wel goedkoper.

Maar als je anders het leasebedrag als extra salaris hebt en je koopt zo'n auto zelf, dan scheelt het echt niet zoveel. Alleen gaan mensen bij een baan van 3800 euro bruto niet ineens een nieuwe auto aanschaffen die qua kosten neerkomt op 1000 euro per maand. Terwijl ze maar wat graag een baan van 3000 euro bruto accepteren met een mooie auto er bij.

Te veel jonge gasten denken dat ze die leasebak gewoon cadeau krijgen, maar het kost hoe dan ook een bak geld.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Heb je de auto echt snel nodig? Anders zou ik ervoor sparen. Iig niet lenen.

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Volgens mij kun je beter een paar maand sparen van dat geld, en een simpele auto aanschaffen.

Van de rest van de 450 euro, minus alle omkosten die je hebt aan die auto ga je dan sparen voor je huis, en/of een mooiere wagen.

Ik denk dat je hiermee aan je eigen vraag voldoet, en geen financieel risico neemt - die je zo in een boom kunt parkeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-06 15:12

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

TF schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 11:45:
Nu heb ik het plan opgevat om bijv 5000 euro te lenen en dat af te betalen met het extra geld dat ik krijg voor mijn auto.
Wat schiet je hier dan mee op? Het geld dat je overhoud van je leaseauto geef je uit aan een tweedehands auto. Als het financieel dus niets uitmaakt, dan kun je toch veel beter blijven leasen? Je rijdt dan zorgeloos een nieuwe auto :)

Pas als je financieel voordeel behaalt, wordt het intressant om je leaseauto in te leveren. Ik zou gewoon even een berekening maken van de kosten en baten. Dan weet je gauw genoeg wat de beste keuze is.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136640

dreamscape schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 11:54:
[...]

Dat is op zich best wel heel erg dom... je 'krijgt' geen leaseauto, dat is ook gewoon een vorm van salaris. En als je de leaseauto vergelijkt met het zelf privé aanschaffen van dezelfde nieuwe auto, dan is het wel goedkoper.
Ik begreep altijd dat je van het geld wat je extra krijgt zonder leaseauto je zelf geen auto kan betalen... Denk vooral aan:

- De auto zelf in dit geval
- De ondhoud kosten
- Verzekering
- Benzine

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 136640 op 26-02-2008 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:23

Standeman

Prutser 1e klasse

Anoniem: 136640 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 11:57:
[...]

Ik begreep altijd dat je van het geld wat je extra krijgt zonder leaseauto je zelf geen auto kan betalen... Denk vooral aan:

- De ondhoud kosten
- Verzekering
- Benzine
Het is maar net wat je eisen zijn. Je kan inderdaad geen nieuwe auto voor rijden. Ik zelf rij nu al drie jaar in een Astra uit 1994 welke ik gekocht heb voor 1250,-. Ik heb er inmiddels ~50.000 km in gereden en ongeveer voor 500,- aan onderhoud gehad.

Dat is echt wel een heel stuk goedkoper dan een lease auto! De voorwaarden zijn: Je moet mazzel hebben en het moet je niet interesseren dat je in een oud barrel rijd van 10+ jaar rijd.
Voordelen: Amper afschrijving en goedkoop rijden.

[ Voor 3% gewijzigd door Standeman op 26-02-2008 12:06 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Anoniem: 136640 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 11:57:
[...]

- De ondhoud kosten
- Verzekering
- Benzine
Dat is niet helemaal waar, maar grotendeels afhankelijk van de afstand die je per jaar rijdt. Als je weinig rijdt heb je ook maar weinig kosten. Ook wordt dan het rijden in een nieuwe auto vergeleken met het leasen van een nieuwe auto.

Als je in een oudere auto rijdt en/of maar weinig kilometers maakt kan het aantrekkelijk zijn er een eigen auto op na te houden.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

Topicstarter
Het is een keuze, ik kan ook een nieuwe auto verkiezen. Maar...

Over het extra bruto salaris krijg ik ook pensioen en vakantiegeld. Dit krijg je niet voor een auto. Ik heb wel een auto nodig om op mijn werk te komen. Verder zal hij alleen gebruik worden voor prive verkeer zeg max 12000km per jaar (incl woon-werk)

Daarnaast krijg ik nog een cao verhoging van 4% komend jaar, ook die krijg je niet over je auto.

Ik denk dat het plan om een klein bakkie aan te schaffen en daarmee rond te crossen tot ik geld gespaard heb voor een betere een goed plan.

Ik heb (nog) geen kinderen en ze zijn ook voor komend jaar nog niet in de planning dus daar ook geen reden voor een grotere auto.
Ik rijd nu een golf....

Het is alleen wel tussen de oren dat je ineens van een vrij nieuwe auto terugvalt op een wat oudere auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-08-2023
Ik moest toen ter tijd wel lenen voor een auto. Ik had al een auto (een oude mini) en ik kon ook leasen, maar ik maakte teveel priv'e kilometers ten opzichte van de zakelijke kilometers. Ik vind dat een eigen auto zoveel voordeel heeft, dat een lease auto hier niet tegen op kan. Ik ging verhuizen voor mijn werk van Twente naar Eindhoven en dat was elk weekend 400km. Dat is gewoon niet veilig in de mini, ook al verkeerd hij in praktische nieuwstaat. Daarom maar een wat grotere auto aangeschaft. Ook hier was een leaseauto niet echt een goede optie, want die zijn voor een starter vaak wat klein en dus nog steeds niet heel erg veilig om zoveel kilometers in te maken. Daarnaast ben ik redelijk aan de lange kant en kon ik in mijn mini ook niet 2 uur achter elkaar in dezelfde houding blijven zitten. Daarom heb ik een Alfa gekocht. wel hiervoor geleend want ik ging ook meteen verhuizen, had voor die tijd al een auto en ik houd nog altijd wel van een feestje, dus echt veel geld had ik niet. Wel kom ik hierdoor een belastingschaal lager uit en ben ik zeker weten minder geld kwijt in de maand. Ook als ik elk weekend heen en weer rijd in een 1:10 slurpende benzine wagen.
Nee, doe mij maar mijn eigen auto waar ik ook nog zelf lekker aan kan liggen sleutelen en die wat groter is als de gemiddelde lease wagen. Dat geld afbetalen heb ik met de bank goede afspraken over gemaakt en ik kom het altijd na. Ik houd er altijd rekening mee en als het aan mij ligt is die lening zo afgelost.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

TF schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 12:13:

Het is alleen wel tussen de oren dat je ineens van een vrij nieuwe auto terugvalt op een wat oudere auto.
Inderdaad, maar je zult zien dat je met allebei van plaats A naar B komt :+

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:36
k0ewl schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 12:57:
Ook hier was een leaseauto niet echt een goede optie, want die zijn voor een starter vaak wat klein en dus nog steeds niet heel erg veilig om zoveel kilometers in te maken.
Je ergonomische eisen kan ik prima inkomen, maar dit gaat volgens mij alleen op als je een jonge 2e hands koopt. Voel mij veiliger in mijn 1 jaar oude Punto dan in een 10 jaar oude "insert auto formaat Passat". Ergens op Youtube zwerft wel dat filmpje van een Modus vs een Espace. Veiligheids voorzieningen zijn de laatste jaren zo omhoog gegaan dat je niet kansloos bent in een B-klasse auto.

Ik zou zelf nooit lenen voor een auto en in het geval van een oude auto ga je hem ook niet allrisk verzekeren, rijd je hem de eerste dag krom en kan je er nog een jaar aan afbetalen terwijl je te voet naar kantoor moet! Een tussenoplossing is geen optie als in de zin van een redelijke 500-1000 euro auto? (al kan je daar natuurlijk ook altijd voor nare verrassingen komen te staan kwa onderhoud)

[ Voor 10% gewijzigd door Speedy op 26-02-2008 13:22 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

Topicstarter
[TAG]Speedy schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 13:16:
[...]

Een tussenoplossing is geen optie als in de zin van een redelijke 500-1000 euro auto? (al kan je daar natuurlijk ook altijd voor nare verrassingen komen te staan kwa onderhoud)
jawel hoor, en inderdaad met dien verstande dat je voor verassingen kan komen te staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Laatst online: 12-06 12:18

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Ik perzoonlijk zou geen geld lenen voor een auto. Ik rij nu een suzuki swift uit 1992 die ik voor 200 euro gekocht heb. Totaal was ik 320 euro kwijt en hij rijd prima.

Moet idd een betrouw baar geval zijn. En suzuki motoren zijn vrij stabiel. Al 390k op de tellen en vroolijk doorgaan.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-08-2023
Roman schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 13:54:
Ik perzoonlijk zou geen geld lenen voor een auto. Ik rij nu een suzuki swift uit 1992 die ik voor 200 euro gekocht heb. Totaal was ik 320 euro kwijt en hij rijd prima.

Moet idd een betrouw baar geval zijn. En suzuki motoren zijn vrij stabiel. Al 390k op de tellen en vroolijk doorgaan.
Ligt er puur aan hoeveel kilometers je moet rijden. Ik zal voor de baas maar 20 kilometer per dag moeten rijden. Dat is over een heel jaar: ((52*5)-24)*20 = 4720 kilometer. Nou, dat is wel te doen in een oude auto. Helaas zal ik voor prive er nog bij moeten rijden: 20800 kilometer. Dan ging ik liever niet in die Suzuki van je zitten. Dan wil je een auto met minder kilometrage en ietwat nieuwe veiligheidsaspecten.

Even weer ontopic:
Geld lenen voor een auto is inderdaad een slechte investering en achteraf heb ook ik er spijt van. Niet omdat ik niet meer verliefd zou zijn op mijn auto (vind het nog steeds een prachtbak), maar als er iets gebeurt blijf je doorbetalen. Helaas had ik geen andere keus. Vader en moeder lief aan kijken was er bij mij niet bij omdat ik nu ook op eigen benen wil staan, dus ook financieel.

Dus of je geld moet gaan lenen voor een auto, heel afhankelijk van de situatie. Heb je per direct een auto nodig en maak je veel kilometers, is het denk ik beter om te investeren in een auto die net wat langer meegaat en met de bank een afspraak maken over hoeveel geld je per maand weer aflost.
Als je niet zoveel kilometers maakt en je hebt per direct een auto nodig, koop een oude auto (tenminste als je niet binnen de A10 woont :p) en controleer alles regelmatig ipv gewoon zomaar instappen en wegwezen.
Heb je het niet per direct nodig, ga op de fiets naar het werk en spaar even door zodat je de auto kunt kopen zonder lenen.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Eeehhh ben met die auto al in Hongarije geweest. (20-30k per jaar leg ik af).

Wel autoradio erin met 600watt versterker :D

Als je echt een beter wilt hebben, zou je kunnen proberen het uit de meerwaarde van je huis te halen (minder rente). Of een wat goedkopere auto te nemen. Je krijgt als leuke betrouwbare bakken voor 1500-2000 euro. Disel is dan wat betrouwbarder als benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 22:20
Mijn vrouw en ik hebben dus wel geld geleend voor een auto. Na een nissan almera uit 1992 op diesel (moet gewoon, 25000+ km's per jaar) die om de haverklap kapot ging waren we het zo zat dat we een goede 2e hands BMW hebben gekocht, waarvan we de helft hebben betaald en de andere helft gefinancieerd hebben. Ik heb er totaal geen spijt van, ok, ik betaal wat rente per maand, maar de kans die je loopt met een oude 2e hands op onderhoudt is mij te groot. Nu weten we gewoon wat het per maand kost, klaar. Even voor de duidelijkheid: Nissan almera voor 3000 euro gekocht en in 1 jaar tijd voor bijna 4000 euro reparaties... dan wordt je het echt wel zat! Onze BMW is nu goedkoper per maand, een stuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

Topicstarter
Ik zit te denken dat ik een VW Passat oid ga aanschaffen. Prijs rond de 4 a 5000 euro. Maar wel eerst sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Dan was die Almera gewoon een miskoop van jezelf, zijn normaal probleemloze auto's
Zowiezo erg weird een Almera uit 92...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

The_MAN schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 14:54:
Mijn vrouw en ik hebben dus wel geld geleend voor een auto. Na een nissan almera uit 1992 op diesel (moet gewoon, 25000+ km's per jaar) die om de haverklap kapot ging waren we het zo zat dat we een goede 2e hands BMW hebben gekocht, waarvan we de helft hebben betaald en de andere helft gefinancieerd hebben. Ik heb er totaal geen spijt van, ok, ik betaal wat rente per maand, maar de kans die je loopt met een oude 2e hands op onderhoudt is mij te groot. Nu weten we gewoon wat het per maand kost, klaar. Even voor de duidelijkheid: Nissan almera voor 3000 euro gekocht en in 1 jaar tijd voor bijna 4000 euro reparaties... dan wordt je het echt wel zat! Onze BMW is nu goedkoper per maand, een stuk!
Ja je kan pech hebben. Had je iemand bij je toen je naar die auto ging kijken? Een vriend van mij is auto monteur en die ziet/hoord direct als er wat mis is.

VW Passat is een leuke auto. Let bij die prijs een beetje op de leeftijd en het aantal kilometers (als die dan kloppen). Kijk ook of die olie lekt en vraag bij het RDV na wat de kilometerstand zou moeten zijn.

Enne almera is toch pas vanaf 1995? of heb ik het daar fout?

/edit en ja. je bent opgelicht:
De Nissan Almera werd in oktober 1995 als opvolger van de Nissan Sunny
geïntroduceerd op de Europese automarkt. Er werden meteen een sedan, 3 drs hatchback en een 5drs hatchback aangeboden. Alleen de station bleef als sunny t/m 1999 leverbaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Roman op 26-02-2008 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
Mijn excuses, de datum moest 1995 zijn. En ja, het was een probleem auto, laten we duidelijk zijn, ik heb veeeel pech gehad, zelfs bij een bevriende automonteur gekocht en staan er bekend om dat ze lang doorrijden... Zo lang wij het kunnen betalen (en dat gaat makkelijk op het moment) zit ik er niet mee dat we elke maand wat moeten betalen voor de financiering. Moet ook zeggen dat we niet de keuze hadden om te sparen, er moest gewoon een nieuwe auto komen, maar een goedkopere had zeker gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

Topicstarter
ik vind het aangaan van een lening ook niet zo erg. Meer het punt: Wanneer is het dan goed afgelost en wat heeft het dan precies gekost. Weegt dat op tegen zelf sparen etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84746

Vindt het ook een beetje afhangen van de tijd die je nodig hebt een auto terug te betalen. Als jij 5K leent maar 500-750 euro per maand kan afbetalen dan betaal je relatief weinig rente en is het risico niet zo groot, zonde als je hem in de prak rijdt in die tijd maar als je hem gekocht had met spaargeld ben je het ook kwijt. Het word een ander verhaal als je je 2e hands auto in 4 jaar moet afbetalen en na 6 maanden in de prak rijdt. Dan zit je nog een paar jaar vast en kan je ook niet makkelijk een andere auto kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:56
Als je netto hierdoor 450 euro extra salaris krijgt is dat fors en mogelijk erg interessant. Heb je daarin ook de fiscale bijtelling voor de lease-auto meegerekend? En mag je straks nog zakelijke kilometers declareren, en krijg je nog reiskostenvergoeding woon-werkverkeer? Hoeveel km ga je straks prive (incl. woon-werk), en hoeveel zakelijk (dienstreizen) maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noper
  • Laatst online: 04-06 16:42

Noper

That's a noper...

Ik heb bij een bank gewerkt en heb daar onderzoeken gezien waarin stond dat 90% van de Nederlanders zijn auto 'financiert' (met geleend geld that is...). Vaak is het gewoon noodzaak omdat het over grote bedragen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
Anoniem: 84746 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 17:00:
Vindt het ook een beetje afhangen van de tijd die je nodig hebt een auto terug te betalen. Als jij 5K leent maar 500-750 euro per maand kan afbetalen dan betaal je relatief weinig rente en is het risico niet zo groot, zonde als je hem in de prak rijdt in die tijd maar als je hem gekocht had met spaargeld ben je het ook kwijt. Het word een ander verhaal als je je 2e hands auto in 4 jaar moet afbetalen en na 6 maanden in de prak rijdt. Dan zit je nog een paar jaar vast en kan je ook niet makkelijk een andere auto kopen.
Ik zou het ook nooit doen bij een goedkope auto, wat inhoud dat de auto die we gefinancieerd hebben natuurlijk all-risk verzekerd is tegen aankoopwaarde. Anders is het risico wel heel groot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
Noper schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 17:07:
Ik heb bij een bank gewerkt en heb daar onderzoeken gezien waarin stond dat 90% van de Nederlanders zijn auto 'financiert' (met geleend geld that is...). Vaak is het gewoon noodzaak omdat het over grote bedragen gaat.
Voor 2000 euro kun je ook een auto kopen die nog jaren meegaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-06 22:19
TF schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 11:45:

Het is duidelijk wat je leaseauto jou kost: 450 euro netto.
Dan is de volgende vraag hoeveel de leaseauto jou waard is.

En dat is een persoonlijke kwestie. Je kunt niet zomaar naar je huidige auto/leasebedrag kijken, want vaak rijden lease-rijders auto's die ze zelf nooit zouden kopen.
Wat voor auto zou jij prive rijden: is een alto genoeg of moeten er twee honden en drie kinderen in? Rij je veel kilometers? Moet het nieuw, bijna nieuw of mag het ook oud zijn?

Mijn inschatting is dat je waarschijnlijk beter in een leaseauto kunt blijven rijden, tenminste als je een beetje kilometers maakt en in een beetje recente auto wilt rijden. 450 euro is best snel op aan aan auto. En bovendien moet er ook iets van compensatie overblijven voor het feit dat je een kleinere/oudere auto rijdt en zelf risico loopt m.b.t. onderhoud etc. Ook de waarde daarvan is natuurlijk persoonlijk, misschien kan het je helemaal niets schelen.

Een ruwe berekening gebaseerd op een Passat op benzine van 8 a 9 jaar oud, nieuwprijs 25000 euro, dagwaarde 5000, 15.000 niet-vergoede km/jaar:
- afschrijving: 70 (3 jaar rijden, restwaarde 2500)
- rente: 10 (ik ga uit van gemiste rente op een goede internet-spaarrekening - lenen is wat duurder)
- houderschapselasting: 40
- verzekering: 40 (all risk op basis van dagwaarde en een flinke no-claim)
- brandstof: 185 (verbruik 1:10, 1,50 per liter)
- onderhoud, banden, reparaties: 50
Totale kosten: 395. You mileage may vary :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
The_MAN schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 17:10:
[...]

Ik zou het ook nooit doen bij een goedkope auto, wat inhoud dat de auto die we gefinancieerd hebben natuurlijk all-risk verzekerd is tegen aankoopwaarde. Anders is het risico wel heel groot!
Dus vanwege een finaiciering neem je op een 2e hands een allrisk (lees dure) verzekering? Dat is wel het laatste wat ik zou doen. Als ik de schade niet zou kunnen lopen zou ik zowieso nooit een dure auto gaan lenen. Ga dan tijdelijk wat goedkoper rijden tot je het geld wel hebt. Maar om enerzijds een lening + rente te hebben en daarnaast nog eens een allrisk om jezelf in te dekken is twee keer je vingers afsnijden voor wat luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

Topicstarter
Bigfoot schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 17:01:
Als je netto hierdoor 450 euro extra salaris krijgt is dat fors en mogelijk erg interessant. Heb je daarin ook de fiscale bijtelling voor de lease-auto meegerekend? En mag je straks nog zakelijke kilometers declareren, en krijg je nog reiskostenvergoeding woon-werkverkeer? Hoeveel km ga je straks prive (incl. woon-werk), en hoeveel zakelijk (dienstreizen) maken?
Hierbij is alles verekend.

Dus extra bruto salaris + wegvallen bijtelling + reiskosten

Ik heb evenwel vakantiegeld en pensioen niet berekend.

Voordeel van het wegvallen van de leaseauto is dat je wat flexibeler word. Je kunt makkelijker van baan wisselen zonder dat je meteen met het auto gemekker zit.

[ Voor 11% gewijzigd door TF op 26-02-2008 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
Het voordeel van een leaseauto zit hem voornl in de kilometers die je er prive (incl woon-werk) mee rijdt, dus hoe meer km hoe meer voordeel. Dus reken maar uit hoe duur die prive km's dan voor je zijn met lease-auto en of dit je waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

Topicstarter
ik heb reeds besloten om een oude roestbak te kopen en lekker door te sparen. We werken beide thuis fulltime (nog wel) en op deze manier kunnen er dus extra dinero;s binnen komen.

Als de tijd daar is koop ik wel een betere / mooiere wagen. Woon werk is overigens 15km en we hebben al een Peugot 106je staan voor mijn vriendin.

Ritjes voor het werk kan met een zgn leenwagen die hier paraat staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
n4m3l355 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 17:59:
[...]

Dus vanwege een finaiciering neem je op een 2e hands een allrisk (lees dure) verzekering? Dat is wel het laatste wat ik zou doen. Als ik de schade niet zou kunnen lopen zou ik zowieso nooit een dure auto gaan lenen. Ga dan tijdelijk wat goedkoper rijden tot je het geld wel hebt. Maar om enerzijds een lening + rente te hebben en daarnaast nog eens een allrisk om jezelf in te dekken is twee keer je vingers afsnijden voor wat luxe.
Ach ja, tis maar net hoeveel geld je ervoor over hebt en of je het kan betalen of niet. We hebben samen een goed inkomen en kunnen het makkelijk betalen, zouden ook een jaar kunnen sparen en dan pas kopen, maar in die tijd moet er wel een auto zijn die nog even 30.000 km moet rijden zonder te veel problemen. Wij hebben gekozen voor wat meer maandlasten (die voor ons makkelijk zijn op te brengen) en meer zekerheid en luxe. Denk dat het vooral belangrijk is wat je per maand kwijt wil zijn en kwijt kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

Topicstarter
The_MAN schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 09:27:
[...]
Ach ja, tis maar net hoeveel geld je ervoor over hebt en of je het kan betalen of niet. We hebben samen een goed inkomen en kunnen het makkelijk betalen, zouden ook een jaar kunnen sparen en dan pas kopen, maar in die tijd moet er wel een auto zijn die nog even 30.000 km moet rijden zonder te veel problemen. Wij hebben gekozen voor wat meer maandlasten (die voor ons makkelijk zijn op te brengen) en meer zekerheid en luxe. Denk dat het vooral belangrijk is wat je per maand kwijt wil zijn en kwijt kan zijn.
Mja ik heb ook geen 20.000 euro maar wel 40x500. Nadeel is je rente, levensverzekering en een hoop rompslomp. Maar als je zoveel km MOET maken en er is geen direct geld...tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

TF schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 08:58:
ik heb reeds besloten om een oude roestbak te kopen en lekker door te sparen. We werken beide thuis fulltime (nog wel) en op deze manier kunnen er dus extra dinero;s binnen komen.

Als de tijd daar is koop ik wel een betere / mooiere wagen. Woon werk is overigens 15km en we hebben al een Peugot 106je staan voor mijn vriendin.

Ritjes voor het werk kan met een zgn leenwagen die hier paraat staat.
15km? Waarom ga je niet lekker fietsen? De lente en zomer komen er weer aan!

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-06 15:41
Glewellyn schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 09:34:
[...]

15km? Waarom ga je niet lekker fietsen? De lente en zomer komen er weer aan!
Goed punt, moet je wel een fiets hebben (ben je voor die afstanden ook wel E1000,- kwijt). En natuurlijk de wil om elke dag door weer en wind te fietsen. Voor mij persoonlijk geen probleem maar voor anderen wellicht wel. En direct fulltime 30km per dag te gaan fietsen is ook geen goed idee, dat moet je opbouwen eerst 1 dag per week dan 2 dagen enz.).

Maar wel zeker haalbaar en ook nog erg goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Leasen is in principe toch gewoon een vorm van geld lenen?
Het lease bedrijf koopt voor jou een auto van 40 000 met een contract van 4 jaar a 900 per maand.
Dat betekend dus dat jij verplicht bent om de komende 4 jaar elke maand 900 euro aan de lease maatschappij te betalen. Dat is een bedrag van 43000. Daarnaast cashen ze nog de restwaarde van de auto van laten we zeggen 20000 euro. Bij elkaar dus een flink rente percentage (zelfs als je alle kosten voor onderhoud en verzekering ed er vanaf trekt.
Daarnaast betaal je ook elk jaar nog eens zo'n 4000 euro extra inkomsten belasting (16000 in totaal).
59000 euro in 4 jaar dus. Daar kun je best een riante auto van rijden.

Dat het door werkgevers als een arbeidsvoorwaarde gebracht wordt betekend nog niet dat je het niet hoeft te betalen ;)

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-06 11:21

Metro2002

Memento mori

The_MAN schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 09:27:
[...]

Ik heb zelf nog nooit meer voor een auto betaald dan 3500 euro en met al die auto's heb ik probleemloos zoveel km's gemaakt zonder al te veel kosten.

Dus het is maar net wat je wilt, ik zou zelf nooit lenen voor een auto en als je voor dat bedrag bij een dealer gaat kijken vind je vaak wel wat leuks en waar zo'n dealer ook achter staat (anders stoten ze een auto wel door naar de handel)

Tijdje geleden een citroen xantia gekocht bij een citroendealer. Heb ik bijna 20k mee gereden zonder ook maar enig probleem en daarna weer weggedaan, auto kostte me slechts 1500 euro aanschaf incl een vol jaar apk en is voor voor 750 euro weer weggegaan na een jaar.

Rij nu in een citroen saxo , ook bij de dealer aangeschaft voor 3k en daar heb ik inmiddels 10.000km mee gereden zonder een enkel probleem en zoals het er nu naar uitziet blijft het zonder problemen tot de volgende apk en dan zie ik wel weer wat er aan mankeert. Waarschijnlijk klein beurtje en misschien wat slijtage onderdelen maar meer dan 800 euro ben ik nog nooit kwijt geweest aan reparaties (en die 800 euro was zelfs nog incl een kleine motorrevisie ivm olieverbruik) en dat was van een wat oudere auto (citroen BX gti)

Meestal ben ik gemiddeld zo rond de 400-500 euro per jaar kwijt aan reparaties.

[ Voor 30% gewijzigd door Metro2002 op 27-02-2008 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03-04-2014
Ik ben nu ook aan het kijken voor een nieuwe auto... mijn nwe baas(ING) geeft geen lease auto maar wel de optie om het renteloos te financieren. Dat maakt het toch wat aantrekkelijker.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Laatst online: 12-06 15:57

racoon

mooowwww

wicked schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 14:41:
Ik ben nu ook aan het kijken voor een nieuwe auto... mijn nwe baas(ING) geeft geen lease auto maar wel de optie om het renteloos te financieren. Dat maakt het toch wat aantrekkelijker.. :)
Welke afdeling binnen welke ing werk je?

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03-04-2014
ICT... DBA
racoon schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 14:44:
[...]

Welke afdeling binnen welke ing werk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Laatst online: 12-06 15:57

racoon

mooowwww

[offtopic] ops&it[offtopic]

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
Metro2002 schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 13:57:
[...]

Ik heb zelf nog nooit meer voor een auto betaald dan 3500 euro en met al die auto's heb ik probleemloos zoveel km's gemaakt zonder al te veel kosten.

Dus het is maar net wat je wilt, ik zou zelf nooit lenen voor een auto en als je voor dat bedrag bij een dealer gaat kijken vind je vaak wel wat leuks en waar zo'n dealer ook achter staat (anders stoten ze een auto wel door naar de handel)

Tijdje geleden een citroen xantia gekocht bij een citroendealer. Heb ik bijna 20k mee gereden zonder ook maar enig probleem en daarna weer weggedaan, auto kostte me slechts 1500 euro aanschaf incl een vol jaar apk en is voor voor 750 euro weer weggegaan na een jaar.

Rij nu in een citroen saxo , ook bij de dealer aangeschaft voor 3k en daar heb ik inmiddels 10.000km mee gereden zonder een enkel probleem en zoals het er nu naar uitziet blijft het zonder problemen tot de volgende apk en dan zie ik wel weer wat er aan mankeert. Waarschijnlijk klein beurtje en misschien wat slijtage onderdelen maar meer dan 800 euro ben ik nog nooit kwijt geweest aan reparaties (en die 800 euro was zelfs nog incl een kleine motorrevisie ivm olieverbruik) en dat was van een wat oudere auto (citroen BX gti)

Meestal ben ik gemiddeld zo rond de 400-500 euro per jaar kwijt aan reparaties.
toon volledige bericht
Bezef wel dat natuurlijk niet iedereen zo veel geluk heeft met zijn oude auto. Het merendeel van de mensen moet toch echt wel wat uitgeven aan onderhoudt, zeker bij 30k per jaar... En daarbij moeten we vanwege de km's haast wel diesel rijden en is een beetje comfort bij 100km per dag woon-werk verkeer wel lekker.

[ Voor 4% gewijzigd door The_MAN op 27-02-2008 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
The_MAN schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 14:51:
[...]

Bezef wel dat natuurlijk niet iedereen zo veel geluk heeft met zijn oude auto. Het merendeel van de mensen moet toch echt wel wat uitgeven aan onderhoudt, zeker bij 30k per jaar... En daarbij moeten we vanwege de km's haast wel diesel rijden en is een beetje comfort bij 100km per dag woon-werk verkeer wel lekker.
Volgens mij verheerlijk je hier iets wat je niet hebt. Enerzijds heb je geen budget voor een fatsoenlijke auto en als excuus wordt dan de afstand genomen. Ik ben het met je eens dat het dan aangenaam is als je kilometers maakt, maar om zoveel extra te betalen vanwege de extra luxe is toch een beetje je eigen budget overspannen.
Daarnaast een oude auto is wat dat betreft zeker als je een simpel merk neemt goedkoper, denk aan bv Ford en juist niet aan relatief dure Duitse merken wanneer je er dubbel en dwars voor betaald als het chipje van je ruitenwisser kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyna18
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 07:30
Ik heb deze week mijn leaseauto ook ingeleverd.
In plaats daarvan ga ik privé rijden in een tweede hands auto.
Aangezien ik zeer weinig kilometers rij, is dat voor mij veel voordeliger dan een leaseauto.
Voor een leaseauto betaal je namelijk 2x. Zowel voor het leasebedrag dat je ontvangt als ook nog eens de bijtelling die de belasting van je 'vraagt'.
Het loont dus zeker om eens een berekening te maken van kosten lease vs kosten privé.

In mijn geval kwam er uit dat onder de 40.000 km privé rijden voordeliger is. Bij meer kilometers per jaar is lease juist beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
dyna18 schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 15:23:
Ik heb deze week mijn leaseauto ook ingeleverd.
In plaats daarvan ga ik privé rijden in een tweede hands auto.
Aangezien ik zeer weinig kilometers rij, is dat voor mij veel voordeliger dan een leaseauto.
Voor een leaseauto betaal je namelijk 2x. Zowel voor het leasebedrag dat je ontvangt als ook nog eens de bijtelling die de belasting van je 'vraagt'.
Het loont dus zeker om eens een berekening te maken van kosten lease vs kosten privé.

In mijn geval kwam er uit dat onder de 40.000 km privé rijden voordeliger is. Bij meer kilometers per jaar is lease juist beter.
Als je het volledige lease-bedrag ook als extra bruto-loon kan ontvangen dan is de keuze snel gemaakt! Maar dat is niet altijd mogelijk. Voor een werkgever is het omzetten van leasebudget naar brutoloon ook niet voordelig, omdat ze dan nog reiskostenvergoeding, dienstreiskosten, en werkgevers- en pensioenpremies moeten betalen.
Pagina: 1