Acer P193w: PC aan--> monitor op zwrt, 'geen stroom'.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 253520

Topicstarter
Dag!
Mijn eerste post en na me sufgesurft te hebben op GoT en het www, tóch besloten een topic te openen. Mocht dit probleem eerder zijn besproken, mijn excuses, ik kwam hem niet tegen.

Ik heb namelijk een nogal opmerkelijk probleem. Sinds zaterdag ben ik het bezit van een Acer P193w 19" flatscreen, die ik op mijn desktop wil aansluiten (AMD3500+ athlon, ECS nForce4-A939 GLan/S/R/PCI-Ex 939 MoBo, Radeon X550 128mb video, 2x 512 MB DDR/400 PC3200 takeMS).

De videokaart ondersteunt zowel VGA als DVI, evenals de monitor en draait op de laatste ATI Catalyst driver (8.2).

Nu het probleem, als ik mijn monitor aansluit en aanzet, gaat ie netjes op standby, met bericht 'no signal' (want pc uit). Zodra ik mijn pc aanzet, stopt de monitor er compleet mee. Geen standby, geen oranje/groene lampjes, hij gaat helemaal op zwart. Zodra ik mijn pc weer uitzet gaat het standby lampje weer netjes branden.

Ik dacht zelf in eerste instantie aan een compatibility probleem, of dat de videokaart los in MoBo zit, maar met mijn oude 17" beeldbuis monitor werkt alles prima.

Wellicht iets met piekspanning, kortsluiting oid? Of is mijn videokaart te oud om deze monitor te ondersteunen? Ook werd ik gewezen op de refreshrate, maar die staat op 75hz, en de monitor schakelt totaal uit zodra ik de pc aan doe, dus ook geen biosscherm zichtbaar.
Kan het zijn dat de monitor op DVI staat en videokaart op VGA, of vice versa? Evengoed, dat verklaart niet waarom de monitor er zo 'uitklapt', alsof hij plots geen stroom meer krijgt.

Ik moet zeggen dat ik werkelijk geen enkele logische verklaring kan verzinnen. :?

Help!

En alvast dank!
Gr,
D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136640

Je zegt zelf al dat je monitor en je videokaart allebij DVI en VGA hebben, heb je al geprobeerd of ze allebij niet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ja, zowel DVI als VGA afzonderlijk aangesloten, met beide hetzelfde resultaat --> all black.

Ik neem aan dat beide aansluitingen tegelijk gebruiken niet verstandig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 253520 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 11:05:
ja, zowel DVI als VGA afzonderlijk aangesloten, met beide hetzelfde resultaat --> all black.

Ik neem aan dat beide aansluitingen tegelijk gebruiken niet verstandig is?
Heb je toevallig VGA onboard op je mobo? Zo ja staat er in je bios dat ie eerst van je PCI-e kaart moet starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zo te zien zit er idd een VGA op m'n mobo.

werkwijze is dan:
- oude monitor op mobo vga
- in Bios PCI startup wijzigen
- nieuwe monitor op mobo vga
...?

thanks!

Afbeeldingslocatie: http://www.pcworld.idg.com.au/mim.php/prodid/688/vid/0/angleid/7/resid/7/im/688_7_ECSnForceA939.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 253520 op 26-02-2008 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Herstel: Ik dacht op het plaatje een VGA aansluiting naast de printpoort te zien, maar volgens de specs zit er géén VGA aansluiting op:
Socket 939
Geheugen DDR
Formfactor ATX
Chipset NVIDIA nForce4
Geheugensloten 4
FSB 1000MHz
VGA Nee
LAN 1Gbit
Marvell 88E1111 Giga LAN PHY
Sound 6-kanaals (5.1)
AGP -
PCI 6
1 x PCI Express x 16
2 x PCI Express
3 x PCI
S-ATA 4
Raid 0, 1, Raid 0+1
IDE 4
Ultra DMA 133/100/66
Afmetingen 30.5 x 24.4cm
Interne I/O Aansluitingen 4 x Serial ATA aansluitingen
2 x IDE aansluitingen
1 x FDD
1 x 24 pin ATX power aansluiting
1 x 4 pin 12V power aansluiting
1 x IrDA for SIR header
3 x USB2.0 port pin header
1 x Front panel switch/LED header
1 x Front panel audio header
1 x CPU FAN/NB_FAN/CAS FAN aansluiting
1 x CD in header
Achter panel I/O 1 x PS/2 toetsenbord/ 1 x PS/2 muis
4 x USB2.0 ports
1 x RJ-45 LAN
1 x Parallel port (LPT1)
1 x Serial Port (COM1)
1 x Audio I/O Line In/Line Out/Mic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Werkt het tft scherm op een andere pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, zowel op een test pc in de winkel waar ik hem heb aangeschaft, als op een andere pc. (beiden via DVI).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-06 09:04
Krijg je in eerste instantie wel de bios-schermen te zien? Dus zie je of hij zijn POST doorloopt?
Kan namelijk goed zijn dat de resolutie die je ingesteld hebt in Windows te hoog staat.
Dit kan je oplossen door tijdens het booten F8 in te drukken, en dan voor VGA-modus te kiezen in Windows.
Mocht het zo zijn dat je ook geen POST te zien krijgt, dan lijkt het toch op een of ander defect. Je POSt zou hij namelijk altijd weer moeten geven als alles goed werkt. Vraag is dan alleen nog wat er defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hi, nee, geen bios, geen opstart, echt helemaal niks.
Zoals ik schreef; zodra ik de computer aanzet, echt zodra ik de knop indruk, schakelt de monitor zichzelf compleet uit. Alsof iemand de stekker er uit trekt.
vreemd, nah?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-06 09:04
Dan raad ik je aan om het volgende te proberen:

Haal alle hardware uit je moederbord, behalve je videokaart en je processor. Start nu de pc op. Doet hij dit, dan kan je 1 voor 1 de spullen terugzetten. Begin met het geheugen, daarna de harde schijven enz.
Hopelijk kan je hiermee spullen uitsluiten waardoor dit veroorzaakt wordt. Mocht dit niet werken, dan lijkt het erop alsof er echt hardwarematigs iets fout is met je videokaart waardoor je geen beeld krijgt.
Let er overigens wel op dat de eventuele voedingsstekker achterop je videokaart ook aangesloten staat. Het zou zomaar kunnen zijn dat dit al de oorzaak is van al je ellende:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hey thanks voor je tips Upper!
Ik zal dit eens gaan uitproberen vanavond. Maar wat ik vreemd blijf vinden is dat mijn ouwe beeldbuis IIyama vision master (met alleen VGA aansluiting) wel prima functioneert als ik dezelfde kabels er op aansluit. Maakt dit verschil in je advies?

het wordt misschien ook tijd voor een nieuwe videokaart :) (nu een Radeon X550 128MB)
by the way; kan ik op een wat ouder nForce 4 socket 939 PCIe moederboard wel recente videokaarten aansluiten, als ik let op de specs van videokaart? (dus PCIe 1 ipv 2). Las dit niet zo snel uit het sticky topic 'welke videokaart moet ik kopen'...
Anyhoe, eerst maar die monitor aan de gang krijgen.
Pagina: 1