Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-08 20:40
Ik ben werkzaam bij PeakIT en heb in het begin 3 vakantiedagen aangegeven voor aankomende maart. Peak wekte de indruk dat dit geen probleem zou zijn. Nu ben ik echter gedatacheerd bij een bedrijf, en je raad het al, de dag dat ik dus vakantie heb opgenomen is een dag waarop de bezetting zo dusdanig laag is dat het bijna niet mogelijk is.

Wat is hierbij mijn recht? Peak heeft mij dus toestemming gegeven voor die vakantie, dit heb ik zelfs al bij de contractondertekening gevraagd. Een vervanger regelen moet mogelijk zijn, maar het inwerken duurt weken.

Ik ben benieuwd wat hier moet gebeuren...Is het niet zo dat dit bedrijf een inzicht heeft gekregen van mijn vakantiedagen? En daar dus mee akkoord zijn gegaan?

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 20:24
Als je toestemming heb gehad van je werkgever dan is er geen probleem. Maar ik vrees dat je niks op papier hebt staan? Of in een email?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 13:42

racoon

mooowwww

Peak-IT is in dit geval de gene die voor een vervanger moet zorgen, en aangezien jij dit ruim van te voren hebt aangevraagd kunnen hun makkelijk iemand zoeken die dan even wil bijspringen.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
EDIT

[ Voor 99% gewijzigd door Dannydekr op 11-03-2008 10:10 ]

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-09 12:46
Je werkt toch voor Peak en niet voor de klant (die neemt "slechts" een dienst (jou) af van Peak)? Daar regel je je vakantie mee en die hebben het goedgekeurd. Bel je manager op en leg hem/haar dit voor als de klant moeilijk doet, die zijn er voor om problemen op te lossen ...

... een beller is sneller :+

Nog een wijze les, schriftelijk (mail) je afspraken vastleggen!

[ Voor 22% gewijzigd door Speedy op 26-02-2008 10:38 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:10

Zeror

Ik Henk 'm!

Dannydeman schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 10:33:
Nou ik heb bij Peak-IT via de email doorgegeven dat ik vakantie wil, en heb het per direct op een formulier vastgelegd en dit is goedgekeurd mondeling door meerdere personen.
Het is dus tweevoudig doorgegeven aan Peak-IT.

Maar waarom ga je niet even contact opnemen met Peak-IT om dit na te vragen. Dan is het gelijk duidelijk.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 15:30

MicroWhale

The problem is choice

Dannydeman schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 10:19:
Ik ben werkzaam bij PeakIT en heb in het begin 3 vakantiedagen aangegeven voor aankomende maart. Peak wekte de indruk dat dit geen probleem zou zijn. Nu ben ik echter gedatacheerd bij een bedrijf, en je raad het al, de dag dat ik dus vakantie heb opgenomen is een dag waarop de bezetting zo dusdanig laag is dat het bijna niet mogelijk is.
[..]
Wat heb je gedaan om het bij je huidige opdrachtgever te bespreken? Als deze 3 dagen zo essentiëel voor je zijn, heb je dit besproken tijdens het intake gesprek? Wat heeft de opdrachtgever hierop geantwoord?

Van je werkgever krijg je impliciet vrij als je opdrachtgever hiermee heeft ingestemd. Het is dus jouw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat beide partijen tijdig en voldoende geinformeerd/geconsulteerd zijn.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:07

DarkSide

theres no place like ::1

Bij mij is het zo dat het mijn werkgever niet uitmaakt wanneer ik vakantie opneem. Als de klant het maar goedkeurt, en als ik mijn limiet van vakantie dagen niet overschrijdt.
Ik vraag dus aan de klant waar ik gedetacheerd ben of ik een dag of aantal dagen vrij kan hebben.
Als dat goedkeuren, geef ik gewoon aan in mijn maandoverzicht dat ik vrij ben. No problem

Wat moet je doen als je van klant verwisseld? Nou dan geef je aan bij het intake gesprek dat je op die periode een aantal dagen vrij wilt zijn ivm een geplande vakantie. Zij kunnen dan meteen zeggen of ze daar mee akkoord gaan of niet. Zo niet kan er nog een andere oplossing gezocht worden. Bv je eigen bedrijf zorgt voor vervanging. Stemmen ze toe maar trekken dit later in, is het een probleem van de klant om voor een oplossing te zorgen.

Mijn inziens was het netter geweest om dit meteen bij de intake te vermelden, Je wist immers dat je al op vakantie ging.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:50

momania

iPhone 30! Bam!

Dannydeman schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 10:19:
Ik ben benieuwd wat hier moet gebeuren...
Je moet gewoon gaan praten met je werkgever en je huidige opdrachtgever. Niets meer en niets minder ;)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 20:56
MrWilliams schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 10:50:
Van je werkgever krijg je impliciet vrij als je opdrachtgever hiermee heeft ingestemd.
De wetgever denkt daar iets anders over: de werkgever (Peak) zal binnen een beperkte tijd beargumenteerd bezwaar moeten aantekenen tegen een verzoek tot vakantie. In dit geval is dat niet gebeurd.
Het is dus jouw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat beide partijen tijdig en voldoende geinformeerd/geconsulteerd zijn.
Hij had er verstandig aan gedaan, maar in strikte zin is hij niet verantwoordelijk omdat de vakantie feitelijk al verleend was door het ontbreken van bezwaar. Het informeren van een opdrachtgever (bv bij de intake ;)) moet gebeuren en kan door de werkgever en de werknemer die beide die kennis dragen gedaan worden, maar uiteindelijk is het de werkgever die de leveringsverplichting heeft.

Oplossing: babbelen

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 26-02-2008 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 13:13
@Rukapul: Het is wel zo netjes om dit te bespreken met de opdrachtgever. Als is dit wellicht wettelijk niet verplicht; het zorgt er wel voor dat je een goede verstandhouding houdt/krijgt met je opdrachtgever.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Laatst online: 16-09 15:30

MicroWhale

The problem is choice

@Rukapul: Impliceer je nu dat als de gedetacheerde een vakantie doorgeeft aan één van de partijen (werkgever of opdrachtgever), dat het geinformeerde bedrijf het niet geinformeerde bedrijf op de hoogte dient te brengen?

Als onderdeel van het bedrijf van je werkgever (je bent immers een levend product met rechten en plichten), heb je daar toch zeker wel een verantwoordelijkheid liggen: 1. om een goede verstandhouding te creëren/behouden, 2. om beide partijen op de hoogte te houden van (veranderingen in) je status.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:43

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

DarkSide schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 10:57:
Bij mij is het zo dat het mijn werkgever niet uitmaakt wanneer ik vakantie opneem. Als de klant het maar goedkeurt, en als ik mijn limiet van vakantie dagen niet overschrijdt.
Ik vraag dus aan de klant waar ik gedetacheerd ben of ik een dag of aantal dagen vrij kan hebben.
Als dat goedkeuren, geef ik gewoon aan in mijn maandoverzicht dat ik vrij ben. No problem

Wat moet je doen als je van klant verwisseld? Nou dan geef je aan bij het intake gesprek dat je op die periode een aantal dagen vrij wilt zijn ivm een geplande vakantie. Zij kunnen dan meteen zeggen of ze daar mee akkoord gaan of niet. Zo niet kan er nog een andere oplossing gezocht worden. Bv je eigen bedrijf zorgt voor vervanging. Stemmen ze toe maar trekken dit later in, is het een probleem van de klant om voor een oplossing te zorgen.

Mijn inziens was het netter geweest om dit meteen bij de intake te vermelden, Je wist immers dat je al op vakantie ging.
IDD. Zo doe ik het ook altijd. En als je de planning al had voordat je bent "aangenomen" bij de "klant" dan had je het idd tijdens de intake moeten aangeven.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
EDIT

[ Voor 99% gewijzigd door Dannydekr op 11-03-2008 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 20:56
@MrWilliams: normaal moet de werknemer de werkgever informeren en bij dit soort bedrijven staat vervolgens in het arbeidscontract that de werknemer ook de opdrachtgever moet informeren / toestemming vragen. In dit geval echter was de vakantie al afgesproken voordat de werknemer ingehuurd werd door de opdrachtgever. Het is dan onredelijk vervolgens als uiterste consequentie een vakantieaanvraag terug te draaien. Overigens is ook de opdrachtgever dom geweest het niet bij de intake te vragen (ik vraag het iig altijd wel als ik SW engineer inhuur voor een kortlopend project), omdat dit tot de risico's behoort.

Iedereen heeft belang bij een goede verstandhouding door goed te communiceren, maar het is ook onverstandig om in dit soort situaties over je heen te laten lopen. Wat dat betreft ben ik het dus wel grotendeels met je eens :)

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 26-02-2008 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
edit

[ Voor 97% gewijzigd door Dannydekr op 11-03-2008 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Lol, bij ons is het meer de werkgever, dan de opdrachtgever die bepaald of vakantie mag. Zij bepalen hoe de bezettingsgraad is (ja, slecht geregeld, er word kennelijk niet genoeg gereserveerd om allemaal tegelijk op vakantie te kunnen). De opdrachtgever kan er dus best vaak mee geconfronteerd worden dat een vakantie al vast staat.

Bijv: in januari geef ik aan m'n werkgever door welke dagen ik vakantie wil. Deze keurt dit verzoek dan goed. Ongeacht bij welke opdrachtgever ik dan zit, ik heb die dagen vakantie.

Bij incidentele vrije dagen die ik wil opnemen moet ik wel eerst toestemming hebben van m'n opdrachtgever. Maar meestal is de opdrachtgever makkelijker dan m'n werkgever 8)7

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:55

PoweRoy

funky!

Bij mij is het zo dat als je een vakantie plant voordat je gedatacheerd wordt, dat het bedrijf waar je gaat werken er vanaf weet bij een gesprek. Zo kunnen ze de keus stellen van we nemen je en dan kan je die dagen vrijnemen of we nemen iemand anders die er dan wel is.

Probleem ligt bij je eigen werkgever

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Rukapul schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 11:03:
De wetgever denkt daar iets anders over: de werkgever (Peak) zal binnen een beperkte tijd beargumenteerd bezwaar moeten aantekenen tegen een verzoek tot vakantie.
Maar de wet (art 7:638-5 BW) zegt ook:
5. De werkgever kan, indien daartoe gewichtige redenen zijn, na overleg met de werknemer, het vastgestelde tijdvak van de vakantie wijzigen. De schade die de werknemer lijdt ten gevolge van de wijziging van het tijdvak van de vakantie, wordt door de werkgever vergoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

asmi schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 18:15:
[...]

Maar de wet (art 7:638-5 BW) zegt ook:
5. De werkgever kan, indien daartoe gewichtige redenen zijn, na overleg met de werknemer, het vastgestelde tijdvak van de vakantie wijzigen. De schade die de werknemer lijdt ten gevolge van de wijziging van het tijdvak van de vakantie, wordt door de werkgever vergoed.
Er is al accoord gegeven. Om zoiets terug te draaien moet in overleg, en dus met toestemming, van de werknemer.

En het gaat om wel 3 hele dagen. Dat noem ik niet eens vakantie, maar gewoon wat vrije dagen.

Ik kan me wel voorstellen dat als je ergens gaat werken, en het inderdaad gaat om een vakantie (2-3 aansluitend) dat je zoiets direct meldt. Maar 3 dagen...

Als de opdrachtgever aangeeft iemand te willen hebben, en dan zonder vrij te kunnen zijn, ze dat aangeven, zodat peak dit had kunnen checken (de dagen stonden al vast).

Het omgooien van vrije dagen, dat kan inderdaad in goed overleg. Maar dan moet er wel een flinke compensatie tegenover staan. En dan niet alleen dat een betaalde vakantie terug betaald wordt, maar je zit ook met het stukje dat je er naar toe leeft. Daarbij kan het ook zijn dat er een partner in het spel is, of anderen die niet kunnen verzetten.

Het enige wat peak dan kan doen is zorgen voor een vervanger voor 3 dagen.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Niet online
RaZ schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 18:31:
Er is al accoord gegeven. Om zoiets terug te draaien moet in overleg, en dus met toestemming, van de werknemer.
De wet vereist alleen gewichtige redenen en overleg. Geen toestemming van de werknemer.
De gewichtige redenen zijn in uiteindelijk ter beoordeling van de rechter, maar zo ver moet je het uiteraard niet laten komen.
En het gaat om wel 3 hele dagen. Dat noem ik niet eens vakantie, maar gewoon wat vrije dagen.
De TS en de wet noemen het wel vakantie, is het dan relevant dat jij het anders noemt?
Het omgooien van vrije dagen, dat kan inderdaad in goed overleg. Maar dan moet er wel een flinke compensatie tegenover staan.
Ook hiervoor gelden vooral de wettekst en de interpretatie daarvan door een rechter. De wet vemeldt niks over "flinke compensatie", alleen vergoeding van de schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

asmi schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 19:15:
[...]

De wet vereist alleen gewichtige redenen en overleg. Geen toestemming van de werknemer.
De gewichtige redenen zijn in uiteindelijk ter beoordeling van de rechter, maar zo ver moet je het uiteraard niet laten komen.
Dus als jouw werkgever met jouw iets overlegd, verteld ie je het dan? Of wordt er daadwerkelijk wel iets in overleg gedaan, dus beide partijen accoord?
[...]

De TS en de wet noemen het wel vakantie, is het dan relevant dat jij het anders noemt?
Ach, hoe het genoemd wordt maakt niet zoveel uit. Men spreekt over vakantiedagen, en niet vrijedagen, of arbeidsloze dagen. Persoonlijk vind ik 3 dagen vrij (5 inclusief het weekend) niet onder de noemer vallen dat je lekker in Mexico gaat vertoeven.
Volgens de wet is het dan vakantie, ook goed.
[...]

Ook hiervoor gelden vooral de wettekst en de interpretatie daarvan door een rechter. De wet vemeldt niks over "flinke compensatie", alleen vergoeding van de schade.
Het kan natuurlijk zo zijn dat de TS in totaal met z'n 8'en met een groepje iets gaat doen. Het effect van dat 1 persoon dat moet omgooien kan effect hebben op een hele groep mensen.

Het kan dus ook zo zijn, dat anderen niet die datum kunnen verzetten, omdat overal iets geplanned moet worden. En dat er bij anderen dan onbetaald verlof moet worden genomen.

Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten.. Je leeft een halfjaar toe naar je vakantie, alles betaald enzo, en de ander kon niet verzetten, jammer voor de werkgever. Compenseren wilde die niet aan. Ik wil niet in het hoogseizoen, dat kost meer. Als de werkgever dat wel wil, prima, kan die het verschil zelf lappen, dan heb ik er geen moeite mee.

Punt is, het verzetten klinkt leuk, overleg ook (al breng je het meer als dat het wordt medegedeeld, maargoed), maar het hoeft niet zo te zijn dat het maar van 1 persoon afhangt, daar ging het mij om.

Een werkgever kan nooit eisen dat een hele groep mensen hun hele vakantie moeten laten schieten omdat ie zelf z'n zaken niet op orde heeft (er is namelijk al accoord gegeven).

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Niet online
RaZ schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 19:53:
Dus als jouw werkgever met jouw iets overlegd, verteld ie je het dan? Of wordt er daadwerkelijk wel iets in overleg gedaan, dus beide partijen accoord?
Er staat "na overleg", niet "in overleg". En overleg betekent nou eenmaal niet automatisch dat je het na afloop eens bent.
De bedoeling van deze regel is natuurlijk dat tijdens zo'n overleg de wederzijdse belangen worden geïnventariseerd en dat er onderhandeld wordt; het is niet de bedoeling dat de werkgever dit afdoet met een eenzijdige mededeling, maar het is dus ook niet zo dat de werknemer door simpelweg nee te zeggen de intrekking kan tegenhouden.
Een werkgever kan nooit eisen dat een hele groep mensen hun hele vakantie moeten laten schieten omdat ie zelf z'n zaken niet op orde heeft (er is namelijk al accoord gegeven).
Dat kan hij dus wel, mits de redenen gewichtig genoeg zijn en hij de schade betaalt.

Ik ben trouwens wel benieuwd wat er gebeurt als de TS een griepje oploopt; dan moet bij die opdrachtgever de boel wel helemaal in het honderd lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 20:57
asmi schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 21:03:
[...]

Dat kan hij dus wel, mits de redenen gewichtig genoeg zijn en hij de schade betaalt.

[...]
Zijn de redenen hier gewichtig genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-06 16:44
peak :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
Alles is op een goede manier opgelost naar trouwens, blijkt toch dat dit bedrijf een foutje had gemaakt en niet PeakIT.

[ Voor 60% gewijzigd door Dannydekr op 11-03-2008 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 13:13
Dannydeman schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 10:12:
Alles is op een goede manier opgelost naar trouwens, blijkt toch dat dit bedrijf een foutje had gemaakt en niet PeakIT.
En daarom haal je je posts weg uit dit topic?

Gefeliciteerd in ieder geval.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Pagina: 1