[Ubuntu / Linux] Atheros 5008X wireless kaart, drivers/help?

Pagina: 1
Acties:

• xesisoj
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-02-2023
Beste allemaal,

Ik zit met het volgende probleem, ik heb gisteren voor het eerst Ubuntu 7.10 op mijn laptop geinstalleerd als dual boot met Vista. Ik vin het heerlijk werken, lekker snel en nu heb ik ook het beste van beide werelden.
Maar ik heb het volgende probleem, in mijn laptop zit een Atheros 5008X Wifi kaart, die niet door madwifi wordt ondersteund. Ik kan de kaart wel zien, maar er is eenvoudigweg geen driver geinstalleerd.
Heb al windows drivers ervoor geprobeert te installeren (zowal Vista als XP) maar die geven allemaal de melding dat ze geen hardware kunnen vinden.

Ik ga zo nog een paar drivers ervoor halen van de Asus site, ff kijken of er niet toevallig een .inf tussenzit die wel werkt.

Ik heb een Asus C90S
E6600 @ 2,4 GHz
NVidia GeForce 8600M GT 512 Mb
160Gb HDD @ 5400rpm
Atheros A/B/G/draft-N 5008X wireless kaart (via PCI-E dacht ik)

Hopelijk heeft een van jullie er een oplossing voor (al is het maar voor het G netwerk, dan heb ik niet meer nodig), anders heb ik niets aan mijn linux installatie omdat ik het juist voor internet/mail wil gebruiken :)

Alvast bedankt aan iedereen!

(Heb dit ook in het non Windows OS topic gepost)

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:31
xesisoj schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 09:32:
(Heb dit ook in het non Windows OS topic gepost)
Volgens mij is crossposten niet toegestaan.

• xesisoj
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-02-2023
Excuses. Aan de mod, verwijder dit topic dan maar als het niet is toegestaan.

Edit: Ik zie dat het al uit het non Windows OS topic is verwijderd, laat deze aub staan ;)

[ Voor 38% gewijzigd door xesisoj op 26-02-2008 11:17 ]

• Pimmetje16
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-11-2025
Ik zit hier z'n beetje met hetzelfde. Heb via wubi de laatste versie van ubuntu (8.04) geïnstalleerd. Ging verder heel gemakkelijk maar wifi aan de gang krijgen ho maar. Ik heb weinig ervaring met linux wel met windows. Verder heb ik geen probleem met wat rond zoeken. Uiteindelijk heb ik dan ook het een en andere gevonden. Heb op een gegeven moment de driver geinstalleerd gekregen. Toen zat ik met het probleem dat ik de wlan niet ge enabled kon krijgen omdat de hotkeys op het toetsenbord softwarematig gestuurd worden via ACPI. Ik ben dan ook wel benieuwd tot hoever je gekomen bent en of je het inmiddels aan de gang hebt.

Hieronder nog even wat dingen die ik gevonden heb:
url: http://ubuntuforums.org/s...0&highlight=AR5418&page=2
url2: http://forum.ubuntu-nl.org/message/225580
Hier nog een voor de experimentele madwifi driver
http://www.thinkwiki.org/...imental_driver_for_ar5008

Ik ben zelf nog een beginneling op Linux gebied (Voor de desktop dan). Dus alle hulp is welkom ;)

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

TS: Probeer Ubuntu 8.04 eens voor de gein, m'n Atheros werkte na een klik in de proprietary driver manager zonder losse drivers enz. te hoeven installen.

Hier ook het probleem van een niet functionerende wireless switch (Alhoewel- hij zet de Bluetooth aan en uit maar bemoeit zich niet met de wlan).

[ Voor 33% gewijzigd door BHQ op 02-05-2008 20:10 ]

• Pimmetje16
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-11-2025
Ik ben ook 8.04 aan het testen maar hij herkent de wifi kaart niet kun je misschien iets gedetailleerder uitleggen waar ik kan kijken.

Bedankt voor de reactie

Edit:
In de driver manager wordt mijn wlan kaart niet weergegeven dus ik ben bang dat het op de oude manier moet.

Edit2
Ik heb de wlan nu geinstalleerd en voor het eerst geeft hij de beschikbare wlan netwerken weer. Alleen ik krijg hem niet geconnect. Ik heb zelfs de beveiligingen van mijn netwerk verwijderd maar het werkt niet. Hij connect een tijdje en haakt dan af :S

[ Voor 58% gewijzigd door Pimmetje16 op 03-05-2008 00:26 ]

Pagina: 1