[ubuntu] cdrom lezen lukt niet na installatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
deze week besloten de grote stap naar linux te wagen,
ik zat te denken aan ubuntu in combinatie met deze tut: https://wiki.ubuntu.com/NlKleinEnSnel
ik heb echter een probleem, na de installatie die goed verloopt van cd-rom, ga ik icewm ophalen, hij vind het want vraagt of ik akkoord ga met de grote, maar vervolgens geeft hij aan dat de cdrom van ubuntu geplaatst moet worden. het probleem is alleen dat de cd al in het station zit, hij start zelfs gewoon van cd-rom op na een reboot, en toch word hij niet gevonden.
hierna de wijzigingen in sources.list volgens de howto aangebracht, maar dit wil ook niet helpen.

iemand hier die misschien een sugestie heeft?

<mijn titel is incompleet, zie zo geen mogelijkheid deze aan te passen. misschien dat een mod dat zou willen doen? alvast bedankt>

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2008 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:39

zomertje

Barisax knorretje

Welke foutmelding krijg je?

Is de cd gemoount?
Misshien zijn de drivers niet geladen?

Verder misschien eerst het internet in orde maken en dan vanaf daar alles downloaden/updaten? Dan heb je gelijk de laatste patches.

titel is aangepast

[ Voor 6% gewijzigd door zomertje op 26-02-2008 08:38 ]

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
cd is gewoon helemaal default, ik heb er zelf niets aan gedaan.
maar snap idd ook niet waarom hij het niet van internet afhaald, geeft tijdens het opstarten aan dat netwerk instellingen in orde zijn, en het lampje op de router brand gewoon. (weet zo geen code om in ubuntu je netwerk te teste, wel ping www.google.nl ingetikt. maar krijg melding dat hij host niet kan vinden. probleem is dus dat ik niet weet of ping www.google.nl gewoon zo kan in ubuntu)
maar aangezien hij wel de pakketen vind die ik kan downloaden. lijkt me dat er een netwerk verbinding aanwezig is.

de melding is als volgt:
ik typ: apt-get install icewm
ubuntu:geeft een lijst met pakkenten en vraagt of ik de 20.6 mb wil installeren
ik typ: acepteer
ubuntu geeft aan (wat mij nu pas opvalt): fout http://nl.archive.ubuntu.com gutsy/main ttf-dejavu-extra 2.19-1ubuntu3 tijdelijke fout bij het opzoeken van 'nl.archive.ubuntu.com'
en dit ook voor de overige pakketen, met helemal onderaan
medium wisselen: gelieve de schijf met label 'ubuntu 7.10 gutsy gibbon release i386 in het station '/cdrom/' te plaatsen en op enter te drukken.

lijkt dus inderdaad op netwerk fout, maar hoe los ik het op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
In de terminal moet 'ping www.google.nl' wel werken inderdaad. Als 'ping www.google.nl' niet werkt en bijvoorbeeld 'ping 66.249.93.99' wel, dan heb je een DNS probleem.

Zoek ook even dit bestand op: /etc/apt/sources.lst Daarin zie je een lijstje met de repositories voor je pakkettenbeheer. Bovenin staat waarschijnlijk een regel die de CD als bron aanwijst, kijk even of die is 'weggemarkeerd' met een # ervoor (zodat ie niet meer van CD gaat lezen).

Verderop in het bestand staan de normale repositories van de download servers. Die servers kunnen in een enkel geval wel eens een 'tijdelijke fout bij het opzoeken' geven (even offline ofzo), maar als het telkens weer hetzelfde liedje is, kun je proberen om de adressen van een andere repository server erin te zetten. Je kunt ook de inhoud hier even posten.

[ Voor 12% gewijzigd door benoni op 26-02-2008 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flapdrol85
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Het is belangrijk dat je weet of je een netwerk met dhcp hebt of dat je een statisch ip-adres moet gebruiken. Als je dat weet typ je:
' sudo ifconfig eth0'

De output van dit commando moet duidelijk maken of je netwerk draait en welk ip je hebt.
Eventueel kun je instellingen van je netwerk aanpassen in /etc/network/interfaces

als de instellingen goed staan kun je je netwerkverbinding online zetten door:
' sudo ifup eth0' te typen

nu zou het allemaal moeten werken, als je niet te maken hebt met een verkeerde driver of kapotte netwerkkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

edit je /etc/apt/sources.list

Hierin staat bovenin een regel beginnend met "cdrom" o.i.d.

Die weghalen, bestand opslaan.

Hierna gaat apt proberen de pakketten via internet op te halen.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hekje voor de cd source heb al een keer aan en uit gehad.
ook heb ik de repositories al aangpast, zonder resultaat,
wat mij echter stug lijkt, maar misschien wel mogelijk: gisteren avond heeft chello er hier in de straat uit gelegen, maar toen dit opgelost was kon ik op iedere pc weer gewoon internetten, lijkt me dus niet echt logisch dat mijn netwerkkaart daarvan kapot gegaan kan zijn.
ook heb ik na de storing linux een keer opnieuw geinstalleerd, zonder fouten over netwerk apparaten.
als ik vanavond thuis ben probeer ik even de netwerk instellingen na te kijken en eventueel te posten.

alvast bedankt

Verwijderd

Topicstarter
het wil allemaal niet echt lukken,
ik kan de livecd van ubuntu opstarten en meteen op internet.
in het begin kon ik ook vanaf de commandline install van ubuntu internet benaderen, maar na een herinstall met dezelfde instellingen wilde dit niet meer lukken.

vandaag heb ik er alles af gedaan en Damn small linux geinstalleerd,
hier zie ik de netwerk kaart wel bij hardware (een sis900),
maar als ik ifconfig eth0 uitvoer, krijg ik de melding dat er geen fetching interface information is.
ik dacht dus aan een driver probleem, maar omdat de livecd van ubuntu het wel doet, en hij gewoon word herkend, en het eerst wel deed. lijkt mij dit ook niet meer zo logisch.

met andere woorden, ik heb geen flauw idee wat te doen....

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-08-2023

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Hoi helpdesk, even uitvragen;

Zomertje vraagt of de cd gemount is; hiermee bedoelt ze; is de cd aangekoppeld? Dit heeft nix met het type cd te maken maar of-t-ie in het systeem hangt. Controleren met mount en evt mounten met
sudo mount /dev/cdrom

Je zegt dat je na de reboot opstart van cd; bedoel je dat je weer de live-omgeving opstart en niet je geinstalleerde systeem? Je schrijft namelijk letterlijk: "het probleem is alleen dat de cd al in het station zit, hij start zelfs gewoon van cd-rom op na een reboot"

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

• Surfer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-03 22:55

Surfer

~

Als je CD-speler het wel doet bij booten, maar daarna niet als je Ubuntu geinstalleerd hebt, kan het ook nog te maken hebben met:

Grub install --> geen dvd-rom meer in Windows en Linux

“I'd give an arm to be ambidextrous!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@surfer, ik zal het zeker eens gaan proberen,
maar het voornaamste vind ik op het moment dat mijn internet werkt, dan heb ik in princiepe ook geen cd roms meer nodig.

@dragunova,
ik bedoel met opstarten van de cd het bootmenu van de cd, hier kies ik dan starten van de hardeschijf.
op die installatie wil internet het niet doen, en vraagt hij om de cd-rom.
als ik in het bootmenu voor de live omgeving kies werk echter alles perfect, de reden dat ik niet de inhoud van de livecd naar harddisk installeer is dat ik de commandline versie wil en geen gnome.

als ik vanavond thuis ben, zal ik eens kijken naar dat mounten
Pagina: 1