Toon posts:

CPU-Z geeft 2,0 Ghz aan voor E8400

Pagina: 1
Acties:
  • 1.014 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb dit weekend mijn nieuwe systeem inelkaar gezet met daarin een E8400 processor. Nadat alles naar behoren werkte heb ik mijn systeem opgestart en basisprogramma's zoals Cpu-Z gedownload. Tot mijn verbazing zag ik staan dat mijn processor op 2.0 Ghz draait (volgens het programma) in plaats van 3.0 Ghz:

Afbeeldingslocatie: http://i211.photobucket.com/albums/bb220/seiko00/cpu.jpg

Wat kan de reden hiervoor zijn? Het enige wat ik gedaan heb voordat ik CPU-Z draaide, was de BIOS van mijn moederbord (Gigabyte GA-P35-DS3L) flashen, voor optimale ondersteuning van mijn Wolfdale processor. Zou het hiermee te maken kunnen hebben? Misschien leest mijn moederbord niet de juiste snelheid door deze nieuwe bios, welke overigens een beta Bios is. Zou het?

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05 10:57
EIST (Enhanced Intel Speedstep Technologies) staat aan.
Als de CPU niet die kracht nodig heeft, schakelt die zichzelf terug naar de laagst mogelijke multiplier. In jou geval 6x333 = 2.0ghz.... heeft die de kracht nodig dan wordt het hoogste multiplier... in jou geval 9x333 = 3.0ghz.
Probeer maar als je CPU-Z aan heb staan even Internet Explorer te openen ofzo, op dat moment springt die eventjes naar 3.0

Verwijderd

Je multiplier moet 9 zijn ipv 6. Kijk eens in je bios of je die terug op 9 kunt zetten.
Kijk ook of je CPU niet terug gaat naar 3 GHz als je 'm laat werken. Dat kan namelijk ook, dat er een stroomspaarstand actief is.

Verwijderd

Windows power saving > zetten op 'Always on'.

• Ossenaar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-05 12:27

Ossenaar

Oss de Gekste !!!

Zoek maar eens op EIST. Je proc heeft niets te doen dus klokt hij zichzelf terug.

Wikipedia: SpeedStep

De kick van Electric!

Verwijderd

Topicstarter
The Conman schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 03:31:
EIST (Enhanced Intel Speedstep Technologies) staat aan.
Als de CPU niet die kracht nodig heeft, schakelt die zichzelf terug naar de laagst mogelijke multiplier. In jou geval 6x333 = 2.0ghz.... heeft die de kracht nodig dan wordt het hoogste multiplier... in jou geval 9x333 = 3.0ghz.
Probeer maar als je CPU-Z aan heb staan even Internet Explorer te openen ofzo, op dat moment springt die eventjes naar 3.0
Wijze tweaker. Thanks voor deze heldere uitleg, je schijnt helemaal gelijk te hebben. _/-\o_
Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 03:31:
Je multiplier moet 9 zijn ipv 6. Kijk eens in je bios of je die terug op 9 kunt zetten.
Kijk ook of je CPU niet terug gaat naar 3 GHz als je 'm laat werken. Dat kan namelijk ook, dat er een stroomspaarstand actief is.
Jep, als je iets doet waardoor de processor aan het werk moet verandert de multiplier naar 9x en de snelheid gewoon naar 3,0 GHz, zoals hierboven mooi beschreven door The Conman

Verwijderd

Topicstarter
Nog 2 vragen:
Kan ik bij het overklokken uitgaan van een multiplier van 9x?
Hoe kan ik mijn nieuwe Cpu snelheid aflezen (na het overklokken) als de CPU zich telkens terugklokt bij een ruststand?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2008 03:59 ]

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05 10:57
Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 03:55:
Nog 2 vragen:
Kan ik bij het overklokken uitgaan van een multiplier van 9x?
Hoe kan ik mijn nieuwe Cpu snelheid aflezen (na het overklokken) als de CPU zich telkens terugklokt bij een ruststand?
Hoeft niet, je kan hem ook op 8x zetten zodat je de FSB hoger kan clocken (mits je geheugen dat aan kan).

Om altijd de juiste snelheid af te lezen kan je of je laat hem gewoon zo met EIST aan en dan open je gewoon wat programma's tijdens het aflezen. Of je zet EIST uit in je BIOS. Dan is die altijd de door jou ingestelde multiplier en clockt die ook niet terug als je niks doet.

Verwijderd

Topicstarter
The Conman schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 04:11:
[...]

Hoeft niet, je kan hem ook op 8x zetten zodat je de FSB hoger kan clocken (mits je geheugen dat aan kan).

Om altijd de juiste snelheid af te lezen kan je of je laat hem gewoon zo met EIST aan en dan open je gewoon wat programma's tijdens het aflezen. Of je zet EIST uit in je BIOS. Dan is die altijd de door jou ingestelde multiplier en clockt die ook niet terug als je niks doet.
Of ik kan natuurlijk gewoon Orthos laten draaien, wat je toch moet doen uiteindelijk om te kijken of de temperatuur niet te hoog oploopt.

En ik heb normaal PC-6400 geheugen (2 gb dual channel), is het aan te raden om de multiplier op 8x te zetten?

Verwijderd

Probeer het gewoon uit.

Met PC6400 kun je iig tot 3.6GHz komen als je CPU dat trekt. 400 x 9.
Zet je de mp op 8 dan zit je slechts aan 3.2GHz.
Maar als je CPU niet hoger klokt (vrij onwaarschijnlijk trouwens) dan heb je wel meer bandbreedte zo.

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2008 05:07 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kom op, de FAQ heet niet voor niets de FAQ. We verwachten dat je het leest voordat je een topic opent. Deze staat er letterlijk in...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.