Server PC zonder HD's mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:59
Met al die gigabytes aan geheugen tegenwoordig is het niet mogelijk een server te hebben zonder HD's?
Eentje waarbij je het complete OS op een USB stick hebt staan en je (zolang je computer aanstaat) intern geheugen, of eventueel een speciale kaart daarvoor, kunt gebruiken om je server op te draaien?
Geen HD's betekend minder warmte afgite, minder lawaai, minder fans nodig dus zowiezo minder lawaai en stukken minder stroomverbuik. Een gig geheugen kost ongeveer gemiddeld +/- 25 euro, genoeg om serverprogramma's op te zetten. Met een onboard batterij kunnen de gegevens zelfs bewaard blijven. Net als in een USB stick.

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

I-ram, I-disk, is waar je naar kijken moet.

Met een beetje ruime USB-stick kan je dit prima doen. Je kan ook Windows XP bijv strippen tot op 400MB aan gebruik. Ik geloof dat er zelfs Windows XP Usb edities in de omloop zijn (160MB groot).

Anders zou je ook je OS op een flash-disk kunnen zetten.

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02:39
je kan een IDE naar CF converter halen en je OS op een flashkaartje installeren, of een correct me if im wrong SSD drive,

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Er zijn zelfs pci (of pci-e?) kaarten waarop je een aantal dimms kunt prikken en deze dan als harddisk gebruiken. Je kunt dan zelfs de stroom eraf halen (of rebooten ofzo) omdat er een batterij op zit.

Of je installeert je OS gewoon op een usb-stick (of ander flash-geheugen). 8GB exemplaren kosten echt niks meer tegenwoordig. En dat is ruim genoeg voor een gemiddelde webserver. Performance is wel wat minder dan een normale harddisk, maar afhankelijk van je doeleinden hoef je dat niet te merken.

[ Voor 13% gewijzigd door Palomar op 26-02-2008 02:19 ]

• Biobakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Palomar schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 02:17:
Er zijn zelfs pci (of pci-e?) kaarten waarop je een aantal dimms kunt prikken en deze dan als harddisk gebruiken. Je kunt dan zelfs de stroom eraf halen (of rebooten ofzo) omdat er een batterij op zit.
[...]
Zie O-)
Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 02:12:
I-ram, I-disk, is waar je naar kijken moet.
[...]

Dat zeg ik....

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 16:00

woutur

Klauwtjes uit!

Sommige linux livedistributies hebben de mogelijkheid alles in het ram te zetten (de ISO uit te pakken naar geheugen). Je kan dus van USB booten, opteren om het in het ram te draaien en klaar. Dan heb je zelfs geen aparte pci kaart nodig :)

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-02 21:55

mace

Sapere Aude

Valt de stroom uit, kun je lachen. :+

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-01 19:41

Glewellyn

is er ook weer.

mace schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 11:01:
Alleen als de stroom langdurig uitvalt... er zit een batterij op die het tot 16 uur uithoudt.

edit:
spellen is moeilijk

[ Voor 6% gewijzigd door Glewellyn op 26-02-2008 11:10 ]

*zucht*

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 16:00

woutur

Klauwtjes uit!

mace schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 11:01:
Tja, als de stroom uitvalt heb je altijd een probleem. Tenzij je weer met ups gaat werken e.d. Voor een thuisservertje die slechts wat kleine taken heeft maakt dat niks uit. Ding is zo weer geboot en doet dan weer wat je wilt.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-01 19:41

Glewellyn

is er ook weer.

Eigenlijk ben ik wel geïnteresseerd om zo'n ding eens in mijn computer te hangen. Heeft iemand een idee waar ik zo'n ding zou kunnen kopen?

In de pricewatch heb ik het niet kunnen vinden, en de enige plek waar ik wat aanbod zie is op ebay in de VS.

*zucht*

Pagina: 1