Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een MSI K9N Neo V3 moederbord en die gaf steeds te hoge temperaturen aan. Toen had ik MSI liveupdate aangezet om te kijken naar bios update's. Daar vond hij versie 2.4 (en jawel daarin stond dat de temperaturen nu wel goed zouden zijn). Ik dus bios flashen en kijken wat de temps waren geworden. Wat blijkt? Eerst was de cpu idle 41 graden, nu 4 (je leest het goed) graden en stressed was hij 57 graden en nu 16 graden 8)7 . Ik heb zelf onderhand ook wel door dat mijn Arctic Freezer niet echt zorgt dat het vriest :9 . Ik neem niet aan dat er iets verkeerd is gegaan met het flashen aangezien ik nu gewoon dit topic schrijf op mijn pc. Maar wat is wel het probleem?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Voor wat betreft het laatste, kijk eens met een programma (of gewoon bij het booten) welke versie je gebruikt.

Waarmee meet je die waarden?

ARME AOW’er

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Er bestaat ook de mogelijkheid dat de sensor op het bord (of evt cpu) defect is en daardoor niet goed uitgelezen wordt. In dat geval kun je er niet veel aan doen (behalve de hardware vervangen).

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 00:02:
Voor wat betreft het laatste, kijk eens met een programma (of gewoon bij het booten) welke versie je gebruikt.

Waarmee meet je die waarden?
Ik meet de waarden gewoon met Everest. En daar staat uiteraard ook in dat ik nu bios versie 2.4 (de recenste) gebruik.

Als je trouwens in het bios naar de temps kijkt dan zijn ze iets hoger maar dat schijnt altijd zo te zijn.
Terw_Dan schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 00:02:
Er bestaat ook de mogelijkheid dat de sensor op het bord (of evt cpu) defect is en daardoor niet goed uitgelezen wordt. In dat geval kun je er niet veel aan doen (behalve de hardware vervangen).
Zou toevallig zijn dat de sensor net dood zou gaan bij een BIOS flash die via een officieel MSI programma geregeld wordt.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2008 00:07 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Dan denk ik, net als Terw_Dan, dat er of iets daadwerkelijk mis is met de sensors.

Eerst te hoog, nu te laag.... dit kan er toch op duiden?

[ Voor 27% gewijzigd door Guardian Angel op 26-02-2008 00:10 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt me sterk, mobo is net 3 dagen oud...

In bios update 2.3 was het temps probleem al opgelost, kan het niet zijn dat ze bij update 2.4 toch iets opgefokt hebben wat temps betreft?
Guardian Angel schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 00:09:
Dan denk ik, net als Terw_Dan, dat er of iets daadwerkelijk mis is met de sensors.

Eerst te hoog, nu te laag.... dit kan er toch op duiden?
Luister dan: op die update stond toch dat er nu wel juiste temperaturen zouden zijn... Dat zouden de te hoge temperaturen verklaren.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2008 00:13 ]

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-05 16:35
helaas heb ik met msi de ervaring dat op 2 van mijn moederborden (k7 en k8) de temperatuur sensor van de cpu kapot gingen. vraag me niet hoe en ik zeg niet dat het bij jou ook zo is, maar het zou niet op zichzelf staan

                           

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 00:06:
Zou toevallig zijn dat de sensor net dood zou gaan bij een BIOS flash die via een officieel MSI programma geregeld wordt.
Als die sensor brak is, dan kan het natuurlijk goed zijn dat die gewoon verkeerde info doorstuurt naar de bios die het uitleest. Op het moment dat je dan een biosflash doet die de data anders interpreteert krijg je andere waardes, maar die hoeven nog steeds niet te kloppen.
Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 00:11:
Lijkt me sterk, mobo is net 3 dagen oud...
Dus, ook een bord dat net uit de fabriek komt kan niet goed werken.

Verwijderd

Topicstarter
Zou het misschien te maken kunnen hebben met slechte warmte overdracht? Ik had een nieuwe cpu koeler gekocht en daar zat een gierig laagje koelpasta op. Misschien neemt de sensor de temps verkeerd op door de slechte warmteoverdracht?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 11:59:
Zou het misschien te maken kunnen hebben met slechte warmte overdracht? Ik had een nieuwe cpu koeler gekocht en daar zat een gierig laagje koelpasta op. Misschien neemt de sensor de temps verkeerd op door de slechte warmteoverdracht?
De sensor zit onder de cpu (of mogelijk in de cpu), niet meer op de heatsink (zoals het bij sommige slot 1s nog wel eens gedaan werd). Dus in dat geval zou je flink hoge temps moeten krijgen.
Pagina: 1