USB Wlan vs PCI Wlan

Pagina: 1
Acties:

• Sandertjuhh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-11-2025
Hallo,

Ik het de volgende situatie:

- Werkstation die op internet moet (maar regelmatig wegvalt)
- Eminent wlan router (merk niet door mij uitgezocht maar door de huisbaas helaas)
- Laptop met interne Wlan (welke soms wegvalt)

Op dit moment maakt het werkstation een verbinding via een USB Dongle met het netwerk. Echter is deze verbinding zeer instabiel (veel weg vallen) terwijl de router en het werkstation zich in 1 ruimte bevinden. Ook is er een laptop met een interne wlan kaart. Deze verbinding valt minder vaak weg maar wel soms..

Netstumbler geeft een SNR van rond de -60 (piek) met veel drops naar -90. Het kanaal dat gebruikt word door de Eminent is 6. Er zitten ook wlans op kanaal 7 en 8. Deze hebben ook drops.. Echter dan naar helemaal geen signaal.. De drops komen qua tijd redelijk overeen.

Nu had ik het idee een 54 Mbps Draadloos Netwerk PCI Adapter te kopen van LinkSys met type nummer: WMP54G. Echter nu is mijn vraag los ik hiermee mijn verbindingsproblemen op.

Of ligt het probleem toch bij de router en interferentie van de overige netwerken en zou het kanaal op de router veranderen al voldoende zijn?

Ik kan dit helaas niet zonder meer doen aangezien dit via de huisbaas moet. Ik wil hem vragen deze aan te passen als ik weet dat het waarschijnlijk iets kan oplossen. Als ik zeker dat het niet aan het kanaal ligt hoef ik dat natuurlijk ook niet te vragen.

Echter vermoed ik dat er toch iets niet helemaal lekker zit met de router aangezien de laptop (met interne verbinding) ook af en toe wegvalt (welliswaar minder vaak maar toch..).

Graag jullie advies!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De reden dat je signaal wegvalt zal waarschijnlijk te maken hebben met het feit dat die USB dingen doorgaans een vrij prut ontvangst hebben. Een losse antenne lost dit al snel op, daarin zou een PCI kaart dus beter zijn, gezien die een externe antenne hebben.

• Sandertjuhh
Hmm, zo'n vermoeden had ik ook al..

Alleen een andere USB stick werkt bij mij thuis op het wlan prima (behalve dat de software klote is.. als de verbinding eenmaal gemaakt is gaat het wel goed)..

Dit zegt natuurlijk niets maar wat ik echter vreemd vind is dat de laptop met een interne wlan kaart ook last heeft van verbindings verlies. Dit wijst in mijn ogen weer op interferentie of storing op een andere manier. Aangezien die een interne kaart een eigen (externe) antenne heeft zou bij deze laptop het probleem zich niet voor moeten doen maar dat doet die wel..

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-03 11:49
Kun je niets doen met een WRT54GL die het signaal opvangt en wat kabels tussen pc en laptop? De gl heeft sterke antennes. En ja, dat is een wireless router, maar die kun je zo instellen dat die het signaal oppakt.

Verwijderd

Eén van de dingen die mij opvallen bij de meeste Wlan kaarten en USB Wlan sticks is dat de programma's die bij deze kaarten en sticks zitten problemen opleveren met Windows "Wireless Zero Configuration".
Wat ik persoonlijk dan doe is alleen de driver installeren en een Wlan kaart/stick een vast IP-adres geven.
Daar los je al 70% van de problemen mee op.

Ik heb ooit ergens gelezen dat de antenne van een Wlan USB stick beter zou moeten werker dan een losse antenne. Volgens mij stond dit in een PCM magazine van midden vorig jaar.

• Sandertjuhh
BlackWhizz schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 20:19:
Kun je niets doen met een WRT54GL die het signaal opvangt en wat kabels tussen pc en laptop? De gl heeft sterke antennes. En ja, dat is een wireless router, maar die kun je zo instellen dat die het signaal oppakt.
Dit snap ik niet helemaal.. Er staat geen WRT54GL router... dus hoe wil ik hier iets mee doen?
Er staat een eminent router welke van de huisbaas is. Dus ik kan moeilijk zeggen tegen hem.. He koop eens een linksys misschien lost dat het probleem wel op..

[ Voor 16% gewijzigd door Sandertjuhh op 27-02-2008 00:40 ]

• Sandertjuhh
Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 20:38:
Eén van de dingen die mij opvallen bij de meeste Wlan kaarten en USB Wlan sticks is dat de programma's die bij deze kaarten en sticks zitten problemen opleveren met Windows "Wireless Zero Configuration".
Wat ik persoonlijk dan doe is alleen de driver installeren en een Wlan kaart/stick een vast IP-adres geven.
Daar los je al 70% van de problemen mee op.

Ik heb ooit ergens gelezen dat de antenne van een Wlan USB stick beter zou moeten werker dan een losse antenne. Volgens mij stond dit in een PCM magazine van midden vorig jaar.
Ik gebruik ook de Windows Tool voor het verbinden naar het netwerk. Ik zal eens proberen een vast IP adres in te stellen. Kijken of dat een oplossing bied..

Wat me verder opviel (of eigenlijk de eigennaar van de pc) is dat de problemen zich over het algemeen voordoen waarneer IRC aanstaat of ik de computer bestuur via Remote Desktop.

Wanneer IRC niet aanstaat valt die minder vaak weg.. Het lijkt er dus op dat die uitvalt wanneer er veel data verstuurd word....

Iemand enig idee?

[update]
ook het instellen van een vast IP adres bied geen oplossing tegen het wegvallende probleem wanneer IRC of RDP gebruikt wordt. Ik denk toch dat het daardoor komt.. Dat die op 1 of andere manier teveel vraagt van de verbinding en dat die het niet aan kan...
[/update]

[ Voor 10% gewijzigd door Sandertjuhh op 27-02-2008 00:36 ]

• bgever
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-05-2021
Ik kwam in dit topic terecht doordat ik USB met PCI adapters wilde vergelijken, maar Sander's laatste opmerking over het wegvallen van de verbinding viel me op.

Dit deed me namelijk herinneren aan de tijd dat ik ook nog in een studentenhuis woonde *zwijmel*, en verantwoordelijk was voor het netwerk. *zucht*

Op ons netwerk werd uiteraard hevig gedownload en gechat (met plugins). Deze applicaties zorgden ervoor dat er ontzettend veel connecties werden geopend. Ons goekope routertje kon het allemaal niet aan, en begaf het zelfs om de zoveel tijd, waarbij een harde reset nog de enige optie was.

Wat je kunt doen, is de connecties op je netwerk monitoren. Bij veel P2P apps kun je de open verbindingen limiteren. Verder kun je ook kijken of je router een log bijhoudt. In ons geval werden veel onjuiste connecties in het log weggeschreven. Ook hadden we veel last van aanvallen door botnets. Bepaalde poorten werden veelvuldig aangevallen, maar een filter op deze verdachte poorten loste al een hoop op.

Een gemakkelijke check kan zijn je firewall compleet dicht gooien op de router en het log uitschakelen. Als de snelheid dan ineens beter is, heb je het probleem gevonden. ;-)
Pagina: 1