Toon posts:

Extra geheugen zorgt voor vastlopers..

Pagina: 1
Acties:
  • 378 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een ASUS P5N32-E SLI moederbord met een E6600 intel core duo erop. Toen ik dit systeem aanschafte heb ik er 2GB Kingston HyperX (type KHX6400D2LLK2/2G) geheugen in laten zetten. Nou dacht ik laat ik er 4Gb van maken dus heb ik geheugen besteld, 2Gb Kingston HyperX (type KHX6400D2LLK2/2GN) I
Ik was van mening dat dat het zelfde soort geheugen is, maar nou heb ik het gisteren in mijn PC geplaatst en krijg bij het opstarten netjes te zien 4096MB geheugen etc.... maar onder Windows XP heb ik nou last van hang-ups....de computer blijft gewoon hangen.
Moet ik de geheugen modules eerst allemaal eruit halen en alles opnieuw terug plaatsen in een bepaalde volgorde of moet ik iets in het BIOS instellen ivm voltages? Ik hoor het graag van jullie, alvast bedankt.

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-05 13:51
xp 32bit? memtest gedaan?

lees de hang en opstart troublshooter :)

you had me at EHLO

Verwijderd

Topicstarter
Jep ik gebruik Win XP Prof en ik kom er niet eens aan toe om een memtest te doen. Ter info wat voor info zou memtest mij kunnen geven?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
Ook dat staat in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Kortom, helemaal doorlopen die hap. De meeste zaken die niet met het moederbord, software of geheugen hebben te maken kun je 'redelijk' veilig overslaan omdat je al weet dat het probleem optreedt sinds de geheugenuitbreiding.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Een goede geheugentest draai je buiten Windows op.
Download de UBCD eens, en draai daar de Memtest86+ eens van.
Best kans dat die nieuwe module gewoon naar zijn grootje is...

• Godlikev
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-05 22:18
doe de memtest86 download die ff op een andere pc zet op cd/usbstick en draaien maar, bijna 80 % zeker dat het geheugen kapout is

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2008 @ 22:02:
Jep ik gebruik Win XP Prof en ik kom er niet eens aan toe om een memtest te doen. Ter info wat voor info zou memtest mij kunnen geven?
De vraag was 32 of 64 bits, niet welke versie. :)

ARME AOW’er

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-05 13:51
windows 32bit kan nl. helemaal niet overweg met 4gb werkgeheugen :) maar dat wist je al ;)

edit: jaja ik weet dat het wel kán met workaround

[ Voor 45% gewijzigd door sjongenelen op 25-02-2008 22:15 ]

you had me at EHLO

Verwijderd

Topicstarter
Het betreft de 32bit versie.
Ik heb in het BIOS alles op auto (default dus) en nou lijkt het te werken.
Type KHX6400D2LLK2/2G heb ik in de blauwe slots geplaatst en type KHX6400D2LLK2/2GN heb ik in de witte slots geplaatst. Is dit goed?
Want nou kijk in CPU-Z op het SPD tab en als ik dan slot#1 en slot#2 selecteer staat er bij Max Bandwith: PC2-5300 (333 MHz) en als ik slot#3 en slot#4 selecteer staat er bij Max Bandwith: PC2-6400 (400MHz) en bij slot 3 en 4 zie ik ook het partnumber staan bij slot 1 en 2 niet, ook staat achter SPD ext. bij slot 3 en 4: EPP en als ik dan weer slot 1 of 2 selecteer is die niet eens zichtbaar???? Weet iemand hoe dit kan?

Verwijderd

Topicstarter
Weet niemand hier een antwoord op?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Misschien herkent CPU-Z jouw geheugen niet correct. :)

Is het je onderhand wel duidelijk geworden dat 4 GB onder XP32 niet gaat werken? Haal er eens 1 reepje uit, dan werkt het waarschijnlijk wel.

Los van dit alles, als iemand een tip geeft om memtest te draaien en jouw reactie is dat je daar niet aan toe komt, dan is er weinig tot geen hulp meer te verwachten van anderen. Je moet zelf ook iets ondernemen.

Heb je ook de verschillen tussen de 2 types al eens vergeleken?

http://www.valueram.com/datasheets/KHX6400D2LL_2G.pdf

http://www.valueram.com/datasheets/KHX6400D2LLK2_2GN.pdf

Het grote verschil zit hem in de "Timing reference" die standaard resp. 667 en 800 MHz is. Ik zou eens zoeken wat dit betekent in bijv. de RAM FAQ. Misschien wordt je er iets wijzer van.

Het lijkt me sowieso slimmer om het nieuwe geheugen om te ruilen voor hetzelfde type als het oude. Het is naar ik verwacht goedkoper en het voorkomt sowieso mogelijke problemen omdat je niet voor elk van de mem-sloten andere waarden kunt instellen.

Ik heb exact hetzelfde 2G geheugen en heb er van ellende maar 1 reepje uitgelaten omdat 4 reepjes problemen gaven op mijn P5B Deluxe.

[ Voor 83% gewijzigd door Guardian Angel op 27-02-2008 00:43 ]

ARME AOW’er

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kom op, beetje eigen inzet...

De Hangen en Opstartproblemen troubleshooter en dus ook memtest zijn dingen die je door hoort te nemen voordat je ook maar een topic overweegt. Dat je geen tijd daarvoor zou hebben is toch niet ons probleem :?

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.