Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Excel] Optellen onder voorwaarden*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wie kan me helpen met een formule
ik heb 3 cellen die bij elkaar opgeteld dienen te worden maar alleen als elk van de 3 cellen een grotere waarde hebben als 0

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:30

Onbekend

...

Een paar hints: MAX en SOM.....

Dit is 'm dus:
=SOM(MAX(A1;0);MAX(B1;0);MAX(C1;0)) Verkeerd gelezen. De post hieronder geeft wel het goede antwoord....

Edit:
Dit is eigenlijk heel erg basic. Er zit ook een goede help bij die je ook kan gebruiken.....

[ Voor 52% gewijzigd door Onbekend op 25-02-2008 21:30 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

3.6 seconden :)

=IF(AND(A1>0;B1>0;C1>0);A1+B1+C1;0)

edit: @onbekend, da's niet goed, want als jij jouw een cel een waarde 0 heeft wordt ie gewoon ook opgeteld. En dat wil TS dus niet.

[ Voor 55% gewijzigd door Microkid op 25-02-2008 21:29 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Topicstarter
Heb nog een ander probleem wil ook nog eens alleen de 2 hoogste waarden van deze 3 cellen bij elkaar optellen, ook dat lukt me voor geen meter
ben al een dag of 2 aan het klooien

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:02

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Tipje: Beginnen met een ALS-funtie, en daarin een EN-functie toepassen.

Waarom? Omdat het kan!!

• JNavis
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:15
Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2008 @ 21:29:
Heb nog een ander probleem wil ook nog eens alleen de 2 hoogste waarden van deze 3 cellen bij elkaar optellen, ook dat lukt me voor geen meter
Oplossing: de getallen staan in de cellen a1, a2 en a3

=GROOTSTE(A1:A3;1)+GROOTSTE(A1:A3;2)

link: http://office.microsoft.com/nl-nl/excel/HP052091511043.aspx

Gecombineerd met de vorige formule:

=ALS(EN(A1>0;A2>0;A3>0);GROOTSTE(A1:A3;1)+GROOTSTE(A1:A3;2);0)

[ Voor 10% gewijzigd door JNavis op 25-02-2008 21:48 ]

Nokia Lumina 800

Verwijderd

Topicstarter
hmmm die groter dan die werkt wel goed
die als ze groter zijn dan 0 nog niet
zal even het juiste voorbeeld geven cellen a1 t/m a3 bevatten waarden die opgeteld worden in een subtotaal in a4 a5 dient alleen een totaal te geven als alle cellen in a1 t/m 3 groter zijn dan 0
voorbeeld a1=100 a2=0 a3=80 a4=180 (a1+a3) a5=0 (omdat a2 ook 0 is)

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:02

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

A4 wordt dan =GROOTSTE(A1:A3;1)+GROOTSTE(A1:A3;2)
A5 wordt dan =ALS(EN(A1>0;A2>0;A3>0);A1+A2+A3;0)

Waarom? Omdat het kan!!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2008 @ 21:29:
Fleuris, welkom op GoT :)

De vragen die je stelt horen zegmaar tot de eerste basics van het gebruik van Excel, en zijn als zodanig ook uitgelegd als je de inhoudsopgave van F1 of een willekeurige eerste inleiding in Excel leest in een boekje. GoT is vooral bedoeld voor vragen (en discussies) waar men zelf niet uitkomt. Nu zijn we zeker niet de beroertsten en denken graag met anderen mee, maar de nadruk hoort dus op meedenken te liggen en tot nu toe lijk je alleen maar achterover te leunen zonder zelf een poging te wagen. En dat hoort dus niet ;)

Kortom: waarom loop je daar vast, gegeven de tips in dit topic en de uitleg onder F1 in Excel die je bij de verschillende hier genoemde termen (EN, ALS, MAX, SOM, etc) krijgt? Even los van Excel, hoe doe je het eigenlijk "in het eggie"? <-- en vertaal dat dan eens naar alleen het gebruik van de genoemde termen. Dan ben je er namelijk al helemaal, als je er nog wat haakjes omheen zet ook :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Ik kwam er zelf niet uit ;) @F_J_K
en ik had echt de inhoudsopgave goed doorgelezen

ben echt al 2 dagen met dat stukje bezig

heb er nog 1 waar ik echt niet uit kom
code:
1
=ALS(G75<70;"Onv";ALS(H75<70;"Onv";ALS(K75="%";"Onv";ALS(K75<210;"Onv";ALS(K75<240;"Vold";ALS(K75<270;"G";ALS(K75<286;"ZG";ALS(K75>285;"U";""))))))))

werkt als ik nu voor cel I75 toevoeg dat die groter moet zijn als 70 anders onv dan geeft die een fout met de volgende formule
code:
1
=ALS(G75<70;"Onv";ALS(H75<70;"Onv";ALS(I75<70;"Onv";ALS(K75="%";"Onv";ALS(K75<210;"Onv";ALS(K75<240;"Vold";ALS(K75<270;"G";ALS(K75<286;"ZG";ALS(K75>285;"U";"")))))))))

ik zou niet weten wat ik nu fout doe, maar misschien staar ik me verkeerd blind

en ja ook dit heb ik gedaan met behulp van de inhoudsopgave en ja ik ben een leek :p

[ Voor 1% gewijzigd door een moderator op 26-02-2008 08:44 . Reden: codetags ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Ik kwam er laatst achter dat excel niet een oneindig aantal als formules in een regel accepteert.
Ik geloof dat de max op 7 zit. Probeer het gewoon langzaam uit te breiden van 1 naar 2, naar 3... enz. als formules. Je komt de limiet dan vanzelf tegen.

Verwijderd

Topicstarter
Excel spreekt in de help van 7 terwijl dit dan deeltje 9 zou zijn (als ik dan op de juiste manier tel? )
misschien dat dat het hem dan is hoor
is dat dan nog anders op te lossen zodat de formule in zijn geheel toch te gebruiken is?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Opdelen in meerder formules lijkt mij dan de oplossing.
Probeer je probleem dus op te delen in deel problemen.

Verwijderd

{=sum(if(min(a1:a3)>=0,a1:a3))}

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

zal ik maar helpen ...

(engelse versie)
=SUM(A1:A3)-MIN(A1:A3)

het totaal, min het laagste getal

maareuh, er zit niet voor niets vb in, dus als het complexer wordt gebruik je dus vb, waar je met for next loopjes enzo kan zoeken naar wat je wil

[ Voor 64% gewijzigd door Fish op 26-02-2008 00:14 ]

Iperf

Verwijderd

in zijn geheel is het niet te gebruiken wat je zou kunnen doen is de formule opknippen of wat je zou kunnen doen aangezien je een aantal cellen test op dezelfde waarde een 'OR' (waarschijnlijk NL versie OF) gebruiken.
Even snel uit mijn hoofd om je het idee mee te geven:

code:
1
=If(OR(A75>70;B75>70;C75:70);"ONV";"etcetera")

Verwijderd

Topicstarter
Ja bedankt daar was ik al uit met de oplossing van JNavis en Lolhozer

maar die laatste klopt dat dan dat dat wordt gezien als meer dan 7 formules?

Verwijderd

Je hoeft de eerder door mij gegeven formule zelfs niet eens array te enteren. Dus zonder curly brackets werkt het ook:

=sum(if(min(a1:a3)>=0,a1:a3))

Niet officieel door Excel ondersteunde notatie, maar werkt wel.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 00:16:
Je hoeft de eerder door mij gegeven formule zelfs niet eens array te enteren. Dus zonder curly brackets werkt het ook:

=sum(if(min(a1:a3)>=0,a1:a3))

Niet officieel door Excel ondersteunde notatie, maar werkt wel.
ter mijner lering:
Waarom doe je de sum om de if heen? en niet
code:
1
=if(min(a1:a3)>=0;sum(a1:a3);"")

Verwijderd

Omdat je in jouw formule A1:A3 niet kan relateren aan voorwaarden, maar alleen aan de som. Vergelijk:

{=sum(if(a1:a3>=0,a1:a3))}

en

=if(a1:a3>=0;sum(a1:a3);"")

De laatste formule levert onzin op, de eerste daarentegen is nuttig (geeft de som van alle positieve getallen).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2008 00:43 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Waarom zo moeilijk? Als het minimum van A1:A3 > 0 neem je de som, anders 0 :Y)

Als je een heleboel verschillende grenzen hebt, kan je ook een hulpkolom/rij toevoegen met een regel per eeuhm regel. Deze laat je 0 (onwaar) of 1 (waar) zijn en ga terug naar het optellen als het minimum > 0 is (of als je het ingewikkeld wilt maken: het aantal, als het product 1 is).

Edit: hmm. Maar dat zei Verwijderd in "Excel formule" al. Het is nog vroeg voor me..

offtopic:
Fleuris: punt is vooral dat we dus graag zien dat je, zoals later ook gebeurt, ook even in je topics laat zien dat dat is gebeurt, door te bespreken waar je vastloopt en wat je dan al wel had geprobeerd. Niet dat ik je niet geloof, maar op een gegeven moment hebben de mensen anders geen zin meer om mee te denken omdat het dan voorkauwen lijkt. Maar goed, dat is met alle behulpzame mensen hier nu nioet het geval O+

Had ik trouwens al welkom gezegd :w

[ Voor 62% gewijzigd door F_J_K op 26-02-2008 07:43 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie meedenken ben er voor het grootste deel uit op 1 (voor jullie klein denk ik) ding na.
Zal ook nog even uitleggen waarom ik eea gebruiken wilde
ik ben bezig een uitslagen formulier te maken voor een hondensport evenement
waarbij een team bestaat uit 2 of 3 personen de hoogste 2 waarden van een team tellen mee voor de wedstrijd + dat alle individuele deelnemers ook een kwalificatie mee krijgen.
waar zou ik het ergens moeten zoeken als 1 van de cellen in het bereik =GROOTSTE(K5:K7;1)+GROOTSTE(K5:K7;2) mogelijk geen getal is maar een letter (disqualificatie afgekort naar d) en ik het getal wat dan wel in 1 van die celbereiken komt toch wil laten zien?
nu komt er te staan als er geen waarde is #GETAL!

zal even de formules die ik nu (met jullie hulp) heb geproduceert laten zien nog
=ALS(G73="d";"disq";ALS(H73="d";"disq";ALS(I73="d";"disq";ALS(G73="%";"%";ALS(H73="%";"%";ALS(I73="%";"%";ALS(EN(G73>0;H73>0;I73>0);G73+H73+I73;0)))))))

=ALS(OF(G73<70;H73<70;I73<70);"Onv";ALS(K73="%";"Onv";ALS(K73="disq";"disq";ALS(K73<210;"Onv";ALS(K73<240;"Vold";ALS(K73<270;"G";ALS(K73<286;"ZG";ALS(K73>285;"U";""))))))))

=GROOTSTE(K72:K73;1)+GROOTSTE(K72:K73;2)
bij deze loop ik dus vast er zou dus een mits of zo bij moeten waar moet ik dit zoeken? en dan liever dus geen kant en klaar antwoord maar liever een richting dan leer ik er ook nog wat van :)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

#getal, los je op met "iserror(a1)"

dan krijg je een consctuctie als

if(iserror(a1),[waarde als het fout is],a1)

Iperf

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 18:43:
Dank voor jullie meedenken ben er voor het grootste deel uit op 1 (voor jullie klein denk ik) ding na.

<knip>
Post liever even een plaatje waarin het gedeelte van de excel sheet met dit probleem staat. Er is echt wel een veel simpelere en elegantere oplossing mogelijk maar die laatste uitleg is niet helemaal overzichtelijk.

Verwijderd

Topicstarter
bij het plaatje op de volgende link [url=http://www.onta.nl/printscreen.JPG /url]
worden de cellen G5 t/ I5 opgeteld naar J5 ,met de formule =SOM(G5:I5)
K5 wordt alleen opgeteld als alle waarden er zijn van de cellen G5 t/M I5 met de formule =ALS(G5="d";"disq";ALS(H5="d";"disq";ALS(I5="d";"disq";ALS(G5="%";"%";ALS(H5="%";"%";ALS(I5="%";"%";ALS(EN(G5>0;H5>0;I5>0);G5+H5+I5;0)))))))
L5 is de kwalificatie behorend bij de punten uit K5 met de volgende formule
=ALS(OF(G5<70;H5<70;I5<70);"Onv";ALS(K5="%";"Onv";ALS(K5="disq";"disq";ALS(K5<210;"Onv";ALS(K5<240;"Vold";ALS(K5<270;"G";ALS(K5<286;"ZG";ALS(K5>285;"U";""))))))))
O7 is een optelling van de hoogste 2 waarden van K5 t/m K7 met de formule =GROOTSTE(K5:K7;1)+GROOTSTE(K5:K7;2)
alleen als nu 2 van die waarden uitkomen op bijvoorbeeld % of disq dan krijg ik de fout #getal
terwijl ik dan wel die ene waarde die wel een getal heeft van K5 t/m K7 wel wil zien in cel O7

hoop dat het zo wat duidelijker is

Verwijderd

Nee, sorry, is niet duidelijker. Misschien moet je je post iets duidelijker structureren (leestekens, etc.) en plaatje gewoon in post (ik zie in plaatje bijv. nergens %).

Als het enige probleem dat #getal is doe je gewoon:

=if(isnumber(GROOTSTE(K5:K7;1)),GROOTSTE(K5:K7;1))+if(isnumber(GROOTSTE(K5:K7;2)),GROOTSTE(K5:K7;2))

Verwijderd

Ik weet trouwens niet welke Excel versie je gebruikt (is hierboven volgens mij niet genoemd) maar bedenk je ook dat alle Excel versies voor 2007 maar maximaal 7 niveaux diep kunnen nesten. Ik zie een heleboel haakjes bij jouw (8 als ik het goed heb), dat zou eventueel ook problemen op kunnen leveren.

Maar als je je post dus even wat duidelijker structureert en alleen de kern van het probleem beschrijft dan zal blijken dat zo diep nesten helemaal niet nodig is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik office 2003
Maar mede door jullie meedenken en het uitproberen van mij ben ik eruit zoals ik het hebben wilde

daarvoor mijn dank
Pagina: 1