[Laptop] Dell XPS 1530 vs. MacBook Pro

Pagina: 1
Acties:
  • 5.999 views

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-01 10:37

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
Ik ben van plan om een nieuwe pc aan te schaffen en bij voorkeur schaf ik een vervanger van mijn desktop aan. Nou is mijn kennis van hardware minimaal (I don't know much about art, but I know what I like :) ) en in het grote woud van hardware heb ik maar besloten om me te beperken tot hetgeen ik ken. Van mijn werkgever heb ik een Dell Latitude 620 die opzich goed bevalt en via mijn zwager heb ik kennis gemaakt met de Macbook Pro (17").

Mijn zwager probeert mij al maanden te overtuigen dat ik ook over moet stappen op Mac en ik heb inmiddels gelezen dat de Macbook Pro ook de beste hardware voor Vista biedt. Op basis van de specs van de Macbook Pro 15" ben ik gaan zoeken en vond ik m.i. in de XPS 1530 een soortgelijke machine qua hardware. Zelfde processor, zelfde hd, zelfde videokaart.

Wat ik nu niet begrijp is dat de Macbook Pro met 2 Gb intern nog altijd €700,- duurder is dan de XPS met 4 Gb intern. Dit geeft mij het gevoel dat de Macbook Pro toch haast iets extra's moet hebben dat ik over het hoofd zie bij de Dell. Kan iemand mij het verschil uitleggen of is het werkelijk zo dat de apple zoveel duurder is?

disclaimer: Dit is een serieuse vraag en ik ben niet uit op flamewars en/of fanboys.

Ik wil de laptop hoofdzakelijk voor grafisch werk gaan gebruiken,
Lightroom, Illustrator en Photoshop. Er komt een 24" Dell monitor aan te hangen.

Flickr

• Sqorpius
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-10-2025
het is vooral het patend Apple en het OS wat erop draait, dat veel beter werkt met grafische toepassingen. Je betaald zoiezo wat meer voor het merk. maar als je een goede Dell of Asus laptop met dezelfde specs ziet ben je meestal goedkoper uit en doet toch hetzelfde werk wel.

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-01 08:13
MBP heeft oa verlicht keyboard, ambient light sensor, fw800, is dunner, alu behuizing. Details dus.

Kijk voorbij de specs ;)

Een mac koop je om osx te draaien. Als je echter al licenties heb voor die programmas in windows zou ik maar lekker daar bij blijven.

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
lowfi schreef op maandag 25 februari 2008 @ 21:30:
MBP heeft oa verlicht keyboard, ambient light sensor, fw800, is dunner, alu behuizing. Details dus.

Kijk voorbij de specs ;)

Een mac koop je om osx te draaien. Als je echter al licenties heb voor die programmas in windows zou ik maar lekker daar bij blijven.
Ik heb indd al licenties voor die programma's, maar vista draait toch ook uitstekend op een Macbook Pro?

fw800 staat voor firewire?

Flickr

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:00

aap

Zover ik met wat Gegoogle kan zien, kun je idd Vista op een Macbook draaien. Het blijft waarschijnlijk wat gehobby met drivers en zo.

Ik speculeer nu even, maar het lijkt me dat je juist die dingen die de Macbook onderscheidt van "gewone" laptops niet of lastig aan de praat zult krijgen onder Vista. Een Mac is een stijl-statement, meer dan een gebruiksvoorwerp. Als je het als een gebruiksvoorwerp wilt gaan inzetten, dan denk ik niet dat je de meerwaarde van de 700 euro extra ooit gaat ervaren.

Dus als het je gaat om hoe snel de hardware onder Vista is, kies dan de Dell. Als je de blits wil maken, neem de Mac, maar dan zou ik ook gewoon OS/X gebruiken, dan gebruik je hem waarvoor ie ontworpen is.

Verwijderd

als geld toch niet uitmaakt, neem dan een macbook. niet zozeer omdat het beter is, maar apple geeft gewoon meer aanzien.

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:18
We zullen even de vergelijking maken:

XPS 1530
- Intel 2ghz C2D
- 2gb ram
- 250gb hdd
- 15.4inch 1440x900 tft
- 8600GT 256mb
- biometric fingerprint
- 800 euro (met de 5 en 10% korting bonnen)

Apple Macbook Pro
- Intel 2.2ghz C2D
- 2gb ram
- 120gb hdd
- 15.4inch 1440x900 tft
- 8600GT 128mb
- 1900 euro

Conclusie: je krijgt een zwakkere config (harde schijf half zo groot, half zoveel video ram geheugen) maar je moet er wel 1100 euro extra voor betalen.
Dat is het dus het grote verschil tussen de XPS 1530 en de Macbook Pro 8)

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:07
Ik heb hier de M1530 voor me staan, en heb de macbook pro ook weleens ''geproefd'' (bij een vriend). En ik kan je vertellen: De bouwkwaliteit van de XPS is net zo goed als die van de Macbook pro. Dus als je niet perse OSX wilt draaien, ga dan lekker voor de XPS, omdat dan de macbook pro de 900 euro niet waard is ;) .

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
En dan betaal je dus 1100 euro meer voor (voornamelijk) het design... En dat terwijl de Dell M1530 al een van de mooiste 15,4 inch laptops is.
Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 10:27:
als geld toch niet uitmaakt, neem dan een macbook. niet zozeer omdat het beter is, maar apple geeft gewoon meer aanzien.
Mensen die een macbook nemen vanwege het "aanzien" (oftewel, je bent erg geinteresseerd in wat anderen over jou denken), zijn niet helemaal 100% :)

• Zillion01
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 18:06

Zillion01

Obey your screen!

Killzone schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 11:07:
Ik heb hier de M1530 voor me staan, en heb de macbook pro ook weleens ''geproefd'' (bij een vriend). En ik kan je vertellen: De bouwkwaliteit van de XPS is net zo goed als die van de Macbook pro. Dus als je niet perse OSX wilt draaien, ga dan lekker voor de XPS, omdat dan de macbook pro de 900 euro niet waard is ;) .
Bij de XPS moet je het geluk hebben om een goed display te krijgen, een LG dus. De rest is vaak waardeloos van kwaliteit, en het is dus echt een kwestie van geluk, je kunt dit niet aangeven aan Dell. Een lot uit de loterij. Daarnaast moet je het niet erg vinden om electrische tintelingen en schokjes te krijgen die zelfs soms voorkomen bij de geaarde stekkers.
aap schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 09:39:
Zover ik met wat Gegoogle kan zien, kun je idd Vista op een Macbook draaien. Het blijft waarschijnlijk wat gehobby met drivers en zo.

Ik speculeer nu even, maar het lijkt me dat je juist die dingen die de Macbook onderscheidt van "gewone" laptops niet of lastig aan de praat zult krijgen onder Vista. Een Mac is een stijl-statement, meer dan een gebruiksvoorwerp. Als je het als een gebruiksvoorwerp wilt gaan inzetten, dan denk ik niet dat je de meerwaarde van de 700 euro extra ooit gaat ervaren.

Dus als het je gaat om hoe snel de hardware onder Vista is, kies dan de Dell. Als je de blits wil maken, neem de Mac, maar dan zou ik ook gewoon OS/X gebruiken, dan gebruik je hem waarvoor ie ontworpen is.
Uuuhm je bent inderdaad uit je duim aan het zuigen. De Macbook Pro is een paar maanden geleden uitgeroepen tot snelste laptop ooit voor Vista, en volledig compatible. Wellicht dat bepaalde Penrynn laptops nu sneller zijn echter er komt misschien vandaag en anders binnen een paar weken een nieuwe Macbook Pro uit, die ongetwijfeld weer de snelste Vista laptop zal gaan zijn.

Ik heb persoonlijk jarenlang gewerkt met windows XP en Linux, maar ga nu toch echt over stappen naar Apple. Wat ik ervaren heb is OS-X gewoon erg fijn om mee te werken, en inderdaad daar betaal je voor. Geen gezeik meer met anti-virus, spyware etc. Vista heb ik een half jaar mee gewerkt als webdesigner en dat bevalt toch echt niet, het is traag en niet compatible met bepaalde software en hardware.

Een andere overweging is dat Macbooks hun waarde blijven behouden, kijk maar op marktplaats, in tegenstelling tot windows laptops. Daarnaast is de algemene build quality vaak erg goed. Dus als je 2000 euro uitgeeft kun je ervan uitgaan dat je er bijv. 5 jaar mee kunt werken.

• silmaril8
  • Niet online
Zillion01 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 11:33:
Bij de XPS moet je het geluk hebben om een goed display te krijgen, een LG dus. De rest is vaak waardeloos van kwaliteit, en het is dus echt een kwestie van geluk, je kunt dit niet aangeven aan Dell. Een lot uit de loterij.
Grapjas.
Zillion01 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 11:33:
Uuuhm je bent inderdaad uit je duim aan het zuigen. De Macbook Pro is een paar maanden geleden uitgeroepen tot snelste laptop ooit voor Vista, en volledig compatible. Wellicht dat bepaalde Penrynn laptops nu sneller zijn echter er komt misschien vandaag en anders binnen een paar weken een nieuwe Macbook Pro uit, die ongetwijfeld weer de snelste Vista laptop zal gaan zijn.
Aangezien de hardware EXACT hetzelfde is, is Vista heus niet sneller op een Macbook dan op een andere laptop met dezelfde specificaties ;)
Zillion01 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 11:33:Een andere overweging is dat Macbooks hun waarde blijven behouden, kijk maar op marktplaats, in tegenstelling tot windows laptops. Daarnaast is de algemene build quality vaak erg goed. Dus als je 2000 euro uitgeeft kun je ervan uitgaan dat je er bijv. 5 jaar mee kunt werken.
Macbooks blijven hun waarde echt niet "behouden"... Wat wel waar is, is dat 2dehands macbooks duurder zijn; dit betekent niet per se dat ze ook hun waarde behouden. Als de aanschafprijs bijna 2 keer zo hoog is, is het logisch dat de 2dehands waarde ook hoger is.

• Zillion01
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 18:06

Zillion01

Obey your screen!

silmaril8 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 11:44:
[...]

Grapjas.

[...]

Aangezien de hardware EXACT hetzelfde is, is Vista heus niet sneller op een Macbook dan op een andere laptop met dezelfde specificaties ;)

[...]

Macbooks blijven hun waarde echt niet "behouden"... Wat wel waar is, is dat 2dehands macbooks duurder zijn; dit betekent niet per se dat ze ook hun waarde behouden. Als de aanschafprijs bijna 2 keer zo hoog is, is het logisch dat de 2dehands waarde ook hoger is.
Weer iemand die maar wat roept.

1. Grapjas?
Check forums van notebookreview.com

2. Heus niet sneller?
http://www.pcworld.com/ar...-c,notebooks/article.html

3. Blijven dus wel meer relatief hun waarde behouden.

• lowfi
silmaril8 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 11:44:
Nee. Het is echt zo ;) Kijk maar eens wat er op verschillende 2e sites wordt gevraagd voor een apple laptop en vergelijk het met de nieuw waarde. Afschrijving ligt lager dan bij soort gelijke windows laptop.

Overigens is het realistischer om een IBM/sony met een apple te vergelijken. Je zal zien dat het prijs verschil dan veel minder is. Dat dells goedkoper zijn heeft echt niet alleen te maken met het feit te maken dat er zo gruwelijk veel worden gemaakt maar ook omdat ze gewoon mindere materialen gebruiken (mee verende keyboards etc). Tuinstoelen plastic. Als je daar niks om geeft koop dan vooral een dell.

Grote kans trouwens dat er binnen enkele uren een Penryn mbp te koop is.

[ Voor 3% gewijzigd door lowfi op 26-02-2008 11:59 ]

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:07
Schermen zijn echt onzin. De samsung schermen van Dell zijn evengoed als alle andere laptop schermen. De LG is alleen beter, maar niet standaart. De LG heeft de zelfde kwaliteit als Dell Ultrasharp monitoren. Geloof mij maar, de samsung schermen zijn gewoon hetzelfde als alle andere laptops, dat Dell genoodzaakt was om betere schermen te gebruiken, was jammer (of juist mooi), maar dat maakt de samsung schermen niet opeens veel slechter.

De Macbook pro was toenertijd inderdaad een van de snelste. Jammer dat hij het nu niet meer is. Wil trouwens wel even opmerken dat ze in de review het hebben over een Macbook Pro van $2500 (!) . Dit is natuurlijk geen vergelijk met de Dell van $1000. Die XPS is nu echt wel sneller dan de goedkoopste Macbook Pro.

Over waarde behouden: Je koopt een laptop om hem te gebruiken, niet om hem later weer door te verkopen...

EDIT: @^:
Doe normaal man, die XPS zit heel erg goed in elkaar, is heel dun (ik geloof bijna even dun als een Macbook Pro), en is IMO erg mooi. Dat ze ''tuinstoelenplastic'' gebruiken, is onzin. Waarop heb jij dit gebaseerd??
Ok, de Apple gebruikt duurdere materialen, maar is dit die €800 (!) waard??

[ Voor 15% gewijzigd door TheJVH op 26-02-2008 12:01 ]

• lowfi
Dat baseer ik op mijn eigen ervaringen. Ik heb op 3 uiteenlopende dell laptops gewerkt. Bij alle drie veerde het keyboard mee. De body vond ik goedkoop aanvoelen. Dus dan concludeer ik daar simpel weg uit dat dell goedkopere materialen gebruikt.

Op de sony van mijn vriendin heb ik hier geen last van. Ook op de ibms die we op de zaak gebruiken heb ik dit niet. Maar die zijn ook duurder dan een dell. Dat niet iedereen daar geld voor over heeft kan ik best begrijpen. Maar simpelweg gelijk trekken op basis van specs is onzin.

Een KIA is ook geen audi omdat er 4 wielen onderliggen en er een motor inzit.

[ Voor 3% gewijzigd door lowfi op 26-02-2008 12:16 ]

• aap

aap

lowfi schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 12:15:
Op de sony van mijn vriendin heb ik hier geen last van. Ook op de ibms die we op de zaak gebruiken heb ik dit niet. Maar die zijn ook duurder dan een dell. Dat niet iedereen daar geld voor over heeft kan ik best begrijpen. Maar simpelweg gelijk trekken op basis van specs is onzin.
De vragensteller vraagt wat de Mac extra kan t.o.v. de Dell voor de extra prijs. Dat is dus een functionele benadering en het is echt niet onredelijk om dan te zeggen dat de Dell net zo goed photshopt voor een lagere prijs.
Een KIA is ook geen audi omdat er 4 wielen onderliggen en er een motor inzit.
Een manke vergelijking. Een Kia is ook een auto, die bij gelijke specs net zo hard rijdt als een Audi.
De vergelijking gaat in zoverre ook op dat als je geeft om image, (vermeende) kwaliteit en restwaarde, je voor de Audi gaat en als je voor prijs/prestatie gaat, dan neem je de Kia.

• phobosdeimos
Killzone schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 11:59:
Ok, de Apple gebruikt duurdere materialen, maar is dit die €800 (!) waard??
Correctie, het verschil bedraagt 1100 €, waarbij de Dell dan ook nog eens dubbel zoveel video-ram heeft, en een harde schijf die dubbel zo groot is.
De XPS gebruikt ook kwalitatieve materialen, het is echt niet te vergelijken met een doorsnee plastic Acer laptop.

• silmaril8
  • Niet online
Zillion01 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 11:50:
Weer iemand die maar wat roept.

1. Grapjas?
Check forums van notebookreview.com
Check ook maar GoT. En google. Het schermen probleem is allang afgelopen en ALLE schermen zijn vervangen (vaak ook nog eens ter plaatse). Slechte kwaliteit? ... Check nog maar een keer de forums van notebookreview.com en hier op GoT.
8)7 De Macbook was, op het moment van testen (en trouwens alleen voor die specificike website), de enige notebook die een T7700 en 4GB geheugen had (en die die website dus tot hun beschikking hadden) - logisch dat ie de snelste was.... |:(

Probeer de volgende keer je iets verder in te lezen en trek niet zo snel conclusies (geldt ook voor punt 1 en punt 3). Maar vooral ook, baseer je mening ajb niet op één review.
Zillion01 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 11:50:
3. Blijven dus wel meer relatief hun waarde behouden.
Een Mac zal net zoveel (relatief ;) ) in waarde zakken als bv een Asus laptop.
Zoals gezegd: een 2dehands mac is dus gewoon meer waard OMDAT je ook 2x zoveel voor een mac betaalt...

[ Voor 5% gewijzigd door silmaril8 op 26-02-2008 15:26 ]

Verwijderd

En dan betaal je dus 1100 euro meer voor (voornamelijk) het design... En dat terwijl de Dell M1530 al een van de mooiste 15,4 inch laptops is.
quote:
kaisz schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 10:27:
Mensen die een macbook nemen vanwege het "aanzien" (oftewel, je bent erg geinteresseerd in wat anderen over jou denken), zijn niet helemaal 100%
sorry zoontje, maar het leven draait nou eenmaal wat anderen van jou vinden.
Als accountmanager rij je ook niet in een suzuki, maar in een BMW omdat je wilt dat jou klanten denken dat jij erg succesvol bent.
Idem met een laptop, als je een compal tevoorschijn haalt zullen de meeste mensen vragen hoe oud dat apparaat is. Nu is uiterlijk niet het allerbelangrijkste, maar hey, als je het geld ervoor hebt, waarom niet?

• phobosdeimos
Je laptop, gsm en auto uitkiezen, niet op basis van kwaliteit, specificaties of persoonlijke voorkeur, maar puur op basis van classificatie als status symbool?
Trieste denkwijze heb jij kaisz, leef jij maar lekker om indruk te maken op "de anderen".

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:55

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

omdat het misschien verspilling is? En die Dell gaat langer kwa specifacties mee, zeker als je er windows op draait.
Daarnaast als je voor de macbook gaat dan zou ik zeker nog even wachten, de specificaties lopen erg achter op de rest van de markt en zal wel een update aankomen.

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:47

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 14:56:
[...]

sorry zoontje, maar het leven draait nou eenmaal wat anderen van jou vinden.
Als accountmanager rij je ook niet in een suzuki, maar in een BMW omdat je wilt dat jou klanten denken dat jij erg succesvol bent.
Idem met een laptop, als je een compal tevoorschijn haalt zullen de meeste mensen vragen hoe oud dat apparaat is. Nu is uiterlijk niet het allerbelangrijkste, maar hey, als je het geld ervoor hebt, waarom niet?
..en als een glad zakenmannetje trots zijn ipod touch uit zijn zak haalt in de trein en er een kwartier mee op ooghoogte mee loopt te prutsen krijg ik eerder een lichtelijk medelijden met zoiemand.

dus: een macbook kopen 'omdat je het geld ervoor hebt' moet je zelf weten, maar het kopen ervan 'omdat het meer aanzien geeft'.. da's een beetje achterhaald. :P

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• lowfi
De MBP is net geupdate en de prijs is ook naar beneden gegaan ;)

As je simpel weg kijkt....

Wat een MBP meer biedt ten opzichten van een dell:

Ambient light sensor voor keyboard en scherm
Firewire800
Verlicht keyboard
Aluminium behuizing
Mogelijkheid om zowel osx als windows te draaien
Multitouch trackpad
Design (persoonlijk)
Magsafe connector
Led display (of heeft dell dat ook?)

Vind je dat allemaal niet waard koop dan die dell.

Ik kom overigens op 1900 dollar op de amerikaanse dell site als ik dit samenstel:
XPS M1530 Tuxedo Black
Intel® Core™ 2 Duo Processor T7800 (2.6GHz/800Mhz FSB, 4MB Cache)
Genuine Windows Vista® Home Premium Edition
High Resolution glossy widescreen 15.4 inch LCD(1680x1050) & 2MP Camera
3GB Shared Dual Channel DDR2 SDRAM at 667MHz (2 Dimms)
Speed: 200GB 7200rpm SATA Hard Drive Free Fall Sensor
Slot Load DVD+/-RW (DVD/CD read/write)
128MB NVIDIA® GeForce® 8400M GS
Intel Next-Gen Wireless-N Mini-card
Dell Wireless 355 Bluetooth Internal (2.0+Enhanced Data Rate)
56 WHr 6-cell Lithium Ion Primary Battery
High Definition Audio 2.0
De dell heeft dan een hoger res scherm, 100mhz meer en 1GB meer geheugen. Videokaart is iets slechter. De prijs is precies hetzelfde als een MBP die verder dezelfde specs heeft.

• silmaril8
  • Niet online
Waarom gebruik je de amerikaanse Dell site? Je kan gewoon de nederlandse Dell site gebruiken. Heb je ook de beschikking over 2 kortingsbonnen van 15% totaal.
Nogmaals:
XPS 1530
- Intel 2ghz C2D
- 2gb ram
- 250gb hdd
- 15.4inch 1440x900 tft
- 8600GT 256mb
- biometric fingerprint
- 800 euro (met de 5 en 10% korting bonnen)

Apple Macbook Pro
- Intel 2.2ghz C2D
- 2gb ram
- 120gb hdd
- 15.4inch 1440x900 tft
- 8600GT 128mb
- 1900 euro

Dell heeft dan wel een iets langzamere processor, maar wel weer een betere harde schijf, en meer videogeheugen (128MB is wel erg weinig).
Als jij mij kan laten zien waar ik een goedkopere Macbook Pro kan krijgen in Nederland, dan zou ik dat graag zien.

• eviltweaker
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-12-2025

eviltweaker

DDPEEKIW

Het blijft gewoon dat Apple te duur is voor wat je krijgt alleen willen die Apple fan-boys dat niet zien.

DDPEEKIW

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:51
Vandaag update van de macbook pro en aangezien ik tussen dezelfde laptops twijfel heb ik voor mijzelf een overzicht gemaakt:

De Macbook Pro : 1799 euro inclusief btw
15.4-inch widescreen LED-backlit 1440 x 900 LCD display;
2.4 GHz Intel Core 2 Duo processor with 3MB shared L2 cache;
800 MHz front-side bus;
2GB of 667 MHz DDR2 SDRAM, expandable to 4GB;
200GB Serial ATA hard drive running at 5400 rpm, with Sudden Motion Sensor;
a slot-load 8x SuperDrive with double-layer support (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW) optical drive;
NVIDIA GeForce 8600M GT with 256MB GDDR3 memory;
DVI-out port for external display (VGA-out adapter included, Composite/S-Video adapter sold separately);
built-in Dual Link support for driving Apple 30-inch Cinema HD Display;
built-in iSight video camera;
Gigabit Ethernet port;
built-in AirPort Extreme 802.11n wireless networking and Bluetooth 2.1+EDR;
ExpressCard/34 expansion card slot;
two USB 2.0 ports, one FireWire 800 port and one FireWire 400 port;
one audio line in and one audio line out port, each supporting both optical digital and analog;
Multi-Touch trackpad and illuminated keyboard; and
85 Watt Apple MagSafe Power Adapter.

Dell XPS m1530: 1359 Euro inclusief btw

PROCESSOR Intel® Core™2 Duo Processor T7700 (2,40 GHz, 800 MHz FSB, 4 MB L2-cache)
BESTURINGSSYSTEEM Legitieme Windows Vista™ Home Premium - Nederlands
ONDERSTEUNINGS - SERVICES Basisgarantie - 1 jaar hardwaresupport, Next Business Day
KLEUR KEUZE 2,0 megapixel camera & Tuxedo Black voor CCFL-beeldscherm
LCD-SCHERM 15,4-inch WXGA+ (1.440 x 900) TFT-breedbeeldscherm met TrueLife™
BIOMETRISCHE IDENTIFICATIE Biometrische vingerafdruklezer met ZWART accent
GEHEUGEN 2.048 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 1.024]
HARDE SCHIJF 200 GB (7.200 rpm) SATA harde schijf
GRAFISCHE KAART NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT met 256 MB toegewezen grafisch geheugen
OPTISCH(E) STATION(S) Vast 8x DVD+/-RW-station met dunne laadsleuf, inclusief software
HOOFDBATTERIJ 9-cel lithium-ion hoofdbatterij (85 W/h)

Voordat er mensen roepen dat de prijzen goedkoper kunnen. Ik heb geen gebruik gemaakt van kortingen, want voor beide laptops zijn er mogelijkheden om een lagere prijs te creeren.

Persoonlijk neig ik steeds meer naar de macbook pro om de volgende redenen?

- Best of two worlds (windows en mac os)
- Goede reviews
- Bij de XPS heb ik veel slechte verhalen gelezen over grainy screen en een krom toestenbord.

Je moet natuurlijk ook geluk hebben, want er zullen bij beide laptops wel eens probleemgevalletjes naar boven komen. Daarnaast blijft de keuze persoonlijk en zijn er altijd mensen die voor of tegen zijn ;)

Persoonlijk wacht ik nog even de test resultaten van de nieuwe pro's af voordat ik een definitieve keuze ga maken.

[ Voor 10% gewijzigd door KraveN op 26-02-2008 17:13 ]

• silmaril8
  • Niet online
Het is pas sinds vandaag (volgens tweakers.net) mogelijk om penryns (vandaar de 2,4Ghz) te bestellen bij een MacBook Pro. Waarschijnlijk kan je vanaf morgen ook penryns bij Dell bestellen en dan hoef je dus geen dure T7700 te selecteren bij de Dell M1530 (welke trouwens sneller is dan een T8300 die in die MacBook zit). Daar komt bij dat de videokaart van de MacBook Pro maar 128MB heeft (volgens Apple's eigen website) en geen 256MB zoals jij neerzet.
Je hebt ook geen 9-cell batterij nodig voor de Dell M1530, aangezien de 6-cell accu net zo lang meegaat als die van de MacBook Pro.

Uiteindelijk kom ik dan op een bedrag van 1089 euro uit (zonder de korting - geen flauw idee hoe jij aan die 1359 euro komt). Met korting houd je dan 925 euro over voor de volgende laptop:
PROCESSOR Intel® Core™2 Duo Processor T7500 (2,20 GHz, 800 MHz FSB, 4 MB L2-cache) bewerken
BESTURINGSSYSTEEM Legitieme Windows Vista™ Home Premium - Nederlands bewerken
ONDERSTEUNINGS - SERVICES Basisgarantie - 1 jaar hardwaresupport, Next Business Day bewerken
KLEUR KEUZE 2,0 megapixel camera & Tuxedo Black voor CCFL-beeldscherm bewerken
LCD-SCHERM 15,4-inch WXGA+ (1.440 x 900) TFT-breedbeeldscherm met TrueLife™ bewerken
BIOMETRISCHE IDENTIFICATIE Biometrische vingerafdruklezer met ZWART accent bewerken
GEHEUGEN 3.072 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [1x2048+1x1024] bewerken
HARDE SCHIJF 200 GB (7.200 rpm) SATA harde schijf bewerken
GRAFISCHE KAART NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT met 256 MB toegewezen grafisch geheugen bewerken
OPTISCH(E) STATION(S) Vast 8x DVD+/-RW-station met dunne laadsleuf, inclusief software bewerken
HOOFDBATTERIJ 6-cel lithium-ion hoofdbatterij (56 W/h)

De Mac Book Pro is dan nog steeds 1800 euro. Als jij zegt dat die Apple kortingen overal vandaan zijn te halen, laat me dan maar eens zien hoe makkelijk je dat doet :)

Als je dus een keuze moet maken tussen een Dell M1530 en een Mac Book Pro (met dezelfde specs) moet je dus rekening houden met het feit dat de Mac Book Pro dus 2 keer zo duur is...

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:55

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je kan ACD member worden, kost 100 euro maar geeft 20% korting. De videokaart van de Macbook is ook geupdate daarom is hij nu 256 MB standaard.

Maar wat ook meespeeld is dat je een goeie laptop gaat vergelijken met wat voor sommige mensen "een gevoel" is. Die Dell kan wel drie keer beter zijn, maar de mac fans blijven vasthouden aan het OS en de behuizing.

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:51
Uiteindelijk kom ik dan op een bedrag van 1089 euro uit (zonder de korting - geen flauw idee hoe jij aan die 1359 euro komt).
Gewoon naar de dell website gaan, xps m1530 selecteren en configureren. Met de items die ik heb geselecteerd kom je rechtsboven op die prijs uit. Dus voordat er kortingen van dell acties vanaf gaan.

Dell zal inderdaad zelf ook wel met de penryn komen alleen kunnen ze dat nog niet op dit moment. Ik heb voor de duurdere variant gekozen om de configuratie zo dicht mogelijk bij elkaar te houden. Los van het feit wat de prestaties zijn.
De Mac Book Pro is dan nog steeds 1800 euro. Als jij zegt dat die Apple kortingen overal vandaan zijn te halen, laat me dan maar eens zien hoe makkelijk je dat doet :)
Ik zei dat er mogelijkheden waren om een lagere prijs te creeren.

Als student kun je bijvoorbeeld +/- 12% korting krijgen. Verder is er nog zoiets als bepaalde memberships waarbij je eenmalig 20% korting krijgt op je systeem.

Kortingen of geen kortingen. De macbook pro blijft inderdaad duurder.

p.s. de 128 mb is nog een foutje zie persbericht:
http://www.apple.com/pr/library/2008/02/26mbp.html

[ Voor 5% gewijzigd door KraveN op 26-02-2008 18:18 ]

• phobosdeimos
Dankjewel silmaril8, ik wou net iets gelijkaardigs posten als jij.
Het komt er gewoon op neer, dat de Macbook Pro met een gelijke config dubbel zoveel kost dan de dell.

Verwijderd

Je laptop, gsm en auto uitkiezen, niet op basis van kwaliteit, specificaties of persoonlijke voorkeur, maar puur op basis van classificatie als status symbool?
Trieste denkwijze heb jij kaisz, leef jij maar lekker om indruk te maken op "de anderen".
nee phobos dat zeg ik niet,
status symbool maakt DEEL uit van van jij beschreven hebt.
ik heb nooit gezegd dat ik een macbook pro zou kopen puur omdat het mooier is, de topicstarter geeft 2 "bijna" identieke configuraties aan met een prijsverschil van 900 euro. Met zo een aanname zou ik persoonlijk voor de Dell zijn gegaan (wat ik overigens ook heb gedaan). Maar wanneer je een Apple Macbook met een Dell 1530 vergelijkt, betekend dat je ook wel het geld voor een Apple overhebt. Waarom dan niet? Als het geld er ligt, gebruik het dan (economisch in iedereens voordeel).

Misschien vind jij indruk maken op anderen een trieste denkwijze, maar ik vraag me af of jij elke dag naar buiten loopt in een joggingsbroek, omdat het lekker zit?

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
Tnx iedereen voor de input. Laat ik voorop stellen dat het geld "er niet ligt". Ik moet het vanuit mijn eigen bedrijfje betalen en daar zit (nog :) ) niet veel ruimte in. De tijd dat ik me druk maakte om status ligt inmiddels ver achter me, dus daarom zou ik het extra geld niet uitgeven.

Ik ben opzoek naar een echte vervanger van mijn desktop en vroeg me daarom af of de MBP extra goed zou presteren. Het valt me ook op dat in de goedkoopste configuratie de MBP niet zo heel veel verschilt van de XPS. Met de nieuwe MBP is ook het multi touch trackpad gekomen en als deze dezelfde zoom functionaliteit biedt zoals op mijn iPhone dan zie ik daar in bijvoorbeeld een pakket als Photoshop wel een hele grote toegevoegde waarde.

Wil je de MBP "goedkoop" houden dan moet je eigenlijk kiezen voor de 256mb video oplossing en de 5400 toeren HD. Is er iemand die mij kan vertellen of ik het verschil tussen 256 & 5400 en 512 & 7200 direct ga merken? Ik ga er niet op gamen, het is puur voor grafisch werk.

Het nadeel bij de Dell is dat ik hem niet even kan gaan bekijken voor ik hem koop, maar ik ga eens kijken of er collega's zijn die er privé misschien 1 hebben aangeschaft. Zodra de XPS ook met Penryn uitkomt is er denk ik weer een eerlijke vergelijking mogelijk?

Flickr

• aap

aap

DeFeCt schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 09:14:
Wil je de MBP "goedkoop" houden dan moet je eigenlijk kiezen voor de 256mb video oplossing en de 5400 toeren HD. Is er iemand die mij kan vertellen of ik het verschil tussen 256 & 5400 en 512 & 7200 direct ga merken? Ik ga er niet op gamen, het is puur voor grafisch werk.
Ik denk niet dat je het verschil in videogeheugen gaat merken, als je geen intensieve 3D spellen doet. Het verschil in HD-snelheid zul je wel voelen, maar het ligt er natuurlijk aan waar je tolerantiegrens ligt.

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
aap schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 10:07:
[...]
Ik denk niet dat je het verschil in videogeheugen gaat merken, als je geen intensieve 3D spellen doet. Het verschil in HD-snelheid zul je wel voelen, maar het ligt er natuurlijk aan waar je tolerantiegrens ligt.
ik denk niet dat het een kwestie van tolerantie is, ik wil gewoon een snelle bak :)

Flickr

• bechown
  • Laatst online: 09-05-2023
DeFeCt schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 09:14:
Voor bewerkingen zou ik altijd voor de 7200rpm schijf gaan.. 8600 met 512mb is trouwens iets langzamer dan de 256mb versie maar aangezien gamen niet belangrijk is zal je er verder niks van merken in foto-/designbewerkingsprogramma's.. 5400rpm is ook prima als je de laptop als erbij gebruikt maar aangezien het een desktop vervanging is en je alles gaat doen op de laptop is werkingsnelheid wel prettig.. Maar als je geen grote bestanden gaat bewerken en of compilen maakt het nog minder uit..

• Arthur
  • Laatst online: 10-01 10:50
DeFeCt schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 10:13:
[...]

ik denk niet dat het een kwestie van tolerantie is, ik wil gewoon een snelle bak :)
Dit is een heel subjectief is, maar in mijn ervaring 'voelt' OS X op vergelijkbare hardware een heel stuk sneller aan dan Vista. Ik gebruik beide dagelijks, en dingen lijken gewoon minder moeite te kosten dan in Vista en soepeler te gaan. Een klein voorbeeld hiervan is onder meer resumen uit standby.

Zoals ook anderen al gezegd hebben is dat ook het sterkste punt van de MacBook: OS X (en daarbijkomende applicaties zoals iPhoto en Keynote). Buiten het design van de MacBook (kwestie van smaak) is OS X nergens anders te krijgen.

Of dat 400-500 euro extra waard is, hangt natuurlijk van jezelf af. Wat mij betreft zou dat het wel zijn.

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Deze discussie is inmiddels vaak genoeg uitgekauwd hier op GoT. Je hebt aan de ene kant de mensen die van de Mac houden en aan de andere kant degene die het ook met een windows based laptop kunnen.

Waarom de één duurder is dan de ander lijkt me ook wel duidelijk. Topic gaat dus dicht :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.