Toon posts:

Boot failure: niks wordt gedetecteerd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit zijn momenteel mijn specs zowat:
Intel Celeron D 2.8 Ghz
2x256mb PC3200 RAM
Main Board: Asus P5GD1 Pro
Maxtor 200 GB ATA/133 HDD
Daarmee een (oude) DVD lezer en een (oude) CD brander.
De oudste van de boel is echter de harde schijf.

Het mobo heeft maar 1 IDE aansluiting, en aangezien geen van deze oudere drives SATA ondersteunt, moet ik het hiermee doen.

Dit probleem had ik enkele maanden geleden:
Ik zette de HD in master, een van de CD/DVD drives op slave. De jumpers zaten goed, ze werden als zodanig gedetecteerd (en ik vertrouwde erop dat ze goed zaten dan, nooit goed geweest met Master/Slave instellingen).
Het rare: SOMS (niet altijd?) als ik probeerde om zowel de HD als een CD drive aan te sluiten, wou hij niet booten. Hij gaf de volgende foutmelding:

Reboot and Select proper Boot device
or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key

Meestal hielp het gewoon om de CD drive eens te heraansluiten en hij werkt, tot de volgende reboot. Dus als ik eens een cd moest lezen, deed ik dat.
Daarna had ik een laptop gekocht, en gebruikte ik de CD drive op mijn desktop niet meer.

Nu heb ik enkele upgrades gekocht (2 GB ram, nieuwe, grotere SATA HD, een DVDRW, ...). Ik wou (veel) bestanden op DVD zetten, dus probeerde om mijn nieuw gekochte DVD-RW aan te sluiten, alles op DVD's en CD's te zetten en dan mijn nieuwe HD in gebruik te nemen.
Ik zette hem op slave, sloot hem aan en.... Het bericht. Heraansluiten ofzo hielp niet. Dan besloot ik eventueel te proberen eerst de nieuwe HD te installeren, en daarna over te zetten door deze te gebruiken als tweede HD ofzo. Ik koppelde de DVD-RW dus gewoon los maar.... Hetzelfde bericht.
Als ik bios open, detecteert hij niks op de IDE kabel. Ik kan mijn HD wel voelen draaien.

Mijn eerste gedacht was dat er iets scheelt met de HD of eventueel de IDE kabel, maar hij heeft dan wel maanden gedraaid om plots nu dit te hebben.
Weet iemand iets dat ik nog kan testen?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Zet de HD eens op cableselect en doe eens een complete rest van het BIOS dmv jumper verzetten. Om een SATA te herkennen (ik weet niet of je bij dit MB iets moet instellen) heb je sowieso de S-ATA drivers nodig.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
HD op CS zetten helpt ook niet niet, alle jumperposities getest. Nergens wordt hij gedetecteerd.
Ook gemerkt: als ik alleen de DVD drive aansluit, blijft hij enkele seconden langer dan normaal proberen te detecteren bij het laden van de BIOS, maar de bios zelf geeft niks aan.
Een SATA herkennen is momenteel nog niet nodig, ik probeer om de data op mijn HD niet te verliezen ^^

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt mij dus echt dat het aan de IDE kabel ligt. Is het waard dat ik een andere kabel ga kopen om te testen, of is er iemand van mening dat het daar echt niet aan kan liggen?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Voor de paar centen dat een kabel kost hoef je het niet te laten.

Opmerking:
Het schoppen van je topic binnen 24 uur na je laatste reactie is nadrukkelijk niet toegestaan. Zou je je hieraan willen houden?

En nog wat... :w Welkom op GoT.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Mijn excuses, ik heb blijkbaar de regels niet helemaal goed doorgenomen ^^
Dank u voor de welkom, maar ik zit hier feitelijk al enkele maanden, het is de eerste keer dat ik niks specifiek over het probleem kon vinden via search.
Ik ga straks eens zoeken naar een computerwinkeltje en mijn bevindingen posten :)

• esberk
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 05:06
Ik heb al 2 maal een pc onder handen gehad met hetzelfde probleem.

In beide gevallen bleek het euvel uiteindelijk aan defecte processor te liggen.
Wat ook een mogelijkheid is dat de harddisk en dvd niet met elkaar samen kunnen werken.
Om dat te testen moet je de dvd van de kabel afhalen als hij niet wil booten. Als hij daarna wel boot ligt het daaraan. Wat soms ook wil helpen is de aansluitingen omdraaien.

Verwijderd

Topicstarter
Eindelijk aan een IDE kabel kunnen geraken en hem kunnen aansluiten. Ik wou niet te lang meer wachten zonder computer hier, dus heb ik gelijk alle nieuwe onderdelen aangesloten en beginnen windows te installeren (XP pro). DVD-RW drive op de IDE kabel en nieuwe HDD op SATA. Geen problemen hiermee, windows is al geinstalleerd nu (2u op de schijf te formatteren, nog geen 10 min om windows te installeren :D).
Nu geeft hij wel aan: DVD drive op IDE: master, HDD op een SATA slot 4, slave? Dacht ik toch even in mezelf: WTF? SATA slave? Vervolgens geeft hij het bericht dat er geen HDD op de IDE aangesloten is en "Press F1 to continue". Waarna ik dat doe en alles probleemloos opstart. Hoe kan ik die melding uitschakelen?

Ook de vraag: waarschijnlijk ligt het toch aan de harde schijf nu. Aangezien er nog heel wat data op staat die ik toch liefst niet kwijt ben, zou het dan ook maar iets van kwaad KUNNEN doen aan gelijk wat van het systeem, om te proberen die oude (misschien kapotte) HDD even op IDE te kunnen aansluiten (en booten vanuit de nieuwe HDD) om toch wat bestanden te kunnen overzetten?

Bedankt voor de replies alvast :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het nog eens goed bekeken, hij geeft het volgende bericht over het detecteren:
AUTO-DETECTING Pri Master..ATAPI CD-ROM
AUTO-DETECTING Pri Slave.. Not Detected
AUTO-DETECTING 4th Slave.. IDE Hard Disc
....
Pri Master TSSTcorp CDDVDW SH-S202j SB01
Ultra DMA Mode-2
4th Slave WDC WD5000AKS OOYGAO 12.0102
Ultra DMA Mode-5, S.M.A.R.T. Capable and status OK
...
NO IDE Master H.D.D detected!
Press F1 to Resume...
Blijkbaar is SATA nog niet goed geinstalleerd. Heb drives gezocht voor mijn moederbord (Gegoogled en wat gezocht op asus site) maar schijn ze niet direct te vinden, ik denk dat ik er gewoon over kijk. Moederbord is Asus P5GD1 Pro.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:14
Waarschijnlijk als je de SATA HDD op een andere poort op je moederbord aansluit, dat het dan wel werkt. En anders zal er vast wel een optie in het BIOS zijn om die melding uit te zetten.

• subroutine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-11 12:33
Zo, das een tijd geleden dat ik wat gepost heb op tweakers :)

het is kerst en misschien ken je het wel, je komt thuis bij je ouders en natuurlijk is er weer iets mis
met hun pc en wordt je weer aan het werk gezet (stom je bied het altijd zelf aan :) )

maar anywho,

mijn ouders hebben ook een:

P5GD1-pro (jaartal 1005)
1x PATA

op raid
2x PATA
4x SATA

200 GB Maztor PATA
400W chieftechvoeding
centurion 5 case
6600 Nvidia
2x 500 Mb DDR 400.
asus DVDRW

dit systeem heeft ook vaak veel problemen met de DVD en HDD te herkennen en correct te booten
zeker als je bezig bent met een herinstall, als het eenmaal draaid dat heeft ie er gek genoeg nooit problemen mee.

heb zelf ook van alles geprobeerd met master slave instelling, het is zeer probleem matisch om een DVD en HDD op 1 IDE channel te zetten zodat het mobo ze herkent.
heb alle ide channels geprobeerd waaronder ook die van de raid.

systeem gedraagd zich wispelturig waardoor probleem oplossende logica eigenlijk niet meer lukt, aangezien de fouten niet consistent zijn.

heb thuis nog een SATA schijf liggen die ga ik nu maar aansluiten in de hoop het PATA boot probleem te omzeilen.

niet echt een probleem oplossende post maar eignenlijk mn belevingen met dit moederboard ( die eingenlijk niet echt goed zijn )

Greetz Subroutine

Other than the laws of physics, rules have never really worked out for me.

Pagina: 1