Toon posts:

[OpenSuse 10.3] Maprechten gewijzigd, su onbruikbaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Gisteren heb ik mijn hele zondag gespendeerd aan het installeren en configureren van OpenSuse 10.3.
Vanochtend om 4.15u was ik de trotse eigenaar van een perfect werkend systeem, helemaal ingericht naar mijn eigen wensen, met bloed, zweet en tranen, maar wel helemaal voldaan ;)

Vandaag overdag was ik op mijn werk en is mijn vriendin aan de pc gaan zitten. Zij wilde wat spelletjes installeren, dus ik gaf haar het root-wachtwoord om dat te kunnen doen.
:X note to self: NOOIT MEER DOEN :X

Zij is dus fijntjes even ingelogd als root (ipv even te sudo-en) en heeft poeslief een aantal mappen (ze weet niet meer exact welke, maar ze denkt alle mappen behalve "root" en "lost & found") in de root met rechts geklikt en de lees- en schrijfrechten op die mappen (en alle onderliggende mappen en bestanden) radicaal gewijzigd naar mijn eigen user, zodat ze daarmee "wat makkelijker kon werken als ze iets in een bepaalde map moest doen" ;( .
Ze heeft dus niet de "eigenaar" veranderd, maar wel de lees- en schrijfrechten.

Op dit moment kan ik dus niets meer dan alles wat een normale user kan. Sudo-en werkt niet meer.
Alle tools en programma's waar je het su password voor op moet geven krijg ik op de normale wijze niet gestart. Ze breken allen voortijdig af met een popup van KDE met de cryptische mededeling:

code:
1
SU antwoordde met een foutmelding

Wel kan ik een root-shell openen en daarmee bijv. yast2 openen, op die manier werkt het dan weer wel.

T.net, Google, de officiële OpenSuse wiki en verschillende andere forums heb ik al afgestruind, maar nergens vind ik iemand met hetzelfde probleem, laat staan een oplossing.

Ik zal nu (ook ivm de veiligheid) alle rechten terug moeten zetten naar hoe ze oorspronkelijk stonden.
Is dit met een bepaald commando of reeks commando's te doen, of zou er een herinstallatie aan te pas moeten komen?
Ik hoop van harte dat ik niet alle instellingen etc. die ik met zoveel moeite gemaakt heb allemaal kwijt ben bij bijv. een herinstall! (bestaat er onder linux zoiets als "eroverheen installeren" zoals bij XP?)

Zijn er mensen die me op weg kunnen helpen naar een oplossing voor dit probleem?
Ik ben een redelijke noob als het over linux gaat, maar met een duwtje in de juiste richting kom ik (hopelijk) al een heel eind!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Home map backuppen als die niet op z'n eigen partitie staat en herinstalleren met die banaan. Als er zoveel rechten aangepast zijn ben je een eeuwigheid bezig om alles weer juist te chmodden.

0.0

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
fijn :)

Ten eerste. Weet je van het commando 'su' (je bent dan ingelogd als root, ipv 1 command als root uitvoeren).

Als root, kun je zo niet de rechten van de bestanden wijzigen (chmod 644 /map -R) (>map + onderliggende bestanden/mappen op 644 zetten).

Wat voor instellingen heb je zoal gewijzigd? Bij een update (installatie van cd) zal je home dir ongewijzijgd blijven, ook instellingen in /etc.

Verwijderd

Topicstarter
Dat van het su commando, dat je dan ingelogd blijft dat wist ik niet. Sudo is dus the way to go als je 1 taak als superuser wilt uitvoeren, ipv su, begrijp ik dat goed?

Het probleem is niet zozeer mijn /home map, daar staat nog niets essentieels in, dat staat allemaal netjes gebackupped op een externe disk, maar alle programma's die ik geinstalleerd en geconfigureerd heb (o.a. Ati-drivers waar ik 3 uur mee bezig geweest ben, Kmail wat ik helemaal heb aangepast aan mijn wensen, en alle instellingen van SuSE zelf etc...)

Bij een install over de huidige install begrijp ik dus dat de /etc directory ongewijzigd blijft, maar houdt dat ook in dat de instellingen van SuSE, alle geinstalleerde programma's en de drivers van Ati bewaard blijven?
Dan denk ik dat dat de beste optie is voorlopig.

Ze heeft overigens niet via de commandline de rechten gewijzigd, maar door rechts op de mappen te klikken en het daar te wijzigen.
En wellicht had niet (alleen) de root alle rechten op de getroffen mappen, dus root op alle mappen lees- en schrijfrechten geven lijkt me helaas niet de oplossing.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2008 20:05 ]

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23:19

steveman

Comfortabel ten onder

Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2008 @ 20:02:
Dat van het su commando, dat je dan ingelogd blijft dat wist ik niet. Sudo is dus the way to go als je 1 taak als superuser wilt uitvoeren, ipv su, begrijp ik dat goed?

[...]
Inderdaad.

Als je naar je bash kijkt kun je ook de user zien veranderen als je su gebruikt, dat wordt dan ipv PatDick@Computer root@Computer bijvoorbeeld.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Het probleem is niet zozeer mijn /home map, daar staat nog niets essentieels in, dat staat allemaal netjes gebackupped op een externe disk, maar alle programma's die ik geinstalleerd en geconfigureerd heb (o.a. Ati-drivers waar ik 3 uur mee bezig geweest ben, Kmail wat ik helemaal heb aangepast aan mijn wensen, en alle instellingen van SuSE zelf etc...)
De meeste programma's als Kmail slaan hun instellingen op in verborgen mappen in je home-dir. Deze kun je dus gewoon backuppen en na herinstallatie terugzetten :)

Verwijderd

offtopic:
Om het simpel te houden, kun je sudo weglaten en alleen su gebruiken.

Met su krijg je root-rechten. Gebruik su dus alleen als je die echt nodig hebt! Ben je klaar met je beheeractiviteiten, type dan exit op weer als normale user verder te gaan.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:30

Sebazzz

3dp

Kan je geen Ubuntu LiveCD starten en zo alle rechten weer op de oude waarden zetten?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Topicstarter
@Niels en iedereen hierboven: da's alvast helder, tnx!

@Sebazzz: Ik kan wel bij de mappen, en ik kan ook als root inloggen en bij alle mappen komen, maar ik heb geen idee op welke map welke rechten horen te staan.

Iedereen trouwens wel bedankt voor alle snelle reacties zover, ik zoek ondertussen ook driftig verder met o.a. google :P

Edit: ik ga een install "er overheen" proberen te doen (of hoe heet die optie als je je pc boot van de Suse DVD...).
Ik meld me strakjes weer terug met hopelijk een goed resultaat ;)

Edit2: Niet dus... tijdens het booten van DVD kies ik voor " Geinstalleerd systeem repareren". Vervolgens start hij door en wil hij Yast2 openen (zie ik snel voorbij flitsen). Dan krijg ik direct een rode popup met de melding dat er "een fout is opgetreden".
Meer dan dat meldt de popup niet.
Het systeem schakelt dan over naar een soort text-modus installmenu waar ik wat basisdingen kan kiezen, maar niet een reparatieoptie. Dus koos ik uit het menu de optie "Systeem installeren", maar nadat ik heb aangegeven waar hij de installatiebestanden kan vinden (de DVD dus) krijg ik wederom een foutmelding met de strekking "Onbekende fout opgetreden".

2 vragen:
1.Zou dit door de gewijzigde rechten kunnen komen?
2.Zou ik dit op kunnen lossen door (tijdelijk) alle mappen in de root "root" rechten te geven?

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2008 20:56 . Reden: Aanvullingen ]

• sportlover
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-01 19:29
Waarom maak je niet gewoon een backup van je home-dir en gooi je de rest er vanaf?
Ben je zo klaar.. Kost je veel minder tijd dan wat je nu doet..
Plaats je home-dir terug en de meeste instellingen zijn weer zoals ze waren..

Verwijderd

Topicstarter
sportlover schreef op maandag 25 februari 2008 @ 20:57:
Waarom maak je niet gewoon een backup van je home-dir en gooi je de rest er vanaf?
Ben je zo klaar.. Kost je veel minder tijd dan wat je nu doet..
Plaats je home-dir terug en de meeste instellingen zijn weer zoals ze waren..
Daar begin ik inderdaad ook naar te neigen, maar dan wil ik graag vooraf weten wat "de meeste instellingen" inhoudt ;)
Ik neem aan dat alle achteraf geinstalleerde programma's en drivers dan weg zijn?
Van JanDM begrijp ik dat de instellingen van KMail wel bewaard worden in de Home-map, maar hoe zit dat met 3rd party software? Wordt 't dan toch alles (behalve wat Suse standaard installeert) opnieuw doen?
Dan ga ik janken, maar pas nadat ik m'n vriendin even een mondeling pak slaag heb gegeven O-) ;)

Edit: Ik heb mn home-map gebackupped en ga nu naar mn werk.
Morgen overdag kijk ik ff of er nog iemand aanvullingen of evt een oplossing heeft, anders wordt het toch een reinstall ben ik bang.

offtopic: weet iemand waardoor ik in Firefox 2.0.0.11 onder Suse geen trema op een i, e, o,a of u kan zetten? Ik vind het zo dom staan: "geinstalleerd" wordt zo "ge"installeerd"...

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2008 21:14 ]

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2008 @ 21:04:
Van JanDM begrijp ik dat de instellingen van KMail wel bewaard worden in de Home-map, maar hoe zit dat met 3rd party software? Wordt 't dan toch alles (behalve wat Suse standaard installeert) opnieuw doen?
Afaik slaan (vrijwel) alle programma's hun gebruikersspecifieke instellingen op in je home-map, ook applicaties die je zelf installeert. Dit kun je eenvoudig controleren door te kijken welke verborgen mappen je daar ziet, en wat erin staat. Je hoeft dan enkel de juiste packages en eventueel drivers te installeren (ik weet niet of SuSE een optie heeft om een lijst met packages te exporteren en te importeren?) en die mappen terug te zetten.

Systeeminstellingen voor alle gebruikers staan in (submappen van) /etc. Je zegt 3 uur bezig te zijn geweest met de ATI-driver, dan is het misschien handig om je /etc/X11/xorg.conf etc. te backuppen...

• disheaver
  • Niet online
Backup je /etc direct ook.

Proberen waard: yast > software mangement > filter: installation summary > vinkje op 'keep', > package > all in this list > update unconditionally

Geen idee wat de ati-driver gaat doen.

Verwijderd

Topicstarter
Goeiemorgen, ben ik weer, slapen is voor watjes, dus dat komt straks wel ;)

Oke, ik ga dus een reinstall doen, dat lijkt me idd de beste oplossing. Het backuppen en strakjes terugzetten van de /etc map, gaat dat wel goed komen? Aangezien momenteel de rechten van ook die map zijn gewijzigd door m'n vriendin?
Of worden de rechten automatisch goed gezet als ik die map vanaf de backup terug kopieer naar de root in m'n nieuwe installatie? Ik neem aan van niet, maar dat weet ik niet zeker?

yast > software mangement > filter: installation summary > vinkje op 'keep', > package > all in this list > update unconditionally ga ik eerst nog even proberen!

Edit: Het leek gewerkt te hebben, ik kreeg nu wel het su inlogschermpje, maar na het intikken van m'n root wachtwoord kreeg ik de melding "De conversatie met su is mislukt".
Ik ga nu slapen en strakjes het hele systeem opnieuw installen, er zit zo te zien niets anders op.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2008 09:16 ]

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

is sudo een tool op gebruikers voor bepaalde programma's root access te geven.
sudo is de laatste tijd wat verandert en wordt meer als su gebruikt.

Ik gebuik alleen sudo voor de eerste mogelijkheid. zodat ik als gebruiker het script apt-upgrade
wat als root apt-get update en apt-get upgrade opstart.

Zo iets kan je voor je vriendin ook maken :)

Maar voor dat je je systeem hetinstalleert. Heb je wel in de bash_history gekeken wat root allemaal heeft gedaan. ^^

>.< >.< >.< >.<

Verwijderd

Topicstarter
Ben ik weer.

Ik heb een totaal nieuwe install gedaan, helaas vooraf niet meer in de bash_history gekeken, dus wat ze exact heeft gedaan zal ik nooit meer achterkomen :P.
De install is goed verlopen, de problemen zijn er (logischerwijs) niet meer, en ik heb weer een heleboel geleerd ;)

Iedereen erg bedankt voor alle hulp!

• disheaver
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 21:53:
Ben ik weer.

Ik heb een totaal nieuwe install gedaan, helaas vooraf niet meer in de bash_history gekeken, dus wat ze exact heeft gedaan zal ik nooit meer achterkomen :P.
De install is goed verlopen, de problemen zijn er (logischerwijs) niet meer, en ik heb weer een heleboel geleerd ;)

Iedereen erg bedankt voor alle hulp!
Aan de bash-history had je niets gehad, aangezien ze via de GUI rechten heeft gewijzigd. Ati driver ook weer up?

Verwijderd

Topicstarter
De ATi-driver is ook weer up inderdaad, ik zal even een korte how-to neerzetten voor degenen die er (in de toekomst) evt nog mee stoeien (een x1650pro schijnt onder SuSE net iets anders te gaan dan andere ATi-kaarten):

Eerst de juiste installatiebron toevoegen:
Via:
YaST -> Software -> Change installation Source -> Add

Protocol: http
Server Name: www2.ati.com
Directory on Server: suse/10.3

Vervolgens ga je naar:
YaST -> Software -> Install and Delete Software

Om de ATI/fglrx driver te installeren selecteer je het volgende pakket:

x11-video-fglrxG01

Tik in een shell het commando "sax2 -r" om X.Org te configureren.

• disheaver
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 07:43:
(een x1650pro schijnt onder SuSE net iets anders te gaan dan andere ATi-kaarten):
Ik wil niet flauw doen, maar je doet hetzelfde (maar dan op een iets andere manier) zoals hier beschreven.

Maar 3 uur stoeien hoort er ook gewoon soms bij :) Mooi dat het werkt.
Pagina: 1