[2003] Exchange 2003 + ISA 2004 std + mssql

Pagina: 1
Acties:

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:03
Hoi

Ik ben net begonnen met een nieuwe baan (bijna 1 maand nu)
ik heb gelijk een probleem voor mn neus gekregen dat eens in de zoveel tijd de mail/file/print/isa server niet meer werkt en met een reboot opgelost moet worden.

zoals je al zag draait op deze server
exchange 2003 (inclusief webmail voor thuisgebruik) (80 mailboxen o.d.m.)
isa 2004 std
DHCP
en serveert ie ook nog printers en files en volgens mij ook nog wat andere meuk
mcafee mirror

(geen service packs geinstalleerd!!)

hardware:
xeon 3.4GHZ
2GB ram

toen ik voor het eerst inlogte op de machine schrok ik eigenlijk van alle troep die erop draaide en dan met name het freeram pro programma.

De server gebruikt veel geheugen, en sommige processen genereren veel page faults, na de reboot van vanmorgen zit bijvoorbeeld de spoolsv.exe nu op 433K page fault.
Toen ik vrijdag hiernaar keek zat mcafee op 15M page fault (dit sinds de reboot van 14 januari volgens mn collega)

Het liefst had ik gezien dat exchange op een complete andere bak had gedraait maar ja, geërft....

Op dit moment is de groot geheugen gebruiker sqlservr.exe met 744.780K (en oplopend op moment van spreken) geheugen in gebruik met een net zo grote VM size.
Store.exe was vorige week de groot gebruiker

Van deze 2 processes is bekend dat ze alle geheugen pakken die ze kunnen krijgen en dynamisch vrijgeven wanneer andere processen die nodig hebben dus dat geloof ik wel dat die groot kunnen worden....

Aangezien het een redelijk heftige server is (in de zin van bedrijf critisch) kan ik niet zomaar even alle servicepacks voor win2k3 en exchange en isa erop knallen.
hoewel dit wel mijn recommendation is op dit moment omdat er nog wat extra functionaliteiten bij komen die ik wil gaan gebruiken maar nu nog geen toegang toe heb doordat servicepacks missen.

basicly wordt mn vraag nu

is het verstandig geweest om exchange en isa bij elkaar op 1 machine te zetten? naar mijn idee niet
en
welke volgorder zou jij aanhouden voor het installeren van de service packs voor genoemde producten
(en dan bedoel ik alle servicepacks vanaf eerste release van de pakketten)

naast mijn recommendation voor het installeren van de sp's heb ik ook geopperd voor extra geheugen
(en het liefst flikker ik dat freeram zooi er af)

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Als dit een small business server is kan het allemaal wel, en dan zou ik ook zo snel mogelijk alle updates installeren.

Anders is het normaalgesproken zeker af te raden al deze rollen te combineren.

[ Voor 19% gewijzigd door sanfranjake op 25-02-2008 17:33 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• WPN
geen small business server helaas

ik heb net gekeken, er is nu nog maar ongeveer 80MB geheugen vrij van de 2G
sql heeft verloren van store.exe, dus sql heeft een VM van bijna 700MB en 60MB in geheugen
mcafee heeft dus sinds gisteren nu 5M page faults gemaakt
freeram staat uit

zou het uitbreiden van het geheugen helpen? ipv 2G 3 of 4 G erin stoppen......

persoonlijk zie ik het wel zitten om sommige taken van deze server over te hevellen naar een andere server, maar denk niet dat ik het geld vrij krijg om een nieuwe server te kopen met bijbehorende windows licenties

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• Pedr0
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-02 13:50
Ik denk dat jij toch maar eens moet gaan praten met je baas.....want dit is een draaiende tijdbom als ik dat zo lees.

Tevens over dat geld vrijkrijgen, als jij met goede argumenten komt - Server Crash - dat kan een baas toch niet weigeren?

Extra geheugen gaat zeker helpen maar wat ook sanfranjake al zei. Instaleer alle updates zo snel mogelijk.....

Met alleen een SBS licentie en extra geheugen ben je er ook? Een nieuwe server is niet echt nodig?

[ Voor 62% gewijzigd door Pedr0 op 26-02-2008 09:18 ]

Build from the Cloud up! | Battletag: NightFly#2112

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Aangezien je net nieuw bent in dat bedrjf, zou ik voor je met de updates begint, eerst eens een restore testje uitvoeren :)

• WPN
dat ga ik ook zeker uittesten

thnx voor de input

• Sgimi
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-01 11:39
Ik zou beginnen met een geheugen uitbreiding en zsm installatie van Servicepacks.

Heb je enige aanwijzingen waardoor de server stopt met functioneren (waarvoor die reboot nodig is)?

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:30
Voor de hele korte termijn:

Weet niet wat je sql server draait, maar als het niet veel voorstelt dan kun je Maximum Server Memory instellen.

Schijnbaar kan het voor de exchange store ook (How to optimize memory usage in Exchange Server 2003), maar ik weet niet wat voor effect het heeft.

• WPN
volgens mij is sqlserver meegekomen met isa/exchange....
ik zal zeker naar die instellingen kijken...

ik heb nu naar de server gekeken, er is nu ongeveer 800MB vrij, en langzaam aflopend waarvan het dus naar sql gaat....
(voor zover ik weet is die freeram uitgeschakeld, kan geen instances ervan vinden dus het is door het systeem zelf vrijgegeven.)

de PF usage is ook 1.5G dus dat is nog redelijk naar mijn idee.

nu de planning opzetten om geheugen te kopen
back restore te testen
servicepack 2 van win2k3 te installen
en de andere service packs

• Sgimi
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-01 11:39
SQL kan idd gebruikt worden voor logging van de ISA server. MIsschien heb je iets aan dit artikel:

You may experience high memory usage on an ISA Server 2004-based computer that logs messages to an MSDE database

• Pedr0
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-02 13:50
Ja kan ook voor voorlopig even een script maken die 's nachts de server reboot? Of ergens in de ochtend, rond 06:00u ofzo?

Build from the Cloud up! | Battletag: NightFly#2112

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Logging van ISA kan je het beste op textfile zetten als je de advanced-logging toch niet gebruikt. Scheelt inderdaad een hoop performance zoals Sgimi aangeeft :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• WPN
@sgimi er is geen zichtbare rede waarom het systeem non responsive wordt
heb wel pagina's gezien waarin dit gebeurt bij 2000 servers en exchange maar niet bij 2003

ik heb meer het idee dat het probleem is ontstaan nadat freeram erop is gekomen, mn collega weet niet meer zeker of de hangs ervoor ook al waren.....

ik ga er eigenlijk vanuit op dit moment dat de hangs voornamelijk veroorzaakt worden door freeram omdat die dus het geheugen leeg gooit waardoor alles vast kan lopen.....

@pedro, servers rebooten ben ik niet zo happig op (zeker niet via scripting/scheduling)....

edit:
nadat ik freeram heb uitgeschakelt draait de server op dit moment met rond de 5/6 honderd mb geheugen vrij..... maar wel met een mcafee die op 5.5 miljoen page faults zit.....

[ Voor 22% gewijzigd door WPN op 26-02-2008 16:47 ]

Pagina: 1