Toon posts:

Waterkoeling: koper en alluminium

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik zat eens zo te denken, ik lees vaak dat je een koperen koelblok niet samen mag gebruiken met b.v een alluminium radiator, omdat dit dan met elkaar zou reageren. Dat klopt ook wel, maar ik denk dat er vergeten word dat alluminium in zijn roestproces een ondoordringbaar sterke laag alluminiumoxide om zich heen vormt, doordat het reageert met de zuurstof in de lucht.

Dan kunnen de opgeloste koper-ionen toch onmogelijk met het alluminiumoxide reageren?

Behalve als het alluminiumoxide op zou lossen in het water, dan zou koper wel enigzins het alluminium op kunnen vreten. Maar daar heb ik ook op gezocht en alluminiumoxide is onoplosbaar in water.
Nou weet ik niet in hoeverre het alluminiumoxide onoplosbaar is, al zou er een zeer kleine fractie oplossen in het water dan nog zou het water verzadigd raken wat alluminiumoxide betreft.

Weet iemand hier meer van of zie ik iets over het hoofd?

graag jullie reacties!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-01 16:16

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

aluminium is onedeler dus gaat eerder in oplossing en er is waarschijnlijk wel elektrisch contact doordat ze tegen elkaar aan zitten. Zie een scheikundeboek over redox reacties.

Verwijderd

Mr_gadget schreef op maandag 25 februari 2008 @ 16:42:
aluminium is onedeler dus gaat eerder in oplossing en er is waarschijnlijk wel elektrisch contact doordat ze tegen elkaar aan zitten. Zie een scheikundeboek over redox reacties.
minder edel ;)

ik denk niet dat je je hierover zorgen hoeft te maken, roest door deze reactie gaat totaal niet snel omdat je een zeer klein oppervlak hebt. ik weet niet hoe lang je denkt het te kunnen gebruiken maar in die tijd zal het hierdoor niet kapot gaan.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je draait met de juiste vloeistoffen is alu en koper geen enkel probleem. Alles in mijn WC setup is koper op een stukje van het reservoir na. Ik draai nu anderhalf jaar met gedestileerdwater en Halfords koelvloeistof. Die koelvloeistof beschermt perfect tegen algen en corrosie waardoor je gewoon met alu en koper kan draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Oke :) goed om te weten.

Ik wilde het even aan het licht brengen om enige misverstanden die ik vaak lees te voorkomen.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2008 @ 16:34:
Dat klopt ook wel, maar ik denk dat er vergeten word dat alluminium in zijn roestproces een ondoordringbaar sterke laag alluminiumoxide om zich heen vormt, doordat het reageert met de zuurstof in de lucht.
Deze wil ik even ontkrachten. Het aluminium-oxide laagje voorkomt inderdaad verder corrosie in de atmosfeer. In geval van een redox-reactie met een vloeistof zal een dergelijk laagje echter zeker niet vormen, omdat de aluminium-oxide op zal lossen in de vloeistof en dus geen beschermend laagje zal vormen.

Verder zijn de ervaringen hierboven wel geheel correct en zal het, vooral met een goede koelvloeistof, niet zo'n vaart lopen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

kalizec schreef op maandag 25 februari 2008 @ 21:26:
[...]

Deze wil ik even ontkrachten. Het aluminium-oxide laagje voorkomt inderdaad verder corrosie in de atmosfeer. In geval van een redox-reactie met een vloeistof zal een dergelijk laagje echter zeker niet vormen, omdat de aluminium-oxide op zal lossen in de vloeistof en dus geen beschermend laagje zal vormen.

Verder zijn de ervaringen hierboven wel geheel correct en zal het, vooral met een goede koelvloeistof, niet zo'n vaart lopen.
geleid een koelvloeistof eigenlijk? volgens mij wel toch, als dat zo is maakt het in dit geval toch niet uit wat voor koelvloeistof je hebt het zal er door kapot gaan.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
In principe geleiden alle vloeistoffen. Dit komt omdat in de vloeistoffen meestal deeltjes opgelost raken. Als zo'n deeltje een zout is of metaal kan deze vloeistof vervolgens stroom geleiden.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2008 @ 21:32:
[...]

geleid een koelvloeistof eigenlijk? volgens mij wel toch, als dat zo is maakt het in dit geval toch niet uit wat voor koelvloeistof je hebt het zal er door kapot gaan.
Op zich zou het moeten geleiden ja. Ik heb met mijn waterkoeling een tijdje terug een lekkage gehad door dat een waterblok met plexiglas was gaan scheuren. Er is ongeveer een half glas vloeistof over mijn moederbord heen gelopen en na schoonmaken is er niets kapot gegaan. Het hele PCI-e slot zat vol met vloeistof en ook over het hele moederbord en de PCI sloten zat water. Ik kwam er achter toen het water in mijn reservoir een stuk lager stond dan normaal dus waarschijnlijk was het al een uur aan het lekken. Al die tijd heeft de PC gewoon gelopen zonder problemen.

Wel kreeg ik later last van oxidatie en gaf de PC geen beeld meer. Maar na het schoonmaken van de GPU en het PCI-e slot werkte alles weer. De koperen banen op de GPU waren helemaal groen van kleur.

Een lekkage is natuurlijk nooit goed maar als je er op tijd bij bent kan het goed gaan zonder dat er iets kapot gaat.

• coolfris
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-12-2024
Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2008 @ 21:32:
[...]

http://www.youtube.com/watch?v=MWHFLbZEewU
(eigenaar van Petra's tech shop met een parodietje op een filmpje van Feser

Nog meer hierover in dit draadje op xs.

Verwijderd

Koelvloeistof is trouwens een behoorlijk agresief goedje, ik heb laatst het blok van een peugot 205 vervangen waarbij de inlet van de thermostaat helemaal doorgebeten was door de hoge temperaturen en koelvloeistof.

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 14:32:
Koelvloeistof is trouwens een behoorlijk agresief goedje, ik heb laatst het blok van een peugot 205 vervangen waarbij de inlet van de thermostaat helemaal doorgebeten was door de hoge temperaturen en koelvloeistof.
Het is idd erg ranzig spul. Als je een halve fles van de koelvloeistof waar ik mee draai op drinkt ben je dood.

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-01 11:30
PilatuS schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 14:35:
Het is idd erg ranzig spul. Als je een halve fles van de koelvloeistof waar ik mee draai op drinkt ben je dood.
Als je kinderen hebt of thuis woont met jonge kinderen moet je het inderdaad buiten bereik van hen bewaren, het is namelijk erg zoet!!! Zo kan je ook bepalen bij een lekkage in een auto of het koelvloeistof is. Mijn jonge zusje had een keer een paar slokken gedronken eerst had ze ogen als schotels en ze heeft daarna 24 uur geslapen, niet leuk. :|

OT: Zoals gezegd heb je in principe geen last van corrosie zolang je de vloeistof maar perfect schoon houdt, lijkt mee vrij lastig te doen persoonlijk dus een opofferingsmetaal is een makkelijkere oplossing. Wat je ook zou kunnen doen is een membraam aanbrengen tussen de 2 verschillende metalen, dat zou alleen niet bevordelijk zijn voor de flow.

• PilatuS
  • Niet online
Dat spul van mij is niet echt zoet. Het is echt enorm vies spul. Ik heb af en toe wel eens wat er van in mijn mond gehad omdat ik zonder zuigen aan een slang mijn WC setup niet goed leeg krijg. Ik hou altijd een glas water bij de hand om gelijk erg goed mijn mond te spoelen. Een paar druppels van dat spul doet al pijn aan je mond en dan is mijn koelvloeistof nog verdunt met de helft gedestileerdwater. Ik wil niet eens weten hoe het voelt als je er puur van gaat drinken.

24 uur slapen en erg vreemde ogen klinkt ook wel heel ernstig.

[ Voor 7% gewijzigd door PilatuS op 26-02-2008 15:22 ]

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-01 11:30
Rare vloeistof heb je dan, misschien hebben ze voor gebruik in huis wel een smaakstof toegevoegd vanwege bovengenoemde reden. In auto's is het zoet, ideaal als je niet weet of het brandstof of koelvloeistof is en je kan het niet ruiken. Misschien was de vloeistof die mijn zusje dronk wel voorgemengd en daarom smaakte het daarom niet zo sterk.
Het was wel even schrikken ja, maar een van de componenten bij auto's is gewoon alcohol, dus het zijn ook symtomen van extreme dronkenschap. Overgins zit in koelvloeistof ook het giftige broertje dus gebruik het niet als goedkope drankvervanger!

Verwijderd

Topicstarter
kalizec schreef op maandag 25 februari 2008 @ 21:26:
[...]

Goede opheldering. Maar ik bedoelde de situatie waarbij het alluminiumoxide laagje al is gevormd, aangezien dit namelijk vrij snel gebeurt. Dus voordat je koelblok in aanraking komt met het water zit die beschermlaag er dus al op?

Daarom had ik ook even opgezocht of alluminiumoxide oplosbaar is in water. Maar alluminiumoxide is onoplosbaar in water. Dus het alluminiumlaagje blijft dan toch gewoon intact en zal verdere corosie verhinderen? De electrolyt (in dit geval water) kan dus niet in aanraking komen met het alluminium m.a.w de opgeloste koperionen zullen niet met het alluminium reageren. Maar dit alleen aangenomen als het alluminiumoxide laagje daadwerkelijk bescherming vormt.

En wat betreft het opofferingsmetaal, als je b.v een stukje zink bij je setup gooit gaan toch de koperionen een redox reactie aan met het zink, waarbij na verloop van tijd de zink-ionen in het water gaan zitten en de koper-ionen vast worden tegen het zink aan?
Pagina: 1