[XP] boot failure na verwijderen IDE HDD

Pagina: 1
Acties:

• ToeingTheLine
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09-2025

ToeingTheLine

Mask of sanity

Topicstarter
Ik draai momenteel Windows XP Home op een SATA schijf maar in IDE emulatie mode, dus ik heb geen SATA drivers geinstalleerd tijdens de windows install. Ik heb nog een oude ATA schijf voor data opslag in mijn systeem. Verder ook nog een DVD-RW drive.
De hdd stond als master aangesloten, en de DVD-RW drive als slave op IDE channel 0. De SATA schijf met windows erop als Master op IDE channel 3. Dit werkte allemaal goed.

Nu heb ik ook een laptop en ik dacht die oude ATA HDD te plaatsen in een externe behuizing.
Na het verwijderen van de schijf start XP niet meer op. Er komt een "DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER" melding.
Ik heb toen de jumper van de DVD-RW drive verzet naar master, en dit werd netjes aangegeven in het bios ook. Melding bleef.
Ik heb daarna om te testen ook mijn DVD-RW drive los gehaald. Zonder enige IDE drives aangesloten krijg ik nog steeds die melding.

In bios staat de SATA schijf als eerste boot device aangegeven. Ook in de lijst waar je kan selecteren van welke hdd hij zal booten staat hij aangegeven (daarvoor die andere HDD ook).
Het staat trouwens nog steeds ingesteld op "Native IDE" mode. Ik heb dat proberen te verzetten naar "Legacy IDE" , maar geen verandering.
Als ik alles terug zet naar de oude plaats, werkt alles gewoon weer.

Wat zie ik over het hoofd? XP werkt dus gewoon zonder die SATA drivers. Waarom werkt het niet meer als ik een ATA schijf weg haal?

Life is what you others make it.

Verwijderd

Omdat hoogstwaarschijnlijk de bootsector met de installatiegegevens van windows op je sata schijf op die ata schijf stond weggeschreven.

Inloggen in recovery console met XP cd, windows installatie kiezen en vervolgens "fixmbr" typen ;)

Verwijderd

Dat is een bekend probleempje.
Komt omdat weldegelijk de bootbestanden nodig om XP te starten op de door het BIOS als eerste tegengekomen HDD worden gezet tijdens de installatie.
Kan je normaal simpel testen door op te starten van een bootdiskette voor NT systemen.
Die kan je natuurlijk vrij simpel maken: How to create a bootable floppy disk for an NTFS or FAT partition in Windows XP

In eerste instantie moet je een fixmbr doen om ervoor te zorgen dat uw huidige HDD een correcte bootsector heeft.
Dan zou je normaal de melding NTLDR is missing moeten krijgen.
Uiteindelijk komt het er op neer dat uw oude HDD de "NTLDR", "NTDETECT" en "BOOT.INI" (eventueel ook de NTBOOTDD.SYS) bevatte.
Nu zijn die bestanden weg en kan er dus niks starten.

Dus maak een diskette aan met deze bestanden waarbij vooral de BOOT.INI correct moet zijn, in de zin dat eens wanneer deze wordt aangeroepen hij ook weet waar hij de windows installatie kan vinden.

Het is zelfs voldoende om gewoon de bestanden van de oude HDD te kopiëren naar de nieuwe en eventueel een MBR fix uit te voeren. Dat kan natuurlijk vanuit de recovery console waar je met BootCFG /rebuild een BOOT.INI automatisch kan corrigeren

Recovery Console leesvoer: Description of the Windows XP Recovery Console

Als je deze uitleg snapt, wordt het kinderspel :) . http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb457123.aspx

• ToeingTheLine

ToeingTheLine

Mask of sanity

Topicstarter
Ik heb een fixmbr geprobeerd, dat alleen werkte niet.
Zal zo even de rest proberen!

[ Voor 64% gewijzigd door ToeingTheLine op 25-02-2008 18:52 ]

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-02 14:06
fixboot ook gedaan in recovery console? Of alleen fixmbr?

Whatever

Verwijderd

Oh, gelijk gepost blijkbaar.

Bekijk dus even heel mijn uitleg, als je technisch genoeg aangelegd bent kan je het daarmee oplossen.

Tenzij er nog iets anders mis is natuurlijk :) .

• ToeingTheLine

ToeingTheLine

Mask of sanity

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2008 @ 18:48:

In eerste instantie moet je een fixmbr doen om ervoor te zorgen dat uw huidige HDD een correcte bootsector heeft.
Dan zou je normaal de melding NTLDR is missing moeten krijgen.
Ik krijg deze melding alleen niet, NTLDR is missing. Maar ik zal even goed die links doorlezen.

Verwijderd

Zeker het Technet artikel goed lezen.
Is standaard examenvoer voor MCP examen van Windows XP.
Zoals ik zeg, als je dat begrijpt geraak je uit de meeste bootproblemen uit.

• ToeingTheLine

ToeingTheLine

Mask of sanity

Topicstarter
Ik heb het proberen te lezen, en verduidelijking op google gezocht, maar hoe meer ik er over lees hoe onduidelijk het is. Ik mis echt de voor kennis die hiervoor nodig is. Vooral om dat technet artikel te begrijpen. Ik kan de helft uitvoeren, maar heb daarna geen idee wat ik er mee moet doen.
Een boot disk maken lukt wel, en daar start hij mee op.
(heb NTDETECT en NTLDR van de winxp-cd en boot.ini gekopieerd vanaf c:\boot.ini)
Hij geeft aan dat de boot.ini niet klopt (géén idee waarom niet, en wat ik moet veranderen) maar start daarna op vanaf een andere locatie geloof ik. Waar kopieer ik die bestanden op die boot disk naar toe?

Verwijderd

Dus, als ik het goed begrijp start hij Windows op met de boot diskette ?

Wat de boot.ini betreft: deze moet zeker de bestandsattributen "hidden" en "system" hebben. Anders kan het wel eens fout lopen.

Wat er in de boot.ini moet staan is natuurlijk afhankelijk van je systeemconfiguratie maar als je de
logica doorhebt is dat eenvoudig na te bootsen.

De bestanden boot.ini, ntdetect.com en ntldr staan normaal gewoon in de root van je "C:\".
Als je SATA drive nu de enige in het systeem is en de bootrecord is OK, dan mag je deze bestanden gewoon in de root van systeemschijf zetten.

De bestanden ntdetect.com en ntldr moeten read-only, hidden en system zijn.

• ToeingTheLine

ToeingTheLine

Mask of sanity

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2008 @ 21:10:
Dus, als ik het goed begrijp start hij Windows op met de boot diskette ?

Wat de boot.ini betreft: deze moet zeker de bestandsattributen "hidden" en "system" hebben. Anders kan het wel eens fout lopen.

Wat er in de boot.ini moet staan is natuurlijk afhankelijk van je systeemconfiguratie maar als je de
logica doorhebt is dat eenvoudig na te bootsen.

De bestanden boot.ini, ntdetect.com en ntldr staan normaal gewoon in de root van je "C:\".
Als je SATA drive nu de enige in het systeem is en de bootrecord is OK, dan mag je deze bestanden gewoon in de root van systeemschijf zetten.

De bestanden ntdetect.com en ntldr moeten read-only, hidden en system zijn.
Aha, ik had ze in C:\ gezet, maar niet hidden en system. Maar goed, ik heb het nu helemaal verkloot geloof ik. Ik zag nl dat de schijf waar windows op staat D:\ was, en dat er nogal wat vermeldingen naar C:\ waren hier en daar. Dus het leek me een goed plan dat ik dat maar eens zou rechtzetten. Mijn D:\ is nu C:\ en komt niet verder dan het welkom-scherm. Feest.

Ik heb al wat op google gezocht voor een manier om dat in dos recht te zetten, maar nog niets gevonden. Wat trouwens ook weer erg "fijn" is, is dat mijn toetsenbord niet werkt als ik op "een toets" moet drukken tijdens het lezen van een bootable disk tijdens het opstarten. Eerst dat maar eens rechtzetten.... Gaat een lange avond worden.....

-Edit
Toetsenbord werkt iig, was een optie in bios dat aan moest.
Misschien alles maar eens formatteren.....

[ Voor 3% gewijzigd door ToeingTheLine op 25-02-2008 21:33 ]

Verwijderd

Lol, jammer genoeg.

Natuurlijk is herformatteren en herinstalleren een optie.
Als het nu zo is dat je probeert in te loggen en het systeem logt je automatisch terug uit, dan heb je gelijk. Dan heb je weldegelijk je systeemdriveletter veranderd.

Maar ook dit kan je met de juiste kennis "eenvoudig" oplossen.

Namelijk zo: How to restore the system/boot drive letter in Windows

Eén van de 5 mogelijkheden kun je gebruiken eigenlijk.

Als alles vroeger D:\ was kun je natuurlijk een tweede partitie bijmaken, al dan niet primair of uitgebreid en zo door achteraf fdisk /mbr te doen, het toch terug OK krijgen als de nieuwe partitie als C:\ wordt gemarkeerd, waardoor de oude volledig terug D:\ wordt.

Ik heb al enkele systemen succesvol toegepast. Het MS systeem is zekerder, het andere wat experimenteren.

Herinstalleren is "the easy way out". Op deze manieren leer je nog iets :) .
En als het gelukt is kan je achteraf nog herformatteren hé.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2008 22:56 . Reden: te moeilijke uitleg :) ]

• ToeingTheLine

ToeingTheLine

Mask of sanity

Topicstarter
Die manier die je daar aangaf, zo had ik juist de D:\ naar C:\ gekregen. Nu kwam hij windows niet meer in. Ik zocht dus een manier om het te veranderen in DOS.
Als ik een tweede partitie aanmaak via de XP-cd, dan gaat de data verloren op de eerste partitie, toch? Met wat partition magic niet, maar ik kom windows niet in, dus dat gaat niet lukken.
Ik heb de bestanden op mn computer morgen weer nodig, dus ik heb niet zoveel tijd om alles te gaan proberen. Ik heb dus windows geinstalleerd op mn ATA schijf, daarna de data gekopieerd naar de SATA schijf.

Nu ben ik aan het proberen vista te installeren op de SATA schijf, maar hij blijft hangen aan het einde van de installatie. En het is nog wel een legale versie....
Slechte dag heb ik hier....

IIG, bedankt voor al je hulp, toch weer een aantal dingen geleerd!

Pagina: 1