• pennenlikker
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-01 15:13
Hoi, ik ben beginnend netwerkbeheerder en heb eigenlijk een beetje advies nodig.

We zitten nu in een domein bedrijf.local, de domein controller(haarlem) staat via een vpn verbinding in contact met het netwerk hier(den bosch), er draait exchange op de domein controller en dhcp en uiteraard dns.

Nu hebben we nu een nieuwe server (poweredgejuh), eigenlijk wil ik een nieuw domein maken op de nieuwe server vanwege snelheids problemen op dit moment.

Vraag 1:

Kan ik een exchange server aan twee verschillende AD's hangen, of is het misschien toch beter om deze server gewoon in het huidige domein te hangen?

Vraag 2: Als dit kan, kan ik huidige bestaande emailboxen koppelen aan een nieuwe gebruiker uit de nieuwe AD?

Omdat ik elders staan vage gemengde antwoorden kreeg over wat nu het beste is, vraag ik het op tweakers.. werk altijd:)

Alvast bedankt!

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:50

Asteroid9

General Failure

Een Exchange server kan maar in 1 forest geplaatst worden, en daarbinnen Exchange servers uit verschillende domains wel samenwerken. Een Exchange servers in meerdere domains gelijktijdig is niet mogelijk.
Hoe dan ook zal ik altijd ten strengste afraden om meerdere domains te maken tenzij je daar hele duidelijke redenen voor hebt. (security, password policies, sizing)

Een nieuw domein maken vanwegen snelheidsproblemen is hoe dan ook onzin, wat voor problemen zijn dat dan en waaraan ligt dat? :?

Hoe dan ook zou ik je basiskennis eerst even stevig bijspijkeren voor je aan deze migratie begint.
Als je nu verkeerde keuzes maakt ga je daar nog heel lang last van hebben, je kan nu wat nieuws neerzetten en doe het dan gelijk goed!

Als ik het zo snel lees, maar ik mis nogal wat info, zou ik aan zoiets denken:
Lokale Exchange server inrichten in het bestaande domain, domain controller/global catalog kan prima in Haarlem staan als de VPN verbinding snel en betrouwbaar genoeg is.

[ Voor 6% gewijzigd door Asteroid9 op 25-02-2008 15:03 ]

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• pennenlikker
Een nieuw domein maken vanwegen snelheidsproblemen is hoe dan ook onzin, wat voor problemen zijn dat dan en waaraan ligt dat?

Nou aan de trage internet verbinding, iedereen die inlogt moet zijn mail, script enzo allemaal uit haarlem halen en glasvezel komt pas over een half jaar :S

En over een half jaar komt ook de server van Haarlem naar den bosch toe, daarom zat ik te overwegen om een nieuw domein aan te maken en vervolgens die server lid te maken van het nieuwe en verbeterde domein, het enige wat me tegen houdt is die klote licentie van exchange is per server :( dus kan niet gewoon de mailboxen migreren en een nieuwe exchange in den bosch installeren.

hhmmm...

beste opties is dus gewoon deze even nog een half jaartje lid maken van het huidige domein en daarna alles migreren naar 1 domein. dan maar wat tragere inlog en mail.

nog 1 vraagje dan he, dan kan ik wel de ad repliceren naar de server in den bosch zodat de iig de inlog wel sneller is, dus zeg maar een tweede dc onder dezelfde domein naam met dezelfde scripts?

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
pennenlikker schreef op maandag 25 februari 2008 @ 15:31:
En over een half jaar komt ook de server van Haarlem naar den bosch toe, daarom zat ik te overwegen om een nieuw domein aan te maken en vervolgens die server lid te maken van het nieuwe en verbeterde domein, het enige wat me tegen houdt is die klote licentie van exchange is per server :( dus kan niet gewoon de mailboxen migreren en een nieuwe exchange in den bosch installeren.
Licentie van Exchange server staat los van je domein, of je hem nu in het huidige of nieuw domein hangt, licentie moet je toch hebben.
nog 1 vraagje dan he, dan kan ik wel de ad repliceren naar de server in den bosch zodat de iig de inlog wel sneller is, dus zeg maar een tweede dc onder dezelfde domein naam met dezelfde scripts?
Ja, je kan gewoon een extra DC in je active directory hangen. Zorg wel dat je in Sites en Services een nieuwe site aanmaakt, en het juiste IP subnet eraan hangt.

edit: Sorry hoor, maar als je topic-titel Probleem is hoort het volgens mij niet echt thuis in PNS.

[ Voor 27% gewijzigd door ZeRoC00L op 25-02-2008 15:37 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• pennenlikker
@ZeroCool Licentie van Exchange server staat los van je domein, of je hem nu in het huidige of nieuw domein hangt, licentie moet je toch hebben.

maar dan komt hij niet op twee servers maar op 1, das het verschil scheelt toch 1 licentie.

en lekker boeiend of het hier thuis hoort of niet, er is weer iemand geholpen daar draait het forum toch om... iig bedankt voor de informatie!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-02 07:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Tja, als ik het e.e.a. zo lees, kan ik je alleen aanraden om je een beetje in te lezen in de inner-workings van een Active Directory. Probeer het e.e.a. te testen in een testomgeving, en trek je conclusies.

Om inlogverkeer te versnellen in het plaatsen van een 2e DC in Den Bosch al een hele stap. Als je daarna ook nog eens wat met DFS gaat spelen dan kan je de data ook lokaal benaderen.

Exchange blijft dan de enige bottle-neck, maar dat zou je op kunnen lossen door
- Compressie op de VPN (indien mogelijk)
- Gebruik maken van outlook in Caching modus
- Gebruik te maken van Outlook Web Access indien je niet echt OL nodig hebt.

Verder is het forum waarin je nu gepost hebt voor de professionele problemen. En de vragen zoals je ze nu stelt zijn nou niet echt PNS.

Kom je nu na dit verhaal nog steeds met vragen, dan raad ik je aan om eens rond te kijken in Windows Servers en Server-software :)

Suc6
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.