Misschien een hele simpele vraag, maar ik ben hier al dagen mee bezig, en heb na dagen van googlen en prutsen besloten het toch maar hier neer te zetten in de hoop iets wijzer te worden.
Ik heb de volgende tabellen in mijn mysql database:
user
user_type
Ik wil uit de tabel user de rijen selecteren waar type_id (uit user_type) 1 en 2 is.
Nu had ik de volgende query:
Het resultaat hiervan is natuurlijk het volgende:
Nu komt het probleem, een WHERE clause hier op uitvoeren heeft geen zin. type_id kan natuurlijk niet 1 en 2 tegelijk zijn. Ook moet ik unieke resultaten hier weergeven, maar een GROUP BY op id is hier illegaal en MySQL kiest dan gewoon een willekeurige rij uit en laat die zien als resultaat.
Ik gok dat ik dit op een heel andere manier moet doen en meer moet denken richting subquery's maar dat heeft voor mij alleen nog maar in errors geresulteerd.
Is er hier iemand die me hiermee kan helpen of een beetje de goede richting in kan sturen?
Bij voorbaat dank.
Ik heb de volgende tabellen in mijn mysql database:
user
id | username |
1 | babbaloerie |
user_type
id | user_id | type_id |
1 | 1 | 1 |
2 | 1 | 2 |
3 | 1 | 3 |
Ik wil uit de tabel user de rijen selecteren waar type_id (uit user_type) 1 en 2 is.
Nu had ik de volgende query:
code:
1
2
3
4
5
6
| SELECT user.id AS id, user.username AS username, user_type.type_id AS type_id FROM `user` INNER JOIN `user_type` ON (user.id=user_type.user_id); |
Het resultaat hiervan is natuurlijk het volgende:
id | username | type_id |
1 | babbaloerie | 1 |
1 | babbaloerie | 2 |
1 | babbaloerie | 3 |
Nu komt het probleem, een WHERE clause hier op uitvoeren heeft geen zin. type_id kan natuurlijk niet 1 en 2 tegelijk zijn. Ook moet ik unieke resultaten hier weergeven, maar een GROUP BY op id is hier illegaal en MySQL kiest dan gewoon een willekeurige rij uit en laat die zien als resultaat.
Ik gok dat ik dit op een heel andere manier moet doen en meer moet denken richting subquery's maar dat heeft voor mij alleen nog maar in errors geresulteerd.
Is er hier iemand die me hiermee kan helpen of een beetje de goede richting in kan sturen?
Bij voorbaat dank.