[asterisk] Uitgaande gesprekken met Originate balancen

Pagina: 1
Acties:

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Topicstarter
Ik ben bezig voor het bedrijf waar ik werk een soort kleine callcenterapplicatie te schrijven. De reden dat ik hiervoor kies is dat ik het heel nauw wil integreren in ons bestaande websysteem en dat ik precies wil weten hoe iets werkt (en als je het zelf maakt ligt dat voor de hand).

Nu heb ik het zo bedacht dat er een queue is waar de agents op kunnen inloggen (met AgentLogin). De applicatie houdt deze logins bij via de asterisk manager. Wanneer er agents beschikbaar zijn wordt er met Originate een gesprek gestart, ongeveer zo:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Action: Originate
Channel: SIP/0123456789@sip-trunk-1
Callerid: Callcenter
Variable: dbid=15290
Async: True
Application: Queue
Data: qc

Dit werkt. Het probleem is echter dat elke sip trunk maar een beperkt aantal lijnen heeft en dat de gesprekken dus verdeeld moeten worden, afhankelijk van het gekozen nummer en aantal actieve gesprekken. Nu is dit heel simpel te doen vanuit extensions.conf, maar Originate wil per se een Channel hebben.

Weet iemand een manier om dit anders op te lossen? Het enige wat ik kan bedenken is om een siptrunk aan te maken die weer bij asterisk zelf uitkomt en het dan alsnog via extensions.conf te doen, maar dit levert natuurlijk een hoop extra load op, dus dat doe ik liever niet.

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat hier niets voor bestaat, maar ik kan niets vinden met google wat mij hier een oplossing biedt.

Ik ontken het bestaan van IE.