[Apple] Werken op afstand

Pagina: 1
Acties:

• GUZA
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-03-2022
Ik zit met de volgende situatie, we hebben een fotoarchief van 2terrabyte op het werk en we willen op afstand kunnen werken en bij het archier kunnen via internet.

De opties die ik ken zijn:
-Apple remote desktop (€299,-)
Moet wel leopard hebben (€129,-)
-.Mac account (€99,0 per jaar) met back to my mac funcite (desktopdeling en bestandsdeling)
Moet wel leopard hebben (€129,-)

Welke zou het beste werken?(lees snel en stabiel)

Of zijn er betere manieren op afstand te werken?
ftp, server gebeuren ofzow?

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wat gaat er gebeuren met de foto's? Waar worden ze voor gebruikt? Is een webserver niet gewoon de oplossing?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Rogier
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 15:53
Logmein

Helemaal gratis...

Verwijderd

logmein is inderdaad wel ideaal. Zelf ook regelmatig gebruikt

Werkt ook prima vanaf een windows pc je mac besturen. Alleen de bestanden beheren wordt dan iets lastiger. Wellicht op afstand uploaden via ftp de beste optie.

Verwijderd

logmein zelf ook gebruikt maar je kan met de gratis versie geen bestanden uitwiselen.
Ben nu zelf bezig met remote desktop vind ik zelf heel fijn werken.

Als je met foto's gaat werken zou ik geen schermdeling gebruiken maar idd een ftp verbinding of iets als ssh maar daar heb ik geen ervaring mee. Er zitten in mac al functies waar je misschien iets aan hebt.
Ik denk dat andere op dit forum daar veel over weten.

Verwijderd

ftp servertje opzetten voor de foto's en gewoon via internet heen en weer knallen..

en het klikken enzo in mac os via www.logmein.com

werkt prima, en via mac gewoon sleepwerk...

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2008 @ 13:40:
Als je met foto's gaat werken zou ik geen schermdeling gebruiken maar idd een ftp verbinding of iets als ssh maar daar heb ik geen ervaring mee. Er zitten in mac al functies waar je misschien iets aan hebt.
Als je met veel grote foto's tegelijk gaat werken (bijvoorbeeld Indesign - PDF's maken) dan kun je het weer beter in een VNC remote desktop sessie doen (bv. LogMeIn), anders moeten al die bestanden door je tunneltje heen en weer worden gestuurd.

Hier heb ik een VPN servertje, maar die gebruiken we eigenlijk nog niet op die manier. Voorlopig heb ik alleen een SSH verbinding openstaan (op Debian: apt-get ssh; op de Mac: Systeemvoorkeuren -> Delen -> Extern inloggen). Met SSH tunnelen werkt wat stunteliger dan met VPN omdat je voor elke service een ander tunneltje moet bouwen. Maar dat heb ik een beetje makkelijker gemaakt door alle voorinstellingen voor de services (AFP, VNC, Citrix enz.) aan de collega's mee te geven in de vorm van een Applescriptje, kunnen ze gewoon aanklikken, schermpje afwachten, wachtwoordje invullen, return, klaar. Maar om de instellingen goed in het script te zetten moet je wel wat van SSH tunneling weten...
..of in deze draad de juiste vragen stellen O-)

Trouwens, voor de VNC server hoef je ook op MacOSX 10.4 niets extra's te installeren, je kunt met Systeemvoorkeuren -> Delen -> Apple Remote Desktop een standaard VNC server openklikken en bij Toegangsbevoegdheden een wachtwoord eraan hangen voor de gebruikers. VNC clients zijn er genoeg te downloaden, zoals TightVNC voor Windows of Chicken of the VNC voor de Mac.

• Whieee
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

1) wat wil je precies kunnen op afstand?
2) hoe groot zijn de files?
3) wat voor verbinding is er aanwezig?
4) hoeveel mensen gaan gebruik maken van deze vorm van remote werken?
5) wat als 2 mensen tegelijk 1 file bewerken? (versiebeheer? locking?)

Mits voldoende bandbreedte lijkt VPN nog de beste oplossing, al kan je je afvragen hoe blij je ervan wordt als mensen hun privé machine in het bedrijfsLAN gaan hangen op deze manier.

Launching containers into space

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

offtopic:
Wat misschien makkelijker is, in plaats van voor elk protocol een tunnel te bouwen, is één dynamische tunnel te maken. Dit doe je door in de Terminal in te vullen:

ssh -ND 9999 loginnaam@server

Vervolgens in System Preferences onder Networks een SOCKS proxy aanzetten, met als server adres 127.0.0.1, poort 9999 en als uitzondering localhost en 127.0.0.1.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• GUZA
De reden is dat wij op afstand, dus niet via netwerk, willen inloggen op de macs op het werk en bestanden op bureaublad, mail en spotlight kunnen gebruiken.
En dat we in de hardeschijf kunnen komen die aangesloten is op de mac.

Logmein heb ik geprobeerd maar dat werkt dus heel traag, ik heb dat vnc met chicken geprobeerd, dat werkt wel beter maar ik heb nog niet geprobeerd via een ander inet verbinding maar via netwerk wel gelukt.

@Whieee

1)-bestanden op bureaublad kunnendelen
-mail en spotlight kunnen gebruiken
-in hardeschijf kunnen komen die is aangesloten op de desbetreffende mac

2)bestanden zijn 3 tot 5 mb( maar er zullen geen tientallen foto's bewerkt worden eerder een paar vergeten foto's zeg maar)

3)op het werk 20Mbit

4)1 tot 2 personen maar niet tegelijk

5)gebeurt niet tegelijk

ps: prive machines is niet van toepassing maar laptops van werk

[ Voor 33% gewijzigd door GUZA op 25-02-2008 15:28 ]

• Whieee
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

kortom, het gaat om een klein bedrijfje dat een basic ADSL2+ lijn heeft (of ligt er 20/20 synchroon?). Er is geen server aanwezig, maar een Mac met een disk eraan. Of gaat het om meerdere Macs?

Mijn bedenkingen zo ver:
1) waar is Spotlight toegang voor nodig?
2) kan mailtoegang niet via een IMAP client of via Webmail?
3) als er een 'gewone' ADSL2+ lijn ligt, zal de upstream beperkt zijn tot 1Mbps (wat je al lang niet altijd haalt). Vloeiende VNC in full color over 1Mbps is al erg lastig.

In deze vorm is AFP over SSH misschien wel een beter idee. De files worden dan lokaal (dus op de remote locatie) bewerkt, en opgeslagen op de disk-aan-de-Mac-op-kantoor.

De veiligste methode hiervoor is het volgende:
1) deel de directory/disk via AFP (Sys Prefs - Sharing).
2) zet 'Remote Login' (SSH) aan (Sys Prefs - Sharing)
3) stel in je router een portforward in (external port: 5555, internal host: IP van Mac, internal port: 22)

Je hebt nu de mogelijkheid om vanaf elke remote machine met een SSH client en AFP bij je data te kunnen.

1) Open een SSH connectie, met het volgende commando:
ssh -p 5555 -L <willekeurig poortnummer groter dan 1024,hierna $localport>:localhost:548 <gebruikersnaam-Mac>@<extern IP kantoor>

2) in de Finder, druk ⌘ + K, en vul in de adresbalk in: afp://localhost:$localport/

3) Geef de gebruikersnaam en password van de gebruiker van de kantoor-Mac op, en klik op OK

4) Kies de share waarmee je wilt verbinden, en klik op OK

[ Voor 38% gewijzigd door Whieee op 25-02-2008 15:49 ]

Launching containers into space

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-02 10:28
Apple VNC (screensharing) kan ook gratis daar heb je dus geen .Mac voor nodig. cmd + k in finder: vnc://ipserver (leopard only). ARD is meer voor het beheer van veel computers.

sftp/ssh zit ook ingebouwd voor bestanden delen. Ook daarvoor heb je geen .Mac/ARD nodig.

• benoni
  • Niet online
GUZA schreef op maandag 25 februari 2008 @ 15:05:
Logmein heb ik geprobeerd maar dat werkt dus heel traag
Ik verwacht dat VNC dan ook wel traag kan worden als het over een internetverbinding gaat. Je kunt in de instellingen (profiel) van de client wel het aantal kleuren terugbrengen, maar dat is voor foto retouche niet echt aan te raden uiteraard.

Voor VNC over SSH heb je geen reverse tunnel u-bocht over een webserver nodig (zoals bij LogMeIn) als je op het werk in de firewall een vaste portforward naar binnen toe legt naar een betrouwbare host die de tunnelverbindingen gaat opvangen (liefst een server, denk ook aan authenticatie koppeling aan LDAP of AD). Neem voor aan de buitenkant een ander poortnummer dan de standaard SSH (22) om gezeur met password library attacks te vermijden, forward deze naar de interne host, die kan gewoon weer op standaard poort 22. Het SSH protocol ondersteunt doorverbindingen naar alle andere hosts in het interne netwerk, dus naar je eigen werkstation en naar de server.

• GUZA
Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2008 @ 13:40:
logmein zelf ook gebruikt maar je kan met de gratis versie geen bestanden uitwiselen.
Ben nu zelf bezig met remote desktop vind ik zelf heel fijn werken.
Wat kan je allemaal met de apple remote eigenlijk? ook bestandsdeling enzo?

Verwijderd

Ja dat kan. Alhoewel routers mij bij nog wel eens in de weg zitten ivm geblokeerde poorten.
Ik ben geen expert op dit gebied maar er zitten hier genoeg mensen die dat wel zijn ;)

• benoni
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2008 @ 16:03:
Ja dat kan. Alhoewel routers mij bij nog wel eens in de weg zitten ivm geblokeerde poorten.
Je kunt vaak wel een verbinding aanleggen van binnen naar buiten, dus moet je iets maken dat er zo'n tunnel alvast open staat voor 't geval dat je door de firewall heen van buiten naar binnen wilt.

Daarom gebruikt een service als LogMeIn aan de serverkant een reverse tunnel, met een U-bocht over hun vaste webserver heen. Een omgekeerde tunnel kun je met openssh ook aanleggen: 'ssh -R'.
Pagina: 1