[XP] Harde schijf letter veranderen

Pagina: 1
Acties:

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Hey mensen

Ik sta op het punt om de letter van mijn harde schijf (H:) te veranderen in C:. Dit ga ik doen met PartitionMagic. Maar kan ik dit zonder risico's doen? Dat niet opeens de boel crashed ofzo, want er staat wel ''System may not boot''

Hoe groot is die kans?

Gr.

D.

• Tommasso
  • Laatst online: 27-11-2025
als dit je systeem partitie is, is de kans op problemen groot. programma's verwijzen naar bestanden die dus niet meer bestaan om dat station h niet meer bestaat.

edit:
dit gebeurd waarschijnlijk ook in de windows boot. de schijf is nog wel bootable maar als windows met bestanden gaat klooien kan het mis gaan

[ Voor 32% gewijzigd door Tommasso op 25-02-2008 11:40 ]

Verwijderd

Overiggens kan dat ook in windows zelf... Start > Configuratiescherm > Systeembeheer > Computerbeheer > Schijfbeheer... ;)

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2008 @ 11:41:
Overiggens kan dat ook in windows zelf... Start > Configuratiescherm > Systeembeheer > Computerbeheer > Schijfbeheer... ;)
Nope, de letter van het systeem of opstart volume is niet te wijzigen via die weg. Bedankt voor de reply trouwens, idg doe ik het maar niet :)

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:44
Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2008 @ 11:41:
Volgens mij niet met je system partition. Hoewel ik daar zowieso niet te veel mee zou rommelen.

Verwijderd

Je zou eventueel kunnen proberen een disk to disk clone te maken met Ghost en de copy veranderen naar C:\. Mocht het niet werken hang je de orginele disk weer terug in je pc.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-02 16:31
Ik zou een partitie niet wijzigen naar C, of omgekeerd C wijzigen naar iets anders. Windows start dan niet meer goed op, alle verwijzigen in het register kloppen niet meer.

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:11

momania

iPhone 30! Bam!

Enige kans van slagen is als je naast PartitionMagic ook Drivemapper hebt van Quest. Die kan als het goed is alle verwijzigen omzetten :)

Blijft evengoed een risicovolle actie.

[ Voor 13% gewijzigd door momania op 25-02-2008 12:09 ]

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

Maak daar maar van 'bijna alle'. Hij mist er altijd wel een paar en dat kan zomaar heel vervelend worden.

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-02 16:39
Of je vervangt het register zelf.. zoeken naar H:\ vervangen door C:\

Wel eerst backupje maken :+

Homey — Critics are those without skills to create.

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:11

momania

iPhone 30! Bam!

WeeJeWel schreef op maandag 25 februari 2008 @ 12:12:

In je registry staan niet alleen driveletter verwijzingen, maar ook directe partitie verwijzingen. Lijkt me dus geen slimme actie ;)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Tommasso
  • Laatst online: 27-11-2025
WeeJeWel schreef op maandag 25 februari 2008 @ 12:12:

Ook staan er veel verwijzingen gewoon in een tekstbestand of een ini bestand. die gaan dan niet mee. een simpel voorbeeld hiervan is een m3u/afspeellijst bestand.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Tip voor de volgende keer: trek je cardreader eruit voordat je begint met windows installeren :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Atlas schreef op maandag 25 februari 2008 @ 12:21:
Tip voor de volgende keer: trek je cardreader eruit voordat je begint met windows installeren :P
Zat ik ook gelijk aan te denken. Als ik mijn windows installeerd, schakel ik zowel mijn IDE0 en USB poorten uit. Hierdoor heb ik dan even geen muis, maar ook geen gerommel met schijfletters die niet kloppen. Ik heb windows op mijn SATA schijf, en met 2 IDE schijven erbij, krijg je leuk dat je IDE schijven tussen de letters gaan staan van je SATA schijf partities. Na de installatie pas ik de cdrom letters aan, zet ik IDE aan, daarna pas weer USB en heb alle letters zoals ik ze wil hebben. Beetje omslachtig, maar houd wel het overzicht voor mij.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Verwijderd

Tommasso schreef op maandag 25 februari 2008 @ 12:20:
[...]

Ook staan er veel verwijzingen gewoon in een tekstbestand of een ini bestand. die gaan dan niet mee. een simpel voorbeeld hiervan is een m3u/afspeellijst bestand.
Ook dingen als %DocumentRoot% en %Temp% staan op deze manier in je registry....

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2008 @ 13:17:
[...]

Ook dingen als %DocumentRoot% en %Temp% staan op deze manier in je registry....
Dat is op zich zo aan te passen, via "Omgevingsvariabelen". Hoef je dus niet in het register te doen.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

marquis schreef op maandag 25 februari 2008 @ 13:28:
[...]

Dat is op zich zo aan te passen, via "Omgevingsvariabelen". Hoef je dus niet in het register te doen.
Deze staan ook in het register. Alleen moet er wel gelet worden op de HKCU hive, welke dus voor elke gebruiker nagelopen dient te worden, ook voor Administrator.

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-02 16:39
offtopic:
ik zei niks

[ Voor 82% gewijzigd door WeeJeWel op 25-02-2008 16:38 ]

Homey — Critics are those without skills to create.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:12

nIghtorius

Poef!

Atlas schreef op maandag 25 februari 2008 @ 12:21:
makkelijker is.

XP setup starten. schijven partitioneren (je C: zal dan op b.v. H: komen). Windows NIET installeren, gewoon rebooten en vervolgens weer van de XP CD booten en je zult zien dat de H: C: geworden is. (scheelt geklier met kabeltjes op de mainboard als je zo'n pielreader hebt :+ )

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nIghtorius schreef op maandag 25 februari 2008 @ 17:39:
[...]

makkelijker is.

XP setup starten. schijven partitioneren (je C: zal dan op b.v. H: komen). Windows NIET installeren, gewoon rebooten en vervolgens weer van de XP CD booten en je zult zien dat de H: C: geworden is. (scheelt geklier met kabeltjes op de mainboard als je zo'n pielreader hebt :+ )
Denk het niet hè. Dat gaat niet werken. Ik heb het geprobeert, geen succes. Zeker als het om een SATA schijf gaat. De setup blijft stug volhouden dat je cardreader de eerste schijf/schijven is/zijn. En als je met kabeltjes zit te rommelen, gewoon je USB uitschakelen in je BIOS (uiteraard alleen doen als je je tobo via ps/2 aan hebt gesloten).

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:12

nIghtorius

Poef!

Hero Of Time schreef op maandag 25 februari 2008 @ 19:41:
[...]

Denk het niet hè. Dat gaat niet werken. Ik heb het geprobeert, geen succes. Zeker als het om een SATA schijf gaat. De setup blijft stug volhouden dat je cardreader de eerste schijf/schijven is/zijn. En als je met kabeltjes zit te rommelen, gewoon je USB uitschakelen in je BIOS (uiteraard alleen doen als je je tobo via ps/2 aan hebt gesloten).
grappig.. het is mij al bij 100+ PC's gelukt (met en zonder SATA)

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Strikertje
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:00
als je XP probeert te installeren met cardreader:

Eerst een partitie aan maken
Dan die partitie weer verwijderen, want dan ziet ie die niet als C:
Dan partitie aanmaken en u heeft Partitie C:, veel plezier met installeren...

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nIghtorius schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 19:27:
[...]

grappig.. het is mij al bij 100+ PC's gelukt (met en zonder SATA)
Heb het ook een tijdje niet gedaan, Windows installeren met een cardreader. En aangezien mijn pc alle vormen van schijven heeft (SATA, PATA, USB Cardreader), schakel ik alle overige zooi uit om mijn eigen letters te krijgen. Tis alsnog mogelijk dat je cardreader op D:, E:, enz gaat zitten ipv de partities van je hdd (niet getest).

Pagina: 1