Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 13:50

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Beetje vage titel, maar weet het niet anders te omschrijven. Het is ook geen probleem (nog niet tenminste). Maar Ik heb van het weekend een nieuw Mobo gekocht. Harddisk van 160 gig had ik nog liggen. Heb deze dan ingedeeld in 3 Primaire partities. C: XP 20Gb - D: Vista 40Gb - E: Data 100Gb.

Dus XP op C: gezet. Vervolgens (na alle drivers en updates) heb ik de Vista geinstalleerd, uiteraard voor de 40 gb partitie gekozen. Tijdens de installatie zag ik iets van C: voorbij komen. :?

Na de installatie stond vista idd op C: en XP op de D: schijf. Als ik dan XP opstart staat XP op C: en Vista op D:

Is dit normaal met Vista? Had die met 98/2000/XP niet. Komst het door de 3 primaire partities? En nu maar hopen dat dit geen problemen met software geeft.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenTeD123
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
dit klopt, als je op windows xp zit, dan staat xp op c: en vista op d: .
als je op windows vista zit, dan staat vista op c: en xp op d:

vaagheid....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:46
Voor zover ik weet zijn schijfletters OS gebonden en niet hardware gebonden. Probeer bijvoorbeeld E: Data maar eens naar Z: Data te zetten onder XP. Onder Vista zal ie dan nog steeds op E: zitten, en vice versa. Waar het om gaat is dat het in je BCD goed staat en dat is het geval anders had je ze niet allebei kunnen opstarten. Een Windows Systeempartie een schijfletter anders dan C:\ geven is sowieso geen goed idee, wil nog weleens problemen geven met programma's en registries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenTeD123
  • Niet online
Asus A8N-SLI Deluxe, AMD X2 4200+, 2 x 512 MB Corsair TwinX C3200PRO, 2 x Sparkle GeForce 7600GS SLI, 2 x 250GB Maxtor Diamondmax 10
' ey, zelfde systeem :P

Modbreak:graag ontopic reageren, en niet dit soort dingen in een topic uitvreten.
Hier is DM bijvoorbeeld voor geschikt.

[ Voor 29% gewijzigd door alt-92 op 25-02-2008 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik zit er alleen aan te denken als ik bepaalde software installer op de E: schijf en die dan zowel vanuit xp als vista opstart, dat die dan niet in de war raakt. Meestal zijn het toch maar spelletjes die zullen denk ik niet erop onderuit gaan.

Maar de vraag is of andere software daar problemen mee heeft. Dat zal de tijd wel wijzen.

/Edit ik draaide al sjaren met 98 op C: en CP op D:. Gaf nooit problemen.

[ Voor 10% gewijzigd door Roman op 25-02-2008 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenTeD123
  • Niet online
Roman schreef op maandag 25 februari 2008 @ 10:34:
Ik zit er alleen aan te denken als ik bepaalde software installer op de E: schijf en die dan zowel vanuit xp als vista opstart, dat die dan niet in de war raakt. Meestal zijn het toch maar spelletjes die zullen denk ik niet erop onderuit gaan.

Maar de vraag is of andere software daar problemen mee heeft. Dat zal de tijd wel wijzen.

neuh dit gebeurt niet.- Ik heb het zelfde draaien op mijn workstation (vista, xp, ubuntu) en hij haalt niks door mekaar. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:46
DenTeD123 schreef op maandag 25 februari 2008 @ 10:33:
Asus A8N-SLI Deluxe, AMD X2 4200+, 2 x 512 MB Corsair TwinX C3200PRO, 2 x Sparkle GeForce 7600GS SLI, 2 x 250GB Maxtor Diamondmax 10
' ey, zelfde systeem :P
What are the odds :P Het is toch echt een zelfbouw systeem voor mij ;)

Maar dit gaat offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 22:00

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Roman schreef op maandag 25 februari 2008 @ 10:34:

Je zult die programma's toch zowel onder XP als Vista moeten installeren. Dit ivm eventuele registerentries etc.
Verder kun je met schijfbeheer in Vista en XP gewoon zorgen dat alle overige partities netjes dezelfde schijfletters hebben. Dat is in ieder geval wel verstandig om te doen.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Roman schreef op maandag 25 februari 2008 @ 10:16:
Harddisk van 160 gig had ik nog liggen. Heb deze dan ingedeeld in 3 Primaire partities. C: XP 20Gb - D: Vista 40Gb - E: Data 100Gb.
Nee. Je hebt hem ingedeeld in 3 Primaire partities. Partitie 1: XP 20GB. Partitie 2: Vista 40GB en Partitie 3: Data 100GB.

Verder is het aan het OS om een schijfletter / mountnaam toe te wijzen aan die partities. Niet te veel waarde aan hechten. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Xander schreef op maandag 25 februari 2008 @ 10:44:
[...]

Nee. Je hebt hem ingedeeld in 3 Primaire partities. Partitie 1: XP 20GB. Partitie 2: Vista 40GB en Partitie 3: Data 100GB.

Verder is het aan het OS om een schijfletter / mountnaam toe te wijzen aan die partities. Niet te veel waarde aan hechten. :)
Daar zit idd wat in. In linux en Mac heb je idd ook geen schijfletters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Modbreak:Slowchatten doe je maar lekker op MSN ofzo, niet hier.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ikzelf heb 6 harde schijven, elk opgedeeld in 2 partities. XP-Pro stond op C, later Vista geïnstalleerd op F, aangezien F nog leeg was (35GB)... Alles verliep prima, tot ik na enkele dagen besloot om Vista weer weg te doen. Dat lukte wel, maar nadien stond plots mijn XP-Pro op F, ipv op C... En de schijf waarop het OS staat is nu net de enige die men geen nieuwe letter kan toewijzen...

Overigens, in tegendeel tot wat sommigen beweren, levert dit feit (XP-Pro op schijf "F") totaal geen problemen op qua installatie van software, aangezien de nieuwe Install Shields keurig zelf opsporen waar het OS zich bevind... alleen oudere software durft zich te willen installeren op de C-schijf, daar is het dus kwestie van het pad aan te passen.

Verder had ik na de un-install van Vista wel nog het probleem dat bij opstarten ik nog steeds het F8-scherm kreeg, waar ik kon kiezen tussen XP-Pro en Vista, en dit ongeacht het feit dat Vista niet meer aanwezig was... plus het feit dat al mijn schijven na de un-install van Vista, elk een andere letter haden toegewezen gekregen...

Een search heeft toen uitkomst moeten bieden om van enkele kleine bestanden af te geraken die Vista had achtergelaten op de K-schijf en die zorgden voor verwarring bij het opstarten...

Alle schijven weer moeten hernoemen naar hun oorspronkelijke letter, behalve de C en de F, die zijn onderling door Windows gewisseld en blijven ook zo, met, zoals gezegd, XP-Pro nu op F...

JJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

De keer dat ik Vista geïnstaleerd heb (toen nog Beta) instaleerde het zich inderdaad op een partitie, die hij daarna "C:\" noemde. Dit terwijl dit bij mij de 5e (NTFS/FAT) partitie op de schijf was.

Windows vindt blijkbaar dat zijn "systeemschijf", de schijf die hij koste wat kost moet beschermen, altijd de C schijf moet zijn.

Dit houd het volgens mij wat herkenbaarder voor gebruikers ("Mn systeemschijf is mn C schijf") en is ook wat makkelijker voor programma's (geen geneuzel met %WINDIR%, dit is gewoon C:\Windows).

Volgens mij is het een deel "gebruiksvriendelijkheid" en een deel gemakzucht van de programeurs.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rainmaker schreef op maandag 25 februari 2008 @ 15:55:

Windows vindt blijkbaar dat zijn "systeemschijf", de schijf die hij koste wat kost moet beschermen, altijd de C schijf moet zijn.
Neen dus, aangezien XP bij mij nu, na de installatie én het weer weghalen van Vista, op schijf "F" staat...

Ik heb in het verleden (medio 2004) nog zulke windows-fratsen aan de hand gehad, toen, bij een cleane her-installatie van windows, het OS de verkeerde schijf formatteerde, omdat buiten mijn weten het OS de orde én de lettertoewijzing van de harde schijven had veranderd...

Het resultaat was het verlies van zo'n 17.000mp3 files. Daarvan heb ik er gelukkig ongeveer 12.000 kunnen recupereren dankzij "GetDataBack".

Ik raad dan ook éénieder aan die meerdere harde schijven heeft, wanneer er een cleane (her) installatie wordt uitgevoerd, om alle schijven die niet nodig zijn, af te koppelen, om verdere verwikkelingen uit te sluiten...

JJ
Pagina: 1