Toon posts:

Ram geheugen zit vol fouten bij overclock

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
zoals de topictitel het al aangeeft zit mijn ram vol met fouten als ik mijn Q6600 overclock.

Als ik mijn Q6600 op 380Fsb zet (al helemaal 12 uur stable met orthos) dan geeft memtest een hoop fouten, ongeveer 2 per %. het ram kan volgens specs gewoon Cl4 @ 800Mhz aan bij 2.1V. Ik geef het 2.1V en ik heb hem handmatig op cl4 gezet en het draait uiteindelijk maar 760, ik zie hier dus echt niets in dat ik het mischien wel buiten specs draai.

het vreemde nu is als ik me hele systeem naar stock gooi en ram in de bios op 800Mhz zet met daarbij 2.1V en de cl4 timings is er geen enkele fout meer te vinden met memtest vreemdgenoeg.

ik zou graag willen weten wat er hier nu fout gaat daar ik hier geen info over heb kunnen vinden in andere bronnen.

Syteemspecs:
Asus p5b-Deluxe
Intel q6600
2x Corsair T W I N 2 X 1 0 24 - 6 4 0 0 C 4
http://www.corsair.com/_datasheets/TWIN2X1024-6400C4.pdf

Verwijderd

Hier ben ik ook wel benieuwd naar, heb namelijk met praktisch hetzelfde MB/CPU maar dan met TWIN2X2048-6400C4DHX geheugen exact hetzelfde....

Het rare bij mij is ook dat ik, toen ik nog een M2N-SLI deluxe/6000+ draaide, met dit geheugen ik stabiel zat op 471Mhz, met de huidige setup wil het geheugen niet eens 100% stabiel draaien op 4-4-4-12-2T, 400Mhz...

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-01 13:42

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Mijn gok is een brakke memcontroller, en die zit op het moederbord. Overigens, in wat voor serie komen die fouten? Is het er 1, tijdje wachten, nog een, of komen ze met 8 of 16 na elkaar?

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2008 @ 08:53:
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, heb namelijk met praktisch hetzelfde MB/CPU maar dan met TWIN2X2048-6400C4DHX geheugen exact hetzelfde....

Het rare bij mij is ook dat ik, toen ik nog een M2N-SLI deluxe/6000+ draaide, met dit geheugen ik stabiel zat op 471Mhz, met de huidige setup wil het geheugen niet eens 100% stabiel draaien op 4-4-4-12-2T, 400Mhz...
het wil wel stabiel 800Mhz doen maar bij een overclock gaat het wel fouten maken ondanks dat ik onder de 800 zelfs nog blijf, volgens mij zie ik een voltage over het hoofd.. maar welke :<
Mijn gok is een brakke memcontroller, en die zit op het moederbord. Overigens, in wat voor serie komen die fouten? Is het er 1, tijdje wachten, nog een, of komen ze met 8 of 16 na elkaar?
Er komen dr echt een hoop achter elkaar en daarna gaat ie weer even tot de volgende serie er is

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2008 09:14 ]

Verwijderd

ik heb een M2N-E ik heb Corsair xms2 pc 5400 overgeclocked naar 1066 mhz zonder geheugen fouten en op 1.9V CL 4-4-4-12 2T

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2008 09:18 ]

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Wat gebeurd er als je de timings wat losser zet (5-5-5-12).

Ik heb zo'n zelfde "probleem". Geheugen draait prima op 800Mhz, maar op 7xxMhz geeft het fouten. Als ik de timings dan wat losser zet, wil het geheugen wel gewoon op 4xxMhz draaien.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Verwijderd

Topicstarter
ook als ik de timings door spd liet regelen bij 760Mhz wat resulteerde in 5-5-5-15 timings die ik overigens nog wel 2.1V gaf gaf hij eveneens een hoop errors

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01 09:18

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Waarschijnlijk problemen met geheugen compatibiliteit. Is er niet een nieuwer BIOS om te proberen?

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de meest recente bios al zitten. en ik dacht dat deze rams zelfs op de QVL stonden van asus

nu heb ik echter wel met wat zoeken naar compatibiliteit van wat nieuw geheugen dat ik op het oog had een statement gevonden die mij toch enigszins verraste: *vrij vertaald*
"het hebben van 4 latjes is zwaarder voor het mobo dan 2 en kan dus fouten opleveren"

vanmiddag zet ik me OC er wel weer even in en gebruik ik 2 latjes, indien ik geen fouten krijg zou dit dus een oplossing zijn. of is deze statement nu onzin? :P

NB: voeding kan geen probleem zijn (CM 850 real power pro)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2008 10:53 ]

Verwijderd

2,1Volt in de BIOS wil niet zeggen dat er daadwerkelijk ook echt 2,1Volt op het geheugen komt. Als je voeding een beetje El-Cheepo is zou ik eens proberen 2,2Volt te proberen.. Het kan goed zijn dat je op 2,1Volt werkelijk maar 2,05V op je geheugen zet oid. Als je dan 2,2Volt doet staat er 2,15Volt op.

Dan maar ietsie overvolten... :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2008 @ 11:28:
2,1Volt in de BIOS wil niet zeggen dat er daadwerkelijk ook echt 2,1Volt op het geheugen komt. Als je voeding een beetje El-Cheepo is zou ik eens proberen 2,2Volt te proberen.. Het kan goed zijn dat je op 2,1Volt werkelijk maar 2,05V op je geheugen zet oid. Als je dan 2,2Volt doet staat er 2,15Volt op.

Dan maar ietsie overvolten... :)
lees bovenstaande post.. voeding is ver van el cheapo ;) en verder zijn er geen fouten bij geen overclock van cpu met wel het ram op 800 met 2.1V dus ik denk dat het ram voltage toch wel goed doorgevoerd wordt

• Kingpinda
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-12-2025

Kingpinda

Citizenship is earned.

Heb je het daadwerkekelijk ook geprobeerd? soms heeft geheugen gewoon even net wat meer nodig. kan per module zelfs verschillen. je gebruikt de 1:1 divider zie ik? ok daar kan het niet aan liggen.

Zelf kreeg ik mijn corsair 8500c5d niet op stock aan de praat maar dat lag of aan mijn divider 333/1066 of een ander obscuur probleem. ergens tips gezien dat nb voltage iets uppen kan helpen. en als je perfomance settings hebt trd volgens mij help het ook hem op 8 te zetten ipv 7.

btw.. waar staat dat je geen el cheapo voeding hebt? misschien wel handig te weten hoeveel wattage je hebt. wild guess: misschien zit je wel qua voeding op de rand en overclocken van je cpu dus voltage omhoog is net te veel voor je voeding??

enne ja overclocken met 4 latjes is moeilijker. kans dat 1 lat minder goed performed is groter heh. en het is een case van zo sterk als de zwakste schakel.

edit:
Ben scheel..

Life is like living only without the peaches

Verwijderd

Topicstarter
Kingpinda schreef op maandag 25 februari 2008 @ 14:26:
Heb je het daadwerkekelijk ook geprobeerd? soms heeft geheugen gewoon even net wat meer nodig. kan per module zelfs verschillen. je gebruikt de 1:1 divider zie ik? ok daar kan het niet aan liggen.

Zelf kreeg ik mijn corsair 8500c5d niet op stock aan de praat maar dat lag of aan mijn divider 333/1066 of een ander obscuur probleem. ergens tips gezien dat nb voltage iets uppen kan helpen. en als je perfomance settings hebt trd volgens mij help het ook hem op 8 te zetten ipv 7.

btw.. waar staat dat je geen el cheapo voeding hebt? misschien wel handig te weten hoeveel wattage je hebt. wild guess: misschien zit je wel qua voeding op de rand en overclocken van je cpu dus voltage omhoog is net te veel voor je voeding??

enne ja overclocken met 4 latjes is moeilijker. kans dat 1 lat minder goed performed is groter heh. en het is een case van zo sterk als de zwakste schakel.

edit:
Ben scheel..
na een lange dag school (eigenlijk maar 45 minuten maar een hoop reistijd :+ ) ben ik weer teug en gaat ik maar eens kijken of het verhogen van me NB die fouten gaat verhelpen. en tevens over het verhaal van de zwakste schakel zou pas gelden als je daadwerkelijk ook het ram overclokt wat hier dus niet gebeurd :P

ps. iedereen leest wel eens over iets heen ;)

edit: ik heb de NB een stapje hoger gezet en nu heb ik niet meer die spam van errors, zo nu en dan nog een foutje maar dat was omdat ik mijn ram op 950 probeerde te laten draaien en ik de juiste timings nog even moet vinden :P

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2008 22:43 ]

Pagina: 1