Keylogger 'vangen'

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadSaid
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 31-08-2022
Hallo,

Ik heb het vermoeden dat op de computer van mijn schoonzus een keylogger is geinstalleerd door haar ex. Hij is nl. met haar hotmail adres met anderen aan het chatten, nadat zij het wachtwoord had gewijzigd. Vervolgens wordt ze door allerlei mannen gebeld om af te spreken.

Ik heb op de forums hier een google gezocht naar keylogger detecteer programma's. Die zijn er volop, maar ik kan geen programma vinden waarmee ik de dader kan 'vangen'. Verwijderen van de keylogger of opnieuw installeren van de PC is eenvoudig, maar daarmee gaat de dader wel vrij uit.

Ik heb het vermoeden dat de gegevens ergens naartoe gestuurd worden (mailadres). Ik zou dit willen onderzoeken en bewijzen. Dit is volgens mij toch wel een strafbaar feit!!!

Zijn er hier mensen die me kunnen adviseren? Zowel juridisch als technisch advies is welkom.

bvd

MadSaid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-06 13:51

Spockz

Live and Let Live

Installeer een sniffer op die pc die logged dat alle data naar die ex wordt gestuurd?

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Kijk eens met een process-monitor hoe & waar dit programma vandaan komt. Als er sprake is van een rootkit ben je beter af het systeem te herinstalleren ook. Als het goed is kan je dat progje ook handmatig starten en kijken naar z'n values over waarheen te sturen en / of op te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-06 15:04
Haal eerst die computer af van het netwerk.
Scan eens naar vreemde processen die op de achtergrond draaien.
Dat kan gedaan worden met hijackthis of met processexplorer.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Packets capturen met Ethereal zou inderdaad een optie zijn.
Netstat ook al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185882

Tuurlijk is dit strafbaar (bij Nederlandse wetgeving), maar of je er wat aan kan doen is ten tweede.

Al zou je aan het IP van degene komen die aan het loggen is.. heb je nog niet veel.. want een IP-adres is immers geen identiteit.

Ik zou zeggen begin is met een virus-scan, de meeste AV (antivirus) pakketten onderscheppen ook keyloggers

Online scanner:
http://housecall.trendmicro.com/

Gratis AV pakketten:
Avira Antivir: http://www.free-av.com/
AVG: http://free.grisoft.com/

CCleaner (crap cleaner):
http://www.ccleaner.com/

Hijack this:
http://www.spywareinfo.com/~merijn/programs.php

-edit:
Als je zelf het systeem opnieuw zou moeten installeren, zorg er dan gelijk voor dat er standaard niet met een admin account gewerkt word. (onder XP, bij Vista is dit standaard gelukkig niet meer zo)

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 185882 op 24-02-2008 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:22
Voor je iets doe, eerst een ghost nemen van de disk, dan offline scannen, eens je weet waar deze e-mails naartoe gaan, via een pakket logging ( zoals ethereal ) deze e-mail onderscheppen en voorleggen aan de Computer Crime Unit.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Als je een Linux bak tot je beschikking hebt, zou ik daar een transparante proxy van maken voor mail verkeer en dat af gaan luisteren. Dus via iptables, alles met doelpoort 25 afluisteren.
Als ik jou was zou ik eerst dat ding offline halen en eens maar eens kijken wat er draait. Dit kun je doen met de volgende programmas:
TCPView
PrevX CSI
en zie ook: eghie in "Hackingtools_bruteforce"

Als dat ding via MSN communiceert, zou je jezelf ook even kunnen toevoegen als contactpersoon.

Als je de onderzoeksfase hebt gehad kun je gaan verwijderen. Dit kan met de volgende tools:
http://www.eset.com/onlinescan/index.php
http://www.hitmanpro.nl/hitmanpro/content/view/3/9/lang,nl/

[ Voor 6% gewijzigd door eghie op 24-02-2008 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
I.p.v. Ethereal kun je beter WireShark pakken, da's een soort 'fork' geloof ik, maar dan van de originele Ethereal-devvers. Ethereal is vrij dood-ish AFAIK.

En ik vraag me af of het wel daadwerkelijk wordt gemailed? Misschien wordt het wel geFTP'd, weten jullie veel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:01

Onbekend

...

Gebruik anders een firewall waarvan je van elk programma actief moet aangeven of deze van het netwerk gebruik mag maken. (Sygate o.i.d.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Onbekend schreef op zondag 24 februari 2008 @ 22:37:
Gebruik anders een firewall waarvan je van elk programma actief moet aangeven of deze van het netwerk gebruik mag maken. (Sygate o.i.d.)
Idd, keylogger opsporen m.b.v. willekeurig tooltje, maar hem niet verwijderen. Firewall installeren en kijken hoe vaak bijvoorbeeld dat programma z'n keylog probeert te versturen (vast wel een bepaald interval). Vervolgens typ je een interval geen 'enge' dingen zoals wachtwoorden et cetera en zet je je firewall uit, maar je WireShark (sniffer) aan. (Eventueel filteren op de gegevens (IP en/of poort) die je ondertussen wel te weten bent gekomen in je firewall.) Vervolgens kun je dus in WireShark zien wat er gebeurt en waarheen et cetera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadSaid
Spockz schreef op zondag 24 februari 2008 @ 21:33:
Installeer een sniffer op die pc die logged dat alle data naar die ex wordt gestuurd?
Oke, maar als ik iets installeer dan gaat hij dit natuurlijk ook zien zodra de PC weer online gaat. Ik denkt dat ik eerst de harde schrijf eruit moet halen. In mijn PC doen en dan maar scannen wat erop zit.

Maar als ik een sniffer ga installeren, moet die PC toch wel online gaan. Dan is hij me altijd voor (denk ik) en stopt hij met die zooi.

Enig idee hoe ik dit moet aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
MadSaid schreef op zondag 24 februari 2008 @ 22:43:
[...]

Oke, maar als ik iets installeer dan gaat hij dit natuurlijk ook zien zodra de PC weer online gaat.
Je zou een transparante 'firewall' of iets dergelijks op kunnen zetten tussen die PC en waar de oorspronkelijke UTP heen zou gaan (modem/router/switch). Geen idee hoe je zoiets op zou moeten zetten though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
strafbaar is het zeker: diefstal van identiteit (zich voordoen als haar),
laster en eerroof (die telefoontjes veroorzaakt na wrs een chatsessie van hem op haar login),
inbreken in een computer (keylogger/rat,...) zonder toestemming met het bewuste doel misbruik te maken van onterecht verkregen informatie (het paswoord van haar msn)
(en zo zijn er nog meer)...

eerst een full image maken ter bewijs tegen die ex. als je van plan bent iets te verwijderen dit om ev. forensisch onderzoek (mocht het zover komen) niet in de weg te staan:
verwijder je zomaar zijn tools, dan heb je achteraf enkel je logs en je woorden en die wegen zo zwaar niet...

of ev. zo al klachten neerleggen "tegen onbekenden" (je vermoed dat hij het is maar weet het niet zeker ofwel?)

je kan zelf ev. al logs maken mbv; een sniffer: op de pc zelve (mbv wireshark, ethereal, packetyzer,....) en dit ook binnendienen bij de politie en bij de provider waar dat verkeer vandaan komt / naartoe gaat.
mail naar msn/hotmail dat dit gebeurd en dat zij ev. ook dit in het oog kunnen houden van waaruit er telkens wordt aangelogd met haar hotmail-adres. (kan zijn dat dit enkel door politie-diensten kan opgevraagd worden)

je kan ev. al eens via msconfig (start -> run -> msconfig) kijken wat er allemaal osptart, wrs is het iets simpels dat zich via het register mee laat opstarten - en dan kan je zo al wat beter gaan zoeken/loggen/bewijzen dat hij het was/...

speel het wel bij de regels, want anders ben je zelf strafbaar
(maw: ga hem niet terug proberen te hacken)
probeer gewoon je van de domme te houden, maar verzamel ondertussen zoveel mogelijk bewijslast tegen hem (hoe minder hij er van af weet dat je hem verdenkt, hoe meer hij gaat mispeuteren, en hoe meer bewijslast je tegen hem hebt, wat gewoon optelt in de straf)

zo'n losers moet je gewoon bestrijden met hun eigen ego ;) :+

ps: voor het sniffen: zet tss die pc en de switch/modem even een hub met daaraan een pc die in promiscuis (ofzoiets) mode aan't sniffen is. dan vangt die alle verkeer tss die pc en die modem zonder zelf zichtbaar te zijn voor de rest. let wel: gebruik een hub; geen switch ofzo

pps: dit komt deels uit ervaring van mensen die hetzelfde met mij pochten te doen, pech voor hen had ik een 2de msn-account die in de lijst staat van de 1ste - en omgekeerd, ik had ook andere pc's ter beschikking, en genoeg kennis en tools om hen te vinden en achteraf gedetailleerd klacht in te dienen. Zij hebben zich mogen verantwoorden op een rechtbank.

(voorbeeld: is hij op haar msn-account op msn bezig: spreek hem aan alsof je denkt da je tegen je zus bezig bent, stuur hem ev. een foto toe zo halfweg het gesprek, (log ondertss het ip-adres waar het naartoe gaat - via een simpele netstat voor en tijdens het doorsturen, ook via een sniffer op jouw pc) zet de logging aan van je msn(-plus) en probeer zo onschuldig mogelijk zo veel mogelijk informatie in te winnen... ;)

[ Voor 34% gewijzigd door soulrider op 24-02-2008 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

MadSaid schreef op zondag 24 februari 2008 @ 22:43:
[...]
Oke, maar als ik iets installeer dan gaat hij dit natuurlijk ook zien zodra de PC weer online gaat. Ik denkt dat ik eerst de harde schrijf eruit moet halen. In mijn PC doen en dan maar scannen wat erop zit.
Maar als ik een sniffer ga installeren, moet die PC toch wel online gaan. Dan is hij me altijd voor (denk ik) en stopt hij met die zooi.
Enig idee hoe ik dit moet aanpakken?
Haal dat ding offline als je dat doet en zet hem ook niet meer online. Dus gewoon UTP kabel eruit trekken, dan kan hij er zeker weten niet zoveel meer mee. Dan ga je de gebruikte scan software installeren om te kijken wat er draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Vangen gaat veel makkelijker als je weet wat voor software het is.

Als je absoluut niet wil dat hij ziet dat jij aan het vangen bent dan is de top van het maken van een forensic copy(bit voor bit) van de harde schijf hier de beste tip.

Als je gewoon er eens een half uurtje in wil steken, dan (terwijl de pc niet aan internet zit) een detectie tool (hijackthis) draaien en kijken wat voor tool het is en kijken waar deze zijn data naar toe schrijft. ini file, registry, gewoon mbv van de naam van de tool en uitzoeken hoe die een beetje werkt

Wireshark/etherreal(etherreal verwijst geloof ik vanzelf naar wireshark) werkt uiteraard, maar is vrij tijdsintensief.

En uiteraard kun je denken aan niet technische manieren om de bad guy te vangen. Maar dan zou je niet hier posten, als je daar inspiratie voor nodig had.

Als je klaar bent: Verse installatie van die pc, want je weet uiteraard niet of je 100% van de backdoor verwijderd hebt.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadSaid
Hoi allen,

Tot zover best veel goede tips gekregen. Mijn schoonzus gaat sowieso naar de politie om te kijken wat daar allemaal mogelijk is. Daarnaast wilde ik het volgende doen:
1. Via taskmanager alle taken en processen die draaien noteren
2. Via msconfig alles wat in startup staat noteren
3. Op een andere PC al deze programmas opzoeken (mogelijk dat we dan weten om welk programma het gaat)
4. Wireshark installeren als de PC offline is (de gok nemen dat hij het progje niet kent)
5. PC enkele uren/dagen aan laten en vervolgens de data analyseren (mogelijk gericht nav resultaten stap 1 en 2)

Nog ff een vraagje. Ze heeft een lynksys WRT54GL router. Kan ik hier niet een of andere trace in zetten. Dit kan dan natuurlijk met elke andere PC gebeuren. Daar gaat ie niets van merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:22
Wat wil je tracen dan?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Wellicht is de "geheime vraag" ook een methode waarmee hij haar wachtwoord kan achterhalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadSaid
Ik wil (als het kan) aantonen dat info verzonden worden naar een mailadres of een ip adres. Vervolgens hoop ik via de politie aan te tonen dat de ex de betreffende mail account leest. Wellicht gebruikt hij zijn thuis PC hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadSaid
RemcoDelft schreef op maandag 25 februari 2008 @ 11:32:
Wellicht is de "geheime vraag" ook een methode waarmee hij haar wachtwoord kan achterhalen...
Ze had zowel het wachtwoord als de geheime vraag gewijzigd. Daarom kan ik met redelijke zekerheid zeggen dat een keylogger is geinstalleerd.

Ik heb ook vragen bij Microsoft uitgezet... of ze loggen met wel IP adres aangelogd wordt om een mail te lezen en wat ze in zo'n situatie kunnen doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stacheldraht
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-04-2020

Stacheldraht

Frankfurt am Main

Het kan ook heel interessant zijn om je computer niet offline te halen als er een keylogger opstaat. Zo kun je onze luistervink alle kanten op sturen ;)

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

Áls je de logger wilt uitvinden heb je waarschijnlijk wel nodig dat er nog gelogd wordt. Wat je dan als eerste moet doen is zorgen dat je zusje d'r zaken behalve MSN (mocht je dat als aas willen gebruiken) gaat regelen via een andere, veilige, pc en daar d'r wachtwoorden gaat wijzigen. MSN misbruiken is vervelend, maar dat relativeer je denk ik snel als op een ochtend je bankrekening leeg is gehaald mbv een logger.

Kwa techniste opmerkingen staan hier voldoende tips denk ik (image maken/ opsporing etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Niet dat je zo dom zal zijn maar niet je tweaker topic lezen vanaf dat systeem natuurlijk.

Als de verdachte wind krijgt van het feit dat jij erachter bent vliegt de vogel misschien wel voordat je harde bewijzen kan verzamelen.

Wat al gezegd is, met proces explorer: http://technet.microsoft....ysinternals/bb896653.aspx

een lijst van alle processen maken en dan onbekende procesnamen op google opzoeken.
Meestal wordt er een standaard naam gebruik voor keylogger processen en is makkelijk terug te vinden wat voor software het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-05 10:23
Misschien niet helemaal on-topic en is ook zeker niet bedoeld als topic kaping maar wat voor keylogger zou die ex van de schoonzus van onze TS dan hebben...?

Lijkt me een zeer luxe keylogger :p, en ook zeer handig (in andere onstandigheden dan he)

Ik zoek namelijk een "soort van" log programma voor iemand die op zijn bedrijf wil nagaan wat de medewerkers allemaal doen op de PC, hij heeft het vermoeden dat er niet zoveel gewerkt wordt als de baas de deur uit is.

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneak[3G]
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11-2023
Hij heeft gewoon het wachtwoord achterhaald doormiddel van geheime vraag denk ik. Verander eerst die geheime vraag maar eens en dan het wachtwoord. Dan is het wel afgelopen. Keylogger die ook mails verstuurd lijkt me veel te ver gezocht. Is die ex zo'n nerd dan? Nerds zijn toch aardig? Die doen dit soort dingen toch niet?

Aldi PC PIII 1 GHZ, GF2 GTS, 396 MB SDRAM/ALDI PC PIV 1,8, GF3 TI200, 396 MB SDRAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

crack_en_hack schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 19:09:
Misschien niet helemaal on-topic en is ook zeker niet bedoeld als topic kaping maar wat voor keylogger zou die ex van de schoonzus van onze TS dan hebben...?

Lijkt me een zeer luxe keylogger :p, en ook zeer handig (in andere onstandigheden dan he)

Ik zoek namelijk een "soort van" log programma voor iemand die op zijn bedrijf wil nagaan wat de medewerkers allemaal doen op de PC, hij heeft het vermoeden dat er niet zoveel gewerkt wordt als de baas de deur uit is.
Die programma's zijn er wel. De vraag is of dat überhaupt mag. Iets met privacy van de werknemers. Ik weet niet precies hoe dat zit, maar volgens mij zijn de werknemers daarin redelijk beschermd.

Overigens zou ik als medewerker er behoorlijk moeite mee hebben als dat op mijn PC ook gebeurd. Ik accepteer dat niet zomaar.

[ Voor 7% gewijzigd door eghie op 26-02-2008 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

En dit is dus jammer genoeg illegaal op GoT. ;) No way dat je daar hier antwoord op krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:25

lol dat mag al helemaal niet

niemand gehoord van privacy? dat soort geintjes is zijn echt verboden, zeker op de werkvloer.. :/

[ Voor 12% gewijzigd door sjongenelen op 26-02-2008 19:16 ]

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crack_en_hack
TheNymf schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 19:16:
[...]

niemand gehoord van privacy? dat soort geintjes is zijn echt verboden, zeker op de werkvloer.. :/
Waarom eigenlijk niet...?, Die baas is zoals de naam al zegt de baas, de werkstations zijn van het bedrijf en dus lijkt het mij dat de baas daarom mag kijken en checken wanneer en wat hij wil toch...?

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
crack_en_hack schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 19:17:
[...]

Waarom eigenlijk niet...?, Die baas is zoals de naam al zegt de baas, de werkstations zijn van het bedrijf en dus lijkt het mij dat de baas daarom mag kijken en checken wanneer en wat hij wil toch...?
echt niet dus he..

de gemeente mag toch ook geen camera plaatsen in jouw huis, omdat het een huurhuis is?

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26306

Je niet aan je contract houden is ook verboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 08-06 15:55

job

Hoezo luxe? Er zijn genoeg loggers te vinden die per applicatie en website kunnen loggen wat er ingetypt wordt. Links naar dat soort programma's ga ik je niet geven.
Dat zoek je zelf maar op, dit soort dingen zijn een schemergebied. Je mag niet zomaar je medewerkers loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crack_en_hack
TheNymf schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 19:18:
[...]

echt niet dus he..

de gemeente mag toch ook geen camera plaatsen in jouw huis, omdat het een huurhuis is?
Nee ok dat is wat anders, huis = privé, De computers in een bedrijf zijn bedoelt om mee te werken en niet om te eBay'en en andere "natuur :+ " filmpjes op te bekijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 08-06 15:55

job

Anoniem: 26306 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 19:19:
[...]

Je niet aan je contract houden is ook verboden.
Slecht argument. Als iemand niet werkt kan je hem ontslaan.
Iemand afluisteren, loggen e.d. staan flinke gevangenisstraffen op.

Wat je hooguit mag loggen (met toestemming van de medewerkers) is welke sites er bekeken worden. Wat men allemaal intypt is gewoon prive. Men moet er (om een voorbeeld te geven) van opaan kunnen dat prive mailtjes prive blijven.

[ Voor 27% gewijzigd door job op 26-02-2008 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crack_en_hack
job schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 19:22:
[...]

Wat je hooguit mag loggen (met toestemming van de medewerkers) is welke sites er bekeken worden. Wat men allemaal intypt is gewoon prive. Men moet er van opaan kunnen dat prive mailtjes prive blijven.
Dus de baas mag niet eens op zijn computers in de temp files van Internet Explorer kijken of naar cookies...?, dit zijn in feite ook "log" bestanden.

Een baas mag toch ook beveiligingscamera's ophangen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26306

job schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 19:22:
[...]
Hoe kun je iemand ontslaan als je geen bewijs kunt verzamelen? Je hoeft alleen maar aan te kondigen dat je vanaf een bepaald moment gaat controleren, of denk jij dat die camera's boven kassa's en dergelijke er alleen maar staan om de klanten in de gaten te houden? Gewoon zorgen dat het personeel wéét dat er gecontroleerd kan worden, en er is niet zoveel tegenin te brengen. Tenzij ze goede argumenten kunnen verzinnen om in de tijd van hun baas iets anders te doen dan waarvoor ze zijn aangenomen...
Wat je hooguit mag loggen (met toestemming van de medewerkers) is welke sites er bekeken worden. Wat men allemaal intypt is gewoon prive. Men moet er (om een voorbeeld te geven) van opaan kunnen dat prive mailtjes prive blijven.
Dan moet men email maar thuis lezen. Men moet er niet vanuit gaan dat men in de tijd van de werknemer privézaken moet kunnen uitvoeren.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 26306 op 26-02-2008 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
nee, beveiligingscameras mogen inderdaad opgehangen worden, alleen als er expliciet wordt vermeld dat deze er hangen

en dat iedereen het er mee eens is, dus dat het eh, een reden heeft :)

[ Voor 10% gewijzigd door sjongenelen op 26-02-2008 19:27 ]

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

crack_en_hack schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 19:24:
[...]

Dus de baas mag niet eens op zijn computers in de temp files van Internet Explorer kijken of naar cookies...?, dit zijn in feite ook "log" bestanden.

Een baas mag toch ook beveiligingscamera's ophangen...?
niet om z'n personeel te controleren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 220164

Zoals anderen al zeiden zou ik de piste van de geheime vraag en zo voort ook maar eens uitspitten. Zeker na een relatie zijn zo een vragen makkelijk op te lossen. Want vele mensen denken bij zo een msn capriolen direct aan hackers alla "swordfish". Maar zo ver zal het naar mijn mening zelden gaan.

Wraak drijft mensen ver maar meestal niet tot zo een geavanceerde zaken, geld doet dat wel
Echter weet je nooit volledig met wie je te maken hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 220164 op 26-02-2008 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-06 08:11
offtopic:
Het mag, alleen moeten de werknemers hiervan op de hoogte zijn. Dit kan d.m.v. een melding, brief o.i.d. Als de werknemers niet op de hoogte zijn, is het illigaal.

Dit is al meerdere keren voorbij gekomen hier op GoT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crack_en_hack
[...]

Het gaat hier om de bedrijfs e-mails en computers/werkstations he...?, niet om de privé computers van de werknemens.
Alle e-mails en ook telefoontjes van medewerkers zouden allemaal 100% zakelijk moeten zijn, de baas is de eigenaar van de zaak dus iets zakelijks voor de baas achterhouden mag ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-06 08:11
Dus wat ik uit jouw post kan halen is dat er, van jou, ook een camera op de wc moet komen hangen tegen mensen die anders bellen/sms-en in de baas z'n tijd? :) Ook werknemers hebben recht op privacy op de werkvloer. Zou mooi zijn als er dat niet is en de baas kan en mag alles..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10-2023
crack_en_hack schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 19:21:
[...]

Nee ok dat is wat anders, huis = privé, De computers in een bedrijf zijn bedoelt om mee te werken en niet om te eBay'en en andere "natuur :+ " filmpjes op te bekijken...
Hoe het ook zij, hier in Nederland is het bij wet verboden om dit soort zaken structureel te doen. Je kan incidenteel steekproeven houden en e.e.a. controleren (door bijvoorbeeld als admin zo nu en dan wat logfiles te bekijken etc.) maar dan alleen als de werknemers hiervan op de hoogte zijn (door middel van een beleidsplan of iets dergelijks). De gegevens die je bijhoudt dienen alleen voor dat doeleinde gebruikt te worden en nadien vernietigd te worden als ze verder niet van nut zijn. Je bent ook verplicht om dit soort zaken aan te melden bij het College Bescherming Persoonsgegevens waarbij de aard van de gegevens, de periodiciteit en de tijdsduur van het bewaren van gegevens worden vermeld.

Het gebruik van keyloggers is echter een stap te ver. Hiermee kun je dus o.a. wachtwoorden achterhalen van prive mail en ander prive zaken. Daar heb je, ook al ben je de eigenaar van de pc waarop dit gebeurt, niets mee te maken en mag je dus ook niet opslaan. Hetzelfde geld voor inhoud van emails. Je mag berichtgegevens zien (afzender, geadresseerde, ip gegevens etc. ) maar de inhoud is en blijft taboe.

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:01

Onbekend

...

ErikCornelissen schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 19:31:
Dus wat ik uit jouw post kan halen is dat er, van jou, ook een camera op de wc moet komen hangen tegen mensen die anders bellen/sms-en in de baas z'n tijd? :) Ook werknemers hebben recht op privacy op de werkvloer. Zou mooi zijn als er dat niet is en de baas kan en mag alles..
In principe mag dat, maar daarmee kan je ook je werknemers wegjagen e.d. Misschien als ze een rechtzaak er tegen aanspannen kunnen ze nog winnen ook.

Een andere mogelijkheid is het verplicht in/uitloggen op de werkvloer.
Als iemand naar het toilet gaat moet hij uitloggen en weer inloggen. Als de bezoeken langer dan 10 minuten duren of zeer vaak voor komen, kan de werknemer daar ook op aangesproken worden.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crack_en_hack
Is die ex waar het hier eigenlijk om gaat niet de vriend van deze TS: Wachtwoord Gmail kraken??

Zo te zien de zelfde vraag maar dan met de vraag hoe je dat moet kraken/loggen :D

Hier gaat het over hoe een wachtwoord van een vriendin kraken :p, en in dit topic hebben we het erover hoe deze weer eraf te krijgen :+

[ Voor 27% gewijzigd door crack_en_hack op 26-02-2008 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
het oplossen van de geheime vraag mag je ook schrappen, want als hij die oplost moet hij een wachtwoord instellen, en hoe kan zij dan nog het wachtwoord wijzigen, als hij dat al gedaan heeft in iets wat zij niet kent ? (buiten het 'mail me op mijn secundaire adres om een nieuw wachtwoord in te stellen')

Als hij het op die manier 'hackt' dan is zij haar account voor altijd kwijt, en dat blijkt hij ook te weten.
(want dan valt het zekers op dat iemand haar acoount misbruikt)

maw hij krijgt op een andere manier het nieuwe wachtwoord in zijn bezit. (logging)

anders zou zij op een totaal andere en zekers virusvrije en keyloggervrije pc zowel de vraag, het antwoord erop en haar wachtwoord moeten wijzigen wat niet zomaar raadbaar is door iemand die haar te goed kent of goed overweg kan met google. (dus geen ' hoe heette mijn eerste hond/kat/ moeder/ ex/lief/....' vragen en antwoorden).
Komt ie er dan nog op - natuurlijk moet ze ooit haar wachtwoord intypen op haar eigen pc om te gaan chatten ofzo, tijdelijk via online-msn-chat-pagina's gaan bv - dan weet je zo ook zeker dat ie logt, en mogelijk ook iets beter wat ie logt ;) (nl. intypen in msn-venster)

't zijn maar trucs om onopvallend toch wat te filteren van mogelijkheden.
(en anders haar pc netjes afsluiten, kabel losmaken, checken met live-cd, google'en, 'logger'-loggers installeren, en terug online brengen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Vraag aan TS: Wat is de stand van zaken, op het moment ?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Pagina: 1