USB hardeschijf..

Pagina: 1
Acties:
  • 204 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• psychotic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-11-2025
Stel ik heb een USB hardeschijf waar ik een image van mijn eerste harde schijf op zet.
Kan ik dmv een win98 opstartdisk de usb-schijf benaderen, bv in geval van een crash van mijn master schijf {vanuit dos} nadat deze is geformatteerd ??

MSI K7T266 Pro2 RU, XP 2400+@2600+ 52Gr stressed. Aopen HQ08 gemod met div Panaflo fans, Case 43 Gr. Sapphire Radeon 9500 Pro 330@310 Catlist 3.4, Compaq 8020 TFT 18,1" DVI, 768Mb Crucial@CAS 2-2T-5T-2T-4way, 2*Maxtor D740X-6L Raid

Verwijderd

AAAAAAAAAAAAAAAGHHHHHHHHHHRWWWWWWL.

USB HARDE SCHIJF ! :r

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23:19

Daniel

Kapitein NCC-1701
Nee, USB is niet via de opstartdisk aan te sturen

Maar dat WIL je ook helemaal niet. USB is veel te traag daarvoor...(max. 1.5 Mbit/sec dacht ik...da's nog geen 200 kb/sec. Een beetje IDE-schijf is minstens 30 x sneller)

USB 1.1 is wel sneller, maximaal 12 Mbit (1,5 Mb/sec) en dat is nog net te doen
USB 2.0 (te verwachten in 2001) zou 480 Mbit/sec aan moeten kunnen, en die 60 Mb/sec is dan zelfs voor de snelste SCSI schijven moeilijk te behappen :)
Waarom zet je niet gewoon volledige backup op die schijf (+ rescue progs) en bewaar je die HD goed...

kun je hem er altijd weer inhangen als dat nodig mocht zijn

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:49

tweakerbee

dus..?

CROSSPOST!!!!

edit:
jah, dat had ik al lang gezien EN verwijderd...gek :)

You can't have everything. Where would you put it?

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-08 08:03

BertV

Handgemaakt

Wat dacht je van een seriele hardeschijf!

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Verwijderd

Damn, regel het proggie ghost en bak een backup van je hd op cdr, klaar is kees

• psychotic
Deze vraag is gesteld voor iemand anders die dit wilde weten..Probleem bij CDR is dat je met ghost maximaal aan 1 Gigabyte zit..Andere HD inbouwen kan natuurlijk ook, lijkt inderdaad een beter idee, hoewel, bij de usb zou het louter om de restore van de backup gaan en verder niet zozeer over de performance..

thxs ..

MSI K7T266 Pro2 RU, XP 2400+@2600+ 52Gr stressed. Aopen HQ08 gemod met div Panaflo fans, Case 43 Gr. Sapphire Radeon 9500 Pro 330@310 Catlist 3.4, Compaq 8020 TFT 18,1" DVI, 768Mb Crucial@CAS 2-2T-5T-2T-4way, 2*Maxtor D740X-6L Raid

• psychotic
Deze vraag is gesteld voor iemand anders die dit wilde weten..Probleem bij CDR is dat je met ghost maximaal aan 1 Gigabyte zit..Andere HD inbouwen kan natuurlijk ook, lijkt inderdaad een beter idee, hoewel, bij de usb zou het louter om de restore van de backup gaan en verder niet zozeer over de performance..en een stekkertje effe plugge lijkt wat makkelijker.. Maar goed andere ide hd lijkt betere oplossing..

thxs ..

• wallyberk
  • Laatst online: 18-08 22:48
Ghost heeft een switch waardoor je de een je image in delen kan splitsen.
Door ghost op te starten met:
ghost -split=650
Creeer je files van maximaal 650 MB (er wordt gewoon om een nieuwe file naam gevraagd).

• psychotic
He Wallyberk:

Da's handig, hoewel, bij 6,5 Gig zit je al aan de tien cd(r)'s. Hoe gaat het de andere kant op, dus hoe restore je de tien cd's weer terug op je harde schijf ?? Weet je daar ook de switch voor ??

• wallyberk
Geen switch: het werkt net als ZIP of ARJ, dus je geeft de eerste op en hij vraagt om de andere.

• psychotic
Wallyberk,

Bedankt voor je uitleg en FAQ, handig als je ze vanzelf achter elkaar weer op je HD kan zetten. Èén probleem blijft nog; je hebt sowieso een tweede vaste ade schijf nodig omdat je de Ghostimage niet direkt op cdrom kan branden..
Maar goed, eenmaal gebrand op cdrom, kan je de tweede HD weer gewoon inzetten als slave..

• hufkes
  • Laatst online: 26-08 18:43

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

USB harde schijf? Is dat een speciale HD of kan je gewoon een soort bracket met USB kabel kopen waar je je gewone IDE schijf in pleurt? Zou wel koel zijn bij gebrek aan brackets in de computer op de uni.

Tell me more pleassse

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• wallyberk
Ja, het klopt dat je een andere HD nodig hebt, behalve als je ghost 6.5 Enterprise Edition hebt, dan kan je direct naar CD schrijven met bepaalde CD-writers schrijven. Zie FAQ: http://service1.symantec.com/SUPPORT/ghost.nsf/docid/2000032414453025
Maar die heb ik thuis niet, :(.

Ik heb juist om deze reden in plaats van 1 grote HD, 2 kleine HD's gekocht.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

hufkes: da's een doodgewone harddisk die in een kastje is gepropt met een usb aansluiting.
iedereen roept hier wel dat een harddisk via usb traag is (en dat is ie ook :) ) maar je gebruikt zo'n ding in feite op dezelfde manier als bv. een zipdrive en dan is snelheid ook niet zo belangrijk.
enige nadeel is idd dat je de usb drive alleen maar vanuit win98/me/w2k kunt benaderen en niet vanuit dos ofzo. dus je kunt hem niet gebruiken om even een image vanaf te halen als windows niet meer starten wil.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

kijk even bij lacie als je meer over die usb harddisks wilt weten.

• hufkes

hufkes

/downtime/: heb je toevalig enig idee of dit met enig knutselwerk van een bestaande HD gemaakt kan worden, of is die USB/SCSI omzetting niet los te koop? Zou dolgraag af willen van (nog veel tragere parallelle poort) externe zip als meesleur medium tussen Universiteits computers en thuis...

---

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ik weet het niet. ik heb losse usb/scsi converters nog nooit gezien en betwijfel een beetje of het zonder speciale drivers zal werken. dus je bent waarschijnlijk aangewezen op een bedrijf dat de hardware en eventuele drivers in 1 pakket aanbiedt.

de prijs van een kant en klare drive lijkt me trouwens wel mee te vallen: zo'n 465 ex btw voor een 8gb schijf. met wat zoeken misschien nog wel goedkoper.

• hufkes

hufkes

thanks /down/, misschien wel een idee.

Heeft iemand er trouwens ervaring mee? (ja vast wel diegene die deze thread is begonnen :) )
Maar kan je ze bijvoorbeeld als gewone user onder NT gebruiken? (Zonder admin pass, dus installeren wat moeilijk)
Bijvoorbeeld met een bestandje a la guest.exe van iomega zip?

---

Verwijderd

Kijk eens op www.lacie.com voor USB en Firewire harddisks, is wel duur!

• hufkes

hufkes

Daar had ik al gekeken, maar kon er niets vinden over welke drivers en of het dus als user-zonder-install-mogelijkheden wel onder NT te gebruiken is.

---

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

nee. je hebt onder nt helemaal de mgelijkheid niet om usb/firewire spulletjes te gebruiken. moet je win98/w2000 voor hebben.
Pagina: 1