[OC] RAM koelen met water of lucht?

Pagina: 1
Acties:

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
Onlangs heb ik 2 setjes van Crucial Ballistix Pc 8500 aangeschaft, die op 2.2V moeten staan om hun werk fatsoenlijk te doen. Een vriend van me heeft deze ramlatjes al, en is tot de conclusie gekomen dat ze extra koeling nodig hebben.

Als koelingsoplossing zat ik eerst te kijken naar de Thermaltake HR-07 DUO, maar toen ik tot de conclusie kwam dat dit geintje me zo'n 60E zou kosten bedacht ik dat ik dan net zo goed voor waterkoeling zou kunnen gaan.

Nou zit ik met het volgende probleem:
Mijn kast is gebouwd op stilte, en een extra fan op de stock latjes is eigenlijk meer 'tegen mijn principe' dan dat het heel veel extra geluid op zou leveren. Een 12cm fan op 5/7V zou namelijk volgens de meesten hier op GoTal genoeg zijn om de latjes koud te houden.
Echter, ik heb al een fatsoenlijke waterkoelingssetup:
-2x eheim 1048 pomp, dus flinke druk.
-2x dual radiator, dus eigenlijk een quad zeg maar
-cpu, nb en gpu block.

Voor zo'n 90E zou ik ipv luchtgekoelde ramlatjes watergekoelde ramlatjes kunnen hebben, een stuk kouder, en het voegt geen extra fan toe.

Ik wilde even jullie advies over de hele kwestie. Dit zijn dus de opties:

12cm fan bovenop 't RAM
+goedkoop, 10E
-koelt het slechtst
-extra fan, beetje meer herrie

Thermalright HR-07 op de latjes
+goede koeling
+minder extra geluid, als er al een fan op moet, is low RPM al genoeg
-duur, 60E
-warranty = weg

Waterkoeling
+beste koeling denkbaar
+geen extra geluid
-duur, 90-100E
-warranty = weg
-groter drukverlies in de WC loop, maar hoeveel scheelt dit met 2 pompen?

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Richt er gewoon een 80mm fan op oid. Zulke dure over-the-top opstellingen zijn nergens voor nodig. Mijn kingston hyper-x spul draait op 2.3 volt. Dat zijn 4 latjes naast elkaar. Dat werkt prima op de caseflow. Zit geen extra koeling bij. Honderd euro uitgeven om je ram te koelen lijkt mij wat overdreven :+

Youtube Download ubersnel.nl

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je hebt wel geheugen met heatsinks waar ook gelijk aansluitingen op zitten voor waterkoeling. Misschien dat je voor dat geheugen kan gaan als je het wilt waterkoelen. Je hebt dan nog gewoon garantie en als je het oude geheugen verkoopt hoeft het niet al te duur te zijn. Dit lijkt mij een betere oplossing dan waterblokken voor het geheugen halen. Bepaalde Corsair modules hebben dit. Misschien is het de goedkoopste oplossing als je het oude geheugen verkoopt maar dat zou je even uit moeten zoeken.

Het hangt een beetje af van wat je met welke loop koelt of het verlies aan flow iets uit maakt voor de rest van de temps.

Op zich is de optie met de fan het makkelijkste. Ik zou niet zeggen dat het slecht koelt. Zelfs een 80mm fan op 7 volt zou het geheugen koel genoeg moeten kunnen houden.

Die HR-07 vind ik persoonlijk een prachtige oplossing maar wel erg duur en het zou bij het monteren verkeerd kunnen gaan. Dan nog niet eens bij het monteren van de koeler maar meer bij het verwijderen van de oude heatspreaders.

Ik denk dat de 120mm of 80mm fan het beste is. Neem een Papst fan op 7V of een ander stil merk en daar hoor je echt niets van.

[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 24-02-2008 19:36 ]

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

Probeer eens een OCZ XTC. Heb em zelf ook en werkt vrij goed. Maakt geen herrie dus ach ja :)

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
PilatuS schreef op zondag 24 februari 2008 @ 19:34:
Je hebt wel geheugen met heatsinks waar ook gelijk aansluitingen op zitten voor waterkoeling. Misschien dat je voor dat geheugen kan gaan als je het wilt waterkoelen. Je hebt dan nog gewoon garantie en als je het oude geheugen verkoopt hoeft het niet al te duur te zijn. Dit lijkt mij een betere oplossing dan waterblokken voor het geheugen halen. Bepaalde Corsair modules hebben dit. Misschien is het de goedkoopste oplossing als je het oude geheugen verkoopt maar dat zou je even uit moeten zoeken.

Het hangt een beetje af van wat je met welke loop koelt of het verlies aan flow iets uit maakt voor de rest van de temps.

Op zich is de optie met de fan het makkelijkste. Ik zou niet zeggen dat het slecht koelt. Zelfs een 80mm fan op 7 volt zou het geheugen koel genoeg moeten kunnen houden.

Die HR-07 vind ik persoonlijk een prachtige oplossing maar wel erg duur en het zou bij het monteren verkeerd kunnen gaan. Dan nog niet eens bij het monteren van de koeler maar meer bij het verwijderen van de oude heatspreaders.

Ik denk dat de 120mm of 80mm fan het beste is. Neem een Papst fan op 7V of een ander stil merk en daar hoor je echt niets van.
De twee pompen zitten in 1 loop, dus dat maakt niet uit. Ik heb inderdaad wel zitten kijken naar OCZ Flex XLC geheugen, maar heb uiteindelijk toch dit gekocht omdat het GMBH zou zijn... Niet dus: het zijn single sided modules. Bovendien had het FlexXLC 1/4" ID, pak m beet 6mm dus, terwijl mijn slangen 8mm ID zijn, had weer omgezet moeten worden dan.

120mm maken toch net wat minder herrie, dus zou iig gaan voor een 120mm ipv een 80, en dan een mooi duct maken naar buiten ofzo.