Onlangs heb ik 2 setjes van Crucial Ballistix Pc 8500 aangeschaft, die op 2.2V moeten staan om hun werk fatsoenlijk te doen. Een vriend van me heeft deze ramlatjes al, en is tot de conclusie gekomen dat ze extra koeling nodig hebben.
Als koelingsoplossing zat ik eerst te kijken naar de Thermaltake HR-07 DUO, maar toen ik tot de conclusie kwam dat dit geintje me zo'n 60E zou kosten bedacht ik dat ik dan net zo goed voor waterkoeling zou kunnen gaan.
Nou zit ik met het volgende probleem:
Mijn kast is gebouwd op stilte, en een extra fan op de stock latjes is eigenlijk meer 'tegen mijn principe' dan dat het heel veel extra geluid op zou leveren. Een 12cm fan op 5/7V zou namelijk volgens de meesten hier op GoTal genoeg zijn om de latjes koud te houden.
Echter, ik heb al een fatsoenlijke waterkoelingssetup:
-2x eheim 1048 pomp, dus flinke druk.
-2x dual radiator, dus eigenlijk een quad zeg maar
-cpu, nb en gpu block.
Voor zo'n 90E zou ik ipv luchtgekoelde ramlatjes watergekoelde ramlatjes kunnen hebben, een stuk kouder, en het voegt geen extra fan toe.
Ik wilde even jullie advies over de hele kwestie. Dit zijn dus de opties:
12cm fan bovenop 't RAM
+goedkoop, 10E
-koelt het slechtst
-extra fan, beetje meer herrie
Thermalright HR-07 op de latjes
+goede koeling
+minder extra geluid, als er al een fan op moet, is low RPM al genoeg
-duur, 60E
-warranty = weg
Waterkoeling
+beste koeling denkbaar
+geen extra geluid
-duur, 90-100E
-warranty = weg
-groter drukverlies in de WC loop, maar hoeveel scheelt dit met 2 pompen?
Als koelingsoplossing zat ik eerst te kijken naar de Thermaltake HR-07 DUO, maar toen ik tot de conclusie kwam dat dit geintje me zo'n 60E zou kosten bedacht ik dat ik dan net zo goed voor waterkoeling zou kunnen gaan.
Nou zit ik met het volgende probleem:
Mijn kast is gebouwd op stilte, en een extra fan op de stock latjes is eigenlijk meer 'tegen mijn principe' dan dat het heel veel extra geluid op zou leveren. Een 12cm fan op 5/7V zou namelijk volgens de meesten hier op GoTal genoeg zijn om de latjes koud te houden.
Echter, ik heb al een fatsoenlijke waterkoelingssetup:
-2x eheim 1048 pomp, dus flinke druk.
-2x dual radiator, dus eigenlijk een quad zeg maar
-cpu, nb en gpu block.
Voor zo'n 90E zou ik ipv luchtgekoelde ramlatjes watergekoelde ramlatjes kunnen hebben, een stuk kouder, en het voegt geen extra fan toe.
Ik wilde even jullie advies over de hele kwestie. Dit zijn dus de opties:
12cm fan bovenop 't RAM
+goedkoop, 10E
-koelt het slechtst
-extra fan, beetje meer herrie
Thermalright HR-07 op de latjes
+goede koeling
+minder extra geluid, als er al een fan op moet, is low RPM al genoeg
-duur, 60E
-warranty = weg
Waterkoeling
+beste koeling denkbaar
+geen extra geluid
-duur, 90-100E
-warranty = weg
-groter drukverlies in de WC loop, maar hoeveel scheelt dit met 2 pompen?