Toon posts:

HDTV Casema: Welke decoder, met of zonder HDMI?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Volgende maand ga ik verhuizen, en voor mij een mooi moment om over te gaan op HDTV.
Als het goed is komt de nieuwe Panasonic PX80 of 85 daar te staan.

Mijn huidige kabelmaatschappij is Casema, en deze wil ik dus ook "meenemen". Ik wil dus een totaal pakket (telefonie/internet/HDTV), zelfde wat ik nu heb, alleen heb ik nu nog gewoon RTV.
Welke decoder heb ik hiervoor nodig, en heeft deze een HDMI uitgang nodig wil ik de ultieme HDTV ervaring hebben?

Ik kan bij Casema uit verschillende pakketten kiezen:
Casema Digitale Televisie met standaard digitale ontvanger (Humax IR-FOX C), DTV-pack en verzendkosten € 138,90
Casema Digitale Televisie met Harddisk Recorder (Samsung DCB-P850R),DTV-pack en verzendkosten € 438,90
Casema Digitale Televisie met HDTV ontvanger (Samsung DCB-H360R), DTV-pack en verzendkosten € 338,90

Geen van deze ontvangers heeft echter een HDMI uitgang, en ik vind de prijzen nog best fors.

Kan iemand mij een tip geven, wat hier de beste (redelijk geprijste) oplossing zou zijn?

Verwijderd

De DCB-H360R is vziw op dit moment de enige beschikbare ontvanger met HDTV. Hij heeft trouwens wel degelijk HDMI. Er komt ergens in de toekomst nog een HDTV-ontvanger met Harddisk Recorder bij (Sceintific Atlanta 8455DVB), maar het is nog niet duidelijk hoe lang dat nog duurt. Hoe dan ook, de Samsung blijft voorlopig de goedkoopste oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
ok, thanks!
Maar je wil dus wil HDMI hebben op je ontvanger, wil je de beste kwaliteit pakken, correct?
En als je DVD's in dezelfde kwaliteit wil kijken, heb je alsnog een PS3 of goedkope HD DVD speler nodig, klopt dat?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 24 februari 2008 @ 21:12:
ok, thanks!
Maar je wil dus wil HDMI hebben op je ontvanger, wil je de beste kwaliteit pakken, correct?
En als je DVD's in dezelfde kwaliteit wil kijken, heb je alsnog een PS3 of goedkope HD DVD speler nodig, klopt dat?
Ik zou eerst eens kijken wat voor HDTV channels er worden aangeboden, dat scheelt aanzienlijk in je aanschafprijs tov. een digitale ontvanger. Ik heb zelf nog geen BR of HD-DVD maar als je 1080p wil kijken met een gewone DVD dan kun je ook voor een speler kiezen die upscaled middels een Fahroudjah chip. Ik heb zelf een DVD speler van Philips, was maar 8 tientjes, speelt ook DivX af en heeft een USB aansluiting, zodat je makkelijk een filmpje of foto's kan kijken over de speler :)

HD-DVD mag zich dan wel teruggetrokken hebben maar BR is nog geen winnaar en als je een grote collectie DVD's hebt dan zie ik nog geen noodzaak voor een BR speler, aangezien deze nog steeds duur in aanschaf zijn en de films zelf kosten gemiddeld 30-40 euro per stuk. Voor mij voorlopig upscaling, werkt perfect op een HDTV :)

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-11 07:19
De Samsung DCB-H360R is in combinatie met een HDTV en HDMI kabel het mooiste beeld wat je kunt krijgen qua TV. Alle publieken ( NLD1,2,3) plus de commercielen (denk aan RTL 4 5 7 8 SBS 6 etc) zenden allemaal rond de 8 mbit uit en krijg je in volle kwaliteit op je scherm te zien. Bovendien worden de overige kanalen geupscaled naar 720p of 1080i. Het is zeker wel een verbetering en ook een aanrader als je het geld ervoor over hebt.

Maar als je hem wilt kopen kun je dat beter bij de locale electronica zaak doen of via internet (bijv bij goedkoopste.nu is hij al te krijgen voor €198,- plus een DTV pakketje ben je voor 220 euro klaar). Scheelt wel ivm wat Casema je aanbied.

Verwijderd

@mthijz/Parabellum: ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik lees zo hier en daar dat ook Standard Definition TV er via HDMI nog net een stukje beter uitziet (zoals jozy ook meldt) dan via (analoog) RGB. Dus met het huidige beperkte HDTV-aanbod is het nog niet zo gek om een decoder met HDMI te willen.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-12 15:48

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

jozy schreef op maandag 25 februari 2008 @ 00:02:
Alle publieken ( NLD1,2,3) plus de commercielen (denk aan RTL 4 5 7 8 SBS 6 etc) zenden allemaal rond de 8 mbit uit en krijg je in volle kwaliteit op je scherm te zien.
Dat verandert niet door het aanschaffen van een andere decoder. Ook met de Humax of de SD-ontvanger van Samsung blijven die op 8 Mbit binnenkomen. :)
Bovendien worden de overige kanalen geupscaled naar 720p of 1080i. Het is zeker wel een verbetering en ook een aanrader als je het geld ervoor over hebt.
Een LCD of Plasma scaled altijd naar zijn native panel-resolutie. Ook als je standaard PAL als bron hebt, zal toch de tv deze naar bv. 720P upscalen. 't Is maar net welke van de twee scalers (decoder of tv) dit het beste kan. Als de scaler van de decoder slechter is dan die van de TV, dan laat ik toch echt liever het scalen over aan de tv...

[/deels offtopic]

Maar goed, als topic starter HDTV wil ontvangen zit hij sowieso vast aan de Samsung H360R decoder.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• jozy
Nou het verschil tussen een SCART bron en een HDMI bron zit wel degelijk verschil tussen. De een stuurt het signaal digitaal door terwijl de SCART het analoog stuurt naar de TV.

Als je goed kijkt zijn de letters veel strakker bij de HDMI decoder plus dat het progressive wordt verstuurd. Dus dat je net zo goed de Humax kan nemen is zeker niet waar.

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
jozy schreef op maandag 25 februari 2008 @ 20:25:
Nou het verschil tussen een SCART bron en een HDMI bron zit wel degelijk verschil tussen. De een stuurt het signaal digitaal door terwijl de SCART het analoog stuurt naar de TV.

Als je goed kijkt zijn de letters veel strakker bij de HDMI decoder plus dat het progressive wordt verstuurd. Dus dat je net zo goed de Humax kan nemen is zeker niet waar.
Helemaal mee eens, ik installeer voor me werk geregeld digitale decoders. De Samsung 360 blijft het mooist. Of je het nu middels component of HDMI aansluit, het is iig mooier dan SCART.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-12 15:48

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Friedchicken schreef op maandag 25 februari 2008 @ 20:30:
[...]
Of je het nu middels component of HDMI aansluit, het is iig mooier dan SCART.
Dat zegt natuurlijk nog niks, component of HDMI zijn signalen, terwijl SCART een connector is. Het ligt er nu net even aan wat je over de connector heen stuurt (composite, s-video of RGB). Als jij als installateur de decoder bv op de veelal standaard instelling van composite laat staan, dan wil ik wel geloven dat HDMI er beter uitziet ;)

Het klopt dat de kabel in het geval van HDMI veel minder kritisch komt, aangezien je met HDMI in het digitale domein zit en met een Scart in het analoge domein. Let er wel even op dat HDMI geen error-correctie kent en er dus artifacts op kunnen treden bij grotere kabellengtes. Bij analoge technieken wordt je beeld iets slechter, maar heb je in ieder geval geen last van artifacts.

Dat het kwalitatief verschil maakt of het beeld nu wel of progressive door het kabeltje gestuurd word, gaat er bij mij echter niet in. Uiteindelijk geeft je LCD of Plasma het toch altijd progressive weer (het apparaat kan vanwege de gebruikte technieken niet anders). Waar de omzetting van interlaced naar progressive gebeurt maakt dan volgens mij geen z*k uit. Maar goed, ik kan het mis hebben... :)

[/offtopic]

Overigens heb ik zelf mijn Mediacenter middels HDMI aangesloten op mijn tv, terwijl ik de keuze heb uit RGB, component en HDMI. Ik ben dus niet anti-HDMI oid. :P

[ Voor 5% gewijzigd door Question Mark op 25-02-2008 20:52 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• jozy
Omzettingen zijn nooit zonder kwaliteitsverlies dus wat dat betreft is het dus altijd beter het niet te doen :)

En ook al stuur je RGB over SCART dan alsnog is HDMI van betere kwaliteit. Het is niet voor niets dat zelfs de cheap ass dvd spelers van tegenwoordig HDMI aansluitingen hebben. Wanneer dit ook nog is gecombineerd wordt met de juiste chips (DCDi etc) dan is dat echt niet te tippen aan SCART hoor (ook al stuur je het met RGB).

HDMI heeft geen foutcorrectie maar hele lange afstanden is in dit verband ook niet van belang. Bovendien is het met analoog ook niet zo dat het signaal niet verloren gaat, je krijgt alleen ipv blokjes ruis in je signaal. Het is maar wat je prettiger vindt...

• basb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-01-2021
De Samsung DCB-H360R is in combinatie met een HDTV en HDMI kabel het mooiste beeld wat je kunt krijgen qua TV. Alle publieken ( NLD1,2,3) plus de commercielen (denk aan RTL 4 5 7 8 SBS 6 etc) zenden allemaal rond de 8 mbit uit en krijg je in volle kwaliteit op je scherm te zien. Bovendien worden de overige kanalen geupscaled naar 720p of 1080i. Het is zeker wel een verbetering en ook een aanrader als je het geld ervoor over hebt.

Maar als je hem wilt kopen kun je dat beter bij de locale electronica zaak doen of via internet (bijv bij goedkoopste.nu is hij al te krijgen voor €198,- plus een DTV pakketje ben je voor 220 euro klaar). Scheelt wel ivm wat Casema je aanbied.
Alleen moet die hdmi uitgang wel functioneren |:(
kon het niet laten even te reageren, ik heb er 1 van de eerste generatie vanwelke de hdmi af fabriek standaard kapot is. Momenteel in de slag met samsung dat ze dat toch echt gaan maken(op fabrieksfout=levenslange garantie)
Bij de nieuwere versies schijnt het wel te werken.

Verwijderd

Ik ben me al een aantal uur aan het verbazen! Ik zoek een digitale decoder (krijg Casema digitale televisie), met hdmi aansluiting, harddiskrecorder en dual tuner. Waarom bestaat dit nog steeds niet???
Als alternatief had ik bedacht dan de Samsung DCB-H360R te kopen en een aparte dvd-recorder met harddisk, maar ik ontdek net dat de samsung ook maar 1 tuner heeft en klopt het dan dat ik daarmee ook niet kan opnemen terwijl ik een ander programma kijk? Hoe kan ik dat oplossen?
Pagina: 1