Toon posts:

Audio switchen in naar HDMI in Vista als MCE start.. brrr...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wordt hier dus echt knettergek van hoe brak dit is gemaakt!! Het kan toch niet zo zijn dat ik steeds handmatig in Vista Media Center moet instellen dat de Audio Digitaal moet lopen en dat hij hem naderhand niet terugzet op Analoog als ik MCE afsluit... Dat moet ik dus steeds zelf doen als ik bijv wat muziek wil luisteren uit de PC speakers hier... Ik kan er 0,0 over vinden terwijl dit echt een rot probleem is!

Dus ff voor de duidelijkheid:

Ik heb een 690G chipset met DVI en HDMI... DVI zit op pc scherm hier.. HDMI op LCD TV, waar dus ook audio bij zit... Default Audio Device in Vista heb ik op Speakers.... Nou elke keer als ik Media Center opstart dan moet ik daar de Audio Instellen om hem weer digitaal te zetten en als ik hem daarna afsluit laat hij hem dus heel leuk ook op Digitaal staan als Default Audio Device in Vista... Ik moet dus elke keer weer handmatig terug switchen naar analoog als ik geluid wil horen uit mn PC speakers! Wat is dat voor iets achterlijks dat Media Center dat zelf niet terugzet bij het afsluiten? Weet iemand hier meer over want ik vind er echt niks over en het lijkt me toch echt niet meer dan normaal dat dit gewoon gebeurd.

Sorry voor die brakke titel maar ik ben al uren aan t kloten... Ben t spuugzat onderhand

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2008 17:16 ]

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-02 17:11

Krizzie

Progressive Music \o/

Dat is niet achterlijk dat is gewoon je standaard geluids instelling. Mediacenter gebruikt gewoon je windows instellingen dus als jij die veranderd dan veranderen die in Mediacenter mee. ;)

Ik weet niet of je Mediacenter kunt instellen dat hij zijn eigen instellingen gebruikt ipv. de Windows instellingen.

Geluidswolk

Verwijderd

Topicstarter
Krizzie schreef op zondag 24 februari 2008 @ 17:20:
Dat is niet achterlijk dat is gewoon je standaard geluids instelling. Mediacenter gebruikt gewoon je windows instellingen dus als jij die veranderd dan veranderen die in Mediacenter mee. ;)

Ik weet niet of je Mediacenter kunt instellen dat hij zijn eigen instellingen gebruikt ipv. de Windows instellingen.
Nee kan niet, hij veranderd gewoon elke keer de Windows instellingen zoals je zegt... Achterlijk hoor, want hoeveel mensen hebben wel niet een aparte TV en receiver als ze via Media Center gaan kijken? Bedoel, daar is het toch voor gemaakt... Die moeten dus elke keer weer terug switchen als ze weer op hun pc willen werken.

Nou heb ik toevallig op m'n TV ook nog een analoge audio aansluiting naast de HDMI connectoren maar die werkt alleen als de HDMI zelf geen Audio meegeeft... Ik heb HDMI Audio dus compleet gedisabled, zowel in Windows en daarna ook in de BIOS... echter denkt de TV nog steeds dat er Audio meegestuurd wordt en werkt de externe analoge audio kabel dus nog steeds niet... Pas als ik de HDMI stekker uit de TV trek krijg ik de analoge audio... Ik denk dus dat hij de HDMI audio detecteert als de pinnetjes voor de audio in de HDMI connector in contact staan met TV en Bron... en dus niet zo zeer of er signaal is... Wat mss gaat werken is een HDMI-DVI adapter en daarna weer DVI-HDMI erop zodat de audio connectie echt pleite is... Zou dat werken?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2008 17:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Niemand die weet of dat gaat werken?

• Steveedge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-01 01:27
Je hebt er waarschijnlijk geen zak aan, maar met Mediaportal kun je kiezen of je geluid via SPDIF, HDMI of Speakers moet lopen. Hij kiest dan via directsound de juiste uitgang als je de film start. De standaardinstelling blijft dan op speakers staan. Dit was voor mij de ideale oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Steveedge schreef op maandag 25 februari 2008 @ 10:55:
Je hebt er waarschijnlijk geen zak aan, maar met Mediaportal kun je kiezen of je geluid via SPDIF, HDMI of Speakers moet lopen. Hij kiest dan via directsound de juiste uitgang als je de film start. De standaardinstelling blijft dan op speakers staan. Dit was voor mij de ideale oplossing.
Waarom heb ik er niks aan? De TV moet toch ergens aan zien of er wel of geen geluid wordt meegestuurd?

ik had deze in gedachten:

Afbeeldingslocatie: http://elektronica-online.nl/productimages/20183.jpg

en daarna gecombineerd met deze:

Afbeeldingslocatie: http://elektronica-online.nl/productimages/20186.jpg

dat zou het geluid toch echt weg moeten filteren voor de tv neem ik aan?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2008 11:19 ]

Verwijderd

http://www.hardware.info/...t_HDMI_op_je_moederbord/2

Het lijkt me logisch dat wanneer je meerdere mogelijkheden hebt, zoals in jouw geval, dat het audiosignaal toegewezen moet worden. Ik denk dat je de normale output gebruikt voor je desktop speakers en wanneer je het over je HDMI heb lopen dan zal het audio signaal daar naartoe toegewezen moeten worden. Dat het signaal niet over alle kanalen in 1 instelling loopt lijkt me ook wel logisch.

Ik vraag me alleen af, aangezien je verder geen hardware specs neerzet, of je ook nog een aparte geluidskaart erin heb zitten.

Verder is het ook zo, wat ik nogal lastig vind, is dat met HDMI niet automatisch een bron selectie word gemaakt bij gebruik van een extern apparaat, zoals het vroeger bij scart wel ging, dvd recorder aan en de tv selecteerde de input automatisch :) Dat mis ik bij HDMI nogal en feitelijk komt nu boven water dat HDMI leuk is voor audio/video signaal over 1 kabel maar ze hadden het beter wat uit kunnen breiden met meer signalen over de kabel. Maar goed, dat terzijde, is er helemaal geen instellings mogelijheid dat de audiosettings mee schakelen met de bron selectie van de TV via de software ?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2008 @ 11:34:
http://www.hardware.info/...t_HDMI_op_je_moederbord/2

Het lijkt me logisch dat wanneer je meerdere mogelijkheden hebt, zoals in jouw geval, dat het audiosignaal toegewezen moet worden. Ik denk dat je de normale output gebruikt voor je desktop speakers en wanneer je het over je HDMI heb lopen dan zal het audio signaal daar naartoe toegewezen moeten worden. Dat het signaal niet over alle kanalen in 1 instelling loopt lijkt me ook wel logisch.

Ik vraag me alleen af, aangezien je verder geen hardware specs neerzet, of je ook nog een aparte geluidskaart erin heb zitten.

Verder is het ook zo, wat ik nogal lastig vind, is dat met HDMI niet automatisch een bron selectie word gemaakt bij gebruik van een extern apparaat, zoals het vroeger bij scart wel ging, dvd recorder aan en de tv selecteerde de input automatisch :) Dat mis ik bij HDMI nogal en feitelijk komt nu boven water dat HDMI leuk is voor audio/video signaal over 1 kabel maar ze hadden het beter wat uit kunnen breiden met meer signalen over de kabel. Maar goed, dat terzijde, is er helemaal geen instellings mogelijheid dat de audiosettings mee schakelen met de bron selectie van de TV via de software ?
In XP kon dat wel, dat alle audio ouputs tegelijk werkte... In Vista werkt de output alleen als je hem op 'standaardapparaat' instelt bij de Geluid opties... Ik gebruik de realtek alc883 chip op het moederbord... Daar is wel een truc voor om het geluid op spdif en analoog tegelijk te hebben maar voor HDMI gaat dat dus niet op... Daarom moet ik het echt zoeken in de richting van analoog geluid door een jack splitter te gebruiken op mn geluidskaart waarbij 1 kabel richting de tv gaat naar de analoge audio input... Maar dan moet ik dus een manier vinden om de tv te laten denken dat er geen audio meegestuurd wordt met HDMI.

Verwijderd

Topicstarter
Iemand moet toch wel weten hoe dat zit met die Audio in HDMI :P ? Wordt dat nie gewoon verbroken voor de tv zodra je er dvi / hdmi adapters tussen gaat zetten?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2008 14:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Naja, ik bestel t wel en dan zie ik t wel

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Ja die audio zal idd wel 'verbroken' worden, sterker nog; dat kan niet anders, want door een DVI kabel kan geen audio gaan. Echter kan het nog steeds zo zijn dat jouw TV wel audio verwacht omdat ie aangesloten is met de HDMI plug........

Verwijderd

Topicstarter
kaajee schreef op maandag 25 februari 2008 @ 17:40:
Ja die audio zal idd wel 'verbroken' worden, sterker nog; dat kan niet anders, want door een DVI kabel kan geen audio gaan. Echter kan het nog steeds zo zijn dat jouw TV wel audio verwacht omdat ie aangesloten is met de HDMI plug........
Nee klopt, maar ik hoop ook echt dat de TV hier naar kijkt... want het kan ook nog erges anders in de HDMI kabel meegegeven worden natuurlijk of er wel of geen audio bijzit... Ik weet niet precies hoe dat zit... In de handleiding staat in ieder geval dit:

Als het apparaat een DVI-aansluiting heeft, verbind u de DVI-aansluiting met de HDMI IN 5-aansluiting via een DVI-HDMI-adapterinterface (niet bijgeleverd), en sluit u de audio-uithangsaansluitingen van het apparaat aan op de audio van de HDMI IN 5-aansluitingen

Dit geld dus voor een apparaat die uit zichzelf al een DVI aansluiting heeft... Hopelijk krijg ik met die adaptertjes hetzelfde effect en ziet de TV daardoor ook dat er geen audio meer is

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt niet :S En er komt zelfs nog geluid door ook met die adapters ertussen... Hoe is het mogelijk, dit kan gewoon niet!

Verwijderd

Topicstarter
Dit ga je niet geloven maar zelfs als ik de TV aansluit op de pc via de primaire DVI met een DVI-HDMI verloopstekker, zelfs DAN krijg ik digitaal geluid erbij op de tv... Echt raar dit, ik snap er echt niks van. Vista is een regelrechte ramp met Audio flexibiliteit!

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2008 18:31 ]

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-02 23:39
Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 18:16:
Dit ga je niet geloven maar zelfs als ik m aansluit via op de pc via de primaire DVI met een DVI-HDMI verloopstekker, zelfs DAN krijg ik digitaal geluid erbij op de tv... Echt raar dit, ik snap er echt niks van
Ja, dat is ook wel logisch.... Een HDMI stekker is gewoon een single-link DVI. Die audio wordt door de video heen gehusseld aan de zender kant en er weer uitgehaald aan de ontvanger kant.

Ze hadden daar ook helemaal geen speciale stekker voor hoeven te bedenken, maar men vond voor AV apparatuur die DVI stekker te groot en niet handig wegens niet hotpluggable en vast moeten schroeven.

Jou probleem is overgens niet HDMI maar Vista/MCE gerelateerd. Ik denk dat je het beter op een software manier kan oplossen. Misschien een batchfile bij het starten en sluiten van mce?

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

Verwijderd

Topicstarter
Vorlon schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 18:34:
[...]

Ja, dat is ook wel logisch.... Een HDMI stekker is gewoon een single-link DVI. Die audio wordt door de video heen gehusseld aan de zender kant en er weer uitgehaald aan de ontvanger kant.

Ze hadden daar ook helemaal geen speciale stekker voor hoeven te bedenken, maar men vond voor AV apparatuur die DVI stekker te groot en niet handig wegens niet hotpluggable en vast moeten schroeven.

Jou probleem is overgens niet HDMI maar Vista/MCE gerelateerd. Ik denk dat je het beter op een software manier kan oplossen. Misschien een batchfile bij het starten en sluiten van mce?
Batch file lukt niet, gezien de MCE afstandsbediening gelijk naar de Media Center exe linkt..
Ik moet een tooltje je hebben die op de achtergrond monitort of MCE draait en dan de Audio naar digitaal zet... Als MCE dan afgesloten wordt moet hij de audio weer op analoog zetten... Maarja vind maar eens zoiets als het uberhoud al werkt voor Vista

En DVI en HDMI zijn toch niet hetzelfde? DVI kan toch geen audio doorgeven, maar alleen het beeld... Ik snap ook niet hoe die audio zich nu ineens in de videostream kan mengen in die stekker... Dat heb ik nog nooit gehoord. En ik snap zoiezo niet hoe het kan de DVI uitgang voor een pc scherm ook de digitale Audio meegeeft...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2008 18:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Iemand nog tips? want ik ben einde raad :P

Verwijderd

Topicstarter
schopje maar weer dan ;/

• kaajee
Geen zin om het te vertalen; wellicht is dit iets voor je:

Ok, I figured out a solution that works for me and was FREE.

1) Downloaded a windows macro utility and install on MCE. Here is the link.
http://www.download.com/M...10191625.html?tag=lst-0-1

2) Recorded 2 macros that open the audio configuration utility that came with my sound card. One switches to 2 channels and the second switched to 5.1 SPDIF. Be aware that if you use the pointer reference you will need to play with the XY parameters when MCE comes out of focus. Here is an example of the macro code.

{{Delay 900}
{{Mouse 1, 2, 31, 179, 0
{{Delay 300}
{{RelativeMouse PCI 3D Audio Configuration, 1, 1, 15, 222, 0
{{Delay 300}
{{RelativeMouse PCI 3D Audio Configuration, 1, 1, 594, 548, 0
{{Mouse 1, 1, 168, 579, 0
{{Exit}

3) Added two menu options to MCE More Programs 1) House Sound 2ch, 2) Surround Sound. Just create two files in the following directory [ C:\Documents and Settings\All Users\Start Menu\Programs\Accessories\Media Center\Media Center Programs ] Here is the syntax
a. Surround Sound – file name “Surround Sound.mcl”
<application
run = "C:\Documents and Settings\mce\My Documents\Recorder\Surround Sound.krc"
name = "Surround Sound"
</application>
b. House Sound (2ch) – file name “House Sound.mcl”
<application
run = "C:\Documents and Settings\mce\My Documents\Recorder\House Sound.krc"
name = "House Sound"
</application>

4 ) Start MCE and go to More Programs, you will see two options. I just click on surround sound when I want 5.1 and house sound when I want 2 channel.

Verwijderd

Topicstarter
kaajee schreef op maandag 03 maart 2008 @ 10:33:
[...]

Geen zin om het te vertalen; wellicht is dit iets voor je:

Ok, I figured out a solution that works for me and was FREE.

1) Downloaded a windows macro utility and install on MCE. Here is the link.
http://www.download.com/M...10191625.html?tag=lst-0-1

2) Recorded 2 macros that open the audio configuration utility that came with my sound card. One switches to 2 channels and the second switched to 5.1 SPDIF. Be aware that if you use the pointer reference you will need to play with the XY parameters when MCE comes out of focus. Here is an example of the macro code.

{{Delay 900}
{{Mouse 1, 2, 31, 179, 0
{{Delay 300}
{{RelativeMouse PCI 3D Audio Configuration, 1, 1, 15, 222, 0
{{Delay 300}
{{RelativeMouse PCI 3D Audio Configuration, 1, 1, 594, 548, 0
{{Mouse 1, 1, 168, 579, 0
{{Exit}

3) Added two menu options to MCE More Programs 1) House Sound 2ch, 2) Surround Sound. Just create two files in the following directory [ C:\Documents and Settings\All Users\Start Menu\Programs\Accessories\Media Center\Media Center Programs ] Here is the syntax
a. Surround Sound – file name “Surround Sound.mcl”
<application
run = "C:\Documents and Settings\mce\My Documents\Recorder\Surround Sound.krc"
name = "Surround Sound"
</application>
b. House Sound (2ch) – file name “House Sound.mcl”
<application
run = "C:\Documents and Settings\mce\My Documents\Recorder\House Sound.krc"
name = "House Sound"
</application>

4 ) Start MCE and go to More Programs, you will see two options. I just click on surround sound when I want 5.1 and house sound when I want 2 channel.

Die had ik idd ook al gezien in het forum van TheGreenButton, maar dan moet het nog steeds handmatig, alleen kan het dan nu vanuit media center. Ik heb ook ergens gelezen dat Microsoft Vista zo heeft gemaakt dat het voor externe applicaties niet mogelijk is om zelf het 'default audio device' te switchen in Vista. Dus dan moet ik weer de andere weg inslaan en zorgen dat er geen HDMI audio meekomt zodat ik analoge audio kan gebruiken voor mn TV. Nu heb ik hier ook wat tests mee gedaan

HDMI audio disabled bij Geluid in Windows: TV denkt nog steeds dat er geluid meekomt
HDMI audio disabled in BIOS: TV denkt nog steeds dat er geluid meekomt
Kabeltje losgemaakt van SPDIF out op het mobo naar HDMI card: TV denkt nog steeds dat er geluid meekomt

ATI Display Driver gedeinstalleerd: Nu komt er geen digitale Audio meer mee over HDMI en werkt analoge audio op mn TV.. Nadeel is dat ik nu wel een beperke resolutie heb. De ATI drivers zal dus iets in gehackt moeten worden om die Audio niet te laten samenvoegen met de HDMI video, want dat doet die ATI driver dus, ongeacht of je de HDMI Audio disabled hebt. Ik ga denk ik straks eens met een hex editor kijken of ik dat eruit kan slopen, in 1 van die files van de ATI driver. En ik ben er ook achter gekomen dat die driver ervoor zorgt dat de Audio over DVI aansluitingen kan lopen. Dus wat dat betreft zit het echt niet mee en wordt me alles tegengewerkt.

• kaajee
Maar dat scriptje wat die gozer bedacht/gemaakt heeft kun je toch aan je ehshell.exe koppelen?
Wat je eerder noemde dat de remote aan ehshell.exe gekoppeld is klopt, maar dan noem je je batchfile toch ehshell.exe en je originele ehshell.exe hernoem je naar bijv: ehshellorg.exe
Je batch file (eshell.exe) ziet er dan bijv. zoiets uit:

code:
1
2
House Sound.krc
ehshellorg.exe

Verwijderd

Topicstarter
kaajee schreef op maandag 03 maart 2008 @ 23:36:
Maar dat scriptje wat die gozer bedacht/gemaakt heeft kun je toch aan je ehshell.exe koppelen?
Wat je eerder noemde dat de remote aan ehshell.exe gekoppeld is klopt, maar dan noem je je batchfile toch ehshell.exe en je originele ehshell.exe hernoem je naar bijv: ehshellorg.exe
Je batch file (eshell.exe) ziet er dan bijv. zoiets uit:

code:
1
2
House Sound.krc
ehshellorg.exe
Ja dat zou moeten lukken wat je zegt... alleen hoe zet ik hem dan terug als ehshell.exe niet meer draait? Volgens mij moet dat ook te maken zijn met die batch... dat hij zeg maar blijft draaien totdat t process weer gestopt is en dan de volgende commands aan het einde van de batch uitvoert.

• kaajee
Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 01:32:
[...]

Ja dat zou moeten lukken wat je zegt... alleen hoe zet ik hem dan terug als ehshell.exe niet meer draait? Volgens mij moet dat ook te maken zijn met die batch... dat hij zeg maar blijft draaien totdat t process weer gestopt is en dan de volgende commands aan het einde van de batch uitvoert.
Je hebt een soort automation tool/task scheduler achtig programma nodig:
in zo'n proggie maak je je batch, die hernoem je vervolgens naar ehshell.exe zoals ik hierboven beschreef.
Dat proggie moet het volgende doen:
-switch naar digitale audio
-start MCE
-als MCE wordt afgesloten (het proggie moet hier dus op wachten): switch naar analoge audio.
(is eigenlijk logisch in een batch file: alle commando's worden achter elkaar uitgevoerd)

Kijk anders eens naar tooltjes als bijv. Automate, daar kun je allerlei triggers hebben waarop dan een bepaalde actie moet volgen. Bijv. Process Watcher....

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01-2025
Met de Media Control plugin voor Vista Media Center, wat een frontend voor ffdshow is, kun je audio devices kiezen. Ik heb geen idee of deze instelling alleen voor media center geldt en of die weer naar default gaat als je 'm afsluit, maar je kan het altijd proberen natuurlijk :)

Verwijderd

Topicstarter
rb338 schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 09:22:
Met de Media Control plugin voor Vista Media Center, wat een frontend voor ffdshow is, kun je audio devices kiezen. Ik heb geen idee of deze instelling alleen voor media center geldt en of die weer naar default gaat als je 'm afsluit, maar je kan het altijd proberen natuurlijk :)
Net geprobeerd, maar hij zet iid niks terug, zowel bij het afsluiten als het starten veranderd ie niks.
Pagina: 1