IP niet consistent gebruikt in netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:46
Ik heb hier thuis een windows 2003 bak staan, daar zit één nic in en op die bak draait de fileserver,bittorrent en vpn-server role.

Nu heb ik hier al eens gevraagd waarom het niet zo aangewezen is om maar met één nic een vpn te draaien, maar daar kreeg ik toen geen antwoord/reactie op (no bad feelings hoor ;) ).

maar goed.

Nu is het bijzonder raar, alle computers hangen op een linksys WRT54GL V1.1 met Tomato 1.14, maar nu is het rare dat die dus verschillende IP's registreerd op het mac van de obelix (de naam van mijn server).

Vreemd genoeg heb ik dan wel een static lease, werkte die tot net, en start ik nu net even mijn vista laptop terug op (vaak hibernate) en vindt ie mijn obelix op hostname niet meer, op ip dat ik 'm gegeven via static lease ook niet, maar hij vindt 'm wel op 192.168.8.53, een adres dat ik 'm nooit gegeven heb... :? .

Check ik het, dan heeft ie dus idd ook een 53, net gemerkt, maar ik geef 'm een static lease in de router...

Soms lijkt ie door een reboot gewoon eens te willen kiezen voor een ander. Waar kan dit aan liggen?

Vooral die tabel in de router van device list met verschillende malen een ip dat bij het obelix-mac hoort en dat niet te verwijderen is en nooit vervalt stoort mij/intrigeert mij....

[ Voor 31% gewijzigd door HyperBart op 24-02-2008 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En je netwerk zit in welke range? Niet toevallig 2 DHCP's draaien in je netwerk nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Neen, geen twee DHCP's, router doet alles (linksys dus), is ook dns.

Range is 192.168.8.0/24 en dhcp scope deelt in die range uit.

[ Voor 32% gewijzigd door HyperBart op 24-02-2008 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En je hebt je server wel een vast IP gegeven? Of een IP op basis van Mac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Static lease, dus ik geef op macbasis een IP, namelijk .254, en die komt vanuit router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
wat is de lease?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Lease-tijd?
Klein uurtje

Het ip?
.254

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
echt bizar, ik doe een ping vanuit mijn laptop en hij probeert naar een.53, geen respons

Ik doe een rdp naar "obelix", op de obelix doe ik dan een ipconfig en dfaar heb ik dan een .254.

Blijkbaar onthoud deze dus nog een 53 of krijgt ie dat doorgepast van de dns op de router.

Ik vind het maar bizar.

edit: en nu hpakt ie de .254 als ik ping.
Op school dus een tijd geleden had ik het probleem dat ik niet meer kon vpn'en, wrschlk ook omdat het ip veranderd was.
Toch kan ik er niet bij dat opeens de server een ander ip pakt terwijl de router toch altijd een .254 uitdeelt.
Ga even kijken naar tomato updates, daar ging het iets over dhcp, niet bijzonder over static dhcp, maar wel in het algemeen.

Ik hou jullie op de hoogte, als het probleem nog eens voordoet gooi ik het er even bij.
Ik zoek me de ******* naar de oorzaak...

[ Voor 46% gewijzigd door HyperBart op 24-02-2008 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-09 15:13
Waarom geef je je server niet gewoon een vast IP adres ipv hopen dat ide tomato een correct adres aan je server uitdeelt op basis van mac adressen. Dat is wel de praktijk lijkt mij.

En hoe heb je dat gedefinieert in je router dat ie een mac adres aan een IP moet gaan koppelen.

Voor wat betreft je eerste opmerking, waar komt die informatie vandaan dat je meerdere netwerkkaarten voor VPN nodig hebt?

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-08 20:35
HyperBart schreef op zondag 24 februari 2008 @ 16:19:
echt bizar, ik doe een ping vanuit mijn laptop en hij probeert naar een.53, geen respons

Ik doe een rdp naar "obelix", op de obelix doe ik dan een ipconfig en dfaar heb ik dan een .254.

Blijkbaar onthoud deze dus nog een 53 of krijgt ie dat doorgepast van de dns op de router.

Ik vind het maar bizar.
Je laptop cached de dns requests voor een bepaalde tijd, om je lokale dns cache leeg te maken doe je:

ipconfig /flushdns

[ Voor 44% gewijzigd door Borizz op 26-02-2008 23:21 . Reden: te snel op versturen geklikt ]

If I can't fix it, it ain't broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Had ik gedaan, en daarna een registerdns, dat hielp dus toen niet...

@saab:
omdat ik anders gerommel had met mijn DNS, die nam dat dan niet goed op, en bijgevolg werkte mijn hostname niet, met alles door de router te laten doen (maw koppeling tussen zijn dhcp en dns kreeg ik wel goede resolving van \\obelix)

Verder: VPN 2003: Waarom 2 NIC's ?

Wel een antwoord dus, maar ik begreep een aantal dingen niet van bv die bindings.
als ik dus de logica volg van mezelf heb ik dus het gedacht dat de server een aantal ipadressen reserveert op de router en die gebruikt voor VPN, hoe of wat weet ik niet...

Gekoppeld hieraan met VPN en die dingen: [VPN]Client krijgt geen standaardgateway, dat was ook zoiets, en vlgns mij ligt het aan de router.

[ Voor 22% gewijzigd door HyperBart op 24-02-2008 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
Kijk Bart, ik weet niet precies wat je wilt bereiken maar ik zou eerst goed nadenken over werlke opzet jij nu precies wilt. Je zit nog in de experimenteer fase dus je kunt een beetje aanklooien.

Ik denk dat je client twee DNS adressen heeft, 1 is je server, de andere je router(linksys)

Op het moment dat je server off line is, probeert jouw client op basis van de DNS records in je Linksys op dat 54 adres te pingen. Registreert je Linksys de adressen wel goed?

Maar goed, ik zou het zo doen. Die Windows 2003 bak als DHCP en DNS bak gebruiken, die Linksys als secondary DNS server gebruiken, met op de Linksys een DNS forward naar je provider.

En je geeft de Windows 2003 bak een vast adres die je registreert/reserveert in je DHCP server. Volgens mij werkt dat registreren op MAC adres alleen als je gebruik wilt maken van BootP. Maar dat weet ik niet zeker.

Verder, die link die je geeft, geeft geen duidelijk antwoord waarom je twee netwerkkaarten nodig hebt, ik zelf heb het werkend met 1 kaart zonder gekke instellingen, gewoon de wizard volgen.

De reden dat jouw VPN client geen gateway krijgt is omdat je dat schijnbaar niet ingesteld hebt in je VPN server, simpel. Het enige wat je doet, is de relevante poorten, let op TCP en UDP, forwarden naar je server, op IP adres of hostname, maar dan moet je zeker weten dat je Linksys goed resolved.

Ik denk dat je voor jezelf eerst inzichtelijk moet maken, WAT je wilt bereiken, en HOE je dat het beste kunt inrichten, en ik zou altijd een Windows bak als DHCP en DNS gebruiken, tenzij er geen Windows 2003 server is, dan gebruik ik de aanwezige router.

Overigens wil een ipconfig /registerdns ook wel eens helpen om de DNS verwijzingen in je tabel te krijgen.

Jouw LInksys en jouw Windows 2003 bak hebben weinig weet van elkaar..

[ Voor 19% gewijzigd door Saab op 25-02-2008 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Saab schreef op maandag 25 februari 2008 @ 10:39:
Kijk Bart, ik weet niet precies wat je wilt bereiken maar ik zou eerst goed nadenken over werlke opzet jij nu precies wilt. Je zit nog in de experimenteer fase dus je kunt een beetje aanklooien.
Ik wil graag het volgende bereiken, in het totaalbeeld:
De Obelix moet VPN-server zijn, en liefst een volledige, waarbij hij dus ook de gateway geeft bij de VPN-connectie die ik maak vanuit een afstandslocatie. Daarbovenop moet de obelix een download en fileserver zijn, dit houdt in downloaden via HTTP en BitTorrent.
Ik denk dat je client twee DNS adressen heeft, 1 is je server, de andere je router(linksys)

Op het moment dat je server off line is, probeert jouw client op basis van de DNS records in je Linksys op dat 54 adres te pingen. Registreert je Linksys de adressen wel goed?
Hoe bedoel je, mijn client twee dns adressen heeft?
dit is nu de huidige setup:
192.168.8.168 = De Linksys wrt54gl
192.168.8.254 = de obelix
Maar goed, ik zou het zo doen. Die Windows 2003 bak als DHCP en DNS bak gebruiken, die Linksys als secondary DNS server gebruiken, met op de Linksys een DNS forward naar je provider.
Zal ik 'm eens voor configureren, maar met DNS ging toen niet, resolven van interne hostnames ging dan het ene moment wel goed, maar als ik een nslookup deed, dan kreeg ik een antwoord van ergens anders.
Maar daar kom ik na wat experimenteer en niet eruit geraken wel even voor terug.
En je geeft de Windows 2003 bak een vast adres die je registreert/reserveert in je DHCP server. Volgens mij werkt dat registreren op MAC adres alleen als je gebruik wilt maken van BootP. Maar dat weet ik niet zeker.
Dat lijkt me toch wel vreemd, static dhcp moet toch altijd werken, obelix doet een dhcp req, router controleert mac adres en stuurt een dhcp respons terug met juiste ip.
Verder, die link die je geeft, geeft geen duidelijk antwoord waarom je twee netwerkkaarten nodig hebt, ik zelf heb het werkend met 1 kaart zonder gekke instellingen, gewoon de wizard volgen.
Ik begreep dat deeltje dus ook niet, er was daar een heel probleem rond...
De reden dat jouw VPN client geen gateway krijgt is omdat je dat schijnbaar niet ingesteld hebt in je VPN server, simpel. Het enige wat je doet, is de relevante poorten, let op TCP en UDP, forwarden naar je server, op IP adres of hostname, maar dan moet je zeker weten dat je Linksys goed resolved.
En daar heb ik dus ook heel fel naar gezocht, maar daar vond ik dus in de server ook niets van,ik kon naar mijn mening maar weinig instellen daarvan, ben heel wat opties afgelopen in RRAS.
Ik denk dat je voor jezelf eerst inzichtelijk moet maken, WAT je wilt bereiken, en HOE je dat het beste kunt inrichten, en ik zou altijd een Windows bak als DHCP en DNS gebruiken, tenzij er geen Windows 2003 server is, dan gebruik ik de aanwezige router.
Overigens wil een ipconfig /registerdns ook wel eens helpen om de DNS verwijzingen in je tabel te krijgen.
Dat had ik dus gedaan, maar blijkbaar reageerde ie er niet op...
Jouw LInksys en jouw Windows 2003 bak hebben weinig weet van elkaar..
Dit gaat over de uitleg van hierboven bedoel je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
HyperBart schreef op maandag 25 februari 2008 @ 14:49:
[...]

Ik wil graag het volgende bereiken, in het totaalbeeld:
De Obelix moet VPN-server zijn, en liefst een volledige, waarbij hij dus ook de gateway geeft bij de VPN-connectie die ik maak vanuit een afstandslocatie. Daarbovenop moet de obelix een download en fileserver zijn, dit houdt in downloaden via HTTP en BitTorrent.
Ok duidelijk, de gateway instellingen staan in je client
Hoe bedoel je, mijn client twee dns adressen heeft?
dit is nu de huidige setup:
192.168.8.168 = De Linksys wrt54gl
192.168.8.254 = de obelix
Als je een ipconfig /all op je client geeft, dan zie je denk ik twee dns adressen staan?

1 wijst naar je Windows server, de andere naar je linksys router. Op het moment dat jouw Windows server uitstaat of aan het booten is, en jij probeert op naam te pingen, kijkt jouw client in de Linksys welk ip adres bij Obelix hoort.

Schijnbaar, weet jouw linksys niet goed welk ip adres er bij Obelix hoort.
Zal ik 'm eens voor configureren, maar met DNS ging toen niet, resolven van interne hostnames ging dan het ene moment wel goed, maar als ik een nslookup deed, dan kreeg ik een antwoord van ergens anders.
Maar daar kom ik na wat experimenteer en niet eruit geraken wel even voor terug.
Dan moet je dat oplossen, een oplossing is niet omdat je Windows bak niet goed werkt, het dan maar op een andere manier op te lossen. Dus opnieuw DNS instellen, DHCP instellen en kijken welke fouten je tegenkomt, en 1 voor 1 die fouten oplossen
[...]

Dat lijkt me toch wel vreemd, static dhcp moet toch altijd werken, obelix doet een dhcp req, router controleert mac adres en stuurt een dhcp respons terug met juiste ip.
Ik zie dat die Linksys routers daar schijnbaar moeite mee hebben, DHCP en fixed ip adressen op basis van MAC adres gaan niet zo goed samen.
[...]

Ik begreep dat deeltje dus ook niet, er was daar een heel probleem rond...

En daar heb ik dus ook heel fel naar gezocht, maar daar vond ik dus in de server ook niets van,ik kon naar mijn mening maar weinig instellen daarvan, ben heel wat opties afgelopen in RRAS.

Dat had ik dus gedaan, maar blijkbaar reageerde ie er niet op...

Dit gaat over de uitleg van hierboven bedoel je dan?
Ik test dat hier nog eens, maar weet 99% zeker dat met een netwerkkaart VPN ook moet werken. De wizard in Windows 2003 is wat betreft een eitje.

Ik vul later wel aan.

Pagina: 1