Goedemiddag,
Windows 98
Celeron 433 Mhz
256 MB RAM
Intel (Freeman) ZX Motherboard 466MHz
BIOS AMI versie: 4F4JZ0XB.15A.0006.P04 met achtervoegsel .9903221349
Ik heb hier een oude Gateway pc staan van mijn pa. (Voor hem erg waardevol..)
Het was de bedoeling dat ik heel simpelweg de bestaande 8 GB HD zou vervangen voor een iets groter exemplaar van 20 GB. Lijkt heel simpel, maar toen begon het......
Oude schijf verwijderd, nieuwe geplaatst.
PC gestart vanaf Win98 opstart diskette. Kreeg dan de melding: "B:Drive Error, Press F1 to resume"
Gedaan, wordt nog gevraagd om user password, ge entered en de diskette word ingelezen.
Computer gestart met CD-ROM ondersteuning en krijg na een poosje de volgende melding:
"Windows 98 has detected that drive C:does not contain an valid FAT or FAT32 partition"
Mij wordt aangeraden deze schijf te partitioneren met FDISK of met thirdparty software.
Als ik FDISK start, krijg ik de melding "No fixed disks presented"
Heb dus de schijf uit de PC gehaald, in mijn eigen pc ingebouwd, en gepartitioneerd met Partition Magic, wat prima verliep.
Op de Gateway houdt ik echter dit probleem.
De originele schijf met bestaande win98 installatie er weer aangehangen, wordt niet meer gezien, pc vliegt meteen naar de floppydrive toe, ook al zit daar geen floppy in en schreeuwt dat het een boot -failure heeft.
Geprobeerd XP te installeren, mbv èn de win98 opstartdisketten als een XP opstartdiskette (CD-ROM wordt blijkbaar niet meegepakt tijdens opstarten) XP klaagt dat het niet genoeg schijfruimte kan vinden om zijn bestanden op weg te schrijven....
Ondertussen kan ik ook niet meet in de Bios setup komen....
Als ik F1 druk krijg ik de melding: "entering setup" waarna vrolijk de opstartfloppy ingelezen wordt.
Jumpertje op moederboard al omgezet, zodat de pc na opstarten meteen de setup in vliegt, helaas.
Verder heb ik de batterij uit het moederbord verwijderd gehad, de pc spanningsloos gezet en op de powerknop gedrukt om eea te ontladen en heb de pc daarna ruim en half uur onberoerd gelaten, mocht ook niet baten.
Wat verder vreemd is: Tijdens het opstarten krijg ik overduidelijk in beeld dat de pc een "AMIBIOS System configuration" heeft, terwijl hier: [url]"http://www.nl.gateway.com/bioses/desktop/bios_result.asp[/url]
bikkelhard gezegd wordt dat het om een Phoenix moederboard gaat:
Naam van het moederbord: Freeman celeron 400 / 466 Mhz zonder ISA slot
Fabrikant BIOS : Phoenix
BIOS-versies : P04 / P06 / P09
Laatste versie : 4F4JZ0XB.15A.0006.P09
Grootte bestand : 723 Kb
BIOS-toegang : F1
Hier iemand met hetzelfde probleem:
http://forum.techzine.nl/forum/list_messages/935
Ik weet het effe niet meer....
Is een BIOS restore misschien een optie ?
Hoe dit te doen ?
Zie ik wat over het hoofd ?
Ik hoop dat iemand me wat meer tips kan geven...
Windows 98
Celeron 433 Mhz
256 MB RAM
Intel (Freeman) ZX Motherboard 466MHz
BIOS AMI versie: 4F4JZ0XB.15A.0006.P04 met achtervoegsel .9903221349
Ik heb hier een oude Gateway pc staan van mijn pa. (Voor hem erg waardevol..)
Het was de bedoeling dat ik heel simpelweg de bestaande 8 GB HD zou vervangen voor een iets groter exemplaar van 20 GB. Lijkt heel simpel, maar toen begon het......
Oude schijf verwijderd, nieuwe geplaatst.
PC gestart vanaf Win98 opstart diskette. Kreeg dan de melding: "B:Drive Error, Press F1 to resume"
Gedaan, wordt nog gevraagd om user password, ge entered en de diskette word ingelezen.
Computer gestart met CD-ROM ondersteuning en krijg na een poosje de volgende melding:
"Windows 98 has detected that drive C:does not contain an valid FAT or FAT32 partition"
Mij wordt aangeraden deze schijf te partitioneren met FDISK of met thirdparty software.
Als ik FDISK start, krijg ik de melding "No fixed disks presented"
Heb dus de schijf uit de PC gehaald, in mijn eigen pc ingebouwd, en gepartitioneerd met Partition Magic, wat prima verliep.
Op de Gateway houdt ik echter dit probleem.
De originele schijf met bestaande win98 installatie er weer aangehangen, wordt niet meer gezien, pc vliegt meteen naar de floppydrive toe, ook al zit daar geen floppy in en schreeuwt dat het een boot -failure heeft.
Geprobeerd XP te installeren, mbv èn de win98 opstartdisketten als een XP opstartdiskette (CD-ROM wordt blijkbaar niet meegepakt tijdens opstarten) XP klaagt dat het niet genoeg schijfruimte kan vinden om zijn bestanden op weg te schrijven....
Ondertussen kan ik ook niet meet in de Bios setup komen....
Als ik F1 druk krijg ik de melding: "entering setup" waarna vrolijk de opstartfloppy ingelezen wordt.
Jumpertje op moederboard al omgezet, zodat de pc na opstarten meteen de setup in vliegt, helaas.
Verder heb ik de batterij uit het moederbord verwijderd gehad, de pc spanningsloos gezet en op de powerknop gedrukt om eea te ontladen en heb de pc daarna ruim en half uur onberoerd gelaten, mocht ook niet baten.
Wat verder vreemd is: Tijdens het opstarten krijg ik overduidelijk in beeld dat de pc een "AMIBIOS System configuration" heeft, terwijl hier: [url]"http://www.nl.gateway.com/bioses/desktop/bios_result.asp[/url]
bikkelhard gezegd wordt dat het om een Phoenix moederboard gaat:
Naam van het moederbord: Freeman celeron 400 / 466 Mhz zonder ISA slot
Fabrikant BIOS : Phoenix
BIOS-versies : P04 / P06 / P09
Laatste versie : 4F4JZ0XB.15A.0006.P09
Grootte bestand : 723 Kb
BIOS-toegang : F1
Hier iemand met hetzelfde probleem:
http://forum.techzine.nl/forum/list_messages/935
Ik weet het effe niet meer....
Is een BIOS restore misschien een optie ?
Hoe dit te doen ?
Zie ik wat over het hoofd ?
Ik hoop dat iemand me wat meer tips kan geven...