Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

Windows 98
Celeron 433 Mhz
256 MB RAM
Intel (Freeman) ZX Motherboard 466MHz
BIOS AMI versie: 4F4JZ0XB.15A.0006.P04 met achtervoegsel .9903221349

Ik heb hier een oude Gateway pc staan van mijn pa. (Voor hem erg waardevol..)
Het was de bedoeling dat ik heel simpelweg de bestaande 8 GB HD zou vervangen voor een iets groter exemplaar van 20 GB. Lijkt heel simpel, maar toen begon het......

Oude schijf verwijderd, nieuwe geplaatst.
PC gestart vanaf Win98 opstart diskette. Kreeg dan de melding: "B:Drive Error, Press F1 to resume"
Gedaan, wordt nog gevraagd om user password, ge entered en de diskette word ingelezen.

Computer gestart met CD-ROM ondersteuning en krijg na een poosje de volgende melding:
"Windows 98 has detected that drive C:does not contain an valid FAT or FAT32 partition"

Mij wordt aangeraden deze schijf te partitioneren met FDISK of met thirdparty software.
Als ik FDISK start, krijg ik de melding "No fixed disks presented"
Heb dus de schijf uit de PC gehaald, in mijn eigen pc ingebouwd, en gepartitioneerd met Partition Magic, wat prima verliep.
Op de Gateway houdt ik echter dit probleem.

De originele schijf met bestaande win98 installatie er weer aangehangen, wordt niet meer gezien, pc vliegt meteen naar de floppydrive toe, ook al zit daar geen floppy in en schreeuwt dat het een boot -failure heeft.

Geprobeerd XP te installeren, mbv èn de win98 opstartdisketten als een XP opstartdiskette (CD-ROM wordt blijkbaar niet meegepakt tijdens opstarten) XP klaagt dat het niet genoeg schijfruimte kan vinden om zijn bestanden op weg te schrijven....

Ondertussen kan ik ook niet meet in de Bios setup komen....
Als ik F1 druk krijg ik de melding: "entering setup" waarna vrolijk de opstartfloppy ingelezen wordt.
Jumpertje op moederboard al omgezet, zodat de pc na opstarten meteen de setup in vliegt, helaas.

Verder heb ik de batterij uit het moederbord verwijderd gehad, de pc spanningsloos gezet en op de powerknop gedrukt om eea te ontladen en heb de pc daarna ruim en half uur onberoerd gelaten, mocht ook niet baten.

Wat verder vreemd is: Tijdens het opstarten krijg ik overduidelijk in beeld dat de pc een "AMIBIOS System configuration" heeft, terwijl hier: [url]"http://www.nl.gateway.com/bioses/desktop/bios_result.asp[/url]
bikkelhard gezegd wordt dat het om een Phoenix moederboard gaat:

Naam van het moederbord: Freeman celeron 400 / 466 Mhz zonder ISA slot

Fabrikant BIOS : Phoenix
BIOS-versies : P04 / P06 / P09
Laatste versie : 4F4JZ0XB.15A.0006.P09
Grootte bestand : 723 Kb
BIOS-toegang : F1

Hier iemand met hetzelfde probleem:
http://forum.techzine.nl/forum/list_messages/935

Ik weet het effe niet meer....
Is een BIOS restore misschien een optie ?
Hoe dit te doen ?
Zie ik wat over het hoofd ?

Ik hoop dat iemand me wat meer tips kan geven...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

BIOS = Geen Windows.
Hoe je een harddisk in een PC hangt en deze beschikbaar maakt gaan we hier niet over, dan kun je beter terecht in Processors, Mobo's & Geheugen of Opslagmedia & I/O Controllers alhoewel dit wel erg basiskennis nivo is.

Ik stuur je topic in ieder geval naar Processors, Mobo's & Geheugen toe.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet prima hoe ik een harde schijf in een PC moet plaatsen, maar de problemen waar ik tegen aan loop vloeien uit het plaatsen van een andere schijf voort.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2008 15:43 ]

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op zondag 24 februari 2008 @ 15:43:
Ik weet prima hoe ik een harde schijf in een PC moet plaatsen, maar de problemen waar ik tegen aan loop vloeien uit het plaatsen van een andere schijf voort.
Schijnbaar snap je zijn zin niet helemaal, hij bedoeld dat je met dat soort problemen ergens anders moet zijn op het forum. En dat er zat info over te vinden is over dit onderwerp, er is in die jaren zat over geschreven hier op GoT en op het internet zelf. Dus basic info, en we kunnen ook niet terug vinden of je wel alle optie heb uitgeput voordat je een topic opende.

Begin dus te vermelden wat je zoal heb geprobeerd, dan hoeven we het niet eruit te trekken en kunnen we zien dat je ook zelf inzet heb getoond waar er echt geen oplossing voor te vinden is. En dan bedoeld ik niet 10 google en dan zeggen dat je echt heb lopen zoeken, ik heb in het verleden soms weken lopen zoeken, voordat ik een oplossing had gevonden, ja het internet was toen nog niet. :P

lees dit ook even, dan weet je welke richtlijnen hier gelden: Policy: Alle regels die op het forum gelden

No offense. ;)
Is een BIOS restore misschien een optie ?
Hoe dit te doen ?
Zie ik wat over het hoofd ?
Bios restore kun jij alleen testen of het helpt, hou er wel rekening mee dat je alles even moet instellen na de reset. (misschien even een ervaren iemand vragen als je het zelf niet weet)

Ja google weet hoe je dat doet en je manual ook, heb je geen manual meer dan heeft google hem vast nog wel. :)

Ja denk dat je iets over het hoofd ziet, want zelfs zo een oude pc kan met 20GB overweg dus het zou moeten werken.

Mocht je het antwoord vinden post het dan even hier, kan iemand met het zelfde probleem de oplossing ook gebruiken. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door mad_max234 op 24-02-2008 19:36 ]

Verwijderd

En een erg crucuaal stukje info dat ik inj ieder geval al mis: herkent het BIOS überhaupt de 20gb schijf al wel? Zo nee, dan heb je een verouderd bios waar een limiet van 8Gb in zit, daar hadden de harddiskfabrikanten "vroegah" utils voor om die te omzeilen.
Zo ja, dus als het BIOS hem wel herkent, heb je een groter probleem . Ik denk dat je dan beter even de search kunt gebruiken bij het GoT subforum "opslagmedia en io controllers" ..

Verwijderd

Topicstarter
De BIOS herkend wèl 20 GB schijven. De schijf die nu systeemschijf moet worden zat voorheen als dataschijf achter een 8 GB schijf.
Ik ben ondertussen zover dat deze 8 GB schijf met de oude windows 98 installatie weer herkend wordt en dat ik er vanaf op kan starten.
Al stond op de site van Gateway (fabrikant) dat er een Phoenix BIOS in de PC zat, er zat toch wel degelijk een AMI BIOS in. Deze geupdate waarna de schijf weer benaderbaar werd.

Kan alleen nog niet de BIOS benaderen en wijzigen.
Als ik F1 druk, krijg ik de melding "entering setup".
Na een paar seconden knippert deze melding een keer waarna de computer gewoon doorstart.
Ook het omzetten van de BIOS settings jumper heeft geen effect gehad....
Pagina: 1