• Spinner
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-01 14:57
Beste allemaal,

Mijn P5N32-E SLi Plus weigert een onboard Ethernet component van een IRQ te voorzien. (Code 12, geen bronnen beschikbaar).

Systeem :
Asus P5N32-E SLi Plus (BIOS versie 0806)
Intel Core Duo E6750
Asus 8800GT 512MB
2GB Corsair XMS mem
Samsung Spinpoint F1 750GB

En verder heb ik er nog geen kaarten bij in gezet.

BIOS settings Default ingeladen, geen resultaat
Plug and Play O/S naar 'Yes' gezet : USB toetsenbord en muis werken niet meer.
PS2 apparatuur er aan gehangen : werkt ook niet
P&P O/S terug naar 'No' : en ik was weer terug bij af, geen netwerk.

Verschillende sites gezien die adviseren om in het BIOS enkele apparaten uit te schakelen om zodoende een IRQ vrij te maken.
1394 uitgeschakeld : geen resultaat
Onboard audio uitgeschakeld : geen resultaat

Ik ben even de weg kwijt, als er een gids is die me op het juist pad brengt dan ben ik daar zeer dankbaar voor.

• Spinner
jammer, ik had gehoopt op een reply die me in de juiste richting zou sturen.
Modbreak:Gek genoeg hebben Tweakers op zondag overdag vaak andere dingen te doen dan op GoT rondhangen. Zo ben ik niet veel eerder dan jouw post pas naar bed gegaan en heb ik gedurende de ochtend mijn kater afgeslapen. 's Middags heb ik dan weer skilessen gehad en 's avonds heb ik afgewassen en voor de komende twee dagen gekookt. Nu zullen de meeste anderen andere dingen gedaan hebben, maar hoe dan ook, zondagochtend is niet bepaald het drukste moment op GoT.

En daarnaast, de regel is gewoon simpel: niet <24u je topic omhoogschoppen. Gebruik de edit-knop als je iets inhoudelijks toe te voegen hebt. Heb je dat niet? Gewoon geduld hebben... andermans topics hebben ook recht op hun plaats in de topiclijst :o

[ Voor 82% gewijzigd door dion_b op 25-02-2008 00:09 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-04 02:11
Sinds ACPI en Plug&Play heb je eigenlijk niets meer te maken met IRQ's omdat ze gewoon gedeeld kunnen worden door apparaten (tenzij drivers dit actief verhinderen). Ga eens naar de de Device Manager // Apparaat Beheer (onder Windows) en kijk wat daar staat onder "Computer". Staat daar "Standard PC" dan is dat meteen de oorzaak van je probleem.

Verder wil ik opmerken dat je niet vermeldt welk OS je gebruikt en dat kicken binnen 24 uur NIET toegestaan is.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Spinner
Windows XP, had 't er niet bij vermeld omdat het BIOS de IRQ's regelt, niet het OS.
Spijt van de bump en ik ga kijken of daar standaard PC staat.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BIOS regelt IRQs dan wel, maar je OS moet snappen wat de BIOS allemaal in z'n ACPI tabel gevrot heeft. Asus borden zijn vrij notoir voor brakke ACPI tabellen. Meestal merk je daar weinig van onder Windows (Asus probeert de ACPI tabellen juist naar de quirks van Windows te proggen :X ), maar onder Linux is het een crime. Toch kan het ook onder Windows problemen geven, zoals in dit geval.

Eerste tip is om een andere BIOS versie te proberen. Als je niet de nieuwste hebt, de nieuwste pakken, heb je al wel de nieuwste, dan de vorige nemen.
Tweede is idd om te kijken naar ACPI, MPS en APIC opties in BIOS. Er is niet een 'juiste' instelling, bij problemen moet je gewoon wat schakelen en kijken of het helpt. Normaliter wil je ACPI absoluut aan hebben staan, MPS 1.4 en APIC ook aan. Daarnaast wil je in de PnP settings geen IRQ/DMA/adressen reserveren tenzij het echt nodig is (op een moderne PC nagenoeg nooit het geval). En tenslotte hebben sommige Asus BIOSsen de mogelijkheid om daadwerkelijk in BIOS met de interrupt-lijn toewijzing te prutsen. Als dit bord die mogelijkheden heeft, ga eens kijken of je daar wat kunt wijzigen. Het klintk namelijk alsof NIC en keyboard controller op dezelfde interrupt zitten en daar geen zin in hebben.

Oslik blyat! Oslik!