Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-10 08:33
Laatst zat ik te piekeren over de LCD technologie.

Hier zal iedereen wel weten dat er al een opvolger is: OLED. Naar wat ik begrepen heb, bestaat een oled scherm dus geleurde LED's die al naar gelang het beeld oplichten, om met 3LED's samen een "gemengde" kleur te vormen.
Ondertussen is de technologie ook al zo ver dat de 3 kleurtjes niet meer perse op 1 lijn liggen, maar in alternative vormen om beter te mengen.
in tussen tijd dat de OLED technolgie volwassen is, verkoopt men tegenwoordig LCD scherm met led verlichting, ipv CCFL verlichting. De technolgie zuipt minder stroom, kan dynamisch het contrast verhogen, en geeft een hederder beeld.
Verder is er SED nog, een idee gebaseerd op de cathodebuis, maar dat idee is "dood-gepatenteerd"

Maar nu kwam ik dus op een "geweldig" idee. En ik kon er nog niks over vinden op internet.
Stel dat we de 3 verschillende kleuren achter elkaar, ipv naast elkaar zetten? De 3 subpixel worden op slag een volwaardige pixel.
De productie word makkelijker, je hebt 3 monochromo display's nodig, die elk een andere kleur geven, rood/blauw/groen. Calibratie van de 3 monoschermen actereen is belangrijk (geen ovelappende pixel, 1op1 pixel), maar lijkt me niet zo moeilijk.
Een zuivere kleur weergeven gaat makkelijk, De rode en de blauwe filter zet je open, zo gaat alle licht door deze 2 lagen, de groene doe je dicht, waardoor niet-groen licht word tegengehouden. Als eindresultaat heb je groen. Om kleuren te mengen word de technolgie (veel) ingewikkelder. Aangezien het licht dan achtereenvolgens eers door de groene filter moet, en dan nog door de blauwe filter, kun je de rode filter voledig open laten, maar de andere moeten meer open staan dan gewoonlijk, of je moet de LED verlichting harder laten branden, om het eindresultaat niet te donker te maken.Je kunt ook verlichten met CCFL, maar dan word het moeilijk om lichte kleuren te produceren, als het licht moet door 2 filters Hoop da je dat kunt volgen.

Aangezien een LCD-laag nauwelijk energie nodig heeft, maakt het niet uit dat je deze 3 maal moet aansturen.
Je hebt geen subpixels meer nodig. Als gevolg: pure antialiasing is weer mogelijk en pixels kunnen kleiner (ter groote van de subpixel, betere niet-native resolutie emulatie mogelijk) even groot blijven, makelijker te produceren.

Waarom zijn fabrikanten hier nog niet opgekomen? Er zijn voordelen ten opzichte van OLED, bovendien zo je de manier van denken kunnen toepassen op oled, maar uitdokteren van kleuren menging word heel moeilijk.

http://www.softfocus.be/

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Schattig idee, maar het gaat niet werken: je kunt alleen licht tegenhouden of niet tegenhouden (vgl monochroom scherm) en door er een filter in een bepaalde kleur overheen te leggen kan je je pixels een bepaalde kleur geven (het licht wat doorgelaten word wordt dan bijvoorbeeld rood gekleurd.) Als je echter een rood en een blauw filter over elkaar legt, komt er alsnog niets door :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-10 08:33
ben je daar zeker van?
Hoe word grijs dan weergegeven op een klasiek LCD scherm? Ik dacht da dat werd gedaan door de 3 subpixel half open te zetten? (heb helaas geen vergrootglas bij de hand) subpixel kan ik hier al niet meer zien met het blote oog! (imac 24"))

[ Voor 27% gewijzigd door g4wx3 op 23-02-2008 23:41 ]

http://www.softfocus.be/

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Als je eens grondig gaat kijken hoe een LCD laag licht al dan niet kan tegenhouden, kom je bij gepolariseerd licht uit. Je stuurt licht door een (horizontale of verticale) polariser, hebt een LCD laag die door een variabel elektrisch stroompje de polarisatie van 0 tot 180° verdraait, en daarna weer een (horizontale of verticale) polariser. Zoals mijn collega ^ zegt, kan je hiermee licht tegenhouden of (gedeeltelijk) doorlaten.
Door de eerste polariser (50%) en de overgangen tussen en niet perfecte doorzichtigheid van de verschillende lagen (25%) verlies je een hele bak licht, verschillende LCD lagen na elkaar zullen dus nooit grootschalig toegepast worden omdat het licht waarmee je begint beperkt is (vermogen, hitte, kostprijs).
Wat in principe wel kan, maar dan in een beamer, is 3 aparte paden voor R,G en B, die achteraf samengevoegd worden en op het scherm worden geprojecteerd. Ook hier is in nagenoeg alle toepassingen de kostefficiëntie te laag (zoek maar eens hoe digitale cinema-projectoren opgebouwd zijn, weliswaar met DLP ipv LCD, maar het id van 3 aparte paden voor de 3 kleuren vind je duidelijk terug).

Edit: om je vraag te beantwoorden: 50% grijs wordt gemaakt door het licht door de LCD maar half te verdraaien (90°), daardoor zal de helft van het licht kunnen passeren.

[ Voor 7% gewijzigd door naftebakje op 23-02-2008 23:58 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ooit dacht ik dat je wit kreeg als je rode, groene en blauwe klei mengde... Dat viel tegen!
Hetzelfde zal gebeuren als je 3 LEDs met deze kleuren achter i.p.v. naast elkaar zet: je krijgt een viezig bruin kleurtje, maar zeker geen wit!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
RemcoDelft schreef op zondag 24 februari 2008 @ 00:07:
Ooit dacht ik dat je wit kreeg als je rode, groene en blauwe klei mengde... Dat viel tegen!
Hetzelfde zal gebeuren als je 3 LEDs met deze kleuren achter i.p.v. naast elkaar zet: je krijgt een viezig bruin kleurtje, maar zeker geen wit!
:D

FYI, de behuizing van een LED kan ook probleemloos transparant zijn, dan heb je geen last van subtractive color enzo. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Osiris op 24-02-2008 00:12 ]

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Misschien heb ik het verkeerd begrepen maar lijkt dit niet erg op een tegenovergestelde versie van de foveon sensor in de sigma DP1?

Afbeeldingslocatie: http://www.creativecow.net/articles/gondek_mike/Foveon/foveonchip.gif
(http://www.sigma-dp1.com/main.html)

[ Voor 8% gewijzigd door Micha op 24-02-2008 13:05 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dan had je sowieso geen RGB klei moeten nemen maar Cyaan, Magenta en Geel :P

Maar zoals aangegeven: Of je moet even een polarisatiefilter uitvinden die naar 6 kanten kan polariseren.

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-08 14:22
Dude denk ff na, sommige "led producten" die nu op de markt zijn combineeren ze 3 losse leds (r,g en b) om wit te maken. er komt dan dat blauwe ranzige licht uit, en zeker geen bruin.

[ Voor 32% gewijzigd door Yoram op 24-02-2008 21:32 . Reden: verkeerde quote, srry osiris ]

Hallo!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:56

chromeeh

the Gnome

Yoram schreef op zondag 24 februari 2008 @ 15:45:
[...]

Dude denk ff na, sommige "led producten" die nu op de markt zijn combineeren ze 3 losse leds (r,g en b) om wit te maken. er komt dan dat blauwe ranzige licht uit, en zeker geen bruin.
Licht werkt niet zoals kleuren mengen met verf, klei, kleurpotloden....

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Yoram schreef op zondag 24 februari 2008 @ 15:45:
[...]

Dat er 'ranzig blauw licht' uit komt is een kwestie van fine-tuning lijkt me. En dat 't geen bruin werd hoefde je mij niet te vertellen? ;)

• naftebakje
De backlight van een LCD scherm bepaalt welke kleuren er uit het scherm kunnen komen, en het is zo dat een CCFL een beperkter spectrum uitstraalt dan een backlight bestaande uit RGB leds. Afbeeldingslocatie: http://img.tomshardware.com/us/2005/12/12/exit_the_sony_vaio_s/sony_led_color.gif
Je kan dus met RGB leds heel wat meer kleuren weergeven op je scherm, en op een deftig ontworpen en gecalibreerd scherm zal je het écht wel goed merken (om het gemakkelijk te maken zet je er een met CCFL's naast).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

NEC heeft al LCD schermen met RGB led verlichting. Daardoor kunnen ze zeer rijk kleurenspectrum maken. Lees daar maar over. Helaas zal meeste op white LED of CCFL blijven.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

nou moet daarbij natuurlijk ook de kanttekening worden geplaatst dat er twee limiterende factoren zijn voor zulke technieken;

1) goede ccfl's kunnen prima het volledige sRGB-spectrum weergeven, dus voor vrijwel alle toepassingen is er geen reden om RGB of WLED-verlichting te nemen behalve voor gewicht, helderheid etc. Er zijn weinig mensen die een groter kleurenbereik nodig hebben (op dit moment) dan sRGB.
2) waar lichte kleurtjes misschien wel heel goed worden weergegeven schort het nog heel erg aan donkere kleurtjes - zeker bij TN en IPS. De bitdiepte bij donkere kleuren is slecht (een 8-bit scherm dat heel donkergrijs probeert weer te geven krijgt zeker weten banding, maar ook 10-bit is nog geen geweldig systeem). imho is daar nog meer te verbeteren dan in wijdere kleurenspectra (dat duurt toch nog minstens 10 jaar voor er een breed geaccepteerd en door iedereen bruikbaar nieuw palet is) - ik zie in games en films het nut van goede donkere scènes echt wel. Nog een puntje: responstijd bij dat soort halftonen is heel slecht, daar valt ook nog veel te winnen.

• naftebakje
ssj3gohan schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 00:13:
...goede ccfl's kunnen prima het volledige sRGB-spectrum weergeven, dus voor vrijwel alle toepassingen is er geen reden om RGB of WLED-verlichting te nemen behalve voor gewicht, helderheid etc. Er zijn weinig mensen die een groter kleurenbereik nodig hebben (op dit moment) dan sRGB.
....
Daar kan je ook nog plaatsbesparing, levensduur, minder energieverbruik en in bepaalde situaties kostprijs bij zetten.
offtopic:
Voor specifieke toepassingen, zal je led's om nog een aantal redenen appreciëren:
-Enorme dimming ratio mogelijk ('s nachts in een pikdonkere nacht tot overdag in volle zon, enkele nit tot bijna 1000 nit (=Cd/m²), en allemaal zonder enige kans op flikkerend beeld).
-Zonlicht-leesbare schermen: de bakken licht die je met moderne powerleds kan uitstralen maken veel meer mogelijk dan met de "oude" CCFL's mogelijk was.
-Waar nachtkijkers gebruikt worden, moet het rood in het beeld enorm beperkt worden. Bij CCFL's kan dat met een filter, waardoor je altijd een groenig rood-loos beeld hebt (lelijk overdag), of door aparte backlight met groene led's (kostprijs). Met RGB verlichting, kan je gewoon de rode led's naar beneden schroeven 's nachts, zonder aan de beeldkwaliteit overdag te komen.
-EMI: de led-aansturing zal heel wat minder rommel uitstralen dan de hoogspanningsvoeding voor een CCFL.
-en nog zoveel meer

[ Voor 0% gewijzigd door naftebakje op 27-02-2008 22:15 . Reden: ss3johan heeft gelijk hieronder ]

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

offtopic:
Ik had het ook over wat meer down to earth doeleinden zoals 99% van het gemiddelde gebruik van die apparaten. Trouwens, je roept wel zo prachtig mooi ESD maar dat is volgens mij niet de juiste term voor wat je bedoelt... ik gok dat je EMI bedoelt?

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

De meeste apparaten mogen CCFL hebben, maar er is gewoon veel aandacht naar LED techniek omdat het goedkoper en veel positieve punten heeft. Zo is electronica goedkoper, het kan flikkervrij, het kent lange levensduur. In optiek (lichtverdeling achter scherm) wordt al steeds beter - zo is het mogelijk om met slechts één led heel scherm gelijkmatig op te lichten, de digitale sleutelhanger is daar voorbeeld van - waardoor boel compacter kan.
De hoogspanningscircuit straalt wat elektromagnetische vervuiling uit met klassieke CCFL die moet branden met hoogspanning. Met LED is dat niet meer aanwezig. Verder is CCFL al zo klein geworden in laptopschermen, maar ik maak eens mee dat ze *knap* stuk gaan bij verkeerde druk op het scherm. Dure reparaties zijn het gevolg. Met LED hoeft dat niet meer. Er is geen glas meer aanwezig.
Pagina: 1