• Lorduh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-11 10:31
Hallo,

Ik weet dat ik al eerder topic gemaakt heb zonder na te denken, maar deze keer is het anders. Ik heb ook google gezocht op (K)ubuntu boot niet maar dan krijg je altijd zaken die neer komen op (K)ubuntu start NIET MEER. Maar dat is bij dus het probleem niet.

Ik heb eerste vista geinstalleerd en dan Kubuntu, nu de installatie gaat zoals gewenst. Ik sluit dus de PC af verwijder de CD maar wat zie ik, Windows boot gewoon doodleuk. Ik veronderstel dat het komt doordat Vista en Kubuntu op verschillende schijf staan. Vista staat op een SATA harde schijf van 120GB die op master staat. Kubuntu staat op een harde schijf (PATA, 40GB) en die schijf staat als slave. Ik vrees dat daar het probleem ligt, maar ik zou graag toch die in slave houden. Dus ik moet een oplossing zien te vinden.

Wat misschien onduidelijk is, ik weet niet of het aan die harde schijven ligt, ik vermoed dat alleen maar.

1)Dus concreet stel dat het niet aan de harde schijven ligt, wat kan het dan zijn?
2)Als het wel aan de harde schijf ligt, vertel me dan even hoe ik het kan oplossen.

Mvg,
Lorduh

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Tijdens het boot proces zal je BIOS alle harde schijven afgaan op zoek naar een bootsector. In dit geval staat op je primaire schijf de bootsector van Vista, die dus wordt opgestart. Wat je moet doen is een bootloader installeren op je primaire harde schijf; en daar een bootmenu maken waarin je kan kiezen uit je OSen. Heb je trouwens ook al gezocht op [google=kubuntu vista dual boot]?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Lorduh
Spider.007 schreef op zondag 24 februari 2008 @ 10:57:
Tijdens het boot proces zal je BIOS alle harde schijven afgaan op zoek naar een bootsector. In dit geval staat op je primaire schijf de bootsector van Vista, die dus wordt opgestart. Wat je moet doen is een bootloader installeren op je primaire harde schijf; en daar een bootmenu maken waarin je kan kiezen uit je OSen. Heb je trouwens ook al gezocht op [google=kubuntu vista dual boot]?
Neen ik had nog niet daarop gezocht. IK heb dus even gezocht voor pagina's in het Nederlands, nou dan krijg je wel zaken over dualbooting, maar ik heb niet zo direct iets gevonden over twee harde schijven. Weet iemand hoe ik tegen Kubuntu zeg dat hij de bootloader op de HD zet waar vista op staat?

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-11 11:26
De Master/slave heeft niks te maken met je bios instellingen. Zet gewoon die Kubuntu HD bovenaan..

Homey — Critics are those without skills to create.

• Lorduh
WeeJeWel schreef op zondag 24 februari 2008 @ 11:09:
De Master/slave heeft niks te maken met je bios instellingen. Zet gewoon die Kubuntu HD bovenaan..
Hoe bedoel je bovenaan zetten?

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-11 10:28
Hij bedoelt bovenaan in de boot volgorde in de BIOS van je moederbord.

P.S.: SATA schijven hebben geen master/slave optie.

• Lorduh
lammert schreef op zondag 24 februari 2008 @ 11:18:
Hij bedoelt bovenaan in de boot volgorde in de BIOS van je moederbord.

P.S.: SATA schijven hebben geen master/slave optie.
Vreemd...

Als ik dit doe dan krijg ik Grub Error 15...
Even wat uitzoeken hoe het op te lossen is ;)

http://www.mandrivaclub.n...sion/index.php/t8787.html

Nou maar ik geraak niet in /boot/...
Zou het herinstalleren van Kubuntu kunnen helpen?

*edit*

Nu het werkt nu z'n beetje half. Ik kan dus de Grub-bootloader starten, maar vista wil hij niet booten. Als ik Kies voor Vista longhorn dan start mijn PC gewoon weer op van in het begin. Wat wel blijkbaar kan is in de BIOS even de bootdisk veranderen, zo kan ik dus Vista laten booten of Kubuntu. Nu je begrijpt ook dat dit geen werken is. Ik heb geen zin om telkens in de BIOS de harde schijf te gaan verzetten, heeft er iemand een idee wat wel een goede mogelijkheid is?

*edit*
Ik heb zo wat zitten te zoeken en een oplossing zou zijn het maken van een Bootpartitie, nu omdat ik dit topic niet gesloten wil gaan zien lijkt me het best om een nieuw topic te maken over bootpartitie. Ik heb wel degelijk gezocht trouwens ;)

[ Voor 61% gewijzigd door Lorduh op 24-02-2008 12:14 ]

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Kies binnen grub eens voor 'e' als je op de vista-entry staat. Welke commando's staan daarin?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Pagina: 1