Keuze speakers bij Denon AVR-3808

Pagina: 1
Acties:

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb een Denon AVR-3808 receiver in bestelling en moet nu gaan kiezen voor de speakers. De volgende set leek mij wel aardig:

2 x Mordaunt-Short Avant 902i (bookshelf)
2 x Mordaunt-Short Avant 903i (bipole)
1 x Mordaunt-Short Avant 905i (center)
1 x Mordaunt-Short Avant 309i (subwoofer)

Hoewel deze set eigenlijk iets boven het budget gaat, kan ik het mischien nog wel verantwoorden voor lange termijn gezien het ook mooi in het interieur past.

Paar vragen:
- Is de Mordaunt Short Avant-serie een prijs/kwaliteit match met de Denon AVR-3808 of moet ik een prijscategorie hoger of lager zoeken?
- Bipole speakers: doen of niet?
- De bipole speakers wil ik gebruiken als surround speakers. De receiver kan de surround en front speaker bi-ampen. Zijn bipole speaker per definitie te bi-ampen? Lijkt me eigenlijk wel voor hand liggen, maar vraag het toch maar even.
- Van de zuilspeakers uit de Avant-serie heb ik plaatjes gezien dat ze kunnen bi-ampen, maar geldt dit ook voor de bookshelf uitvoering? Via Google kon ik dit niet vinden

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:34

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ga naar de winkel en ga luisteren! Dit had je overigens veel beter samen met het uitzoeken van de receiver kunnen bedenken, had je nog wat in budget kunnen schuiven.

Kan de receiver zowel front als back tegelijk biampen of alleen front óf back? Ik neem aan dat laatste gezien hij 7 versterkers heeft.

[ Voor 29% gewijzigd door bartvl op 23-02-2008 21:42 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Verwijderd

je kan een 7.1 aansluiten en bvb de fronts biampen.

Het is dan mogelijk om 5.1 te laten spelen met ge-biampte fronts of 7.1 met normaal geampte fronts.

De versterkers in een 3808 zijn immers softwarematig assignable. Alles gaat automatisch, je moet alleen via je afstandsbediening zeggen welke mode je wenst.

Verwijderd

Dat de 902i te biampen is lijkt me stug bij dit ontwep, 't is onzin om die tweeter via een aparte versterker aan te sturen, en 't speciaal ontworpen filter kan de signalen beter verdelen dan jij dat met 't handje aan de volumeknoppen kunt. Bij de 906i ("2.5 way" volgens Mordaunt-Short) kan ik me er wel iets bij voorstellen.

En of bipole/dipool een voordeel is, is heel erg afhankelijk van je luisterruimte en de plaatsing van de rears. Wanneer de rears 1.5m of meer van de achtermuur geplaatst zijn, kan dipool een stukje ruimtelijkheid toevoegen, maar staan ze dichterbij, dan kan die wand de ruimtelijkheid ook totaal om zeep helpen.

En zoals al gezegd, ga naar een goede hifi zaak en ga luisteren. En laat je ook vooral informeren. Je Denon is een redelijk neutrale versterker, en lust zo ongeveer alles aan speakers binnen jouw budget, van warm klinkende sets (Wharfedale bv.) tot meer analytische speakers als die van M-S.
Welk type geluid je prefereert is puur persoonlijk.

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Een 3808 gebruiken om MS902 fronts aan te sturen lijkt me nogal overkill. Beide zitten duidelijk in een verschillende prijsklasse. Misschien kun je beter even op avsforum.com zoeken naar The "Official" Denon AVR-3808CI Thread. Hier heb je 205 pagina's die alleen over de 3808 handelen. Speakerkeuzes zullen hier ook zeker aan bod komen.

Wat de 905 en de 309 aangaat kan ik je zeggen dat ik ze op mijn 3805 heb aangesloten. Klinkt errug goed !!!

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
De 902's zijn idd te bi-ampen, de 905 ook. De 903 vast ook wel, maar dit zou ik niet doen. Zou eerder voor 4*902's gaan. De 903's ook beluisterd voor mijn keuze maar die vielen af omdat ik ze minder vondt klinken ze duurder waren en ik ze persoonlijk niet zo mooi vindt.
Ik heb zelf de 2*904,2*902, 905 en 907. Maar de hele set zit bij mij op een iets meer BUDget versterker, en die 3808 lijkt me een beetje overkill(hoewel ik de mordaunt shorts erg fijn vindt klinken) tenzei je van plan bent over een paar jaar nieuwe speakers te kopen.

Met het bi-ampen gebruik je nog steeds het interne filter van de spaker, je hebt alleen 2 keer een versterker ervoor zitten en 2 keer een kabel(en in theorie moet dit beter klinken, praktijk nog geen ervaring vanwege huidige versterker, ik overweeg een denon 1708 te kopen)

I, for one, like Roman numerals

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:19

voodooless

Sound is no voodoo!

Even afgezien van wat ik van de Mordaunt-Short vind, vind ik het een beetje vreemd om voor 1300 euro een receiver te kopen, en er dan voor 100 euro/stuk speakertjes aan te gaan hangen, die je dan ook nog eens wil gaan bi-ampen. 't Gaat er echt niet veel beter van worden... 'T is gewoon een enorm scheve budgetverdeling. Voor dat wat het belangrijkste is ga je nu het minste geld uitgeven :'(

Ik zou zeggen: ga eens in de winkel luisteren naar die dingen en zet er eens een wat duurdere speaker naast (zeg 200 tot 250 euro/stuk). Misschien loont het wel om dan maar eerst twee mooie front speakers te kopen en een sub, en daarna door te sparen voor de rest.

Wat betreft speakerkeuze zul je er toch echt zelf uit moeten komen. Iedereen heeft hier weer een andere mening over. Zo vind ik die Mordaunt-Short bijvoorbeeld niet erg prettig klinken... En zoals je hierboven ziet, andere mensen weer wel ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Kijk anders eens 2e hands.

Zijn vaak ook leuke monitoren te krijgen. Vaak zie je nog erg recente modellen voor soms bijna de helft van de nieuwprijs.

Portfolio

• ari3
  • Niet online
Ik begrijp uit de reacties dat de receiver beetje overkill is voor de gekozen fronts. De receiver werd ook niet uitgezocht op de versterker maar op functionele eisen: voldoende HDMI- en componentaansluitingen, upscaling en alle ondersteuning voor alle mogelijk surround formaten).

Ik vind het moeilijk speakers te beoordelen in de winkel. Het klinkt toch niet zo als thuis en bovendien krijg je meestal wel goed klinkend door de settings te tweaken. Ook hebben lokale winkels, zelfs de audiofielwinkel, geen AVR-3808 staan om op te demonstreren. Vandaar dat ik gewoon een gerenommeerd merk wil kopen en dan gewoon de settings van de Denon tweaken totdat ik er mooi genoeg geluid uit krijg.

Maar begrijp ik nu goed dat de 902 fronts niet in verhouding staan met de rest van de speakers? Wellicht 906 zuilen te nemen i.p.v. 902 fronts?

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

ari3 schreef op zondag 24 februari 2008 @ 16:53:
Ik vind het moeilijk speakers te beoordelen in de winkel. Het klinkt toch niet zo als thuis en bovendien krijg je meestal wel goed klinkend door de settings te tweaken.
Speakers moet je gewoon beluisteren met bass en trebble op 0 of toonregeling helemaal uitgeschakeld. Test ook vooral met muziek, en niet in hoofdzaak met film. Bij film klinkt het al heel snel indrukwekkend, terwijl je bij muziek veel sneller verschillen hoort, en het dus veel makkelijker is om een speaker te beoordelen.

Bij goede winkels kun je speakers trouwens ook gewoon een weekeindje of avondje mee naar huis nemen om te testen.
Ook hebben lokale winkels, zelfs de audiofielwinkel, geen AVR-3808 staan om op te demonstreren.
Neem je wat anders.. Er zijn echt geen werelden van verschil tussen al die receivers.
Vandaar dat ik gewoon een gerenommeerd merk wil kopen en dan gewoon de settings van de Denon tweaken totdat ik er mooi genoeg geluid uit krijg.
Dat is zeker niet de weg die je moet bewandelen. Zomaar een speaker kopen van een of ander A merk, in de hoop dat je het later weg goed krijgt :? Kun je net zo goed die 2000K meteen het raam uit gooien imho.... 8)7

Als je meer dan 2000 euro wil uitgeven aan een mooie set, dan lijkt he met geen enkele moeite om een keer in de auto of de trein te stappen en eens een goeie winkel op te zoeken waar ze de spullen wel hebben staan. Uiteindelijk verdien je dat dubbel en dwars terug!

• Firedre
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:03
voodooless schreef op zondag 24 februari 2008 @ 13:07:
Voor dat wat het belangrijkste is ga je nu het minste geld uitgeven
Dat is dus pure onzin, en een veel gemaakte fout.
(verder ben ik het wel met je eens)

Het belangrijkste is en blijft de bron! dus een goede cd/dvd speler
een reciever/versterker kan dat verpesten en daarna komen de speakers....

Het mooiste is alles in balans maar ook dat is persoonlijk,

Verwijderd

Ga eerst luisteren, koop niet zomaar een speaker die iedereen al heeft (die mordaunt short set) en er dan vanuit gaan dat deze mooi klinkt. Mijn gok is dat 80 % van de mensen die zo'n set hebben, deze van tevoren niet hebben beluisterd.

Luisteren is echt waar alles !, ook al is het vaak wat irritant om elke set te gaan beluisteren.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Firedre schreef op zondag 24 februari 2008 @ 21:57:
[...]

Niet dat ik deze discussie wil verpesten, maar ik hoor geen verschil tussen CD spelers van 50 en 500 euro, en wel tussen speakers van 50 en 500 euro..

Wise enough to play the fool

• Firedre
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:03
teacher schreef op zondag 24 februari 2008 @ 22:24:
[...]

Niet dat ik deze discussie wil verpesten, maar ik hoor geen verschil tussen CD spelers van 50 en 500 euro, en wel tussen speakers van 50 en 500 euro..
Ja dat kan natuurlijk, dan kun je hifi ook gewoon links laten liggen,
(dat kan ik dus niet meer...)

Blijft dus persoonlijk :)

• klaasjanb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-05-2021
[...]
Als je een DVD speler alleen maar gebruikt om bitjes door een SPDIF/HDMI kabel te duwen die door je receiver naar een analoog signaal worden omgezet is er weinig reden om voor een dure DVD speler te gaan (hooguit voor een betere kwaliteit loopwerk en minder plastic onderdelen, voor het beeld/geluid hoef je het in ieder geval niet te doen)
Balans is niet noodzakelijk hetzelfde als star vasthouden aan een bepaalde verhouding in prijzen van aan te schaffen spullen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ja de akoestiek is het belangrijkste :Y , dan pas de speakers.

Simpel: de bron maakt niet zoveel uit. CD-speler kunnen allemaal een vlakke response geven en hebben een THD van minder dan 0.01%. Zoniet moet je hem gewoon weggooien. Gaan we naar speakers: response, fase, waterval, THD en noem maar op zijn mijlenver verwijderd van die van de CD-speler, en derhalve is de invloed op de klank ook vele malen groter. Akoestiek speelt zelfs een nog grotere rol.

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 25-02-2008 11:01 ]

• ari3
  • Niet online
voodooless schreef op maandag 25 februari 2008 @ 10:58:
[...]
[...]
Akoestiek speelt zelfs een nog grotere rol.
Precies waarom ik dus denk dat luisteren in de winkel geen zin heeft. De winkel heeft immers niet de akoestiek van mijn woonkamer. Volgens mij bepaalt de akoestiek hoe je de receiver zal instellen. Deze twee variabelen kun je niet nabootsen in de winkel. Gewoon een gerenommeerd merk kopen is dus net zo'n gok als eerst in de winkel luisteren.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:25

GaMeOvEr

Is een hork.

[...]

Owh please, houd je audiofiele praatjes alsjeblieft voor je. Je hoort echt wel meer verschil (als in, betere geluiskwaliteit) als je gewoon merkspullen aan componenten hebt (dus gewoon het reguliere spul, zoals Sony, Pioneer, Philips etc) als cd-speler en versterker/receiver met speakers van 500€ per stuk eraan, dan een min of meer exotische arcam/cambridge cd-speler met een Krell versterker en speakers van 100€ pst eraan, ook al hang je er nog zoveel nordost kabels tussen....

Aannames zijn fataal.

• Metro2002
  • Laatst online: 10:17

Metro2002

Memento mori

GaMeOvEr schreef op maandag 25 februari 2008 @ 17:35:
[...]

Owh please, houd je audiofiele praatjes alsjeblieft voor je. Je hoort echt wel meer verschil (als in, betere geluiskwaliteit) als je gewoon merkspullen aan componenten hebt (dus gewoon het reguliere spul, zoals Sony, Pioneer, Philips etc) als cd-speler en versterker/receiver met speakers van 500€ per stuk eraan, dan een min of meer exotische arcam/cambridge cd-speler met een Krell versterker en speakers van 100€ pst eraan, ook al hang je er nog zoveel nordost kabels tussen....
Ook al ben ik het met je eens, ik moet er wel bij zeggen dat een supergoede speaker een rotte bron ook niet kan compenseren. Het moet gewoon in verhouding staan, en een Dure Denon versterker met instap speakers is gewoon niet in verhouding. Schaf dan liever 2 goede frontspeakers aan en koop later de rest, dan heb je er veel meer plezier van!

• ksi
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-12-2025

ksi

voodooless schreef op maandag 25 februari 2008 @ 10:58:
[...]
Kan je ook precies aangeven wat het nou in die akoestiek is wat zo belangrijk is?
Volgens mij heb ik zelf thuis ook zeker geen optimale akoestiek, maar wat zou je kunnen doen om je akoestiek te verbeteren? (Valt een beetje buiten het onderwerp van het topic maargoed).

En mogelijk zoals al is gezegd kan je eerst voor fronts en een sub gaan en later upgraden met rears?
Denk dat de mordaunt short leuke speakers zijn, waarvan je ze later misschien nog eens kunt upgraden als je meer wil. Naast een 3808 is het denk ik wat matig niet helemaal in verhouding. Maar als je van pc speakers of iets dergelijks komt klinkt het echt wel lekker al.

Verwijderd

ksi schreef op maandag 25 februari 2008 @ 18:34:
[...]

Kan je ook precies aangeven wat het nou in die akoestiek is wat zo belangrijk is?
Volgens mij heb ik zelf thuis ook zeker geen optimale akoestiek, maar wat zou je kunnen doen om je akoestiek te verbeteren? (Valt een beetje buiten het onderwerp van het topic maargoed).
Vloerbedekking, gordijnen. Alles wat niet reflecteerd en dempt. Dan ook nog afstand tot de wanden, hoogte van de kamer, vorm van de kamer etcetera. Zet eens een stel speakers in een compleet lege kamer, dat klinkt echt _verschrikkelijk_.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2008 19:37 ]

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:25

GaMeOvEr

Is een hork.

Metro2002 schreef op maandag 25 februari 2008 @ 18:10:
[...]

Ook al ben ik het met je eens, ik moet er wel bij zeggen dat een supergoede speaker een rotte bron ook niet kan compenseren. Het moet gewoon in verhouding staan, en een Dure Denon versterker met instap speakers is gewoon niet in verhouding. Schaf dan liever 2 goede frontspeakers aan en koop later de rest, dan heb je er veel meer plezier van!
Tuurlijk. Maar ik heb het dan over gewoon merk spul. Een pioneer DVD/Cd speler van een euro of 150 voldoet al ruimschoots, natuurlijk helemaal als je de boel digitaal aansluit, dan bepaalt je versterker het. Een Denon 3808 is nu niet bepaalt een prutapparaat. Kijk, als we het hebben over een yoko cd speler met een marquant versterker, dan zal het allemaal niet zo super zijn nee, maar over die categorie spullen praten we hier niet. ;)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

ik heb een denon versterker (ouwe model)
ook deze is 7,1 met bi-amp mogelijkheden
Ik heb zelf heco speakers opstaan en klinken geweldige (bi-wire)
Ik was bij correct bij rotterdam en staan luisteren en vond de speakers beter klinken dan jbl, b&w, kefs en klips.

Maar ik heb anderen oren dan jij en zal dus zelf moeten luisteren wat jij goed vind klinken.
Ik zelf heb de heco victa300serie (boekenweg speakers)
Meer info zie link
http://www.heco-audio.de/...EN&ebene=produkte&sid=161
heco victa versie
http://www.heco-audio.de/...EN&ebene=produkte&sid=156
duurste versie

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2008 21:48 ]

• Fido
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-02 22:39

Fido

C:\> park

ari3 schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 20:56:
Ik heb een Denon AVR-3808 receiver in bestelling en moet nu gaan kiezen voor de speakers. De volgende set leek mij wel aardig:

2 x Mordaunt-Short Avant 902i (bookshelf)
2 x Mordaunt-Short Avant 903i (bipole)
1 x Mordaunt-Short Avant 905i (center)
1 x Mordaunt-Short Avant 309i (subwoofer)
Ik maak ook gebruik van de 903i bipole speakers.Ik stond er versteld van wat voor geluid daar uit kwam zelfs zonder hulp van frontspeakers (wel i.c.m. sub). Ik ben zeer tevreden over MS. Mijn opstelling bestaat uit:

2x MS Avant 908i
2x MS Avant 903i
1x MS Avant 905i
1x REL Quake (sub)

Dit alles aangesloten op een Onkyo TX-SR601. Mij bevalt het goed, maar zoals zo velen al gemeld hebben; smaken verschillen. Ga gewoon even luisteren en neem je eigen CD's mee. Ik heb geen moment spijt gehad van deze speakers.

• Metro2002
  • Laatst online: 10:17

Metro2002

Memento mori

GaMeOvEr schreef op maandag 25 februari 2008 @ 21:38:
[...]

Tuurlijk. Maar ik heb het dan over gewoon merk spul. Een pioneer DVD/Cd speler van een euro of 150 voldoet al ruimschoots, natuurlijk helemaal als je de boel digitaal aansluit, dan bepaalt je versterker het. Een Denon 3808 is nu niet bepaalt een prutapparaat. Kijk, als we het hebben over een yoko cd speler met een marquant versterker, dan zal het allemaal niet zo super zijn nee, maar over die categorie spullen praten we hier niet. ;)
Klopt helemaal, ik doelde alleen meer op de versterker zelf. Een goedkope versterker op een stel dure speakers klinkt ook beroerd ;)

Verder maakt het inderdaad niet zoveel uit of je een fatsoenlijke cd speler hebt of een uberextreem dure high end cd speler als je ze beide digitaal gaat aansluiten. Analoog is het een ander verhaal natuurlijk (dacs) en qua loopwerk zal een dure ook altijd wel in het voordeel zijn (minder jitter ed) maar of je dat hoort is vrij persoonlijk :)
Pagina: 1