Alarmsysteem op computer aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:30

TF

bla bla

Topicstarter
Ik heb hier een Alarmsysteem van Honeywel type galaxy. Zie plaatje
Afbeeldingslocatie: http://www.th-elektronika.nl/files/Image/naamloos.jpg

daarnaast heb ik een kleine pc ( p4 HT, 2gb) daarnaast in de meterkast hangen die normaliter mijn camerabeelden opneemt en ook dient voor downloads.

Ik zou graag willen dat het alarm mij een melding geeft als hij bijv, afgaat, of uitgeschakeld word. Dit kan middels PSTN, maar ik heb kabeltelefonie dus dat word niets. Je kan ook een GSM kiezer kopen maar die kost 150 euro op zijn minst.

Dus het plan is om een voorziening te creeren middels de PC die ik toch al heb. Deze pc is voorzien van alle nodige poorten behoudens LPT1 en de PCI sloten zijn low-profile. Het zou mooi zijn als ik het alarmsyteem een trigger kan laten geven aan de pc dat deze moet gaan mailen of sms-en

Ik heb al wat kaarten gezien die je zou kunnen programmeren maar ik kom er nog niet echt uit. Med omdat ik zgn low-profile, of halfhoogte, pci kaarten nodig heb.

Is het allicht ook middels een USB apparaat te regelen of via RS232. Ik heb hier echter niet heel veel verstand van. Wil mij er graag in verdiepen maar weet niet precies waar ik op moet zoeken. Is er iemand die mij in de juiste richting kan duwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

Dit kom ik na snel googlelen tegen: http://www.security.honey...cten/software/138289.html

Honeywell heeft zelf dus wel de software om de boel te beheren/monitoren. Dus aansluiten zelf zal wel kunnen. Hun software aanschaffen lijkt me het makkelijkste.
Zelf software schrijven lijkt me lastig, dit soort software is vaak closed source.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-09 08:27

LauPro

Prof Mierenneuke®

Afaik hebben de meesten een RS-232 poort. Er zitten hier wel wat restricties aan. Soms is het mogelijk dat je via die poort ook het alarm in/uit kan schakelen (of het af kan laten gaan). Als je dit dan aan een server gaat hangen die weer aan internet zit zou je theoretisch kunnen worden gehacked en kan men je alarm uitschakelen -> verzekering keert niet uit.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-09 13:02
Misschien een oude telefooncentrale op de kop tikken en 'm koppelen aan het modem in de PC? Is ook gemakkelijk voor het interne bellen, twee vliegen in een klap :)

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
ik ken deze systemen. om te beginnen als jij hem opent mag de installateur zijn code invoeren voordat hij weer ingeschakeld kan woorden.

de software werk via de pstn en is dus ook op afstand uit te lezen als het systeem daarvoor geconfigureerd is.

dus het makkelijkste is de plannen met de installateur of jezelf bespreken. en dan via de sirene uitgang van dacht ik 12 of 24 v een relais mee te schakelen om een signaal naar de compoort te sturen en vanuit daar de software het laten merken en laten mailen.

dus kijken hoe je van 12v of 24v naar een goed signaal voor de compoort kom.

en een stuk software vind of maak die het mailen regelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

Topicstarter
job schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 21:01:
Dit kom ik na snel googlelen tegen: http://www.security.honey...cten/software/138289.html

Honeywell heeft zelf dus wel de software om de boel te beheren/monitoren. Dus aansluiten zelf zal wel kunnen. Hun software aanschaffen lijkt me het makkelijkste.
Zelf software schrijven lijkt me lastig, dit soort software is vaak closed source.
Deze heb ik ook reeds gevonden maar ben niet op zoek naar een enterprise oplossing. Je hebt ook speciale seriele add-ons maar daar kun je alleen mee programmeren en printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

Topicstarter
DECOY88 schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 21:14:
ik ken deze systemen. om te beginnen als jij hem opent mag de installateur zijn code invoeren voordat hij weer ingeschakeld kan woorden.

de software werk via de pstn en is dus ook op afstand uit te lezen als het systeem daarvoor geconfigureerd is.

dus het makkelijkste is de plannen met de installateur of jezelf bespreken. en dan via de sirene uitgang van dacht ik 12 of 24 v een relais mee te schakelen om een signaal naar de compoort te sturen en vanuit daar de software het laten merken en laten mailen.

De installateur ben ik zelf. Er zitten bepaalden signaleringen van verschillende sterkten op. Uitlezen van de compoort, dat word flink inlezen want daar heb ik nog nooit wat mee gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

maar ik heb kabeltelefonie dus dat word niets.
Leg even uit... kabelboeren ondersteunen dit soort meuk niet, maar dat is niet omdat het niet kan werken, maar gewoonweg omdat ze geen aansprakelijkheid willen nemen. Waarom is het feit dat je kabeltelefonie gebruikt bij voorbaat een no-no :?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

Topicstarter
dion_b schreef op zondag 24 februari 2008 @ 03:06:
[...]

Leg even uit... kabelboeren ondersteunen dit soort meuk niet, maar dat is niet omdat het niet kan werken, maar gewoonweg omdat ze geen aansprakelijkheid willen nemen. Waarom is het feit dat je kabeltelefonie gebruikt bij voorbaat een no-no :?
dan leer ik iets nieuws, heb het nooit geprobeert omdat ik helemaal in de veronderstelling was dat dat nooit zou gaan werken. Allicht maar eens proberen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Normale telefoonnet heeft z'n eigen voeding en werkt (vrijwel) altijd. Bij kabeltelefonie kan het zijn dat je geen doormelding krijgt als je kabelmodemdinges uit valt of zo. Die zou je dan dus aan een UPS moeten hangen. Is wel een beetje houtje-touwje oplossing maar daar kiest ts dan ook voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-09 16:48

Len

Leeg

De Galaxy heeft programmeerbare uitgangen. Die worden ook gebruikt voor bijvoorbeeld een standalone kiezer.
Het zijn gewoon relais die worden geschakeld. De galaxy werkt alleen met 12V gelijk spanning, ik heb geen idee of je dat op een pin van een seriele poort kan gooien.
De software van de Galaxy die ik ken heet "galaxy gold" Dat is meer een programmeer applicatie dan een management tool.
Ik werk alleen met die oude versie en zo te zien aan het plaatje is dit een V2 of zelfs een V3.
Verwijderd schreef op zondag 24 februari 2008 @ 11:21:
Normale telefoonnet heeft z'n eigen voeding en werkt (vrijwel) altijd. Bij kabeltelefonie kan het zijn dat je geen doormelding krijgt als je kabelmodemdinges uit valt of zo. Die zou je dan dus aan een UPS moeten hangen. Is wel een beetje houtje-touwje oplossing maar daar kiest ts dan ook voor.
Er zitten gewoon teveel haken en ogen aan. Soms herkent de kiezer niet goed de kiestoon. De eerste Voip toestelen hadden een te lage kiestoon spanning. En ook gaat het vaak fout omdat je met een modem over een voip gaat zitten bellen (waarom geen idee, maar het loopt gewoon niet lekker).
En vooral van de verzekering/borg/ncp moet alles blijven werken bij een 230V uitval.

PS. zie ik daar linksboven geen kiezer zitten? Alle modere kiezer kunnen wel iets van voice aan.

[ Voor 47% gewijzigd door Len op 24-02-2008 11:35 ]

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

Topicstarter
Len schreef op zondag 24 februari 2008 @ 11:29:
De Galaxy heeft programmeerbare uitgangen. Die worden ook gebruikt voor bijvoorbeeld een standalone kiezer.
Het zijn gewoon relais die worden geschakeld. De galaxy werkt alleen met 12V gelijk spanning, ik heb geen idee of je dat op een pin van een seriele poort kan gooien.
De software van de Galaxy die ik ken heet "galaxy gold" Dat is meer een programmeer applicatie dan een management tool.
Ik werk alleen met die oude versie en zo te zien aan het plaatje is dit een V2 of zelfs een V3.

[...]

Er zitten gewoon teveel haken en ogen aan. Soms herkent de kiezer niet goed de kiestoon. De eerste Voip toestelen hadden een te lage kiestoon spanning. En ook gaat het vaak fout omdat je met een modem over een voip gaat zitten bellen (waarom geen idee, maar het loopt gewoon niet lekker).
En vooral van de verzekering/borg/ncp moet alles blijven werken bij een 230V uitval.

PS. zie ik daar linksboven geen kiezer zitten? Alle modere kiezer kunnen wel iets van voice aan.
toon volledige bericht
Het plaatje was ter illustratie om aan te geven dat het geen ELRO eenvoudig systeem is. Om precies te zijn heb ik een
Galaxy 18 v1.08. Ik heb wel een ISDN kiezer ;) maar daar schiet ik ook niets mee op.

Het is eigenlijk mijn bedoeling om de pc te laten weten dat het alarm gaat, of uitgeschakeld word. Dan kan ik er vanaf de pc vast wel weer wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len

Len

Leeg

oooww een Galaxy 18 v1.08 :)

Daar zitten zeker weten in iedergeval 2 relais op, die kan je programmeren (installateurs menu 50, en dan 53 dacht ik even uit m'n hoofd.) Aansluitingen van die relais zitten rechtsonder.

edit:

Maar hoe je nu via deze relais de computer kan aansturen weet ik niet. Ik heb ook even ge-googled naar software die op de com poort let, maar ik kom er ook even niet uit.

edit2:

info voor aansturing via compoort
[deurbel] hoe aan te sluiten op pc?

http://www.icepick.com/

[ Voor 45% gewijzigd door Len op 24-02-2008 14:02 ]

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Len schreef op zondag 24 februari 2008 @ 11:29:
[...]

Heeft vaak te maken met de vorm van de belspanning. PSTN heeft een sinusgolf, bij VoIP kan dat ofwel een (benadering van een) sinusgolf zijn of een blokgolf. Sommige toestellen/apparaten lusten die blokgolven niet zo, maar ze zijn wel de facto standaardinstelling (in NL hebben UPC, @Home en Casema blokgolven). En zo zijn er nog meer zaken - VoIP van de kabelaars werkt via het PacketCable protocol (een uitbreiding van EuroDOCSIS), wat beschrijft hoe een virtuele verbinding tot stand gebracht wordt. Deze heeft vrij strakke eisen mbt timingzaken, maar bij een protocol dat met losse pakketten werkt heb je altijd meer jitter dan bij een "echte" verbinding. Bovendien zijn de CODECs die voor VoIP gebruikt worden geoptimaliseerd voor menselijke spraak. Aangezien electronica doorgaans op andere frequenties en met andere timings werkt dan de menselijke stem kunnen die CODECs de signalen behoorlijk door de mangel halen. Aanname bij ontwikkeling van die VoIPdiensten wat namelijk dat ze te allen tijde naast een 'normale' internetverbinding zouden functioneren en dus dat alle data daar overheen zou gaan - dus is er nadrukkelijk geen rekening gehouden met data-over-telefone toepassingen.

Dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is om over PacketCable/VoIP verbindingen te werken met non-spraak apparatuur, maar, de apparatuur moet ofwel erg robuust signaleren (zeer oude faxapparaten zullen het bijvoorbeeld vrijwel altijd doen, als ze iig tone dial ondersteunen ;) ), danwel nadrukkelijk 'bewust' zijn van de mogelijkheden en onmogelijkheden van VoIP (de nieuwste apparaten zijn dat vaak ook). Het zijn redelijk moderne apparaten die relatief veel features hebben maar toch vrij vroeg waren daarmee die de meeste problemen geven.

Technisch gezien zou ik vermoeden dat een alarminstallatie vierkant in de categorie 'robuust' valt.
Kijk, dit is dus de reden dat de kabelaars zelf hier hun handen niet aan willen branden. Als de verzekering eisen stelt over de telefoonlijn bij deze alarminstallatie is het simpel: geen VoIP, of het nu over kabel, IPB of gewoon pure IP gaat. Overigens bieden sommige kabelaars (iirc @Home, maar ik weet het niet zeker, iig niet UPC) modems aan met accu's om dus uitval bij stroomuitval tegen te gaan. Zo hebben zowel Arris als Scientific Atlanta (tegenwoordig Cisco) modems met ingebouwde accu's en is er zelfs een 19" rackmountable variant van SA te krijgen. Maar goed, als je kabelaar dat al aanbiedt zal het vast niet gratis zijn, en met een doodnormale UPS bereik je hetzelfde :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

Topicstarter
Ik heb even getest en ik kan inderdaat een verbinding opbouwen met mijn kabeltelefonie over een ordinair modem.

Probleem is dat ik graag wil kunnen sms-en e.d. En dat zit er niet op bij analoge alarmmelders. Vandaar de beoogde koppeling met de pc. Bij conrad.nl kun je een zgn alarmkaart (PCI) kopen maar die is erg duur 150 euro. Mij net iets te voor dit doel

[ Voor 18% gewijzigd door TF op 25-02-2008 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Waarom dan niet een mailtje en configureer je op je mobiel pushmail?

Kun je ook meteen een foto o.i.d. laten meesturen (laatste frame van je camerabeeld) :)

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

Topicstarter
Rainmaker schreef op maandag 25 februari 2008 @ 15:35:
Waarom dan niet een mailtje en configureer je op je mobiel pushmail?

Kun je ook meteen een foto o.i.d. laten meesturen (laatste frame van je camerabeeld) :)
Zou kunnen, maar het gaat erop dat mijn pc een trigger van mijn alarm kan ontvangen. Maar ik kreeg ineens een goed idee.

Op mijn PCI DVR kaart zitten een aantal digitale I/O poorten. 4 digitale ins en 1 relay out. Misschien zijn dit wel dry contacts... en kan ik op die manier een verbinding leggen.

Mmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-09 08:27

LauPro

Prof Mierenneuke®

Met een COM/SPP-poort kan je al heel simpel die events afvangen. Wat wil je precies gaan doen met die PC dan? Kan je dan niet beter het hele alarm softwarematig maken? Even een interface kopen met wat meet I/O en je bent klaar.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

Topicstarter
LauPro schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 04:53:
Met een COM/SPP-poort kan je al heel simpel die events afvangen. Wat wil je precies gaan doen met die PC dan? Kan je dan niet beter het hele alarm softwarematig maken? Even een interface kopen met wat meet I/O en je bent klaar.
Omdat mijn centrale nu prima functioneerd en ook mijn displays nu prima aanstuurd.

Wat ik wil doen:

Ik wil dat de pc een trigger krijgt van mijn alarm dat het alarm afgaat, aan of uitgezet word. Aan deze meldingen wil ik op de PC een 'event' hangen. Bijvoorbeel een mail sturen, een sms etc.

Een 2e wat leuk zou zijn, maar geen voorwaarde is als ik het alarm ook uit kan zetten. De andere kant op dus.
Dat je dan via internet te hacken bent en blabla, dat risico neem ik dan maar even :-p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het systeem uitzetten op afstand via de PC is sowieso geen probleem. Een kwestie van een PC waar je op 1 van tig manieren kunt inloggen, en die dan niet meer doet dan een spanning schakelen op een relais op de voedingskabel van het alarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len

Len

Leeg

Voedingskabel? uhhmm.. Je kan beter een ingang van het alarm als "slot" kunnen programmeren. Daarmee kan je het ook in- of uitschakelen.
Er zit meestal een 12V 7Ah accu in een alarmcentrale, dus alleen de voeding ervanaf gooien is niet aan te bevelen.

PS. vergeet niet die blauwe mem. link dicht te doen als je het toch wil platgooien dmv de voedings spanning.

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

Topicstarter
Op mijn alarm zit volgens mij ook een programmeerbare ingang die het gehele systeem kan inschakelen en uitschakelen. Denk aan een deurschakelaar, deur op slot = aan, deur van het slot = uit.

die zou ik weer kunnen gebruiken om het systeem aan en uit te zetten. Van het weekend maar eens even klussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len

Len

Leeg

De ingangen werken dmv weestandswaarden. 1kOhm is in rust en 2kOhm is actief (alarm). Je zult ook in elke melder 2 1k weerstanden vinden, over de 1e weerstand zit meestal het alarmcontact die de weerstand kortsluit.

Ik weet niet waarom ik dit ff uitleg ;) Maar ik vind het gewoon leuk dat ik een topic tegenkom waar ik m'n kennis in kan uiten :Y)

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:45
Schopje. Nog galaxy experts hier? Ik heb ook een galaxy 18. In het menu 56 (kiezer) heb ik optie 17 (sms paging). Ik heb hier een nummer van een sms-centrale ingevoerd (http://smsvast.creditfun.nl/). Ook heb ik mijn eigen mobiele nummer daar ingevoerd, maar er gebeurt helemaal niks. Nu las ik ergens dat hij eerst een melding aan de alarmcentrale moet doen voordat hij wil sms-en, maar ik heb helemaal geen abonnement op een alarmcentrale, dus ik wil dat hij direct smst.

Heeft iemand hier kaas van gegeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
help...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

DECOY88 schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 21:14:

een relais zou denk ik ietsje te veel opvallen neem dan liever een transistor ofzo die hoor je tenminste niet.
je kan in principe redelijk wa aan je pc hangen, zowel via rs232 als via usb, een beetje elektronica kennisn is wel vereist :+

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len

Len

Leeg

SMS is echt als 2e dienst bedoeld, het werkt pas als er en succesvolle melding is gemaakt via een meldkamer.

Het kan nooit als eerste (enige) doormelding werken. Helaas ;)

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
Weet je ook waar de monitoring software te koop is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len

Len

Leeg

Kijk eens bij de fabrikant:

http://www.security.honey...cten/be/ga/pr/158192.html

Het heet Visualert, ik heb het zelf nog niet gezien. En weet de prijs dus ook niet.

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
Len schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 07:40:
Kijk eens bij de fabrikant:

http://www.security.honey...cten/be/ga/pr/158192.html

Het heet Visualert, ik heb het zelf nog niet gezien. En weet de prijs dus ook niet.
Dit is om lokaal op je computer aan te sluiten, maar ik bedoel eigenlijk de software die via de telefoon binnen komende alarmmeldingen ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Niet online
Ik heb een galaxy 18 met een analoge kiezer erin.
Ik heb hem zo ingesteld, dat bij alarm de kiezer een sms centrale belt (kpn) en dan krijg ik gewoon een sms van me centrale met wat er aan de hand is.
bijvoorbeeld inbraak of brand (heb er een rookmelder opzitten)
Dat word gewoon als eerste gedaan.
werkt al 3 jaar zonder problemen

[ Voor 5% gewijzigd door nike op 16-01-2009 22:24 ]

-edit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

Topicstarter
nike schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 22:23:
Ik heb hem zo ingesteld, dat bij alarm de kiezer een sms centrale belt (kpn) en dan krijg ik gewoon een sms van me centrale met wat er aan de hand is.
Kun je eens verder uitwijden hoe je dit gedaan hebt? Als hij alarm geeft belt hij een SMS centrale nummer, maar hoe weet deze dat hij jou moet SMS-en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
nike schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 22:23:
Welke menu opties heb je hiervoor ingesteld? En welke software versie en welke analoge kiezer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

Topicstarter
nike"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

Topicstarter
iemand anders nog een goed idee om de computer aan te sluiten op het alarm systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-09 11:07
Wij werken bij ons op de zaak sinds kort met de galaxy gd-48.Dat is 1 van de modellen van de laatste generatie galaxy systemen die uitgebracht is.Op deze serie is ook een tcp/ip module aan te brengen en deze via galaxy remote software via het internet te benaderen.Ik weet niet of deze module op de oudere systemen kan worden toegevoegd.maar je zou eens met de helpdesk van security house(inporteur galaxy) in purmerend kunnen bellen om te vragen of dit kan.
Pagina: 1