Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-07 00:54
Hallo,

Ik ben ten einde raad, vandaar deze post.

Als eerste mijn specs:

P5B Deluxe
2x Maxtor 150 GB
2x Samsung Spinpoint 500gb
Intel C2D 6400
4gb ram
Vista Home premium update & XP MC

- De 2 maxtor schijven zijn gewoon los, geen RAID
- De 2 samsung schijven zijn samen RAID0

Vorige week 2 nieuwe Samsung spinpoint schijven gehaald. Deze wou ik in RAID0 hebben, dus dat heb ik ingesteld in de BIOS. Ik had Vista op de PC staan, die moest opnieuw worden geinstalleerd omdat die geen RAID drivers had.

Helaas heb ik een upgrade, dus daarom eerst XP installeren, dat ging allemaal goed. Aan het begin op F6 drukken om de RAID drivers van diskette te installeren, geen enkel probleem. De installatie gedaan op de eerste maxtor schijf.

Daarna Vista DVD erin en opnieuw opstarten. Dan worden enkele bestanden van de DVD gekopieerd en vervolgens verschijnt de groene laadbalk. Echter daar blijft hij hangen. Hoe lang ik ook wacht, er gebeurt niks :(
Er wordt nogn iet gevraagd om op F6 te drukken, ookal probeer ik dat, dat helpt niet. Ik krijg niet de kans om de RAID drivers te installeren. Ik denk nml dat het daar aan ligt want als ik in de BIOS de SATA op IDE zet, laadt de VIsta installatie wel.

Ik heb geprobeerd om met nLite een nieuwe Vista ISO te maken met de RAID driver geintegreerd. Ik heb bij driver insert voor de bestanden op de RAID diskette gekozen, zodat de diskette (die normaal met f6 wordt geladen) in de ISO zit gebakken. Na het opnieuw branden van deze ISO en opnieuw opstarten heb ik echter precies hetzelfde probleem.

Ik heb al een hele tijd op GOT en google gezocht, maar geen oplossing. Het lijkt mij dat mensen met een p5b deluxe tegen hetzelfde probleem aanlopen, maar toch lees ik er bijna niets over.

Wie kan mij plz helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb je wel een raid array aangemaakt ??
En zo ja, is de arry ook in de bios ingesteld als 1st boot device.

Ik heb zelf afgelopen week ook lopen stunten met raid0 icm met vistax64 op de asus p5bplus vista edition. Alleen ging het bij mij enkel om een reinstal omdat m`n vista verknald was door zoon lief :(
Maar ik ben niet meer in het bezit van een diskette station, dus ben je als je niet lang genoeg nadenkt van te voren ff aan het prullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

RAID ARRAY aanmaken in het RAID BIOS wat pas verschijnt als je in je normale BIOS ipv. IDE OF AHCI aangeeft dat je RAID gaat gebruiken.

Hoofdstuk 5.4 en verder van het manual legt alles toch echt goed uit.

Hou er alvast rekening mee dat je de 2 Maxtors ook ineens in het RAID BIOS ziet verschijnen en dat je dus ook die moet configureren. Maar alles staat zoals gezegd duidelijk in het manual.

[ Voor 21% gewijzigd door Guardian Angel op 23-02-2008 22:33 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-07 00:54
Het zo wel een beetje stom zijn om die stap te vergeten als je ten einde raad bent lijkt mij. Nog gezocht op microsoft.com en gelukkig waren er meer mensen met dit probleem. Voor de mensen die ook nog tegen dit probleem aan gaan lopen hebben ze een oplossing gevonden (wat niet in de manual staat :P ):

1. Set Jmicron controller to AHCI and Intel controller to RAID in BIOS

2. Attach one only SATA HDD to the Jmicron port and start to load Vista from DVD

3. During instal Load JMicron driver ( 1.17.11) and allocate a 15Gb primary partition for the Vista installation

4. After installation, load latest Intel chipset (8.1.1.1010) and reboot

5. Then load latest Intel Matrix Manager (6.2.1.1002) and reboot. Then close down again.

6. Attach a pair of clean SATA HDD disks to ports 1 & 2 on the Intel controller and ensure that the boot sequence in BIOS is still set to the Jmicron attached drive

7 Fire up Vista again on the Jmicron attached HDD and run the Intel Matrix Manager Console to set up a RAID 0 (or 1) volume on the array of two SATA HDDs.

8.Close down and then reboot using an Acronis boot CD to load Home safe True Image. Select Clone disk ( not backup copy) and set the source as the Jmicron attached HDD and the destination as the Intel attached RAID Volume. After approx half an hour, the cloning is completed.

9. Close down, disconnect the Jmicron attached HDD and enter BIOS to ensure the boot sequence is set for the RAID Volume. Reboot and voila Vista successfully loads from RAID for the first time since trying 4 months ago!

Bovenstaande stappen uitgevoerd en eidenlijk heb ik Vista werkend :D:D:D

Thx voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de volgende keer:
sluit de 2 disken aan op sata poorten 3 en 5.
sluit je DVD aan op de jmicron en stel de jmicron in als IDE
Dit moet omdat vista zonder updates niet goed tegen cd/dvd op AHCI kan. (ook de intel controller in sata mode is AHCI) Vista 'verliest' de drive na een tijdje. misschien heeft het iets met atapi emulatie te maken, ik weet het niet. Bovendien heeft AHCI geen toegevoegde waarde voor DVD players ten opzichte van IDE. (s.m.a.r.t., ncq, etc)
Installeren maar! Rechtsteeks van je dvd naar je raid!

Na de installatie van Vista + alle updates(!!) kan je ervoor kiezen om je dvd-player ook op de intel aan te sluiten (indien sata dvd). Elke poort is goed. Wel eerst de updates installeren, want er zit een update bij die de combi AHCI + cd/dvd fixt en dat ga je doen als je je dvd aansluit op de intel die in raid mode draait. Je kunt dan de jmicron in de bios uitzetten. Scheelt weer een controller waar windows rekening mee moet houden en opstarttijd enzo. Als je dat niet wilt en de jmicron wilt blijven gebruiken voor je dvd, denk er dan aan dat je de jmicron raid driver installeert. (ja, 'raid'! what's in the name!) Anders kan je dvd gek gaan doen en zelfs helemaal verdwijnen en werkt de sleep-mode van windows niet goed. Eigenlijk wordt zo nu en dan je hele systeem onstabiel, zonder die driver. Mocht je eventueel nog disken willen gaan aansluiten op je jmicron, dan zou je em eerst als AHCI kunnen instellen in je bios, alvorens je de driver installeert. Ik zou dat in die volgorde doen, hoewel ik hier verder niet mee geexperimenteerd heb. Bij mij staat de jmicron uit. Mijn twee disken en mijn dvd staan met zijn drietjes op de intel en verder heb ik geen apparaten die ik op die controllers aan zou kunnen sluiten.

Nog 1 dingetje: de sound-driver is een loeizwaar ding. Als je geen specifieke reden hebt om die te installeren, doe dat dan niet. je systeem wordt er zomaar 5% trager van. Standaard werkt het geluid al en klinkt ook nog es hartstikke goed, maar misschien wel niet in 5.1. Dat weet ik niet. Ik heb geen 5.1 speakerset.

Sla deze tekst ergens op! je zult er dankbaar voor zijn als je je systeem weer es opnieuw installeert.

Succes!