• _Quinten_
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-04 09:10
Ik ben van plan binnenkort mijn processor over te clocken. Als ik deze te ver clock op een te laag voltage zal ik een bios reset moeten doen (via jumper op mobo). Nu draai ik echter RAID0 op 2 harde schijven via de onboard ICH9R controler. Als ik het mobo reset, gaan mijn gegevens dan behouden blijven op de schijven? Ga ik de RAID0 configuratie opnieuw moeten instellen?

Mobo: Gigabyte GA-X38-DS5
Processor: Intel Core 2 Duo E8200
Harde schijven: Hitachi Deskstar T7K500 320GB

De rest lijkt me niet relevant.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05 14:26

Sebazzz

3dp

Als het goed is, pin mij er niet op vast, zet de raid controller op een harde schijf een paar bytes die specificeren welke schijven in welke arrays staan. Dus bijvoorbeeld geeft hij de eerste byte op schijf 1 en 2 0x100 (een ID) en de tweede byte 0x500 (voor RAID0). Zoiets, denk ik.

Ik weet het niet zeker, maar het is wel altijd duidelijk dat de RAID controller zegt 'Detecting arrays...' en dat ie dan schijftoegang zoekt, bij het opstarten.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je array info blijft wel bewaard.. maar houd er rekening mee dat met overklokken ook het filesystem op je hdd's corrupt kan raken.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05 14:26

Sebazzz

3dp

DukeBox schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 16:43:
Je array info blijft wel bewaard.. maar houd er rekening mee dat met overklokken ook het filesystem op je hdd's corrupt kan raken.
Dat risico is net zo groot als met zonder RAID. Zin loopt niet helemaal lekker :X
RAID0 is natuurlijk wel een stuk gevoeliger met betrekking tot crashes en stroomuitval.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• _Quinten_
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-04 09:10
Dus het enige wat ik moet doen na een reset is "SATA RAID/AHCI Mode" terug op "RAID" zetten?

Ik heb mijn BIOS versie naar versie F5 geflasht (processor was niet ondersteunt in F4 (standaard versie) waardoor de fan niet aansloeg), blijft deze versie bewaard of moet ik opnieuw flashen naar F5 na de reset?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voldemort2 schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 16:51:
Dus het enige wat ik moet doen na een reset is "SATA RAID/AHCI Mode" terug op "RAID" zetten?

Ik heb mijn BIOS versie naar versie F5 geflasht (processor was niet ondersteunt in F4 (standaard versie) waardoor de fan niet aansloeg), blijft deze versie bewaard of moet ik opnieuw flashen naar F5 na de reset?
Je bios wordt weggeschreven naar een flashrom. Daar kun je niets aan resetten. De instellingen worden opgeslagen in de CMOS. Dus na een reset heb je uiteraard gewoon je F5 bios nog.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zolang je je data niet in het CMOS opgeslagen hebt, gaat hier niest verloren. Met een beetje zoeken (Wikipedia: Nonvolatile BIOS memory) is prima te achterhalen wat een reset ervan wel en niet doet. Dergelijke zoekwerk verwachten we voordat je een topic opent, maar is totaal niet terug te lezen in je topicstart. Dicht dus wegens te weinig eigen inzet.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.