Kleine TVT: digitale tv een must?

Pagina: 1
Acties:

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-02 19:43

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Voor mijn ouders ga ik waarschijn de philips 19pfl4322 halen, die bij de Media Markt volgende week in de aanbieding komt. Nu is dit een vrij kleine tv voor mijn idee (19 inch/48 centimeter), en nu vraag ik me dus af in hoeverre je echt digitale tv hiervoor nodig hebt. Want het is natuurlijk geen full hd van een meter breed :)

edit: ik bedoel natuurlijk LCD, tft is wat anders :D

[ Voor 7% gewijzigd door greatgonzo op 23-02-2008 15:59 ]

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-02 13:05
Bij LCD en Plasma-tv's is digitale tv altijd aan te raden. Het analoge kabelsignaal heeft voor de meeste (vooral goedkopere) digitale schermen gewoon afgedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door yohan op 23-02-2008 16:00 ]

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

• NeoPhix
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-02 20:51
Ach, zolang ze er niet met hun neus bovenop zitten is analoog ook prima. In de Philips TV's zit over het algemeen een prima analoge tuner.
Neem de TV gewoon mee, sluit 'm aan thuis en kijk 't eerst eens aan. Digitale TV kan altijd achteraf nog worden aangeschaft. En je moet je afvragen of dat kleine beetje kwaliteitswinst op een dergelijk klein scherm opweegt tegen het ongemak van extra kastje + afstandsbediening.

Verwijderd

En bij digitale TV is 't ook nogal afhankelijk van 't type:

- DVB-T (Digitenne) is erg afhankelijk van de ontvangst en vaak moet je uitwijken naar een grotere of buiten-antenne om 't goed te krijgen.

- DVB-S (schotel) is meestal erg goed, behalve bij slecht weer.

- DVB-C (kabel) is erg goed wanneer je analoge signaal ook goed is, sneeuwt je analoge signaal al merkbaar, dan wordt 't digitaal alleen maar erger (je kent die blokjes artefacten wel).

Omdat m'n 13 jaar oude 81cm CRT is overleden, en ik aan 't sparen ben voor een Full HD LCD, kijk ik voorlopig noodgedwongen naar een 15 inch Samsung LCD TV'tje (4:3), en mijn ervaring:

- Analoog met de ingebouwde tuner van 't TV'tje: goed naar te kijken, en als je niet beter gewend bent meer dan acceptabel. Beter dan alle 41cm CRT TV's die ik ooit gezien heb.

- Analoog via de tuner van m'n Samsung DVD/HD recorder: zelfs op 15" scherm merkbaar beter, met betere kleurverzadiging en contrast/dynamic range (licht bleekt niet zo snel uit, en donker loopt niet zo snel dicht). Scherpte ongeveer gelijk aan die via de ingebouwde tuner.

- DVB-C (Casema) via Scart RGB: op alle fronten (kleur, contrast en scherpte) absoluut superieur aan de 2 bovenstaande, zelfs op 15". En het feit dat ik het geluid direct digitaal en zonder conversie naar m'n DD/DTS versterker kan sturen scheelt natuurlijk ook een hoop. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 22:15:

- DVB-S (schotel) is meestal erg goed, behalve bij slecht weer.
Met een degelijke schotel en lnb en een goede uitlijning van de schotel heb je daar nauwelijks last van op de Astra Satellieten.
Vorig jaar bv. heb ik hoop en al 2X 5 minuten verstoord beeld gehad en dat is dan bij zware stortregen/onweersbui, waarbij de meeste mensen gewoon hun tv uitzetten ivm met blikseminslag.

Maar nu terug on-topic.. mijn 22" Philips Lcd geeft een beter analoog signaal door dan dvb-s via de scart... Dus soms is het echt zoeken wat het beste signaal doorgeeft op die kleinere tv's...

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-02 19:43

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
nou ja, als we het nemen wordt het toch van @home, Digitenne is me teveel gevoelig voor omgevingsinvloeden, mede omdat we in de achterhoek wonen en niet in de randstad. Neem aan dat het signaal hier minder is.
Bovendien kost het ze, behalve aanschaf van een ontvanger, niets extra

ik ga het eerst wel uittesten, mocht het niet voldoen, dan toch digitale tv erbij...

[ Voor 27% gewijzigd door greatgonzo op 24-02-2008 12:26 ]

Pagina: 1