En bij digitale TV is 't ook nogal afhankelijk van 't type:
- DVB-T (Digitenne) is erg afhankelijk van de ontvangst en vaak moet je uitwijken naar een grotere of buiten-antenne om 't goed te krijgen.
- DVB-S (schotel) is meestal erg goed, behalve bij slecht weer.
- DVB-C (kabel) is erg goed wanneer je analoge signaal ook goed is, sneeuwt je analoge signaal al merkbaar, dan wordt 't digitaal alleen maar erger (je kent die blokjes artefacten wel).
Omdat m'n 13 jaar oude 81cm CRT is overleden, en ik aan 't sparen ben voor een Full HD LCD, kijk ik voorlopig noodgedwongen naar een 15 inch Samsung LCD TV'tje (4:3), en mijn ervaring:
- Analoog met de ingebouwde tuner van 't TV'tje: goed naar te kijken, en als je niet beter gewend bent meer dan acceptabel. Beter dan alle 41cm CRT TV's die ik ooit gezien heb.
- Analoog via de tuner van m'n Samsung DVD/HD recorder: zelfs op 15" scherm merkbaar beter, met betere kleurverzadiging en contrast/dynamic range (licht bleekt niet zo snel uit, en donker loopt niet zo snel dicht). Scherpte ongeveer gelijk aan die via de ingebouwde tuner.
- DVB-C (Casema) via Scart RGB: op alle fronten (kleur, contrast en scherpte) absoluut superieur aan de 2 bovenstaande, zelfs op 15". En het feit dat ik het geluid direct digitaal en zonder conversie naar m'n DD/DTS versterker kan sturen scheelt natuurlijk ook een hoop.