Toon posts:

[XP] Mijn PC is traag, de CPU verbruik is 100%

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een aantal weken geleden een nieuwe pc gekocht met een AMD dual core processor. Het probleem is dat er iedere 3-5 minuten een periode van 5-10 seconden is, waarbij mijn cpu-gebruik 100% is en alle programma's even bevriezen.

Ik had gedacht het zelf op te lossen, maar ik kom er niet uit. |:( Als ik met taakbeheer het cpu verbruik volg zie ik het volgende:
- als er geen programma's geopend zijn (behalve op de achtergrond) blijft het verbruik netjes onder de 5%, ook bij programma's als Word ed.
- als er CPU intensievere programma's draaien, zoals een spel of een VMware team, ontstaan de 100% pieken. Het vreemde is echter dat nooit 1 proces verantwoordelijk is, maar het lijkt alsof de processor langzamer wordt; dwz. het procentuele CPU verbruik zonder het idle proces voor ieder proces blijft ongeveer hetzelfde (ok, een beetje vaag). bijv: Het spel gebruikt 50% (1 core), taskmgr 30%, explorer 10% en de overige 10% wordt ook door een aantal processen opgeslurpt die normaal nog geen procent gebruiken. :?

Heb ook al geprobeerd om zoveel mogelijk processen te beëindigen, maar dat maakt niet uit.
Er zit Cool'n'Quiet op de proc, maar die zou de snelheid alleen omlaag moeten brengen als die niet gebruikt wordt, dus dat is het volgens mij ook niet.
Had in een faq ook iets over U-DMA gelezen, maar dat is volgens computerbeheer gewoon ingeschakeld.

Alle ideën zijn hartelijk welkom.

Verwijderd

Heb je alle drivers up to date? Die van je moederbord bv.

• Jeanpaul145
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-07-2025
Een screenshot van taskmanager met alle tasks die runnen op dat moment kan denk ik wel behulpzaam zijn.

:j

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 15:49:
Heb je alle drivers up to date? Die van je moederbord bv.
Of die patch van X2 voor windows. AMD optimizer is dat geloof ik :)

Verwijderd

Dat je taskmanager 30% gebruikt is erg veel.
Heb je hetzelfde probleem ook als je met een linux live-cd of BartPE-cd je systeem start?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2008 16:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de snelle reacties _/-\o_

AMD optimizer is volgens mij een goed plan om te installeren.
Zag ook dat er inderdaad nieuwe drivers voor het mb zijn ( |:( hoe kon ik dat vergeten), maar de website van Asus is zo traag als :X

Ik moet er even van door, laat later op de avond weten of het gelukt is.

hier nog de lopende processen, wel lastig om een screenshot te maken als je pc niet reageert, dus dit is het beste wat ik ervan kon maken
{proces-lijst kwijtgeraakt; niet heel erg belangrijk meer mag ik hopen}

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2011 22:38 . Reden: wijziging url ]

Verwijderd

Topicstarter
Het updaten van de drivers resulteerde in een blauw scherm, dus ik ben de komende dagen even bezig om dat op te lossen :'(

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-02 10:22

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Ik zie dat je AVG en Mcaffe hebt.

AVGupsvc.exe is dan AVG en SiteAdv.exe is van macaffe. Verder draait er Boinc.

en wat is LastFMhelper.exe en Taskbasrshuffle.exe???

Kan ook zijn dat VMware server voor problemen zorgd.

Hoogste verbruiker is simcity4 ... whahah maak eens een overzicht direct na het opstarten. Ik zie al een aantal dingen di uit zouden kunnen.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Verwijderd

Die vraag wordt erg vaak gesteld, heb je al in de FAQ gekeken?

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01:42

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Roman schreef op maandag 25 februari 2008 @ 08:17:
Ik zie dat je AVG en Mcaffe hebt.

AVGupsvc.exe is dan AVG en SiteAdv.exe is van macaffe. Verder draait er Boinc.

en wat is LastFMhelper.exe en Taskbasrshuffle.exe???

Kan ook zijn dat VMware server voor problemen zorgd.

Hoogste verbruiker is simcity4 ... whahah maak eens een overzicht direct na het opstarten. Ik zie al een aantal dingen di uit zouden kunnen.
Last.FM is een programma dat bijhoudt naar welke muziek je aan het luisteren bent, de helper is verantwoordelijk voor de communicatie tussen je muziekprog en de LastFM-app. Taskbarshuffle is geloof ik een programma dat je de mogelijkheid programma's op de taakbalk te ordenen d.m.v. drag 'n drop.

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-02 10:22

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Aha. bijdes dus overbodig (in mijn ogen) Elk programma''tje wat draait kost geheugen en tijd. Dus overbodige programma's gewoon uitzetten.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Verwijderd

ook een beetje zelfde probleem:

Mijn pc, 3 maanden oud, draait vanaf opstarten standaard op 37 procent CPU.
het proces dat het meest verbruikt is svchost.exe -> 37 % ongeveer.

Weet iemand waar dat aan kan liggen?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:37
Spellen gebruiken altijd zoveel mogelijk CPU als ze draaien dus als jij een spel aan het spelen bent zonder multicore optimalisatie is het logisch dat je ziet dat ie 50% gebruikt.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-02 13:40
zit je nou in een vm simcity 4 te spelen?

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan wel door de grond zakken. Nadat ik windows gerepareerd had en alsnog de mb drivers heb kunnen updaten heb ik geen piek meer gezien 8)7 Toch allemaal bedankt voor jullie tijd.

Edit:
Helemaal vergeten te melden, maar uiteindelijk bleek dat de processor meer stroom nodig had dan het moederbord kon leveren. Mobo omgewisseld en draait sindsdien perfect.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2009 01:57 ]

Pagina: 1