Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-07 16:02

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
Omdat ik binnenkort een Panasonic PT-AX200 HD-beamer wil kopen, heb ik wat kabels gekocht om het geheel te willen aansluiten. Zie onderstaande afbeelding voor alle aansluitmogelijkheden.
Afbeeldingslocatie: http://boonstra.homeip.net/dump/got/Panasonic_PT-AX200_aansluitingen.gif

Wat was mijn idee:

- Webserver / HT-PC -> HDMI
- DVD-speler -> Component
- Laptop -> RGB
- Digitale TV ontvanger -> S-VHS (via scart)

De digitale TV ontvangers bij @Home hebben bij de standaard modellen alleen scart en geen HDMI o.i.d. dus leek mij het logisch om deze ontvanger met een scart adapter en een S-VHS kabel aan te sluiten.

Ik heb al een S-VHS kabel. Sluit ik als test mijn videocamera op een beamer aan (Benq) met deze kabel dan krijg ik perfect beeld mét kleur.

Nu het probleem: Pak ik nu als test een DVD speler en probeer ik deze op de beamer aan te sluiten via een scart adapter en dezelfde S-VHS kabel, dan krijg ik opeens alleen grijs beeld! :? Ik dacht, het moet dus wel aan mijn scart adapter liggen, aangezien dat ding er nogal goedkoop en plastic uitziet.

Dus ik koop bij Panda.nl (leuke shop trouwens voor kabels) een nieuwe scart-adapter. Dat ding ziet er al een stuk profesioneler uit, dus dat moet goed gaan denk ik. Nee dus! Alweer geen kleur.

Ook nog eens i.p.v. de DVD speler een TV gebruikt als signaal aanbieder. Wederom wel beeld, maar alleen zwart-wit |:(

Wat doe ik fout en hoe los ik het op? Ik heb weinig zin om mijn toekomstige HD beamer aan te sluiten via composiet, want dan is de kwaliteit om te huilen.

Een interessante link die ik al heb bekeken: http://www.avblog.nl/comp...onent-rgb-scart-dvi-hdmi/

[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 23-02-2008 16:08 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

Je DVD speler moet dan wel een s-video signaal over SCART sturen. Blijkbaar stuurt je DVD speler alleen een composite signaal, waardoor je via je s-video signaal alleen z/w beeld krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Klinkt heel logisch en na het menu van de DVD speler es te zijn doorgebladerd dacht ik ook dat dit de oplossing was. In het menu staan namelijk bij Video Output > AV connector out twee mogelijkheden: Video en RGB. Hij stond nog op Video. Dus ik sluit 'm opnieuw aan en zet de output op RGB, maar helaas... geen verschil. Het beeld blijft z/w.

Sluit ik dezelfde S-VHS kabel op de DVD speler aan dan is onafhankelijk van de instelling in het menu het beeld wel in kleur. Waarom lukt dit nu niet via een scart connector?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:24

The Zep Man

🏴‍☠️

antonboonstra schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 15:00:
Sluit ik dezelfde S-VHS kabel op de DVD speler aan dan is onafhankelijk van de instelling in het menu het beeld wel in kleur. Waarom lukt dit nu niet via een scart connector?
Een SCART kabel kan drie soorten videosignalen versturen: composite video, S-video (ook wel S-VHS genoemd) en RGB video. Niet elk apparaat ondersteund alle modes. Je DVD speler ondersteund alleen composite video en RGB video en is hierom niet nuttig aan te sluiten op een S-video port van een ander apparaat.

Waarom je een zwart/wit beeld krijgt? S-video breekt het signaal op in 2 'componenten' en via de composite video-pinnetjes ontvang je maar 1 component.

Oplossing voor je situatie: je kan je digitale TV ontvanger of je DVD speler via composite video aansluiten ('VIDEO IN' op je beamer).

[ Voor 7% gewijzigd door The Zep Man op 23-02-2008 15:08 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Bedankt voor jullie nuttige uitleg. De digitale TV ontvanger van @Home moet ik nog aanvragen en aangezien op home.nl ook wat handleidingen hiervan staan, weet ik nu dat ik niet de Samsung DCB-B270R moet kiezen (ook alleen keuze voor Composite of RGB) maar voor de Philips DCR 2020/03, want deze heeft de keuze uit CVBS, RGB of S Video :)

Dus kan ik gelukkig toch nog mijn TV ontvanger via een S-Video kabel aansluiten i.p.v. het matige composite/CVBS/RCA/gele tulp (wat zijn er eigenlijks veel verschillende benamingen voor...)

[ Voor 18% gewijzigd door antonboonstra op 23-02-2008 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

Je kunt natuurlijk ook overwegen een ontvanger te nemen met HDMI output; ik denk dat dat de kwalitatief beste oplossing is. Anders maak je een nutteloze omzet van digitaal (ontvanger) -> analoog (s-video) naar digitaal (beamer). Ik weet alleen niet of je ook degelijke ontvangers hebt met een fatsoenlijke HDMI output.

Ik weet niet watvoor resoluties jouw beamer kan uitspugen, maar hij HD-resoluties aan kan (wat me wel logisch lijkt...), dan kan je (indien je HD-kanalen ontvangt) deze ook als HD afspelen in plaats van ze te moeten downscalen.

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 23-02-2008 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Anoniem: 63813 schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 15:48:
Je kunt natuurlijk ook overwegen een ontvanger te nemen met HDMI output; ik denk dat dat de kwalitatief beste oplossing is. Anders maak je een nutteloze omzet van digitaal (ontvanger) -> analoog (s-video) naar digitaal (beamer). Ik weet alleen niet of je ook degelijke ontvangers hebt met een fatsoenlijke HDMI output.
Heb ik over nagedacht en @Home biedt deze ook aan (http://www.home.nl/producten/televisie/digitale_ontvangers) maar deze HDTV ontvangers zijn minimaal 200 euro duurder! Daarnaast helpt een HDMI kabel weinig als de uitzendingen tegenwoordig bijna allemaal nog PAL resolutie zijn.

Misschien in de toekomst wanneer de meerprijs is gedaald en meer TV uitzendingen in HD zijn, dat ik wel ga overstappen op HDMI.

ps. De Native resolutie van de beamer is 1280x720

[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 23-02-2008 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
antonboonstra schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 15:33:De digitale TV ontvanger van @Home moet ik nog aanvragen en aangezien op home.nl ook wat handleidingen hiervan staan, weet ik nu dat ik niet de Samsung DCB-B270R moet kiezen (ook alleen keuze voor Composite of RGB) maar voor de Philips DCR 2020/03, want deze heeft de keuze uit CVBS, RGB of S Video :)
De Philips is niet de enige kabeldecoder met S-Video uit.
Ook de Humax en Siemens decoders hebben deze mogenlijkheid.
Pagina: 1